PDA

View Full Version : Beschermlaag gesigneerde les paul



teeb
7 januari 2006, 02:02
test

teeb
7 januari 2006, 02:02
Hallo,

ik ben reeds lange tijd op zoek naar een goede en vertrouwbare vakman waar ik terecht kan om mijn gesigneerde les paul tegen een behoorlijke prijs te laten vernissen/ beschermlaag op te plaatsen. ik heb deze een tijd geleden gewonnen via de radio en zou er eigenlijk op willen spelen zonder het gevaar op te lopen de handtekeningen van velvet revolver te kunnen beschadigen. ik heb er een korte tijd op gespeeld en hierdoor is er spijtig genoeg een klein stukje van een handtekening wat vaag geworden. :(

ik heb reeds behoorlijk wat research gedaan maar weet nog niet helemaal wat er mee te doen. want ik heb gehoord dat haarlak ook al moet helpen, maar ik weet niet of dit 100% te vertrouwen is als je er al wat vaker op gaat spelen... ?
zelfklevende plastiek lijkt me ookal niet zo veilig want dat kan dan weer beschadigd worden door wat strumming en als je het vervangt zal de gitaar niet langer gesigneerd zijn :-?

iemand ervaring met dit soort toestanden? advies voor professionele niet al te dure gitaarbouwers/vakmannen/winkels (ongeveer in de buurt van Limburg of wat verder) of andere tips zijn zeer welkom !
alvast bedankt

hier een foto ter verduidelijking

http://groups.msn.com/isapi/fetch.dll?action=MyPhotos_GetPubPhoto&PhotoID=nEAAAAMECbA5V1Fdi4AyZv6LvMlcTTvXEubGpIgMV4 g4sAAAAAQAAAA
gr

no 1 hops
7 januari 2006, 08:58
zou eens navragen bij de importeur wat voor lak erop zit.
hopenlijk hebben ze bij de handtekeningen een permanent marker gebruikt die kleur echt blijft.
als je weet wat erop zit dan kan dat er ook weer op, want meestal zijn de laklagen meerdere dunnen lagen.
probleem kan zijn dat de gitaar ontvet moet worden zodat de nieuwe laag goed hecht (meestal schuren ze ok wel eerst maar dit kan nu niet)
je zou mattia op dit forum eens kunnen vragen.
zijn gitaren zien er geweldig uit alleen weet ik niet of hij het spuiten laat doen

john.3001
9 januari 2006, 09:33
is dat een epiphone of een gibson?

hoe dan ook, als ik jou was zou ik m verkopen (kun je veel geld voor vangen als je de juiste gek tegenkomt) en dan een andere gitaar kopen... maar waarschijnlijk heeftie gevoelswaarde, dan zou ik m gewoon aan de muur hangen.. (hoewel dat erg jammer is natuurlijk)

teeb
9 januari 2006, 18:02
jip tis een epiphone, hoewel zo bij aankondiging van de wedstrijd zeiden dat het om een gibson ging :-? die radiolui weten er niet al te veel van...
hoe dan ook zou ik hem zeker willen houden en het liefst van al af en toe eens op een of ander gig gebruiken zonder dat ik de handtekeningen kan beschadigen. zou een laklaag dan toch écht niet zo'n goed idee zijn? of zou wat haarlak ookal voldoende helpen? indien ik hem toch tegen de muur zou hangen zou ik nog iets al bescherming erop willen doen.

chennie
9 januari 2006, 18:09
haarlak gaat denk ik niet lukken, ik geloof niet dat dat hard en slijtvast wordt. Zowieso zou ikd at er niet op durven willen spuiten, misschiend at de inkt (benzine of alcohol basis) misschien zelfs oplost ?

teeb
9 januari 2006, 18:22
ik heb er geen idee van of het zou reageren op haarlak, tis in ieder geval waarschijnlijk met een alcoholstift gesigneerd. maar ik heb zo van verschillende mensen gehoord dat het wel kan helpen. ben natuurlijk niet van plan om wat te experimenteren. kan zo een nieuwe laag echt naadeel hebben op de klank? ik weet dat dat zo het geval is bij violen ed, maar of dat ook bij solid body's is..? ik wil er ook niet meer als 200 euro aan uitgeven dus ik vraag me af of zo'n laag echt zal helpen en de klank niet zal beïnvloeden.

Gerrit
10 januari 2006, 20:43
Je zou plakplactic kunne proberen?? :???:

chennie
10 januari 2006, 21:49
of een grote blanke decal sticker en dan een dunne laag lak. Waarom dan nog de decal: De decal zorgt ervoor dat je het er niet af kan slijten en een dun laagje lak voor de afwerking.

Mattia
11 januari 2006, 10:23
zou eens navragen bij de importeur wat voor lak erop zit.
hopenlijk hebben ze bij de handtekeningen een permanent marker gebruikt die kleur echt blijft.
als je weet wat erop zit dan kan dat er ook weer op, want meestal zijn de laklagen meerdere dunnen lagen.
probleem kan zijn dat de gitaar ontvet moet worden zodat de nieuwe laag goed hecht (meestal schuren ze ok wel eerst maar dit kan nu niet)
je zou mattia op dit forum eens kunnen vragen.
zijn gitaren zien er geweldig uit alleen weet ik niet of hij het spuiten laat doen

Bedankt! Ik spuit ze zelf, maar ik zou echt liever niet gaan klooien met andermans gitaren. Dat spuiten, daar wordt ik wel steeds beter in, maar ik ken echt nog niet alle trukjes, ik spuit ook geen Nitro meer (te giftig), en heb eigenlijk de installatie/ruimte niet. Ik zit momenteel te wachten op wat beter weer voordat ik m'n strat+tele kan spuiten, dus, nouja..

De oppervlakte zal waarschijnlijk licht opgeschuurd moeten worden, ja, wat wel zou moeten kunnen, heel voorzichtig. Dan wellicht heel lichtjes schellac spuiten (ga ik doen op een gitaar van mij die wat handtekeningen heeft, en daar spuit ik daaroverheen 'gewoon' lak) omdat dat goed plakt. Wel heeel voorzichtig, je wil de handschrift niet oplossen!

Let wel: er bestaat de kans dat de handschrift al in de lak is 'gebrand', als de pen het goede oplosmiddel bevatte. Nog iets: stickers vind ik niet zo'n geweldig idee. Als ze ooit los komen te zitten, zit het erin dat de inkt meegaat, en da's niet de bedoeling.

teeb
16 januari 2006, 17:05
Bedankt! Ik spuit ze zelf, maar ik zou echt liever niet gaan klooien met andermans gitaren. Dat spuiten, daar wordt ik wel steeds beter in, maar ik ken echt nog niet alle trukjes, ik spuit ook geen Nitro meer (te giftig), en heb eigenlijk de installatie/ruimte niet. Ik zit momenteel te wachten op wat beter weer voordat ik m'n strat+tele kan spuiten, dus, nouja..

De oppervlakte zal waarschijnlijk licht opgeschuurd moeten worden, ja, wat wel zou moeten kunnen, heel voorzichtig. Dan wellicht heel lichtjes schellac spuiten (ga ik doen op een gitaar van mij die wat handtekeningen heeft, en daar spuit ik daaroverheen 'gewoon' lak) omdat dat goed plakt. Wel heeel voorzichtig, je wil de handschrift niet oplossen!

Let wel: er bestaat de kans dat de handschrift al in de lak is 'gebrand', als de pen het goede oplosmiddel bevatte. Nog iets: stickers vind ik niet zo'n geweldig idee. Als ze ooit los komen te zitten, zit het erin dat de inkt meegaat, en da's niet de bedoeling.

best laten doen dus door een vakman? want als je echt moet uitkijken met het spuiten van lak wil ik dat liever niet zelf doen. ik vraag me af of de handtekeningen ook kunnen vervagen als de gitaar aan de muur hangt zonder er op te spelen en zonder beschermlaag..?
en ken jij toevallig zo'n goede gitaarboer in belgië of rond de grens limburg-nederland die niet te duur is?
alvast bedankt !

martinuz
16 januari 2006, 19:04
en ken jij toevallig zo'n goede gitaarboer in belgië of rond de grens limburg-nederland die niet te duur is?
alvast bedankt !
Ivm prijs zou ik het niet weten, maar www.JnR.be in Hasselt gaat daar hoogstwaarschijnlijk wel iets vanaf weten, maakt zelf gitaren en doet ook customizing enz.

teeb
16 januari 2006, 23:37
ja, ben het vorig jaar al eens in JnR gaan vragen maar toen was hun spuitkabine nog in de maak. daar vragen ze ongeveer € 250 en ze wisten nog niet zeker hoe ze het juist gingen aanpakken. zelf heb ik ook nogal slechte ervaringen met JnR, ze zijn regelmatig een pak duurder als ergens anders, zoals ook jacky claes in hasselt. en na het horen van anderen hun ervaringen met de service daar, ga ik er nog zelden.

SBloke
26 februari 2006, 22:24
Het zal wel een heel dom en lomp idee zijn maaruhm....
body losschroeven... netjes langs de binding afplakken..
En een bus blanke motip-lak eroverheen...


Ik ben van plan binnenkort m'n RG520 speeltje te laten signeren en wil die ook naderhand lakken. Maar natuurlijk heb ik nu dan het voordeel dat ik de body eerst voor kan bereiden.

Wat kan ik het beste doen? (Zowel qua voorbereiding als het lakken zelf)

EpiCenturiesAWAy
26 februari 2006, 22:35
ja, ben het vorig jaar al eens in JnR gaan vragen maar toen was hun spuitkabine nog in de maak. daar vragen ze ongeveer € 250 en ze wisten nog niet zeker hoe ze het juist gingen aanpakken. zelf heb ik ook nogal slechte ervaringen met JnR, ze zijn regelmatig een pak duurder als ergens anders, zoals ook jacky claes in hasselt. en na het horen van anderen hun ervaringen met de service daar, ga ik er nog zelden.
JnR heeft hele goede service! Alleen duurder dan anderen ja :]

SBloke
1 maart 2006, 14:16
Schop..

Kan iemand nog even mijn vraag beantwoorden aub? .