PDA

View Full Version : Welke gitaar adviseren jullie?



Maurix
17 oktober 2002, 17:03
Hallo daar, ik ben nieuw op dit forum. Ik speel al een tijdje gitaar maar dat op brakke oude simpele gitaren. Ik heb 1 egmondt 12 snarige waar ik mooi mee kan spelen, en 2 normale met nylon snaren. Je ziet al wel dat ik er weinig tot geen verstand van heb.

Nu ben ik benieuwd naar het volgende. Ik wil graag een gitaar kopen. Dit is wat ik er mee wil:
- Gebruiken zonder versterker
-Gebruiken met versterker
-Pedalen ertussen zodat ik bepaalde effecten kan halen.
Hij moet electrisch zijn, maar ook zonder versterker een mooi geluid geven. Graag een gitaar met 6 metalen snaren, geen nylon zoals ik al heb.

Heeft 1 van jullie een idee? Max is 600 euro. Ik heb bij verschillende zaken gevraagd en tientallen gitaren bespeeld, maar ik kom er niet uit. Hebben jullie adviezen? Graag een model als deze:

http://www.huubboel.nl/Shine/sh_903vs.gif

In ieder geval vind ik de Shine 9xxx serie mooi :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Maurix op 2002-10-17 17:04 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Maurix op 2002-10-17 17:04 ]</font>

Eddie van Halen
17 oktober 2002, 21:23
Hey Maurix... Welkom op 't forum, maar in het vervolg ff in het juiste forum posten hè :smile:

Dit topic is verplaatst van het forum Diversen naar het forum Electrische Gitaren.

Rectifier
17 oktober 2002, 21:59
Zo'n Shine vind ik geen porum maar goed,
daarom kunnen ze wel goed zijn.
Ik vind ze gewoon niet mooi.

Koop een OLP Axis model.
Zie:
http://www.gitaarnet.nl/photos/80/3558.jpg

Deze kost slechts 399 Eur bij:
http://www.guitar.nl

Dit is een goedkoper broertje van de MusicMan's. Hou je nog wat over voor een 2e hands versterkertje.

Fenisi
17 oktober 2002, 23:18
ga naar http://www.marktplaats.nl en koop tweedehands.. tweedehands roeleert

Harry
18 oktober 2002, 09:37
ik snap niet wat er mis is met die Shine gitaar, ik vind 'm mooier dan dat andere ding, die OLP. Maar weer een kwestie van smaak. Ik denk ook dat die Shine beter onversterkt klinkt, voor thuis-gebruik dan.

Marc Oblivian
18 oktober 2002, 10:15
Heej....nogmaals welkom...

Tja: het feit dat je met dezelfde gitaar versterkt en onversterkt wilt spelen, beperkt je keuzemogelijkheden nogal...
Je komt dan inderdaad snel op een (semi)-hollow body (body van de gitaar is voor een kleiner of groter gedeelte hol waardoor deze onversterkt meer geluid produceert) gitaar terecht, zoals degene die je zelf al had gezien. Een zogenaamde solid-body gitaar, zoals bijv die OLP, maar ook Les Paul en Stratocaster modellen klinkt versterkt goed, maar zonder versterker komt er weinig geluid uit......

Die Shine die je liet zien is erg goed versterkt en onversterkt te bespelen en reageert ook goed op effecten (scheurt bijv. als een beest): je moet er alleen geen metal mee proberen te spelen, maar bijv. blues, pop (gitarist van Oasis speelt ook op zoeits) (hard)rock, zelfs wat jazz.
Deze modellen heb je ook bijv van Epiphone, Yamaha, Washburn.

Er staat wel een aardige Washburn (ES-335 model) op http://www.gitaarmarkt.nl te koop voor iets van 450 Euro dacht ik...misschien wel de moeite waard.

Succes,

Marc

Maurix
18 oktober 2002, 10:56
Heej bedankt jongens. Ik vond die OLP niet zo mooi. Het gaat mij erom, ik wil gewoon een goede gitaar. Maar als blijkt dat er niet zoveel keus is in zowel versterkt als onversterkt spelen, dan neem ik wel een echte electrische gitaar. Waar moet ik zo'n beetje op letten bij de aanschaf?

-prijs
-geluid
-vormgeving

En verder? Je zei net dat hij heerlijk scheurt. In principe kun je achter elke electrische gitaar een pedaal ding zetten?

Rectifier
18 oktober 2002, 11:33
Dat je die OLP niet mooi vind kan best, maar die shine is wel een soort kopie van de originele MusicMan Van Halen/Axis.
Ik zeg ook niet dat de Shine slecht is.

In ieder geval moet je rekening houden met welke stijl je wil gaan spelen.
Is't voornamelijk rock dan raad ik je aan een gitaar te nemen met een humbucker bij de brug. Dat klinkt vetter en voller dan een enkelspoels element.
En ik zou zelf geen hollow-body nemen voor rock. Want als je van veel gain(veel scheur) houdt dan gaat zo'n gitaar met F-gaten nogal snel rondzingen.

Neals
18 oktober 2002, 11:40
Kennen we Wheatus nog, misschien een idee om een acoustische met pick-up te kopen. maar ik denk dat je het beste kan zoeken naar een epi of ibanez semi-acoustisch.

Robs
18 oktober 2002, 11:40
Die shine is vet zeg...

Maaruh, die (semi) hollow body's, die moet je toch gewoon hebben voor de jazzy sound? Waarom zou je die willen voor rock of pop? Niets ten nadele van die gitaar, want ik zou hem zo willen hebben aangezien ik jazz (gitaar) erg goed aan kan. Anyway, mijn vraag: wat moet je ermee als je niet een of andere jazzmaster bent?

michielv
18 oktober 2002, 12:09
Tsja, stapels rockers spelen op een (semi-) hollow body zonder problemen. Is ook afhankelijk van je positie tov. van je versterker en de kwaliteit van je elementen enzo.

Overigens: op een zo'n ES-335 achtig model kun je niet/nauwelijks akoustisch spelen: dit is gewoon een electrische gitaar waar op zich meer geluid uit komt dan een solid body maar niet half zoveel als een normale akoustische gitaar.

Wat je zou kunnen proberen is een dikke hollow body jazzer te kopen maar ook dan heb je nog steeds een electrische gitaar. Als ik jou was zou ik gewoon een goede electrische gitaar kopen en een goede akoustische. Probeer je alles in 1 te proppen blijft het behelpen en ben je nooit echt tevreden.

Voor een goede akoustische zou ik eens een Seagull oid proberen: beregoeie gitaren voor een redelijke prijs. Een electrische zou ik pas kopen wanneer je weet wat voor soort muziek je daarmee wilt gaan maken en wat voor geluid je precies zoekt.

Marc Oblivian
18 oktober 2002, 15:04
Wat weer het probleem is als je een echte jazz-gitaar of andere semi-accoustische neemt, is dat ze erg snel gaan rondzingen als je ze versterkt bespeelt.
Bij een es-335 model is dat niet zo: er zit in de body van deze gitaren nl. een massief blok hout wat dit rondzingen tegengaat. Mis je dit, dan zing het rond als een gek als je gaat scheuren.

Wil je "gewoon" een solid-body, dan heb je een vrijwel onbeperkte keuze, maar dan is de keuze dus wel moeilijker :smile:.
Meeste mensen beginnen met een imitatie van een bekend model...een stratocaster of Les Paul-type dus......is alleen niet erg origineel.

Belangrijk is wat voor soort geluid je wilt: aangezien jij denk ik een wat warmer geluid wilt, is een gitaartje met humbuckers (dubbele elementen...dus niet enkelsploels) wel aan te bevelen...keje ook lekker mee scheuren..
De meeste Fender imitaties vallen hierdoor echter wel af, omdat die vaak enkelspoels bezitten

Fenisi
18 oktober 2002, 15:09
Als je op een solid body speelt kan je ook best een beetje pingelen zonder hem aan te sluiten hoor.. Geen probleem alleen komt er dan niet veel geluid uit..

maar ik zou gewoon even wat zoeken.. wat voor geluid je wil.. wat gitaren uitproberen in de winkel.. wil je warm (gibson style) of juist wat scheller (fender style) of er iets tussen in of totaal anders..

er zijn nog veel meer topics hierover gebruik de zoekfunctie en laat de info tot u komen

Ic3gl0vE
18 oktober 2002, 16:43
heb je ook nog een budget dan?

zo'n OLP kan ik je trouwens wel aanraden.. lekkere gitaar hoor

bij huigens in hengelo kost 'ie 360 euro trouwens... maar bij guitar center in wierden zijn ze dan weer klantvriendelijk.. your choice :smile:

Maurix
20 oktober 2002, 16:54
Ik wil graag een geluid dat niet zo hardrock is, maar meer wat blues en softrock achtig. Ik vind het moeilijk om te kiezen. Mijn budget is zo'n 400 a 500 euro


Ik heb idd ook neit al te beste ervaring met Huigens hengelo, maar goed het is dichtbij he!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Maurix op 2002-10-20 16:56 ]</font>

Fenisi
20 oktober 2002, 18:48
koop een les paul kan je (bijna) alles mee.. of zon OLP leek mij ook wel leuk gitaartje zijn ook echt niet duur.. maar.. euhmm.. jah ligt eraan wat voor softrock enzo hè.. het geluid wat je wil.. ik zou naar een winkel gaan om te spelen en je daar laten voorlichten kan je direct horen namelijk.. :smile: