PDA

View Full Version : pickups + splitting + combinaties



Marc Oblivian
17 oktober 2002, 18:03
Beste lezers,

ben van plan een gitaar te kopen met 2 humbuckers, welke te splitten zijn (deze mogelijkheid zit al op de gitaar).
Ik wil echter moeilijk gaan doen en deze splitbare humbuckers gaan vervangen door echte hele goeie exemplaren. Ik speel zelf rock in de brede zin van het woord (onwijs scheuren, maar ook wat traditionelere vormen van rock/blues, waarbij de distortion wat minder belangrijk is en het meer op een wat warmer geluid aankomt).
Hebben jullie suggesties welke combinaties van splitbare humbuckers hiervoor het meest geschikt zijn? Merken/typen en combinaties hiertussen? wat ik in ieder geval wil is een goede sustain.....

De Humbuckers uit de te kopen (nieuwe) gitaar wil ik in m'n oudje zetten, maar die kan niet splitten: hoe maak ik dit dus en is dit wel de moeite?

En, laatste vraag, hoe kan ik het makkelijkst het geluid van nieuwe elementen testen en waar kan ik dat doen (dealers?)

Alvast bedankt voor de reacties....

Marc

Anders Destium
18 oktober 2002, 10:01
Zou je niet eerst de mogelijkheden onderzoeken met de hums die er al opzitten, als je ze kan splitten heb je legio mogelijkheden voor het geluid...

Als je er andere hums inzet moet je er vooral op letten dat de aansluitingen hetzelfde zijn, en dan staat niets een breed geluid je meer in de weg :smile:

Marc Oblivian
18 oktober 2002, 11:20
Ja, dat is inderdaad wel waar, maar het zijn elementen die gewoon van datzelfde merk als de gitaar merk zijn en die zijn uiteraard niet te vgl met een paar goeie SD elementen ofzo.

bovendien ben ik van plan binnenkort in een band te gaan spelen en dan moet het geluid natuurlijk wel optimaal zijn :smile:
Zeker omdat de andere gitarist op een Gibbie LP speelt...moet natuurlijk wel wat tegengewicht kunnen bieden

Timmer
18 oktober 2002, 11:34
Op 2002-10-18 10:20, schreef Marc Oblivian:
Ja, dat is inderdaad wel waar, maar het zijn elementen die gewoon van datzelfde merk als de gitaar merk zijn en die zijn uiteraard niet te vgl met een paar goeie SD elementen ofzo.


"Uiteraard" ?? Hangt een beetje van het merk af denk ik. Wat voor gitaar wil je dan kopen?

De meeste elementen van SD (bijv. de '59) zijn wel te splitten, maar dan moet daar wel een aansluiting voor op de PU zitten (paar extra draadjes ofzo).

Om de humbucker te splitten zou je of een bepaalde stand van de elementkeuze-schakelaar bedrading kunnen gebruiken voor de split. Je hebt volgens mij ook potmeters die je daarvoor kunt gebruiken (push-pull ??).

Mijn advies, probeer eerst uit of het geluid wel echt zo waardeloos is, dan kan je altijd later nog omstappen.