PDA

View Full Version : Versterken dmv een DI-box



ACSlater
6 januari 2006, 18:07
Een tijdje geleden ben ik eens om een akoestische gitaar gaan kijken. Ik was op zoek naar een met een ingebouwde piëzo met pre-amp. Uiteraard was de gitaar die ik akoestisch het beste vond klinken niet uitgerust met zo'n systeem; beetje jammer :-( Omdat ik toch niet voor minder wilde gaan heb ik deze toch maar gekocht, een Tanglewood SR1000, met het idee er iets in te laten bouwen. Dit heb ik nooit gedaan omdat ik na enig onderzoek, toch niet zo weg ben van het piëzo-geluid. Het is uiteindelijk een Seymour Duncan Woody klankgatelement geworden.

Ik ben nu op zoek naar iets om het goed te kunnen uitversterken over een PA. Bij een akoestisch optreden heb ik eens m'n Woody ingeplugd in een aktieve DI-box. Wow dat is het geluid dat ik zoek. Het signaal van de Woody, dat normaal te zwak is om echt lekker door de PA te komen, klonk nu lekker vol en nouja ik kan hierover een heel zootje krachttermen opsommen.
Heeft iemand ervaringen of handige tips voor het gebruik van DI-boxjes? Als het kan, merken en types noemen en met wat voor gear je ze gebruikt.
TIA :)

BartL
21 april 2006, 16:53
FF kicken...ik kan ook wel wat tips gebruiken :D

gertdm
21 april 2006, 17:40
Ik speel al jaren bij optredens via een DI. Ik heb nog nooit een aktieve piezo gehad in een van mijn gitaren.
Ik speel altijd op een simpele Fishman matrix. De goedkoopste. En ik heb altijd een goed geluid. Behalve als het systeem waarover ik spelen moet niet deugt natuurlijk.
In mijn Guild had ik een Highlander. Dat is een erg goede piezo die wat genuanceerder klinkt dan Fishman.

Momenteel speel ik op een Taylor LKSM-12, ook gewoon met Fishman ingebouwd. Een Zwier semi bariton...daarin Fishman plus een microfoon (duet systeem dus) en in mijn Breedlove zit ook dezelfde Fishman als in de Taylor.

Ook zonder PA, gewoon in een AER is het geluid prima. In een Ashdown, de laatste trend, klinkt het allemaal nog genuanceerder. , hoewel de AER eigenlijk ook simpelweg fantasties is.

Wat je nooit moet vergeten is dat welk systeem je ook gebruikt, het blijft altijd achter bij het gewone akoestiese geluid. Hoewel soms nauwelijks meer hoorbaar....maar toch.
Verder speelt ook wel mee wat voor gitaar je hebt. Tot op zekere hoogte kun je een mindere gitaar via een PA beter maken.

Flipkoos
21 april 2006, 17:47
Ik speel al jaren bij optredens via een DI. Ik heb nog nooit een aktieve piezo gehad in een van mijn gitaren.
Ik speel altijd op een simpele Fishman matrix.

Da's toch een actief systeem? Die van mij tenminste wel. (acoustic matrix natural I)

BartL
21 april 2006, 18:27
Dank voor 't antwoord.


Maar mij ging het (specifiek) hierom:


Heeft iemand ervaringen of handige tips voor het gebruik van DI-boxjes? Als het kan, merken en types noemen...

Edit: De gitaar waarmee ik hem ga gebruiken heeft een Fishman Piezo. Welke weet ik niet.

BartL
21 april 2006, 18:34
http://www.thomann.de/de/search_dir.html?sw=di+box

Is alles wat hier staat een beetje te doen?

gertdm
21 april 2006, 20:30
Da's toch een actief systeem? Die van mij tenminste wel. (acoustic matrix natural I)

De mijne niet...is een 'stage' . Die zijn passief...:) Sorry voor t misverstand.

McEagle
22 april 2006, 10:04
http://www.thomann.de/de/search_dir.html?sw=di+box

Is alles wat hier staat een beetje te doen?


Ik gebruik de behringer di20 (http://www.thomann.de/de/behringer_di20_di_box.htm)
Die bevalt mij prima!

BartL
22 april 2006, 18:46
...jammer, mijn verzending vanuit Thomann is net onderweg. Kijken of ik iets op marktplaats kan scoren.

Merc Wiersma
2 mei 2006, 09:31
Ik ga altijd uit van een actief systeem omdat naar mijn mening het signaal van een passief systeem te zwak zou zijn. Ik begrijp dat je ook kunt denken aan een passief systeem in combinatie met zo'n DI Box. Is de DI box een voorversterker? Wat is het voordeel van passief piezo met een DI box t.o.v. Gewoon actief?

Rutger
23 april 2008, 14:01
Om topicvervuiling te voorkomen, een vraag:

Ik gebruik al jaren een Seymour Duncan Woody in m'n Takamine, maar het klinkt zonder voorversterker of actieve DI eigenlijk niet lekker. Ik wilde eerst de Woody gaan vervangen door een LRBaggs/Fishman, maar wellicht is het verstandiger om een actieve DI aan te schaffen, om altijd zeker te zijn van een goed geluid.

Mijn vraag is echter: zijn die er ook in miniformaat? Zoals een inbouw-versie, eentje die je aan je gitaarband kunt klemmen,...?

Mitch
23 april 2008, 15:44
Die heeft LR Baggs wel, kleine voorversterkers die je aan je band kan clippen.