PDA

View Full Version : Herkennen Tele bridge pickup



up-guitarman
6 januari 2006, 16:49
Test

up-guitarman
6 januari 2006, 16:53
Yes, ik kan terug berichten posten :P

Ik heb een vraagje. Ik heb onlangs een Standard USA telecaster gekocht en er zat nog een extra pickup bij. Namelijk een "Fender Original Vintage Tele (bridge) pickup".

Nu weet ik enkel niet of het de "Original Vintage" of het gewone standaard element op dit moment in de gitaar zit ...
Wie kan me verder helpen ??? Hoe kan ik de 2 pickups uiteen houden ???

PS; Welke vinden jullie trouwens de beste ??? (Het is om stevige rock te spelen en wat funky en bluesy stuff tussendoor)

Antoon
6 januari 2006, 20:52
Aan het materiaal van de haspel kun je zien waarmee je te maken hebt (forbon is vintage). Verder is de DC weerstand van de spoel waarschijnlijk verschillend. 'Moderne' elementen hebben ook geen 'staggered poles' en er wordt draad met plastic ipv stoffen mantel gebruikt.

up-guitarman
6 januari 2006, 23:40
OK, alvast bedankt, maar ik heb op dat vlak echter nog heel weinig kennis...
Tijd om dat de veranderen dus nog wat bijvragen !!!


Aan het materiaal van de haspel kun je zien waarmee je te maken hebt (forbon is vintage).
Wat bedoel je met de haspel ??? En wat is "Forbon" ??? (en van wat is de standard pup dan gemaakt)


Verder is de DC weerstand van de spoel waarschijnlijk verschillend.
Kan je dit ergens aan zien/merken ???


'Moderne' elementen hebben ook geen 'staggered poles'
Staggered Poles zijn zo die poles die in het midden wat verder naar boven staan dan de buitenste dacht ik he ??? (correct me if I'm wrong) Maar uum, dit is bij beide pups niet het geval ...


en er wordt draad met plastic ipv stoffen mantel gebruikt.
Je bedoelt de 2 draadjes die uit het element komen veronderstel ik !!!
De draadjes van de pickup die in de gitaar zit voelen iets stoffiger aan en de andere voelt een beetje vettig aan (lijkt me een beetje een waxachtig iets)

Kan je hieruit een conclussie trekken of helemaal nog niet ??? :)
Laat het weten a.u.b., ik zou hier graag iets over bijleren :wink:

Antoon
7 januari 2006, 18:04
Forbon is een karton-achtig materiaal (gevulcaniseerde vezels), bij Fender zwart of grijs. De magneetstaafjes ('poles') zitten daarin vastgedrukt. De moderne en vintage reissue Tele elementen hebben inderdaad meestal geen staggered poles :oops: sorry

Het vintage element zal waarschijnlijk een electrische weerstand hebben van rond de 7 kOhm (kun je met een multimeter meten). Het moderne element mogelijk minder.

De vintage elementen hebben montagedraad (zwarte en wit/gele draadjes eruit) dat een stoffen mantel heeft die geimpregneerd is met was. De moderne elementen hebben waarschijnlijk draad met een gewone plastic mantel en zijn vaak wat dunner.

Het vintage element heeft een koperkleurige bodemplaat. De moderne elementen hebben dat vaak niet.

Als je het nog niet weet moet je even een foto plaatsen

up-guitarman
7 januari 2006, 23:59
De moderne en vintage reissue Tele elementen hebben inderdaad meestal geen staggered poles :oops: sorry

No prob :wink:


Het vintage element zal waarschijnlijk een electrische weerstand hebben van rond de 7 kOhm (kun je met een multimeter meten). Het moderne element mogelijk minder.

Dat zal ik morgen even meten, gewoon de uiteinden van de draadjes veronderstel ik.


De vintage elementen hebben montagedraad (zwarte en wit/gele draadjes eruit) dat een stoffen mantel heeft die geimpregneerd is met was. De moderne elementen hebben waarschijnlijk draad met een gewone plastic mantel en zijn vaak wat dunner.

Het is daar dat ik het meeste twijfel. Beide elementen hebben namelijk zo'n stoffen mantel, enkel voelt die dat niet in de gitaar zit iets vettiger aan (zou dus was kunnen zijn, hoewel er bij het element dat in de gitaar zit ook een stofachtige mantel aanwezig is, is alleszins ook niet dunner ...)
Wat overigens ook wel vreemd is want het nekelement heeft wel een draad met een plastic mantel ...


Het vintage element heeft een koperkleurige bodemplaat. De moderne elementen hebben dat vaak niet.

Element dat niet in de gitaar zit heeft een koperkleurige bodemplaat. Ik heb het andere ook nog niet uit de gitaar gehaald dus dat weet ik niet ...


Als je het nog niet weet moet je even een foto plaatsen

Zal ik morgen of zo ff doen, er zijn nog enkele dingen waar ik aan twijfel zoals mantel van de draad, weerstand (meet ik dus morgen even), ...

Alvast heel hard bedankt, zo leer ik weer wat dingen bij !!!

up-guitarman
9 januari 2006, 14:57
ff tijd gevonden tussen het studeren door ...
Dit is het element:

http://img361.imageshack.us/img361/469/telecasterbridgepickuporiginal.jpg
http://img361.imageshack.us/img361/6364/telecasterbridgepickuporiginal1.jpg
http://img361.imageshack.us/img361/144/telecasterbridgepickuporiginal2.jpg

Valt hier (en uit mijn atwoorden) iets uit te maken ??? [/img]

Jeanken
9 januari 2006, 19:17
Ik zou zeggen dat het eentje is zoals in de '52 Tele's.
Dit vond ik over de 'Original Vintage' Tele pckps, doosje kwam ookk overeen maar dan enkel hier een set van twee:
Original Vintage Telecaster Pickup Set of 2
Recently redesigned for an accurate vintage Tele tone. Made with the same materials and specifications of an early 1950's Telecaster pickup, the Original Vintage Telecaster speaks with extremely accurate vintage Tele twang. Made with Alnico 3 magnets, enamel coated magnet wire these pickups duplicate the warmth and edge that you'd come to expect from Fender. The bridge pickup sports the traditional copper-plated steel base plate for that extra midrange punch while warmth and clarity is coaxed from the nickel-plated steel covered neck pickup. OEM on the American Vintage and many Custom Shop Telecasters. Available in black (bridge) and nickel (neck) only.

Antoon
10 januari 2006, 00:09
Het element op de foto lijkt mij een Vintage Reissue. Als het andere element er exact het hetzelfde uitziet (draad, bodemplaat, hard kartonachtig materiaal, spoel omwikkeld door katoen touw) dan lijkt mij dat eveneens een vintage reissue.

up-guitarman
10 januari 2006, 10:33
Bedankt allebei !!!

Wat ik van het element in de gitaar weet;
- Hetzelfde kartonachtig materiaal
- Dezelfde stoffen draad (en het is idd geen standaard volgens mij want het nekelement heeft wel een gewone plastic draad)
- Spoel is ook omwikkeld door dezelfde katoenachtige draad

- Enkel de bodemplaat weet ik niet, maar ik heb momenteel geen tijd en goesting om dat uit te vissen wegens naderende examens :x

Maar ja, dan zal het element in de gitaar hoogstwaarschijnlijk ook een reissue zijn. Enkel vreemd dan dat het element vervangen is geweest ...
Maar mij niet gelaten, tof om voorlopig in te bouwen in mijn yamaha of crappy Squier of zo :lol:

up-guitarman
10 januari 2006, 11:41
EDIT (op vorige post, maar het forum laat het afweten...)

Ik heb net even beide elementen doorgemeten en het vermoeden dat het beiden vintage reissues zijnwordt er alleen maar groter door;
- Element in het doosje: 7,2k
- Element in de gitaar: 7,0k

vester86
10 januari 2006, 13:28
heb je het element in je gitaar helemaal losgehaald van alle verdere electronica?? dat heeft namelijk invloed op de gevonden resultaten

up-guitarman
10 januari 2006, 13:33
heb je het element in je gitaar helemaal losgehaald van alle verdere electronica?? dat heeft namelijk invloed op de gevonden resultaten

Nope, maar het gaat over het brugelement, en ik heb de 3-standenschakelaar wel op de nek gezet en dan de uiteinden van de draadjes gemeten ...

Normaal gezien zou de andere elektronica dan toch geen effect mogen hebben omdat deze dan als het ware uitgeschakeld wordt, of zit ik nu helemaal mis ???

up-guitarman
14 januari 2006, 11:41
bumpje ...