PDA

View Full Version : pt80 zelfbouw storing!



mss
6 januari 2006, 15:59
test

mss
6 januari 2006, 16:01
Hallo,

Mijn eerste DIY project, de pt80.
Hij zit nu helemaal in elkaar maar werk nog niet goed.
Allereerst wat doet ie wel:
- switch werkt
- led gaat aan
- signaal gaat goed door het fx als het aan staat, met een zacht delaytje in de verte.
- spanningen klopen zover ik ze kan meten.

omdat ik geen 1n4002 kon vinden heb ik een 4003 gebruikt. Ook heb ik overal wima mks 1uf gebruikt, deze hebben naar mijn weten dus geen polariteit. Dit in tegenstelling tot schema waar +'en bij de 1uf's staan.
Het schema komt van general guitar gadgets. heb de versie met 3dpt gebruikt.

http://generalguitargadgets.com/index.php?option=content&task=view&id=48&Itemid=80

Iemand enig idee wat er fout is gegaan/gaat?
Alvast bedankt!

Gr. Ted

mss
6 januari 2006, 16:01
Hallo,

Mijn eerste DIY project, de pt80.
Hij zit nu helemaal in elkaar maar werk nog niet goed.
Allereerst wat doet ie wel:
- switch werkt
- led gaat aan
- signaal gaat goed door het fx als het aan staat, met een zacht delaytje in de verte.
- spanningen klopen zover ik ze kan meten.

omdat ik geen 1n4002 kon vinden heb ik een 4003 gebruikt. Ook heb ik overal wima mks 1uf gebruikt, deze hebben naar mijn weten dus geen polariteit. Dit in tegenstelling tot schema waar +'en bij de 1uf's staan.
Het schema komt van general guitar gadgets. heb de versie met 3dpt gebruikt.

http://generalguitargadgets.com/index.php?option=content&task=view&id=48&Itemid=80

Iemand enig idee wat er fout is gegaan/gaat?
Alvast bedankt!

Gr. Ted

mayniac
6 januari 2006, 16:12
Allereerst wat doet ie wel:

Wat doet ie dan niet?....

mss
6 januari 2006, 16:22
sorry ja, dat is niet echt duidelijk.

Het echo geluid is niet goed. Veel te zacht en klinkt niet goed. Het droge geluid is echter wel goed.

Gr. ted

Jeanken
6 januari 2006, 17:56
Heel subtiel pedaaltje misschien? :D

Negative K3 fan
6 januari 2006, 18:33
ik vind het nog wel een behoorlijk avontuur om zoiets te kiezen als eerste DIY avontuur :o

mss
6 januari 2006, 18:44
ik vind het nog wel een behoorlijk avontuur om zoiets te kiezen als eerste DIY avontuur :o

ja en dan nog zonder pcb werken ook. Alles point to point!

mss
6 januari 2006, 18:45
ik vind het nog wel een behoorlijk avontuur om zoiets te kiezen als eerste DIY avontuur :o

ja en dan nog zonder pcb werken ook. Alles point to point!

birt
6 januari 2006, 19:07
de pinout van transistoren en dergelijk is altijd de moeite om eens na te kijken. Datasheets van die onderdelen kan je vinden op http://www.datasheetarchive.com/

Vonk
6 januari 2006, 20:43
Tja je eerste project, een pt-80 bouwen, en hij doet het niet...

Misschien heb je al (heel) veel ervaring, of je hebt je goed ingelezen over electronica, maar ik vind het vragen om moeilijkheden. Zelf heb ik al een paar effecten gebouwd, en iedere keer leer ik weer nieuwe dingen. Ikzelf zou gewoon niet het risico willen lopen dit ding te debuggen omdat ik niet genoeg ervaring heb...

En ik zal nog wat nuttigs zeggen :wink: :
Als je geen fout kan ontdekken, probeer dan de goede onderdelen te vinden. Moeilijkere effecten vragen om moeilijker verkrijgbare onderdelen.

aad
6 januari 2006, 21:14
ik vind het nog wel een behoorlijk avontuur om zoiets te kiezen als eerste DIY avontuur :o

ja en dan nog zonder pcb werken ook. Alles point to point!

Laat even een foto zien wellicht dat er dan iets zinnigs over te zeggen valt.
Moet ik even bij vermelden dat ik me afvraag waarom je in godsnaam voor ptp hebt gekozen bij een dergelijke schakeling.

Je moet wel HEEL goed kunnen solderen/buigen om betrouwbare BLIJVENDE verbindingen te kunnen leggen als je chips ptp gaat monteren.
Spinnewebconstructie?

mss
6 januari 2006, 21:55
En ik zal nog wat nuttigs zeggen :wink: :
Als je geen fout kan ontdekken, probeer dan de goede onderdelen te vinden. Moeilijkere effecten vragen om moeilijker verkrijgbare onderdelen.

Kan het probleem zich bevinden in de condensators denk je. Er moesten film condensators in maar ik heb er wima mks in gedaan. Iets te fanatiek/snel besteld.

Dirk_Hendrik
6 januari 2006, 22:03
Nee. Kan een klankmatig verschil maken maar in essentie moet het dan nog steeds gewoon goed werken. Ik ga volledig met Aad mee. Foto's vertellen in dit geval veel meer dan giswerk.

Een project als dat PTP bouwen komt op mij over als elektromasochisme :wink:

aad
6 januari 2006, 22:40
En ik zal nog wat nuttigs zeggen :wink: :
Als je geen fout kan ontdekken, probeer dan de goede onderdelen te vinden. Moeilijkere effecten vragen om moeilijker verkrijgbare onderdelen.

Kan het probleem zich bevinden in de condensators denk je. Er moesten film condensators in maar ik heb er wima mks in gedaan. Iets te fanatiek/snel besteld.

De kwaliteit van condensatoren, weerstanden e.d zoals ook diodes bepalen niet zozeer de kwaliteit van je geluid en het gedrag ervan. Het is juist de instelling van de componenten die ervoor zorgen dat je geluid uberhaupt is zoals hetr bedoeld is in electrisch oogpunt gezien. Smaaktechnisch kun je daaraan toevoegen dat bijvoorbeeld metaalfilmweerstanden je geluid "beter" zouden maken. Maar dat zijn details waar je later in kunt duiken, als alles in ieder geval ok is.

Je moet dus zeker naar je verbindingen gaan kijken. Zitten ALLE componenten aangesloten zoals dat hoort. Lijkt me niet want dan deed-ie het.

Denk niet: "ach dat zal wel goed zitten want dat doe ik uit mijn hoofd" bijvoorbeeld, of "dat is zo simpel" enz.
Hoe vaak ik niet inwendig gevloekt heb en ook volledig uitwendig uit m'n dak omdat ik een hele tijd iets stoms uit het oog verloor. Juist omdat het zo simpel lijkt."

Nogmaals, dit zijn typisch projecten die op een print horen. Te weinig ruimte en (dus) overzicht om dat goed te kunnen controleren.

mss
6 januari 2006, 22:44
Ik heb het schema al meerdere malen kompleet nagemeten en gelopen en alle verbindingen met stift weggestreept in het schema. Ik ga maandag met een electro freak met wat betere tools (scoop) aan de slag.

geen super foto's maarja;
http://www.PictureTrail.com/tm11

mss
6 januari 2006, 22:46
Ik heb het schema al meerdere malen kompleet nagemeten en gelopen en alle verbindingen met stift weggestreept in het schema. Ik ga maandag met een electro freak met wat betere tools (scoop) aan de slag.

geen super foto's maarja;
http://www.PictureTrail.com/tm11

mss
6 januari 2006, 22:47
Ik heb het schema al meerdere malen kompleet nagemeten en gelopen en alle verbindingen met stift weggestreept in het schema. Ik ga maandag met een electro freak met wat betere tools (scoop) aan de slag.

geen super foto's maarja;
http://www.PictureTrail.com/tm11

Enterprice
6 januari 2006, 23:09
Zonder print was ik er niet eens aan begonnen maar ja, wat ik in dit geval zou doen is een signaal op de ingang zetten en dan met een signaalvolger het signaal op zijn weg door de schakeling gaan volgen.
Met wat geluk kom je dan het punt tegen waar het signaal niet goed doorkomt en dan weet je in ieder geval in welk gedeelte van de schakeling je de fout moet zoeken.

mss
7 januari 2006, 00:36
yess hij werkt. En hij klinkt zo goed dat hij volgende week een kastje krijgt.
Door kreten als "daar was ik nooit aan begonnen" was ik zo gestimuleerd dat ik nog 2 keer alles controleerde en nog een foutje vond!

:-D

Enterprice
7 januari 2006, 09:02
Zo, dat is even goed nieuws, en hij klinkt nog goed ook zo te horen.
Ben toch een beetje nieuwsgierig welke fout er in zat.

Vonk
7 januari 2006, 10:16
Knap gedaan, mijn creaties hebben nog geen fouten vertoond, maar als ik alles meer dan 2 keer zou moeten doormeten zou ik de plaat door de kamer flikkeren :cool:

Probeer volgende keer geen (of zo min mogelijk) draadjes als bruggetjes te gebruiken op je plaat, maakt het wat overzichtelijker. Het is moeilijk, maar dat is dit effect ook... :cool:

mss
7 januari 2006, 20:45
@enterprice

Een draadbruggetje naar een condensator i.p.v. weerstand.
@vonk

volgend project word een 1176 met pcb.

Vonk
7 januari 2006, 22:40
Hehe succes verder, en beter opletten he :wink:

aad
8 januari 2006, 14:32
yess hij werkt. En hij klinkt zo goed dat hij volgende week een kastje krijgt.
Door kreten als "daar was ik nooit aan begonnen" was ik zo gestimuleerd dat ik nog 2 keer alles controleerde en nog een foutje vond!

:-D

Zie je wel.
Overigens: je hebt mij op 't verkeerde been gezet door de term PTP. Ik dacht daardoor dat je alles zwevend aan elkaar had gebakken.
Aan de foto's zag ik dat je toch iets verstandiger hevt gehandeld en een gaatjesbord hebt gebruikt. Op die manier is het wel te doen, zij het natuurlijk wat lastiger dan met een kant en klare pcb.

Mijn complimenten. Heel knap! :wink:

Enterprice
9 januari 2006, 10:42
Ik dacht eerst ook dat het geheel zwevend gemonteerd was, maar met gaatjes of experimenteer printen kun je een eind komen.
Ik heb zat schakelingen die zo opgebouwd zijn en die werken allemaal perfect.
Maar er gaat natuurlijk niets boven een kant en klare pcb.