PDA

View Full Version : Voltage setting Fender ProReverb Silverface 1974



basriede
6 januari 2006, 14:45
Hallo,

Ik zag dat de rode voltage setting knop van mijn ProReverb op 240 Volts staat maar hij kan ook op 230, 220, 210 en 200 gezet worden. Weet iemand wat de beste stand is en waarom? Kan het een effect hebben op het geluid?

Met vriendelijke groet,
Bas Riede

rasselbock
5 juni 2011, 12:46
Dat zou ik ook graag willen weten. Die van mij staat ook op 240. denk dat het iets met de bias van de eindbuizen te maken heeft.

ANYONE?

nico verduin
6 juni 2011, 08:54
Dat zou ik ook graag willen weten. Die van mij staat ook op 240. denk dat het iets met de bias van de eindbuizen te maken heeft.

ANYONE?
Nederlandse standaard is 230V. In de praktijk wordt dat nog niet overal gehaald. Als je hem nu op 230V zou zetten dan:
- Stijgt de voeding spanning iets
- Wordt de negatieve BIAS iets negatiever
- wordt de gloeispanning iets hoger.

Als de buizen al lekker heet aan het stoken zijn dan zou het wat krap kunnen zijn. Als hij nog stok is, kun je hem gerust op 230V zetten. Af fabriek zijn die bakken altijd ijskoud afgesteld.

Effect op je geluid. De anode spanning stijgt iets. Zou een fractie meer headroom kunnen geven. Maar verwacht er niet teveel van.

Little Jay
6 juni 2011, 09:33
Af fabriek zijn die bakken altijd ijskoud afgesteld.

Dat zou wel mooi zijn, als een '74-er nog af fabriek staat..... :D


(Sorry, kon 't niet laten :) )

Bernardduur
6 juni 2011, 09:56
Ik meet gewoon de heater spanning. Probeer die rond de 6.3V te houden........ te hoog en te laag is niet goed voor de buizen!

merk dat er veel verschil is tussen modellen en deze settings; daarom altijd meten!

nico verduin
6 juni 2011, 10:36
Dat zou wel mooi zijn, als een '74-er nog af fabriek staat..... :D


(Sorry, kon 't niet laten :) )Ik maak ze mee hoor..... Jaren op zolder, nog nooit iets vervangen... ook geen buizen:seriousf:

jacky
6 juni 2011, 13:13
heb ze ook zat met alles origineel gezien ook ouder trouwens

Ik zeg niet dat ze dan lekker klinken trouwens maar goed

Ik neig naar 230 en 240 setting zit liever wat lager met de sp dan te hoog zoals bernarduur al melde het beste is meten maar goed je gaat niet bij elke gig ff kijken wat er uit de muur komt om dan je voltage selector aan te passen

De meeste WCDs geven wel wat meer dan 230 dus

cluseau
7 juni 2011, 22:59
Dat zou wel mooi zijn, als een '74-er nog af fabriek staat..... :D


(Sorry, kon 't niet laten :) )

Als het ding niet gemod is staat hij zeker af fabriek. Bias is namelijk vastgelegd op een door de fabrikant bepaalde waarde.

Buzzel
8 juni 2011, 10:33
Maar kan de amp op 240 laten staan ook schade geven aan..iets?

nico verduin
8 juni 2011, 10:48
Maar kan de amp op 240 laten staan ook schade geven aan..iets?Je moet het als volgt zien:
De primaire wikkeling van je transformator die aan het Net hangt zou te weinig spanning krijgen voor waar de wikkeling bestemd is. Een transformator is niet meer als een overdracht medium om van het Net de spanningen die nodig zijn in de versterker te krijgen. De verhoudingen zijn gelijk aan het aantal wikkelingen koperdraad in de transformator. Zou je primair op de 240V aansluiting bijv. 1000 wikkelingen hebben en secundair 2000. Dan zou je bij 240V primair, 480V secundair krijgen. Als je nu 230V erin stopt dan krijg je secundair 230/240 * 480 = 460V.
De secundaire spanning wordt dan lager. Voor je geluid zou het wat minder headroom kunnen betekenen en je bias zou wat te warm kunnen worden. Tenzij hij nog nooit opnieuw is afgesteld want dan staat ie evengoed nog ijskoud.

Echter de gloeidraden van de buizen zijn wat kritischer. De documentatie geeft meestal aan dat de gloeispanning het beste functioneert bij +/- 5%. als je daar boven gaat zitten brand je buis sneller op. Ga je te laag zitten krijg je mogelijk onvoldoende emissie waardoor je bsui ook niet echt lekker werkt.

In het voorbeeld zou de gloeispanning : 230/240 * 6.3 = 6.03V krijgen. Op het randje. Echter de netspanning is vaak nog onder de 230V dus kom je nog lager uit.

Maar in dit voorbeeld gaan we uit dat de spanning precies 6.3V is bij de juiste spanning. De praktijk heeft geleerd, dat meten geen kwaad kan wat het echt is....

Dus kan het kwaad? Zonder meten weet je het niet. Ga je het merken... Denk het niet omdat het veel te geleidelijk gaat.

Buzzel
8 juni 2011, 10:52
Aaah die fiets, dus zo lang de amptech alles maar goed heeft ingesteld werk de versterker in theorie nog altijd naar behoren?

nico verduin
8 juni 2011, 11:24
Aaah die fiets, dus zo lang de amptech alles maar goed heeft ingesteld werk de versterker in theorie nog altijd naar behoren?Bij de meeste versterkers is de gloei meestal iets te laag.