PDA

View Full Version : Nieuwe amp.



Michael AE
6 januari 2006, 14:06
test...

Michael AE
6 januari 2006, 14:07
Na wat gehannes in Feedback gisteren, waar het overigens verschrikkelijk druk was, maar even naar Den Haag gegaan, alwaar een vriend en vriendin van me gitaren aan het testen waren...

Aangekomen in Rockpalace toch spijt dat ik niet wat meer getest had in Feedback. Ze hadden best aardig spul staan, alhoewel het allemaal een beetje overkwam als "net niet". Vooral de selectie pedalen viel tegen...

Enfin. Na Rockpalace, waar niet veel van mijn gading stond, toch maar even naar Maxguitars gegaan, waar mijn maat vaste bezoeker is.

Leuke, gezellige, kleine winkel, met een hoop kwaliteits-spul en vriendelijke "bediening". Ik kon het niet laten even te vragen of ik mocht inpluggen...

Gibson DC in de handen, standby switch omhalen en....


BOEM!


Wat een versterker. Ik heb er al twee, maar dit was zo anders en toch zo bekend, dat ik het niet kon laten hem mee te nemen. Bovendien is mijn Ubershall me een beetje gaan vervelen. Te metal. Vroeger vond ik dat cool, en was het DE bak voor mij, maar een mens wordt ouder en wil iets anders. Dus, Ubershall ingeruild op...tadaaaa!!! (Flauw he, die spanning opbouwen....)


De Bogner XTC 101b.

Wat een amp. De lekkere Marshall vibe die ik zocht. Dikke oversturing en een heel bruikbaar clean. Super veelzijdig. Ik was de laatste tijd nogal van de 1-kanaals versterkers, omdat ik die gewoon beter vind klinken dan de meeste "net niet" multichannels, maar wat is dit een verademing. Eindelijk een amp die, naar mijn smaak, op elk kanaal bruikbaar en zelfs geweldig is. Bovendien was mijn uiteindelijke plan om voor elke sound een andere amp te kopen niet echt goed voor mijn rug geweest.

Kortom, ik ben (voorlopig...:P) dik tevreden!

Negative K3 fan
6 januari 2006, 14:33
goedzo michael!

marc_o
6 januari 2006, 14:33
Proficiat, dat is voor mij ook zo'n wil-ik-ooit-nog-hebben-bak

Michael AE
6 januari 2006, 14:34
ps. Pics staan in mijn Webshots onder Amps & Effects...

EpiCenturiesAWAy
6 januari 2006, 14:36
Je had de übershall toch ingeruild ?? Hoe komt hij dan nog op je foto's ? :)
veel plezier!

Michael AE
6 januari 2006, 14:42
Goede service van Maxguitars!

Ik had de Uber niet bij me, maar kon de XTC alvast meenemen, omdat ik vanavond een gig heb waar ik hem gebruiken wil! :)

Marc en Lennart: Thanks! :wink:

EpiCenturiesAWAy
6 januari 2006, 14:49
cool ! ;]
proficiat!

Daniël_san
6 januari 2006, 14:57
Gefeli :wink:

Michael AE
6 januari 2006, 15:06
Dank!! :D

Michael AE
6 januari 2006, 15:07
Voor wie hem horen wil...vanavond, Patronaat Haarlem, 20:30!! :-D

BLOK182
6 januari 2006, 15:56
Brute amp! Veel speelplezier dermee!!

Orpheo
6 januari 2006, 15:57
gefeli gozer! toch grappig dat de een helemaal weg is van bogner, en de ander t totaal niks vind :) ik kon helemaal niks met de bogner, ghehe.

:oops:

Les Paul
6 januari 2006, 16:54
Gefeliciteerd. Ik ben zeker geen Bogner liefhebber, maar met jou gitaarspel weet ik zeker dat ook de XTC geweldig zal klinken

Mitch
6 januari 2006, 19:53
Tussen al het massageweld is Maxguitars zeker een prettige winkel met een hoop goed spul. Goeie vangst ! Veel plezier op je gig en laat je niet te veel afleiden door je nieuwe vlam :D

srv-man
6 januari 2006, 21:14
Gefeliciteerd Michael, te gekke aankoop. Deze versterker staat ook hoog op mijn lijstje, naast de Hook en de OD100. Die had je eigenlijk eens ernaast moeten horen ter vergelijking (of ken je ze al)?

Anders Destium
6 januari 2006, 23:52
Gefeliciteerd, tenzij je ook je Retifier de deur hebt uitgedaan zou ik zeggen dat je erop vooruit bent gegaan :lol:

Ik denk dat ik binnenkort eens langs Max guitars moet om een leuke deal te sluiten, ik heb het een en ander op het oog maar ze hebben het op het moment niet op voorraad :-(

Punt
7 januari 2006, 02:02
gefeli gozer! toch grappig dat de een helemaal weg is van bogner, en de ander t totaal niks vind :) ik kon helemaal niks met de bogner, ghehe.

:oops:

Probeer de Shiva eens, als je van een JCM800 houdt moet die je goed liggen :)

Les Paul
7 januari 2006, 09:57
Ik heb de Shiva uitgeprobeerd en ondanks dat ik erg van het JCM800 geluid hou, vond ik de Shiva niets voor mij.
Niet dat ik het een slechte amp vind, maar het is gewoon niet mijn sound. Eigenlijk heb ik nog geen enkele Boutique amp gevonden waar ik echt helemaal weg van was (behalve de ZVex nano). Ik vind het vaak te klinisch. Een Marshall of een Vox klinken gewoon smeriger en dat is nou net wat ik lekker vind.

Punt
7 januari 2006, 10:13
Ik heb de Shiva uitgeprobeerd en ondanks dat ik erg van het JCM800 geluid hou, vond ik de Shiva niets voor mij.
Niet dat ik het een slechte amp vind, maar het is gewoon niet mijn sound. Eigenlijk heb ik nog geen enkele Boutique amp gevonden waar ik echt helemaal weg van was (behalve de ZVex nano). Ik vind het vaak te klinisch. Een Marshall of een Vox klinken gewoon smeriger en dat is nou net wat ik lekker vind.

Tja da's waar, ik vergat er bij te vertellen dat je er wel andere voorbuizen in moet doen. De standaard buizen (ARS) van de Shiva zijn super degelijk maar steriel. Deregelijke buizen doen de boutique bouwers erin omdat ze er vanuit gaan dat mensen die deze amps kopen hun eigen buizenvoorkeuren hebben. De mensen die dat niet hebben horen blijkbaar het verschil niet, die krijgen "degelijke" buizen.

Ik ben na wat experimenteren tot een combinatie van oude buizen (b.v. Telfunken en Mullard) en nieuwe (b.v. Groovetubes) gekomen en dat klinkt fantastisch.

Kwaliteitsamps zoals de Shiva reageren heel goed op andere buizen, 1 preamp buis vervangen is direct hoorbaar.

Les Paul
7 januari 2006, 10:41
Dus je koopt een versterker van dik 2000 euro en dan zitten er nog geeneens goed klinkende buizen in.

Voor diezelfde prijs heb ik inmiddels een aardige verzameling amps staan die geweldig klinken, zonder dat ik een aanpassing heb hoeven te doen.

Orpheo
7 januari 2006, 12:20
Dus je koopt een versterker van dik 2000 euro en dan zitten er nog geeneens goed klinkende buizen in.

Voor diezelfde prijs heb ik inmiddels een aardige verzameling amps staan die geweldig klinken, zonder dat ik een aanpassing heb hoeven te doen.

ben ik niet met je eens, zoals je dat nu zegt. de shiva heeft, stock, bepaalde buizen erin zitten die heel neutraal klinken. dan hoor je precies de AMP. en dan kan je later met buizen knutselen om de juiste sound eruit te krijgen. ik ben het wel eens met die methode, ondanks dat het je toch veel geld kost. meer dan je wellicht uit wilt geven.

Orpheo
7 januari 2006, 12:21
Dus je koopt een versterker van dik 2000 euro en dan zitten er nog geeneens goed klinkende buizen in.

Voor diezelfde prijs heb ik inmiddels een aardige verzameling amps staan die geweldig klinken, zonder dat ik een aanpassing heb hoeven te doen.

ben ik niet met je eens, zoals je dat nu zegt. de shiva heeft, stock, bepaalde buizen erin zitten die heel neutraal klinken. dan hoor je precies de AMP. en dan kan je later met buizen knutselen om de juiste sound eruit te krijgen. ik ben het wel eens met die methode, ondanks dat het je toch veel geld kost. meer dan je wellicht uit wilt geven.

Punt
8 januari 2006, 02:35
Dus je koopt een versterker van dik 2000 euro en dan zitten er nog geeneens goed klinkende buizen in.

Voor diezelfde prijs heb ik inmiddels een aardige verzameling amps staan die geweldig klinken, zonder dat ik een aanpassing heb hoeven te doen.

Nee die versterker maakt het de moeite waard er andere buizen in te doen omdat je het verschil heel duidelijk hoort :)

Voor hetzelfde geld dat je voor een Shiva betaalt kun je inderdaad een hele verzameling amps kopen die best aardig klinken maar als ik een mooie Mullard buis heb stop ik die toch liever in een Shiva omdat ik er dan meer van profiteer.

Verder heb ik liever een hele goede amp (en een combo) dan een verzameling goede:)

Overigens ben ik het niet eens met je stelling dat alle gitaren beter klinken met nieuwe snaren, maar dat is weer een heel ander verhaal.

ieme
8 januari 2006, 05:47
leuk speeltje mike

gerrekat
8 januari 2006, 10:22
Gefeliciteerd man, mooie amp!

Les Paul
8 januari 2006, 11:11
Dus je koopt een versterker van dik 2000 euro en dan zitten er nog geeneens goed klinkende buizen in.

Voor diezelfde prijs heb ik inmiddels een aardige verzameling amps staan die geweldig klinken, zonder dat ik een aanpassing heb hoeven te doen.

Nee die versterker maakt het de moeite waard er andere buizen in te doen omdat je het verschil heel duidelijk hoort :)

Voor hetzelfde geld dat je voor een Shiva betaalt kun je inderdaad een hele verzameling amps kopen die best aardig klinken maar als ik een mooie Mullard buis heb stop ik die toch liever in een Shiva omdat ik er dan meer van profiteer.

Verder heb ik liever een hele goede amp (en een combo) dan een verzameling goede:)

Overigens ben ik het niet eens met je stelling dat alle gitaren beter klinken met nieuwe snaren, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Het blijft een kwestie van smaak. Maar als ik een Shiva in de winkel uitprobeer vind ik hem veel te klinisch klinken. Ik ga geen 2500 euro uitgeven om later te proberen door andere (mullards van $100) buizen die zelfde amp lekker te laten klinken. Ik heb het meerdere keren geprobeerd, maar ik krijg er geen prettig geluid uit.

Ik heb tot nu toe maar 1 versterker in de 2000 euro regionen gehoord die ik wel goed vond: Marshall 1974X. Daar komt wat mij betreft geen Bogner, Mesa of wat dan ook in de buurt. En er hoeven niet meteen andere buizen in ;)

Wat betreft de snaren; ik heb net mijn belangrijkste gitaren weer van nieuwe snaren voorzien en zoals altijd heb ik me weer voorgenomen dat vaker te doen ;)

1959SLP
8 januari 2006, 11:30
Dus je koopt een versterker van dik 2000 euro en dan zitten er nog geeneens goed klinkende buizen in.

Voor diezelfde prijs heb ik inmiddels een aardige verzameling amps staan die geweldig klinken, zonder dat ik een aanpassing heb hoeven te doen.

+1. Voor dat geld mag je verwachten dat zo`n amp 100% in orde is en aan al je eisen voldoet. Ik heb de indruk dat veel mensen zich laten inpalmen door alle info die hier op internet omtrent buizen e.d. te vinden is. Als een amp van die prijsklasse niet aan je verwachtingen voldoet heb je denk ik gewoon een verkeerde ampkeuze gemaakt.

Punt
8 januari 2006, 18:42
Het blijft inderdaad een kwestie van smaak. Ik vond de 1974X totaal ombruikbaar voor mij. Echt een heel goede amp, daar niet van, maar voor wat ik nodig heb te beperkt. Als je trouwens daar goede pre buizen in doet zal hij ook veel beter klinken.

Andere buizen in versterkers stoppen heeft niets te maken met de kwaliteit van de amp. Het heeft te maken met persoonlijke voorkeur.
Met kwaliteitsamps hoor je dat beter.

Veel gitaristen zijn zich er niet van bewust dat je met die buizen nog behoorlijk wat kan sleutelen aan je sound. Ik heb daar zelf ook lang over gedaan. Maar nu is het eerste wat ik doe met een nieuwe amp verschillende buizencombinaties proberen.

Probeer het eens zou ik zeggen. je kan voor weinig al een paar per buisjes kopen om mee te experimenteren.

Als je nioet van experimenmteren houdt dan niet doen natuurlijk :)

Orpheo
8 januari 2006, 18:59
de 1974x is voor mijj een amp die potentieel zou hebben voor mij(n sound). hij is iets te wollig nu nog (stock), dus ik zou de tonecaps beetje veranderen. ik zou 3 inputs eruit slopen en er een gainknop voor in de plaats klussen.

maar voor die 2000 euro zou ik m dus niet zo kopen. wel via zelfbouw, en er dan dus wat aan modden. dan wel.

Michael AE
14 januari 2006, 19:16
Thanks nog iedereen...

Okay, nu na de honeymoon.
Deze amp is ECHT veelzijdig. Hij kan zo'n beetje alle sounds die ik vet vind wel benaderen, en bovendien zijn de schakelmogelijkheden erg cool.

Hij is niet zo dynamisch als mijn JCM800, maar heeft daardoor wel een iets duidelijkere voicing. Alle noten komen goed door.

Ik denk dat ik ook met wat buizen ga experimenteren, want daar wordt je amp alleen maar beter van. Iets meer dynamiek zou te gek zijn.

Ik denk dat deze amp nog wel eens een blijvertje zou kunnen zijn...

nicoverduin
14 januari 2006, 19:46
Ik denk dat ik ook met wat buizen ga experimenteren, want daar wordt je amp alleen maar beter van. ..
Een onjuiste redenering. Misschien is ie wel op zijn optimale instelling/combinatie afgesteld. Dan zullen buizen alleen niet helpen....
Dus andere buizen erin prikken is geen garantie tot....

Riffcrusher
14 januari 2006, 20:04
Beetje laat, maarrrr... Gefeliciteerd !!!! hehe...

Enneuh, welke kast staat daaronder ? Is dat een Ubercab ? Zo ja, hoe bevalt die ? (Stomme vraag wellicht, ik weet het... )

Michael AE
14 januari 2006, 20:06
Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens. De "optimale" instelling van een versterker bestaat namelijk niet, IMO. Anders zouden er ook geen EQ knoppen op een versterker zitten. Bovendien zijn er voor verschillende bouwers verschillende redenen om bepaalde buizen te gebruiken of om de bias in te stellen; voornamelijk met betrekking tot duurzaamheid en geldbesparing.

Een andere set buizen is een ideale manier om je versterker te "tunen".

Michael AE
14 januari 2006, 20:07
Het is geen Uberkab, maar een "gewone" Bogner cab met V30's. Hij bevalt uitstekend!

wimmeltje
16 januari 2006, 08:24
proficiat. Is er uit die XTC ook een redelijke goede sound te halen voor modern hardrock/metal?

Michael AE
16 januari 2006, 13:53
Jazeker. Hij heeft minder "ballen" (lees: laag) dan een Ubershall of een Recto, maar hij heeft wel een heel erg strak laag, waardoor palmmutes erg snel uit je speakers vlammen. Uitermate geschikt voor metal vind ik zelf. Ik gebruik hem zelf ook in mijn metalband, terwijl ik ook een recto heb, die volgens sommigen meer geschikt is voor metal.