PDA

View Full Version : Welke solo's kunnen jullie zoal?



Kris Haex
17 oktober 2002, 00:42
Ik kan de drie solo's van "one", de solo van "nothing else mathers", die van "Otherside" van de "RHCP", momenteel studeer ik de solo's van "to live is to die" van "Metallica" in. Ik weet wel dat als ik zelf een solo ineen knutsel dat ik in snelheid niet onder zal hoeven te doen voor een Kirk Hammett. Welke solo"s spelen jullie zoal?

pimmetje
17 oktober 2002, 01:14
Ik kan die uit "The man who sold the world" van Nirvana... als ik m'n stinkende best doe, kan ik 'm zelfs valser dan Kurt, maar dan moet ik wel m'n dag hebben :grin:.

Luca P
17 oktober 2002, 01:35
Dizzy fingers van Chet Atkins is wel mijn uiterste dacht ik.
Valse a Rosenthal van The Rosenberg trio lukt ook vrij aardig.
Verder is de solo van Steely Dan's "Ricky don't loose that number" er lekker om te spelen.

MAY
17 oktober 2002, 10:58
Solo van 'The final countdown' van Europe is ook gaaf om te spelen.

Harry
17 oktober 2002, 11:09
ik speel zelden solo's na, of heb je niks aan zo'n antwoord? alleen solo's die een nummer aan elkaar plakken, zoals never be clever en sleeping bird van Herman Brood, die zoek ik wel even uit. Als het tenminste niet te lang duurt. Meestal improviseer ik.

Kjiratsiekoedel
17 oktober 2002, 12:52
-stairway to heaven (na eerst een uur inspelen)
-layla/unplugged

Komkommerschijfje
17 oktober 2002, 15:11
Ik speel nooit solo's na, 't gene wat ik speel komt recht uit mijn hart, zonder erbij na te denken.

Luca P
17 oktober 2002, 16:10
Kom op Komkommer, er is heus wel iets wat je hebt proberen na te spelen toen je begon!
Ok het is goed je eigen stijl te hebben, maar je kan vast wel wat bedenken.

hoofd
17 oktober 2002, 17:16
Ik kan het herkenbare tiiiiituutudietidutiedudu uit de laatste solo uit November Rain van Guns 'n Roses...verder heb ik mij nooit verdiept in solo's naspelen, kvin ze leuk om te horen maar irritant om zelf te doen.

Eddie van Halen
17 oktober 2002, 19:54
Euhh... De solo van Jump, en vele andere nummers van Van Halen.
Euhh... Eruption, van Van Halen.
Euhh... De 316 solo, van van Halen.
Euhh... For The Love Of God, van Steve Vai.
Euhh... Een eigen in elkaargezette solo met werk van Vai.
Euhh... Satch Boogie, van Joe Satriani.
Euhh... Wat deeltjes van Eric Johnson.
Verder nog wat makkelijke solo's van domme nummers van de 'schoolband', zoals Bitch-Meredith Brooks, wat van de RHCP en dat soort spul.

Kris Haex
17 oktober 2002, 20:40
Tja, een solo instuderen is vaak saai, maar eens hij er in zit rolt hij er ook vanzelf uit. Ik heb ook mijn eigen stijl van soleren maar ik speel ook graag wel eens solo's na. We coveren nu toch met de band, dus speel ik de solo'sook zo exact mogelijk na.

Robs
18 oktober 2002, 11:52
Gotta be creative kids!

Het is toch veel vetter om gewoon een solo of (1) zelf te bedenken of (2)wat ik altijd doe: gewoon uit de losse pols te schudden.

Sorry (captain) Kirk, that's how i feel!

Ditmar
18 oktober 2002, 13:34
Er is een solo die ik de laatste tijd aan het proberen ben om na te spelen en dat is de Painkiller van Judas Priest, geniale solo, alleen te lang om te onthouden, ik kan alle technische zooi wel, maar het lukt me gewoon niet om in een keer door te spelen, daarvoor is m'n geheugen te veel weggeblowd.

Anders Destium
19 oktober 2002, 10:55
Ik ben te ongeduldig om uren op solo's te zitten, het liefst ram ik overal mineur-improriedels doorheen (en hoop dan goed uit te komen)
Een solo tot op de bodem uitzoeken of leren vanaf tab is wel goed voor de ontwikkeling van je techniek, veel op het oog simpele solo's kunnen nogal eens tegenvallen, terwijl bijvoorbeeld veel snelle metalsolo's op het zelfde trucje zijn gebouwd (dus als je 1 solo van Kill em All kan, volgt de rest vanzelf...)

Ik ga denk ik binnenkort ook maar weer eens gericht oefenen...
BTW Hele gave solo om te spelen: Blind Guardian: Mordred's song (van Imaginations...) AANRADER :smile:

Robs
19 oktober 2002, 11:25
[quote]
Op 2002-10-19 10:55, schreef Anders Destium:
Ik ben te ongeduldig om uren op solo's te zitten, het liefst ram ik overal mineur-improriedels doorheen (en hoop dan goed uit te komen)

Join the club, mr. Destium! Mineur ladders rulen!

MetalliCat
19 oktober 2002, 12:47
"Ik weet wel dat als ik zelf een solo ineen knutsel dat ik in snelheid niet onder zal hoeven te doen voor een Kirk Hammett."

Neem eens wat op en zet het op internet, ik ben benieuwd :smile:

moretel
19 oktober 2002, 14:24
Sinds ik met covers begon en solo's na ging spelen is mijn spel met sprongen vooruit gegaan, ik speel solo's als another brick in the wall, sultans of swing, the one i love, zombie, maar ook solo's waarin geimproviseerd wordt zoals White Room, All along the watchttower, Hey Joe etc. De eerste groep speel ik vrij exact, maar bij de improvistie gedeeltes kan ik aardig loos gaan maar je moet ook rekening houden met de rest van de band, die waarderen dat niet altijd.

Verder maak ik eigen solo's waarbij ik nieuw geleerde technieken verwerk (o.a. uit andere klassieke solo's, die niet voor niets klassiek zijn). Al spelende heb ik wel een eigen stijl vind ik.

Ik kan iedereen aanraden om solo's correct na te spelen daar leer je veel van, uiteindelijk is het een onderdeel van je ontwikkeling als gitarist.
Van al mijn speeltijd gebruik ik denk ik 10-20 % van mijn tijd voor covers, de rest voor andere zaken.

Bins
19 oktober 2002, 17:41
Ik speel in covers gewoon iets wat er een beetje op lijkt. Beginnen op de goeie toon en daarna verzin ik wel wat. Beetje pentatonisch pielen. (Jahaaa, dr zit ook welles een solo in een punk-liedje.)

Stevie Ray Vaughan
19 oktober 2002, 19:52
Op 2002-10-19 17:41, schreef Bins:
(Jahaaa, dr zit ook welles een solo in een punk-liedje.)


Yo Bins, ik weet niet naar wat voor punk muziek je allemaal luistert. Maar kan je toevallig RKL (Rich Kids on LSD).
Dat vond ik voorheen toch wel een van de betere punk bands. Elk nummer zit retegoed in elkaar, ennuh elk nummer heeft een solo :wink:
Ken je het niet, probeer dan het album "Riches to Rags" eens.

Kitaarhiero
20 oktober 2002, 13:16
Ik leer nooit solo's uit m'n hoofd. al zijn er wel enkelen die je wel moet spelen als het origineel, zoals:

sum41: in too deep
Nirvana: Smells Like Teen spirit, about a girl, Come as you are
Muse: Newborn
RHCP: Scartissue, Dosed, Universally Speaking, Otherside
Green day: when I come around

Bij alle andere nummers improviseer ik een beetje.

Noctiis
20 oktober 2002, 16:41
wat versta jij in godsnaam onder gitaarsolo's?! ik bedoel, bij dat nummer van GreenDay kan ik geen echte solo vinden hoor? enkel een klein rifje wat er een heeeel klein beetje op lijkt.
en laat ik het maar al helemaal niet over nirvana hebben...

Kitaarhiero
20 oktober 2002, 20:52
Oké het zijn eerder gitaartussenstukjes (never be clever van Brood hoort er ook bij), maar wat solo's betreft, meestal improviseer ik gewoon. Bij sommige nummer prop ik er wel wat onderdeeltjes van het origineel in, zoals bij "the Final Countdown" (jawel, die kan ik spelen :razz: mede om bandgenoten te irriteren), Hendrix's Johnny B. Goode versie en bij Another girl another planet van the Only Ones.

Kris Haex
20 oktober 2002, 23:40
Kietaarhiero, kan jij ook solo's van Metallica spelen?

moretel
21 oktober 2002, 11:54
Wat ik weleens zou willen weten is het verschil in oefentijd tussen echte gitaristen die zich echt willen ontwikkelen en degenen die accoorden en riffjes naspelen en eigen riffjes verzinnen en het naspelen van solo's maar onzin vinden.
Kijk al je tijd stoppen in solo's is onzin maar als je 3-4 uur per dag speelt kun je aan alles aandacht besteden.
Lijkt veel maar als je stopt met tv kijken kom je al een heel eind. Dat gepiel op de bank al kijkend is wel leuk voor routine dingetjes maar je leert niets nieuws, daar moet je echt voor gaan zitten.


Ik denk dat er periodes zijn dat je 3-4 uur per dag moet oefenen om een beetje vooruit te komen.

Rutger
21 oktober 2002, 12:19
Op 2002-10-21 11:54, schreef moretel:
Wat ik weleens zou willen weten is het verschil in oefentijd tussen echte gitaristen die zich echt willen ontwikkelen en degenen die accoorden en riffjes naspelen en eigen riffjes verzinnen en het naspelen van solo's maar onzin vinden.
Kijk al je tijd stoppen in solo's is onzin maar als je 3-4 uur per dag speelt kun je aan alles aandacht besteden.
Lijkt veel maar als je stopt met tv kijken kom je al een heel eind. Dat gepiel op de bank al kijkend is wel leuk voor routine dingetjes maar je leert niets nieuws, daar moet je echt voor gaan zitten.


Ik denk dat er periodes zijn dat je 3-4 uur per dag moet oefenen om een beetje vooruit te komen.



Ik behoorde eerst tot de 2de categorie. Dat kwam meer door m'n sociale leven, k had/nam gewoon te weinig tijd om serieus te oefenen. Het ontbrak me ook aan uitdaging, die heb ik inmiddels gevonden!

Die tv is allang de deur uit, nutteloze tijdverspilling. Maar dan nog moet ik moeite doen om een half uur per dag te halen, k zit nog in de nasleep van een verhuizing $#%)@)#*

Rutger wil toffe solo's spelen, en aangezien ie morgen op vakantie gaat gaat ie lekker de oefeningen van Moretel doorzagen. thanx!

moretel
21 oktober 2002, 13:04
Een goede vakantie, ik blijf lekker thuis, kan me gitaren niet missen.

Harry
21 oktober 2002, 14:02
Op 2002-10-21 11:54, schreef moretel:
Wat ik weleens zou willen weten is het verschil in oefentijd tussen echte gitaristen die zich echt willen ontwikkelen en degenen die accoorden en riffjes naspelen en eigen riffjes verzinnen en het naspelen van solo's maar onzin vinden.
Kijk al je tijd stoppen in solo's is onzin maar als je 3-4 uur per dag speelt kun je aan alles aandacht besteden.
Lijkt veel maar als je stopt met tv kijken kom je al een heel eind. Dat gepiel op de bank al kijkend is wel leuk voor routine dingetjes maar je leert niets nieuws, daar moet je echt voor gaan zitten.


Ik denk dat er periodes zijn dat je 3-4 uur per dag moet oefenen om een beetje vooruit te komen.



mmm, verschil in oefentijd? ik oefen erg weinig, en waarschijnlijk kunnen mensen die lang oefenen dat wel horen. Je hebt zeker gelijk, bij 3-4 uur oefenen moet het wel hard gaan. Zelf vind ik het niet zo belangrijk dat ik Metallica of steve vai-solo's na kan spelen, ik doe gewoon wat ik leuk vind.
Ik vind het instuderen van solo's trouwens geen onzin, ik kan er zelf het geduld niet voor opbrengen, ook omdat het me niet zo interesseert. Misschien later, als ik wat ouder ben, en hetgeen dat ik nu doe me verveelt.

moretel
21 oktober 2002, 14:15
Voordeel van zoveel uurtjes oefenen is dat de vingers toch nog sterker worden, dat komt weer naar voren bij bends etc. om je geluid wat professioneler te laten klinken.
Je gaat dan ook netter spelen, ik kan nog weleens een beetje sloppy spelen (als Neil Young enzo).

Kitaarhiero
21 oktober 2002, 19:55
Op 2002-10-20 23:40, schreef Kris Haex:
Kietaarhiero, kan jij ook solo's van Metallica spelen?


het gaat er niet om of ik het kán... maar of ik het wíl!

en ik ben tegen het instuderen van solo's.

Stevie Ray Vaughan
21 oktober 2002, 20:55
Op 2002-10-21 19:55, schreef Kitaarhiero:


Op 2002-10-20 23:40, schreef Kris Haex:
Kietaarhiero, kan jij ook solo's van Metallica spelen?


het gaat er niet om of ik het kán... maar of ik het wíl!


Als je iets graag wilt, wil nog niet zeggen dat je het ook kan! :wink:

Bouke
21 oktober 2002, 23:20
Hey,

het laatste wat je als rechtgeaarde bluezzer doet is solo's letterlijk naspelen. Dacht ik to voor kort. Sinds ik al die grootheden eens onder de sterkvertraagde (maar gehandhaafde pitch) loep heb gelegd heb ik zoiets van: aha! Dus zo doen ze dat dingetje. Vervolgens komt het in m'n grote dingetjes-voor-tijdens-geďmproviseerde-solo's tas en je kun't gewoon zelf gebruiken. Jatten, hoor ik je daar denken? Kun jij dan met die 7 hele nootjes en die paar die er tussen liggen nog een nieuwe progressie bedenken dan? Nee, ik hou niet van free-jazz. Ik wil niet zeggen dat er geen originele solo's meer kunnen worden gemaakt, maar alles is al een keer eerder gedaan, het is maar net wat je er mee doet.

Zo, die krijg ik nog wel eens om m'n oren denk ik :grin:

Zoals Moretel al in vertelde: je schiet er zo lekker van op! Je leert dus wat anderen al hebben gedaan en je doet er je voordeel mee. 'T is net taal: de letter 't' is ook al eerder uitgevonden en het woord 'jatten' bestond ook al! Verder heeft dat woord weer meerdere betekenissen dus hier kun je al weer veel kanten mee op!

Oke, oke, ik hou al op!

Groetsels,

Bouke

Oh ja, als je in de blues originele dingen probeert te doen, vernieuwend wil zijn oid., dan vindt meer dan 90% van de gangbare bluesliefhebber 't al nie meer leuk! "'t klinkt niet als blues, he?" Maar ja, dat is blues en daarom vinden mensen 't leuk; omdat 't klinkt zoals 't klinkt.

Oke, oke, ik maak te lange posts, ik weet 't

Kris Haex
22 oktober 2002, 00:39
Kietaarhiero, iets niet willen of niet kunnen is een verschil he. Heb jij genoeg snelheid en techniek in huis om alle 4 de solo's van "one" in te studeren?

Kris Haex
22 oktober 2002, 00:42
Ik dus wel hoor, en ik oefen ook niet altijd solo's met plezier in. Ik zou zelf ook kunnen improviseren maa het is ook leerzaam om eens een solo zo juist mogelijk te leren na spelen. Zo leer je ook hoe andere gitaristen er tegenaan kijken.

Kris Haex
22 oktober 2002, 00:53
Ik ben geen blueser eerder een rock-metal gitarist, ik heb ook blueslessen gehad en daar improviseerde ik wel bluessolo's terwijl m'n leraar wat akkoorden speelde.

Mac-F
22 oktober 2002, 02:39
Op 2002-10-22 00:42, schreef Kris Haex:
Ik dus wel hoor, en ik oefen ook niet altijd solo's met plezier in. Ik zou zelf ook kunnen improviseren maa het is ook leerzaam om eens een solo zo juist mogelijk te leren na spelen. Zo leer je ook hoe andere gitaristen er tegenaan kijken.


Klopt helemaal... het uitzoeken is alleen zo'n takkewerk en een beetje improviseren gaat zo vanzelf. Tabs-staren vereist toch wel wat discipline en daar heb ik niet zoveel van.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mac-F op 2002-10-22 02:43 ]</font>

moretel
22 oktober 2002, 08:59
Op 2002-10-22 00:53, schreef Kris Haex:
Ik ben geen blueser eerder een rock-metal gitarist, ik heb ook blueslessen gehad en daar improviseerde ik wel bluessolo's terwijl m'n leraar wat akkoorden speelde.


Ik ben ook meer rock georienteerd, maar daar kan ik beter in improviseren dan in blues, toch wat meer mogelijkheden. Ik hou ervan om blues lickjes te spelen en echte jaren zeventig rocklicks ala Deep Purple, Rush etc., ook van die lekkere snelle legato's mag ik er graag tussendoor gooien.
Tapping is eigenlijk het enige onderdeel wat ik niet gebruik.

In feite is studie de enige manier om al die technieken te kunnen beheersen, les nemen, naspelen, boeken etc. staan allemaal tot je beschikking. Je doet jezelf tekort als je bepaalde zaken buitensluit en het beperkt je ontwikkeling als gitarist.

Die solo's van One ga ik eens beluisteren, ben niet zo'n metallica fan. Maar Nothing Else Matters kan ik wel helemaal spelen (fingerpicking en solo)

Anders Destium
22 oktober 2002, 16:02
Ik moest vroeger op gitaarles verplicht blues en pentatonisch improviseren, daar leer je enorm van, dan krijg je ook kritiek namelijk....

Als ik thuis weer een stapel lickjes achter elkaar heb gepropt is de kans gering dat ik ze nog een keer na kan spelen omdat er meestal geen echt doel in zit, snelheid is alles op dat soort momenten....en over een fatsoenlijke solo is nagedacht :smile:

Kitaarhiero
22 oktober 2002, 19:05
Op 2002-10-21 20:55, schreef Stevie Ray Vaughan:


Op 2002-10-21 19:55, schreef Kitaarhiero:


Op 2002-10-20 23:40, schreef Kris Haex:
Kietaarhiero, kan jij ook solo's van Metallica spelen?


het gaat er niet om of ik het kán... maar of ik het wíl!


Als je iets graag wilt, wil nog niet zeggen dat je het ook kan! &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">


true

maar wat ik wel eens doe is gewoon stukjes uit solo's halen die me handig/belangrijk lijken.
maar ik heb het geduld niet om de technischere solo's uit m'n kop te leren of precies na te spelen(ik wil snel verder met liedjes). dus ik pak fragmenten.

Kris Haex
22 oktober 2002, 20:22
Ik snap het wel, je neemt zowat de belangrijkste noeten die zo'n beetje de solo maken, want dat hebben eigenlijk wel meerdere solo's, enkele noten die je zeker moet gehad hebben, dat hoor je vaak ook live, de solo lijkt op het orgineel, met de belangrijkste noten erbij.

Kitaarhiero
25 oktober 2002, 14:43
Inderdaad. Ik neem de belangrijke stukjes, zeker bij solo's die ik echt geweldig vindt.

De meeste "covers" die ik speel hebben een geďnproviseerde solo, dus om geen afbreuk aan het nummer te doen improviseer ik ook.

Kris Haex
25 oktober 2002, 15:06
Dat is langs de andere kant ook weer leerzaam, hoe kijk je zelf als gitarist tegen een bepaald nummer aan. Improviseren is ook leerzaam!

moretel
25 oktober 2002, 16:00
Maar vaak zijn de belangrijke stukjes ook de moeilijkste,
wat rest is het aan elkaar spelen van de hele solo,
Improviserend is het leukst , maar dat hangt ook wel van de rest van de band af, soms kunnen ze het niet meer volgen ,of ik :smile:

sash
26 oktober 2002, 02:03
Ik speel nooit solo's na. Alles wat ik nu nog speel is improvisatie. Ik kan wel wat solootjes bv van nothing else matters enzo, maar voor het blueswerk is het nooit hetzelfde.

gershwin5150
26 oktober 2002, 02:23
Ik heb me een tijdje verdiept in de solo's van Iron Maiden, dus echt met een boekie met tabs + uitleg erin alles letterlijk ingestudeerd. Hierna heb ik alles een beetje laten varen en als ik nu meespeel met een nummertje van hun merk ik dat ik bepaalde stukken nog steeds letterlijk meespeel (dat zijn vaak stukken die belangrijk zijn in de melodie en die je dus moeilijk kunt veranderen) terwijl ik andere stukken compleet improviseer. Ik heb er toch veel van geleerd, bv hoe solo's opgebouwd worden enzo.
Maar ik denk dat het juist leuk is om een eigen solo te spelen als je een nummer covert, dat geeft toch een eigen tintje aan het nummer. Dus het leren naspelen van een solo kan een hele goede oefenmethode zijn, maar ik zou als ik een nummer cover niet gauw precies de originele solo erbij leren

Eric Clapton is God
10 december 2002, 21:46
de solo van layla unplugged, die solos van dire straits-sultans of swing, wat stones solos waaronder gimme shelter. White Room van eric clapton. etc

Snow
11 december 2002, 14:12
"I Wanna Testify" van SRV

Speel ik het liefst als solowerk

Noot voor noot helpt soms wel omdat je dan phrases in je eigen solowerk kan inbrengen

Je kan het een wannabe of zo noemen maar tis de enige manier om dan te zeggen dat je wel degelijk invloeden hebt van die muziekanten

Niet zoals Vai en zo allemaal beweren want ik hoor niks van Hendrix invloeden in z'n spel

Het gevoel proberen in jou op te nemen is ook wel belangrijk en daar heb ik nog moeite mee
Afvragen waarom gaat ie die kant op in z'n solo en wat wil hij uitdrukken

SRV kon de hele solo van "Voodoo Child" noot voor noot en toch had ie z'n eigen stijl

Ben zelf meer een ritme gitarist en m'n eerste liefde was ook drummen
Inspiratie is ook wat minder laatste tijd dus slecht voor solowerk maar moet je toch allemaal z'n gang laten gaan en niet forceren
Ga niet te ver want dan krijg je dit (Te snel en te weinig melodie)

http://www.nuzik.com/byron/htm/video.html
Maar die kan tenminste wel zeggen dat ie geinspireerd is door Hendrix

Man k'ben hier weer aant zagen he

Later amigos en have fun

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Snow op 2002-12-11 14:16 ]</font>

Ash ketchum
11 december 2002, 14:20
eentje, moonflower van santana,
wel zelf helemaal uitgezocht!!

Marc Oblivian
12 december 2002, 16:08
Op 2002-10-18 11:52, schreef Robs:
Gotta be creative kids!

Het is toch veel vetter om gewoon een solo of (1) zelf te bedenken of (2)wat ik altijd doe: gewoon uit de losse pols te schudden.

Sorry (captain) Kirk, that's how i feel!


Jep! Doe ik ook altijd! Geinige hiervan is dat je vaak weer een andere solo op een zelfde nummer speelt..wordt nooit saai en je leert er volgens mij wel wat meer van qua creativiteit.
Uiteraard moet je de echte solo ook kunnen spelen (vind ik)

Kris Haex
12 december 2002, 21:06
Een solo op een bepaald nummer improviseren is inderdaad leerzaam, maar de orginele solo moet je dan ook maar kunnen vind ik.

Marc Oblivian
16 december 2002, 16:56
Op 2002-10-21 14:15, schreef moretel:
Voordeel van zoveel uurtjes oefenen is dat de vingers toch nog sterker worden, dat komt weer naar voren bij bends etc. om je geluid wat professioneler te laten klinken.
Je gaat dan ook netter spelen, ik kan nog weleens een beetje sloppy spelen (als Neil Young enzo).


Is wel waar: moet elke keer dikkere snaren kopen. omdat ik ze anders bijna van het fretboard aftrek :grin:
Dat sloppy spelen van Young is trouwens een bepaalde stijl hoor: doet ie expres.
Moeilijker dan je denkt trouwens..
Zou trouwens raar klinken als ie plotseling heel netjes en perfect zou gaan spelen..heheh

Marc Oblivian
16 december 2002, 16:58
White Room is van Cream en dat is niet alleen Clapton. Wel leuk dat je hem goed vindt hoor, maar je moet niet overdrijven.... :smile:

Marc Oblivian
16 december 2002, 17:00
Op 2002-12-10 21:46, schreef Eric Clapton is God:
de solo van layla unplugged, die solos van dire straits-sultans of swing, wat stones solos waaronder gimme shelter. White Room van eric clapton. etc

Jaja...de tekst hoort hier dus onder.....

BLOK182
16 december 2002, 17:34
De solo's die ik leer, zijn meestal de wat meer melodieuze solo;s, ehh, hoe zal ik het zeggen, bijv. de eerste solo uit "one" en die van whiskey in tha jar. Die solo's die Kirk heel vaak doet (wiedeliewiedelie met vee wah en weet ik wat) die ga ik echt niet uitzoeken, dan speel ik liever zelf wat.

Phizer
16 december 2002, 18:47
ik denk dat zowel solo's proberen te tabben als zelf wat improviseren belangrijk is... je gehoor gaat er zo ook op vooruit, en je verbreed je inzicht in improviseren natuurlijk

Marc Oblivian
17 december 2002, 12:40
Han Solo :grin:

Kitaarhiero
17 december 2002, 18:56
Op 2002-12-12 21:06, schreef Kris Haex:
Een solo op een bepaald nummer improviseren is inderdaad leerzaam, maar de orginele solo moet je dan ook maar kunnen vind ik.

Ik vind van niet.

solo's leren is wel leerzaam, maar er kan ook veel tijd in gaan steken als je geen tab of notenschrift kunt vinden. dan kun je beter zelf wat bedenken wat in de stijl past.
en als je snel wil spelen... dan moet je gewoon vingeroefeningen doen.

Jopie
17 december 2002, 19:25
Ik ken nog niet ech veel solo werk maar ben wel fanatiek bezug met toonladders , riffs.
Langzaam lukt wel , snel niet voorbeeld.
November rain 1ste 1/2 ja , tweede descending stuk nee. Melodieus is inderdaad mooier dan snel listen to > Gary Moore , Guns'n Roses , Scorpions , Page , Sambora , Gibbons , SRV and more

Phoenix Rising
19 december 2002, 12:07
Als ik een solo ga instuderen begin in meestal met goede moed, maar na een uurtje is er vaak allang een eigen versie ontstaan. Een uur een ding spelen is zoiezo echt saai. Maarja solos die ik echt KAN zijn Nothing else matters (doh) eerste 90 seconden van hideaway (clapton) en nog twee van Troy Statina, echte metal solos.

Verder ja ach, ik doe eigenlijk meer korte loopjes enzow, en die pleur ik allemaal door elkaar. Verder heb ik al die metal solo cliches wel echt onder de knie. Die doe ik ook vaak als ik voor de tv zit ofzow, dan improviseer ik ook een beetje mee met de muziek van wat ik aan het kijken/luisteren ben. Daar worden andere mensen trouwens echt gestoord van, zeker als me broertje weer eens dragonball Z zit te kijken :smile:

basswasp
22 december 2002, 15:59
Gitaar: Californication, Hey Joe (niet slecht voor een bassist :wink:)

Bas: anything Rhcp, Mercyful Fate (Metallica)

the joshua tree
22 december 2002, 19:43
Bryan Adams - everyhing i do...
Metallica - one
Nirvana - smells like teen spirit
Pearl Jam - Alive

En veel bluesshit.

coal
31 december 2002, 09:46
ehhh,
Pull me under solo
Bohemian Rhapsody
Dreamin'
Dat zijn van die solo's die ik ooit eens he uitgezocht...

loona
3 januari 2003, 15:57
Met een pentatonische toonladder kan je al gauw leuk uit de voeten bij elk nummer. Maar dan moeten er geen kenners in het publiek staan, want dan val je door de mand.

Experience
4 januari 2003, 01:27
Ik vind solo's spelen hartstikke mooi en nie echt saai maja ieder zn smaak he:). Solo's die ik spell.. eehm
-Metallica : Nothing else matters
-GNR Sweet child o'mine
Veel vanm de RHCP
Eric Clapton wonderfull tonight..
Jimmy hendrix Little wing
etc

Luca P
4 januari 2003, 01:34
"Ricky don't loose that number" vind ik altijd heerlijk om te spelen.

moretel
4 januari 2003, 21:30
Ha Steely Dan, heb ik bijna alles van maar het merendeel van hun muziek is echt hogeschool werk.

Jopie
5 januari 2003, 00:18
Are you reelin in the years???

moretel
6 januari 2003, 11:06
Stowin' away the time

Maiden Michiel
6 januari 2003, 15:27
The Final Countdown is een moeilijke solo al zeg ik het zelf. Ben er nog lang niet klaar mee.
Ik speel wat Maiden solo's (The Trooper, Evil that men do) en The Encounter van Evergrey

Jopie
6 januari 2003, 16:08
Wie kunnen de solo van Rainbow in the dark van Dio spelen? Gewoon een supermetalsolo overigens gespeeld door mister Vivian Campbell

Luca P
6 januari 2003, 22:36
Ik heb niks van Steely Dan. Maar dat is gewoon een wereld nummer.
Ik heb wel alles van Setzer. Zo'n beetje.

ESPGuitarFreak
8 januari 2003, 14:47
Op 2003-01-06 15:27, schreef Maiden Michiel:
The Final Countdown is een moeilijke solo al zeg ik het zelf. Ben er nog lang niet klaar mee.
Ik speel wat Maiden solo's (The Trooper, Evil that men do) en The Encounter van Evergrey


eindelijk hoor ik iemand over The Encounter!
errug gaaf nummer man, rthm superstrak en rustige solo met pittige lick op t einde...great :grin:

BTW: heel veel mensen kunnen de sweet child o mine solo lijkt me, alleen speelt iedereen die 1e oploop ook perfect...? zojah, laat zien/horen! =)

Tim B
9 januari 2003, 17:13
best wel aardig veel voor iemand die 1,5 jaar speeld (al zegk et zelf) maar de moeilijkste die ik kan zijn o.a. Bohimian Rhapsody en Stairway to Heaven. k vin de oude solo's gewoon et beste klinken. of heeft iemand soms nog suggesties van kewle dingen?

Neals
9 januari 2003, 17:36
zelf bennik heel erg matig wat betreft solo's

in de tussentijd toch wel wat pielen, maar echt verder dan dat stukkie uit still got the blues van gary moore kom ik nog niet.

Jopie
9 januari 2003, 19:44
Kijk es op http://www.worldguitar.com

MADdie86
12 januari 2003, 13:59
Ik kan een groot deel van alle Queen nummers wel, een fan die wil altijd het meeste meespelen :wink:
UHm van RHCP otherside, calafornication. The eagles hotel calafornia en take it easy.
Ook mettalica met one, fuel, unforgiven 1 en 2.
En ook van no doubt, brain addams ken ik wel een paar solo's.
Een groot deel heb ik op gehoor gedaan. Meer dan de helft.

belfrink
12 januari 2003, 14:26
Solo`s uit The Number Of The Beast van Maiden zijn echt geweldig om te spelen, net zoals Hell`s Bells van AC/DC, geweldig.

Lacrimosa
13 januari 2003, 13:11
Under A Glass Moon - Dream Theater :grin:





Geintjuhhh, da kan nooit!!!
Vet moeilijk...

marc_o
31 januari 2003, 21:25
Cinnamon Girl van Neil Young

Phoenix Rising
1 februari 2003, 12:58
Op 2003-01-06 15:27, schreef Maiden Michiel:
The Final Countdown is een moeilijke solo al zeg ik het zelf. Ben er nog lang niet klaar mee.
Ik speel wat Maiden solo's (The Trooper, Evil that men do) en The Encounter van Evergrey


Ik heb onwijs problemen met het overschakelen tussen tappen en picken. Als ik het "los" doe lukt het me wel....