PDA

View Full Version : Dilemma LC Comet; Nieuwe hals?



BartL
6 januari 2006, 13:04
...dat is de vraag.

BartL
6 januari 2006, 13:05
Hallo Menschen,
Heb sinds kort een London City Comet (Telecaster). Gitaar klinkt echt geweldig...daar wil ik dan ook niets aan veranderen. De hals is opzich goed; geen scherpe kanten, mooi gelakt en redelijke tuners.

Maar ik ben er achter gekomen dat ik echt iemand ben van de dikkere halzen (zeker toen ik eergisteren voor 't eerst op mijn LP speelde). Ook mijn strat heeft een redelijk dikke hals vergeleken met die LC comet.

Nu zijn er dus 2 opties.

1. Een nieuwe hals kopen voor op mijn LC (Ik denk aan een Richwood vintage Teaser hals, aangezien die heerlijk dik was en ook mooi gelakt).

2. Een nieuwe/2dehands Tele kopen met ook de 'echte' tele sound. Maar ik denk dat deze keuze een stuk duurder gaat worden. Voor mijn comet zou ik een kleine 200 kunnen krijgen denk ik. De mexican classic is misschien wel een optie...


Maar nu was ik me dus af aan het vragen of je een Richwood hals zonder meer op die LC kan zetten. Ik weet natuurlijk niet precies de maten van "waar de hals de body in wordt geschroefd" (weet de naam niet...iemand?). Maar als dit zou lukken zou ik EN de hals hebben die ik graag zou willen EN de string thru body tele met HET geluid dat ik wil :)

Dus: Weet iemand of al die maten standaard zijn, of waar ik er misschien informatie over kan vinden?

Dank,
Bart

up-guitarman
6 januari 2006, 17:45
Ik dacht dat dat wel standaardmaten waren ja (ben ik ook niet helemaal zeker van hoor, dus schiet me niet dood indien niet :) )

Kan je richwood halzen trouwens zomaar los kopen ???

Mafkees
6 januari 2006, 18:02
Ik dacht dat dat wel standaardmaten waren ja (ben ik ook niet helemaal zeker van hoor, dus schiet me niet dood indien niet :) )

Kan je richwood halzen trouwens zomaar los kopen ???

Ja, en je krijgt er een gratis gitaar bij :lol: :lol:

MjS
7 januari 2006, 00:29
Zet je die Richwood hals op je LC en je LC hals op de nieuwe Richwood.

no 1 hops
7 januari 2006, 08:50
als het goede van de comet alleen het geluid is, dus electronica en pickups dan kan je ook een goede tele zoeken qua vorm en bespeelbaarheid die je wel bevalt en zet dan de electronica (ook echt alles) om.
je kunt de comet dan met andere electronica weer verkopen.

veel makkelijker dan erachter komen dat de hals misschien wel past maar de gaten net ietsje vekeerd zitten van de schroeven, of dat de ene net iets breder is dan de andere waardoor de te verkopen , of die je houd een ruimte naad ergens in de pocket zichtbaar houd.

grayfink
7 januari 2006, 09:01
Hops heeft gelijk. Het simpelste is zo'n RW vintage te kopen, en dan even de electronica om te wisselen als de neckpocketmaat/schroefgaten verschillen. Heb je gelijk een aardige gitaar over die je weer kunt verkopen. Lijkt me uiteindelijk goedkoper als een losse hals.

no 1 hops
7 januari 2006, 11:20
Hops heeft gelijk. Het simpelste is zo'n RW vintage te kopen, en dan even de electronica om te wisselen als de neckpocketmaat/schroefgaten verschillen. Heb je gelijk een aardige gitaar over die je weer kunt verkopen. Lijkt me uiteindelijk goedkoper als een losse hals.en ook nog simpeler als je zelf niet een 'houtman' bent..
neem de beste hardware van de twee en maak zo je ultimate gitaar.
heb ik ook gedaan.
maar daar zat dus wel houtwerk aan omdat ondanks dat het beide dezelfde dylons waren, alleen rechts en linkshandig ik niet uitkwam met de uitleining van de snaren en heb de bruggen moeten verzetten.


http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/eviltwins.jpg

up-guitarman
7 januari 2006, 11:51
neem de beste hardware van de twee en maak zo je ultimate gitaar.
heb ik ook gedaan.
maar daar zat dus wel houtwerk aan omdat ondanks dat het beide dezelfde dylons waren, alleen rechts en linkshandig ik niet uitkwam met de uitleining van de snaren en heb de bruggen moeten verzetten.

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/eviltwins.jpg

Wow, die heb je wel best mooi gedaan !!! Zoiets ben ik ook ooit van plan met mijn Yamaha RGX, ben niet meer zo voor superstrats maar op deze manier kan je er toch iets moois van maken.

Hoe heb je die slagplaat gedaan, is die in hout of zo ???

BartL
7 januari 2006, 12:13
Hmmm...nou
De Richwood is als het goed is niet echt de "ultieme gitaar" vergeleken met de Comet. De Comet een String thrue en een betere houten body meen ik. En ik weet gewoon dat hij lekker klinkt. Of een Richwood in een LC past zal ik komende week waarschijnlijk eens gaan proberen in de gitaarwinkel...al waren de Teasers laatst uitverkocht.

Maar dat was dus wel mijn plannetje:
Gewoon de halzen verwisselen en de Richwood body met de LC hals te verkopen.

't is gewoon de goedkoopste manier lijkt me. Een nieuwe gitaar (Fender??) zal ook wel weer wat gaan kosten, dat gaat voorlopig echt niet lukken.

BartL
7 januari 2006, 12:16
als het goede van de comet alleen het geluid is, dus electronica en pickups dan kan je ook een goede tele zoeken qua vorm en bespeelbaarheid die je wel bevalt en zet dan de electronica (ook echt alles) om.
je kunt de comet dan met andere electronica weer verkopen.
1. Dat zou ikinderdaad ook kunnen doen jah...maar ik weet dus (zoals in mijn vorige post) niet wat dat met het geluid doet, dat nu zo goed is. Misschien moet ik er gewoon eentje kopen en beide dingen eens uitproberen.

2. Ik was niet van plan een losse Richwood hals te kopen inderdaad, maar een complete gitaar.

ACSlater
7 januari 2006, 13:24
Ik denk dat ik in jouw geval gewoon een losse Fenderhals had gekocht. Die moet je wel ergens kunnen krijgen. Heb tenminste eens iets gelezen over Kurt Cobain die ze in partijen insloeg. Dit omdat hij dan elke avond dezelfde strat kapot kon slaan met een nieuwe hals; goekope oplossing! :D

Richwood's staan nu niet bepaald bekend om hun goeie fretwerk en toetsen (ik spreek uit ervaring) hoewel het halsprofiel je natuurlijk wel aan kan staan. Ik heb zelf twee LC Tele's en ben juist erg tevreden over het slanke halsje. Smaken verschillen...

BartL
7 januari 2006, 14:41
...daar zeg je wat. Ik zou inderdaad ook gewoon kunnen zoeken naar een lekker dikke, gelakte strat hals ofzo.

zjanke
7 januari 2006, 15:01
Ik heb zelf een LC comet en daarin heb ik de orginele elementen vervangen. Die elementen heb ik verkocht aan iemand hier op het forum (weet de naam even niet meer) die ze vervolgens in zijn Richwood heeft gezet. Dat was voor de Richwood een verbetering, wat zou inhouden dat de standaard LC elementen beter zijn.

Dus zet eerts eens een Richwood Hals in je LC en kijk of dat de oplossing is. Veel extra werk voor het overzetten van electronica kan later altijd nog :)

no 1 hops
7 januari 2006, 17:22
[quote=no 1 hops]

Hoe heb je die slagplaat gedaan, is die in hout of zo ???
slagplaten zijn van (glimmende gedeelte) koper en een soort formica met echte koper top laag.
toen de 'lopers' tijdens het spuiten kwamen (metallic groen spuitbus voor € 5, en daarna een blanke lak uit spuitbus) vond ik het zo mooi dat ik het zo gelaten heb.
grootste probleem was dat de linkshandige gitaar een nieuwe topkam nodig had en die zijn niet standaard te koop dus daar zit nu een luxe benen topkam op.

Mitch
7 januari 2006, 19:54
Ik zie een betere, maar moeilijkere oplossing: gewoon geduld hebben, sparen en uiteindelijk de cheapo inruilen/verkopen voor een goede Tele (Fender, Blade). Vloeken in de kerk, ik weet het, maar de ene budgetgitaar oplappen met de andere.....
Dubbel verlies, financieel.

BartL
8 januari 2006, 15:09
Daar zit wat in inderdaad. Ik wil sowieso ooit nog eens zo een Nashville Tele.

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=3123361&sid=!18121995&quelle=volltext

Maar goed, ik ga het toch eens proberen. ALs het niets is, verkoop ik ze gewoon allebei.

grayfink
8 januari 2006, 23:41
Hoi Zjanke, de naam was Grayfink :-D De LC elementen klonken inderdaad beter als de Richwoods. Met name het halselement. Inmiddels zitten er GFS 'lil punchers in. Dit omdat ik een humbucker backupgitaar d8 nodig te zijn. Klinken vrij goed, maar het is natuurlijk geen Telesound meer. Mijn Richwoodhals is trouwens wel erg goed, lekker profiel, fretwerk netjes, lekkere glimmende laklaag, wat wil een mens nog meer :P

rhcp_schipper
20 februari 2006, 18:21
Weet iemand misschien of de maten van een London city neck hetzelfde zijn als die van bijvoorbeeld allparts necken.

Heeft iemand dit misschien geprobeerd? want misschien, en let op mijn woorden misschien wil ik wel een allparts tele neck halen. Maar dan moet ik de maatvoering wel weten

MVG