PDA

View Full Version : Snaren



Alpha
6 januari 2006, 10:41
Zoals m'n snaren er tegenwoordig aangaan zou ik om de maand nieuwe moeten kopen...
Ik vind dat nogal veel geld om een gitaar op die manier te onderhouden!
Zijn er mensen die ideeen hebben hoe ik de snaren langer als nieuw kan houden, hoe ze minder zouden verslijten?? :???:
Thx...

Scali
6 januari 2006, 10:52
Het ligt eraan wat je 'verslijten' noemt...

Breken ze snel? Misschien zit er dan een braampje op een zadeltje van je brug ofzo... dat dan even wegpolijsten.
Zo niet, dan moet je misschien je aanslag eens onder de loep nemen, en proberen om soepeler aan te slaan... of gewoon dikkere snaren gebruiken, die beter tegen dat geweld bestand zijn.

Verroesten ze snel? Dan misschien snaren aanschaffen die daar beter tegen gewapend zijn. Bijvoorbeeld Elixer snaren, die hebben een beschermlaagje eroverheen, waardoor ze goed beschermd zijn tegen zweet, vocht etc.
Of Optima (voorheen Maxima) snaren, die hebben een gouden laagje, wat ook niet kan roesten.
Verder zou je je snaren na het spelen even met een doekje af kunnen vegen, om al het zweet etc eraf te halen voordat het de kans krijgt de snaren aan te vreten.

Slijten ze snel in en/of gaan ze stroef spelen? Dan kun je GHS FastFret proberen. Dat is een wasstiftje dat je over je snaren en frets kunt wrijven. Door het waslaagje loopt alles meer gesmeerd, je vingers glijden makkelijker langs de snaren, en de snaren glijden soepel langs de frets.

Verder is iedere maand snaren vervangen nog niet eens zo heel extreem, als je iedere dag speelt. Misschien moet je eens kijken naar goedkope snaren dan... Bij http://www.lordofthestrings.com kun je bijna alle merken en typen snaren vinden tegen lage prijzen.
Ik gebruik zelf meestal D'Addario of Darco. Goede snaren voor weinig. Vooral Darco is erg goedkoop, nog geen 3e per setje.

VooDoo
6 januari 2006, 10:54
Wat ik zelf doe:( het zal wel helpen, mn leraar vertelde het me, en het klinkt allemaal wel logisch)

Als je speelt ga je zweten, in zweet zit zout, zout is NIET goed voor snaren(snaren zijn dus van een of ander metaal dat niet goed tegen zout bestand is)
Elke keer na het spelen hou je gewoon een doekje om je snaren heen(zakdoek of whatever) en dan trek je gewoon ff van je body naar het eind van je nek, zo doe je dit me al je snaren.

En zo zouden al je snaren langer mee moeten gaan

(ik doe dit ook pas sinds ik een nieuwe gitaar heb)

Alpha
6 januari 2006, 11:02
De snaren roesten dus inderdaad, en worden daardoor ook strammer, ze spelen niet meer zo soepel...

ja klinkt allemaal wel logisch...

Heb ook gehoord om snaren te koken... :o
Dat zou het vuil er van tussen halen...

dejohan
6 januari 2006, 11:24
Had ik ook last van, maar nu koop ik Elixer snaren. Kosten wel wat maar gaan makkelijk 3 keer langer mee. Probeer het eens.

Veekeren
6 januari 2006, 11:43
Ik gebruik DR snaren. Vind ik veruit het beste klinken, en gaan bij mij ook wel een stuk langer mee dan de meeste andere merken.

Maar je snaren koken, het zal misschien werken, maar als je het er voor over hebt om al die moeite te doen heb je of enorm veel tijd over of zit je wel heel krap bij kas :(

joey-t
6 januari 2006, 13:20
Is Lordofthestrings de goedkoopste site? Op welke manieren kan je er betalen, ook via acceptgiro? Op de een of andere manier kom ik niet voorbij het inlogscherm, ook al klik ik 'nieuwe klant' aan...

EmgMaster
6 januari 2006, 13:21
Ik had mijn snaren ook altijd heel snel aangetast, de gladde snaren zat bij mij na een week al geen glans meer op en zoveel speel ik nou ook weer niet. Ik speel nu met elixir, en na 2 maand zijn ze nog steeds als nieuw. Dus dat is zeker een aanrader. Die optima snaren met gouden laagje heb ik ook gehad, maar bevielen mij niet veel beter dan 'normale' snaren.

Scali
6 januari 2006, 13:39
Ik weet niet of Lord Of The Strings het allergoedkoopst is, maar veel zal het niet schelen. Hangt er ook vanaf hoeveel je bestelt...
Volgens mij geeft Lord Of The Strings geen korting als je meerdere setjes snaren verkoopt. Bij bv http://www.voxhumana.nl zijn D'Addario snaren iets goedkoper als je ze per doos van 10 setjes koopt, oid.

Bij Lord Of The Strings kun je betalen via overschrijving of via Paypal als ik het goed heb. Ik heb iig via overschrijving betaald.
Je maakt dan een bestelling aan (en bij > 25e geen verzendkosten!), die wordt naar je verstuurd, en bij ontvangst kun je het geld binnen 14 dagen overschrijven naar hun bankrekening. Ik heb dat via mijnpostbank.nl gedaan, maar met een gewone overschrijvingskaart moet het ook lukken.

Een ander alternatief is http://www.webstrings.com.
Daar kun je zelf de snaardikte van een setje samenstellen, en ze zijn ook heel goedkoop. Ik heb ze zelf niet geprobeerd, want ik koop toch altijd standaard-setjes, en volgens mij waren Darcos nog net wat goedkoper.