PDA

View Full Version : Slaggitaar spelen zonder plectrum



Merc Wiersma
6 januari 2006, 10:21
-- ---

Merc Wiersma
6 januari 2006, 10:28
Ik speel als begeleidend gitarist. Meestal speel ik tokkelpartijen op een nylonsnarige gitaar. Echter sommige nummers vragen om een slagbegeleiding en daarbij klinkt een staalsnarige gitaar beter. Omdat ik altijd gewend ben met mijn vingers en nagels te spelen kan ik maar niet wennen aan het plectrum, ondanks het feit dat ik dit toch regelmatig oefen. Bij optredens speel ik dan toch weer zonder plectrum. Zelf heb ik het idee dat zonder plectrum slaggitaar spelen toch een soort tweederangs speeltechniek is. Ik vraag mij af wat het beste is. Toch doorgaan met oefenen met plectrum, of gewoon met vingers blijven spelen.
-Graag jullie visie
- Kennen jullie ook goede begeleidingsgitaristen die slaggitaarspelen zonder plectrum, of speel je zelf ook zonder plectrum slaggitaar?

Merc Wiersma
6 januari 2006, 10:29
Ik speel als begeleidend gitarist. Meestal speel ik tokkelpartijen op een nylonsnarige gitaar. Echter sommige nummers vragen om een slagbegeleiding en daarbij klinkt een staalsnarige gitaar beter. Omdat ik altijd gewend ben met mijn vingers en nagels te spelen kan ik maar niet wennen aan het plectrum, ondanks het feit dat ik dit toch regelmatig oefen. Bij optredens speel ik dan toch weer zonder plectrum. Zelf heb ik het idee dat zonder plectrum slaggitaar spelen toch een soort tweederangs speeltechniek is. Ik vraag mij af wat het beste is. Toch doorgaan met oefenen met plectrum, of gewoon met vingers blijven spelen.
-Graag jullie visie
- Kennen jullie ook goede begeleidingsgitaristen die slaggitaarspelen zonder plectrum, of speel je zelf ook zonder plectrum slaggitaar?

gertdm
6 januari 2006, 12:54
Yerp, ik strum ook regelmatig en gebruik daarbij geen plectrum.
Omdat ik aan mijn duim altijd een duimplectrum heb, strum ik dus op een andere manier.
Het leuke is dat je dan juist een betere aanslag krijg. Nu moet ik erbij zeggen dat ik ook clawhammer banjo speel en die strum gebruik ik dus ook op gitaar.
In het kort komt het hier op neer:

wijsvinger pickt een snaar (meestal een bas).
Maak vervolgens van je hand een klauw (claw) en strum neerwaarts over de cq een aantal snaren
Vervolgens pluk je met je wijsvinger opwaarts over de onderste snaren.
Dit laatste meer bedoeld als ritmisch effect.

Totale ritme klinkt dan als: boem - dit- tie

Daarnaast kun je dan loopjes spelen met je wijsvinger neerwaarts geplukt.

succes

Gert

Luca P
6 januari 2006, 13:11
Ik vind die thumb picks altijd zo alle jezus dik en stug.
Zijn er ook soepele thumbpicks?
Ik speel zelf met een Landstrom Sharkfin pick (rood). Dat ding is zo slap dat je hem bijna kan oprollen.

http://yesmuseum.org/collectors/oddYESstuff/PickRabinSharkfin.jpg

Harald
6 januari 2006, 14:03
Slagspelen met je nagels kan prima. Je kunt dan ook af en toe een rasguado erdoor gooien. (wel met mate, want stalen snaren zijn een stuk minder lief voor je nagels dan nylon) Ook op duimnagel kun je lekker funky spelen. Kijk maar naar Jan Akkerman. (Op zijn dvd goed te zien) Die speelt bij vlagen vreselijk swingende slagpartijen.

Harald
6 januari 2006, 14:09
@Luca: Je zou de Fred Kelly speedpicks eens kunnen proberen. Dat is behoorlijk soepel, met name door die inkepingen.

http://www.fredkellyspicks.com/speed_pick.html

Maar geef mij maar dik en stug, voor plectums en duimplectrums. Dunne plectrums kunnen wel mooi zijn voor slagpartijen, als je het klikgeluid van het plectrum erbij wilt hebben.

hadv
6 januari 2006, 23:17
Ik vind die thumb picks altijd zo alle jezus dik en stug.
Zijn er ook soepele thumbpicks?
Ik speel zelf met een Landstrom Sharkfin pick (rood). Dat ding is zo slap dat je hem bijna kan oprollen.

http://yesmuseum.org/collectors/oddYESstuff/PickRabinSharkfin.jpg

zie ik niet vaak, iemand die dezelfde voorliefde voor Sharkfins (en dan de echte originele uit zweden) heeft

Luca P
7 januari 2006, 11:17
Ha. meer kenners!
Iedereen verklaart me voor gek! "Een zachte plectrum?
Die van mij is nog eens aangepast ook. Met een hete naald heb ik er gaatjes in geprikt. Anders glibbert hij zo uit mijn vingers.
De vorm op zich vind ik top! Een normale plectrum is na een minuutje spelen 180° gedraaid.
Deze zit als gegoten!
8-)

gertdm
7 januari 2006, 14:46
ja ik speel met een duimplectrum en wel een 'pop' ( voorheen Herco).
Er zijn drie maten: light, medium en heavy.
Zelfs de heavy versie is soepel.
Helaas niet overal te krijgen. Zwier gitaarbouw verkoopt ze en ook Texas and Tweed (postorder).
Het aardige is dat ze de vorm van een gewoon plectrum hebben, maar om je duim geschoven worden.
Zo kan je er alle kanten mee op want als ik wil kan ik zelfs flatpicking doen.
En ze hebben gaatjes ja :)

hoi

Gert