PDA

View Full Version : Slaggitaar zonder plectrum



Merc Wiersma
6 januari 2006, 10:09
Ik hoop dat het posten van dit bericht nu eens lukt. Een geweldig inspirerend fourm is dit. Jammer dat het posten steeds alleen foutmeldingen opleverd. Formumleden die berichten plaatsen moeten echte doorzetters zijn. Dat moet je als gitarist toch zijn. Nu even tot de orde:

Ik speel meestal nylonsnarig maar als begeleidend gitarist moet je wel eens slaggitaar spelen en dan klinkt stalensnarig toch beter. Omdat ik eigenlijk een tokkelaar ben ben ik gewens met mijn vingers te spelen. Aan het plectrum kan ik maar niet wennen al oefen ik dit dagelijks. Toch heb ik het idee dat mijn slagspel daardoor minder is. Graag jullie visie, kan slaggitaar (op akoestisch gitaar) zonder plectrum ook goed zijn, of is dit toch een mindere techniek. Kennen jullie voorbeelden van goede (akoestische) gitaristen die ook zonder plectrum slaggitaar spelen?

gertdm
27 januari 2006, 06:38
Ik gebruik hiervoor de volgende strum (omdat ik met een duimplectrum speel, moet ik passages met slag dus anders doen):

wijsvinger neerwaarts plukt een (bas)snaar,
hand maakt klauw en strumt neerwaarts over de onderste 4/ 5 snaren
wijsvinger plukt omhoog, pakt alleen de onderste snaar.

ritme is dan: bump - dit- tie

Het vraagt wat oefening :)

Rw
27 januari 2006, 20:07
inderdaad, gebruik een duimplectrum of laat de nagel van je wijsvinger wat groeien. wel je nagelriem dan bijhouden want daar kan je op den duur wat last van krijgen als je zonder plectrum slag speelt.

en als je probeert slag te spelen met plectrum moet je hem niet kramachtig vasthouden, beetje los in de hand (en niet laten wegschieten want strax mis je een oog)

ajuus

ps:
gert, wat maak jij damn mooie muziek!

peter_heijnen
28 januari 2006, 01:56
Ik hou mijn plectrum gewoon tussen duim en wijsvinger, en als ik het geluid iets voller wil maken gebruik ik het het plectrum alleen voor de upstrokes. Voor de bijbehorende downstrokes gebruik ik dan opeenvolgend, in een beweging dus, en mijn pink en mijn ringvinger en mijn wijsvinger. Zo raak ik iedere snaar drie keer snel achterelkaar met mijn vingers bij downstrokes. Klinkt net iets anders en is een mooie variatie op alleen het plectrum.

Helemaal zonder plectrum kan natuurlijk ook, maar zou een kwestie van keuze voor de sound die je het mooist vindt moeten zijn.
Je kunt in mijn optiek echt beter voor datgene kiezen dat je het mooiste vind klinken ipv datgene dat jou het meest gemakkelijk afgaat. Werk aan de winkel dus en oefenen!

gertdm
31 januari 2006, 13:46
Ik heb mezelf leren spelen, dus misschien is het wel niet gebruikelijk om met een plectrum te tokkelen, maar bij mij gaat het prima!

Ik vind zonder plectrum niet mooi klinken, te dof en te zacht. Ik hou er van om lekker helder en hard te spelen, en dat geluid krijg je eigenlijk met een plectrum.


Bruce Cockburn is een erg goeie gitarist en tokkelt en strumt er zowel akoesties als elektries geweldig op los, met plectrum en middel en ringvinger....
Wat betreft dof / zacht....dat is een kwestie van hoe krachtig je bent in je vingers etc. en je anatomie. Ik speel met een duimplectrum van herco en met mijn vingers maar heb van nature een stevige aanslag...dat heb je of dat heb je niet. :)

Eko
5 februari 2006, 12:04
Er zijn gitaristen die vinden dat plectrums voor mietjes zijn. Absoluut niet mee eens, maar ze kunnen er wel wat van.
De uitspraak is van Jeff Beck. Andere gitarist zonder plastic is bv Mark Knopfler ( ook geen kleintje) of Mick Taylor ( oud bluesbreaker).
Misschien eens wat van lenen , bekijken of luisteren.

gertdm
8 februari 2006, 14:56
plectrum of niet, ieder zijn stijl...er zijn goeie en minder goeie gitaristen....het gebruik van al of niet plectrum is een kwestie van techniek: zie Tony Rice, Doc Watson, Kottke ( die uiteindelijk overging op helemaal geen (duim)plectrum) , Hedges, Richard Thompson etc