PDA

View Full Version : Hoe onderhoud ik mijn spaanse gitaar



Hanno
17 oktober 2002, 00:18
Hallo, zoals eerder vermeld heb ik een 2e handsje op de kopgetikt. Ik ben er erg blij mee. Ik vind hem stoffig en vuil. Ik heb nieuwe snaren gekocht (D'Addario, EJ 45, normal tension,silverplated wound, clear nylon). Ik dacht stofvrij maken en daarna behandelen met b.v. teakolie. Kan dat, of zijn er spaciale produkten. Voor de goede orde, ik ben een "beginner" en piemel zelf een beetje, hoewel ik een gitaarstudieboek gekocht heb van, Marcel Dadi (franstalig)
Ik hoor gaarne van jullie. Bij voorbaat dank
Hanno

Luca P
17 oktober 2002, 01:29
Gaap..goeie nacht beginner.

Teakolie? Haha...
Het is geen antieke wandmeubel.
Er zijn speciale gitaar waxen te koop in de muziekzaak.
Met teak olie verknal je de lak heb ik het idee.
Zet de gitaar ook niet in de felle zon (alsof die hier is in Nederland)
Zo'n gitaar van jou is een fragiel instrument en het zou zonde zijn als dat ding krom gaat trekken.
Succes

jpb
17 oktober 2002, 08:25
Geen teakolie. Een licht vochtige, zachte doek is al goed. Er speciale spul te krijgen wat je daarna kunt opbrengen (bv Kyser guitapolish). De toets kun je schoonmaken met wat wasbenzine en daarna met gewone, natuurlijke bijenwas (op terpetine basis)inwrijven. Event. kun je ook in de muziekwinkel hiervoor speciaal spul kopen (Kyser, Gibson etc.)

jpb
17 oktober 2002, 08:28
Ik heb een plaat van Marcel Dadi, ben helaas het tabulatuurboek kwijt. Goede gitarist, helaas verongelukt een paar jaar geleden bij de vliegramp in de buurt van New York....

Leen Kap
17 oktober 2002, 10:02
http://www.casabenelly.nl Daar kun je de miracle cloth kopen dat is een speciale doek met een reinigende substantie erop. Ik heb 'm ook en het werkt prima. Niet met andere olieen enzo gaan knoeien. Kan de klank negatief beinvloeden!

Hanno
17 oktober 2002, 21:51
OOJeeeee, ik had vanmiddag een uurtje en was reeds begonnen met het stofverwijderen van de gitaar etc. Ik ben vervolgens, ik had jullie berichten nog niet gelezen, een proefstukje gaan doen op de achterkant van de toetsen, met een schone doek met dunne teakolie. Het resultaat was verbluffend. Het nam vuil weg en alles glom. Dus ik ben verder gegaan en heb de hele gitaar zo behandeld en meteen weer uitgewreven met een zachte schone doek. Tot het moment dat ik jullie las, was ik heel blij met het resultaat. Morgen gaan de snaren erop. Ik zal jullie blijven informeren. Ik hoop niet dat ik de gitaar nu naar de "klote" heb geholpen.
Bedankt voor jullie reacties,
Hanno