PDA

View Full Version : Rock Acedemie



idono
31 oktober 2001, 13:16
Hey Guys (and Girls),

Ik heb gehoord van de rock acedemie in tilburg, weet iemand daar wat vanaf??? Weet iemand wat het internet adres van hun site is??? Ik ben nog al benieuwd.

Greetz Henk

Ditmar
31 oktober 2001, 13:23
kijk maar eens op http://www.fontys.nl, je moet trouwens wel een rijke pappie en mammie hebben wil je die school kunnen doen (6000 pieken collegegeld, apparatuur etc etc)

Noctiis
31 oktober 2001, 17:06
mijn persoonlijke mening is dat het een soort van conservatorium is voor mensen met minder muziek-kennis. Niet om iemand te beledigen, maar een vriend van mij zit daar ook (bij die lozers van Krezip in de klas), en hij zegt zelf ook dat het een beetje zo is. Je krijgt er wel management/geluidstechniek vakken enzo.
Groeten, Niels

Jimi Hendrix
31 oktober 2001, 19:18
Ik dacht ik hou me in (als conservatorium lul) maar ik denk hetzelfde als Noctiis!
beetje pielen en stoned worden weetjewel....
niet echt een schoolsfeer

Dila
31 oktober 2001, 20:12
ik zit eigenlijk ook te denken om naar de rockaccademie te gaan samen met de drumster + bassiste het lijkt mij wel gaaf dus

Ditmar
31 oktober 2001, 20:55
Ik heb er ook een tijd over nagedacht, maar ik heb besloten het niet te doen om een paar redenen.

1. Ik wil beter gitaar kunnen spelen dan de rest van de wereld, en als ik zo kijk naar wat er op de rockacademie zit (het overgrote deel wat ik er van ken heeft nog geeneens door hoe ze een plectrum moeten vasthouden) denk ik niet dat ik dan m'n doel bereik.
2. Ik heb het geld niet
3. Ik heb de bandervaring (nog) niet
4. Conservatorium schijnt toch een stuk professioneler te zijn, dus dat lijkt me beter.
5. Volgens mij kan je met de rockacademie moeilijk enige vorm van werk vinden.
6. Volgens mij is de pop afdeling van het conservatorium van Den Haag, Rotterdam of Utrecht veel beter, en veel professioneler.

Daarom ga ik maar auditie doen voor het pop conservatorium. Al moet ik zeggen dat ik wel ben gaan twijfelen door Jimi: ik vind blowen en pielen namelijk fantastisch (in mn vrije tijd, dat wel)

taylor
31 oktober 2001, 21:04
studenten doen volgens mij niks anders in hun vrijtijd en dat hebben ze genoeg.

op conservatorium zo ik niet weten misschien dat dat iets serieuzer is.

veder de rock academie alleen de naam al, waarom niet gewoon les nemen bij een pro???

Jimi Hendrix
31 oktober 2001, 21:40
Bij mij op school hangt zo'n enorme kutsfeer dat je niks beters te doen hebt dan bezig zijn met muziek!
Popafdeling utrecht? daar weet ik niks van, ik weet wel dat je daar toch ook echt aan de jazzstandards moet, wil je tenminste wat opsteken van de hoofdvakdocent, Eef Albers, aldaar.
Van die popafdeling rotterdam hoorde ik ook al rare dingen: britpopcombo enzo....
maar goed, je moet het zelf weten!

Ditmar
1 november 2001, 00:00
Mijn leraar (Rogier Wagenaar) heeft me in elk geval al laten weten dat het technisch allemaal wel in orde is, de theoretische kennis lukt ook wel, de gehoortraining moet met een beetje moeite ook lukken (ik ben hard aan het oefenen), maar inderdaad de jazz standaards zijn nog erg lastig voor mij omdat ik toch een rockgitarist ben.

Weet jij waar ik een beetje moet beginnen als ik jazz wil gaan spelen (ik heb namelijk geen flauw idee hoe of waar ik moet beginnen)

....enne... waarom zou je eigenlijk voor het conservatorium jazz moeten kunnen spelen, er zijn zat andere net zo interessante muzieksoorten, maar bij het conservatorium is het naar mijn idee toch wel erg gefocusd op jazz

Jimi Hendrix
1 november 2001, 08:27
Dat klopt, maar wat wil jij dan, les in death metal?
ik bedoel, jazz gaat op een bepaalde manier(harmonisch, melodisch etc.) verder dan popmuziek, dus als je zorgt dat je goed jazz kunt, sta je veel verder boven de popmuziek hetgeen weer leidt tot meer artistieke vrijheid etc.
Je moet het wel leuk vinden natuurlijk en enigszins werk ervoor verzetten.
Overigens pas ik bijna alles wat je in een jazzcontext gebruikt ook toe in popcontext en omgekeerd. ("eigen stijl?")

Jimi Hendrix
1 november 2001, 08:30
Ja als we wilt beginnen met jazz moet je gewoon de geeikte standards (all the things you are etc.) pakken en dan in het begin met arpeggio's aan de slag en toonladders studeren en akkoordvoicings en vooral HEEL VEEL JAZZ LUISTEREN. (zoek opnames van elke standard). En dan komt het vanzelf na een paar maandjes en na een paar jaartjes vind je het net zo leuk/makkelijk als een bluesje in E.

moretel
1 november 2001, 09:25
HEEL VEEL JAZZ LUISTEREN. (zoek opnames van elke standard). En dan komt het vanzelf na een paar maandjes en na een paar jaartjes vind je het net zo leuk/makkelijk als een bluesje in E.


Ik ben niet zo'n Jazz liefhebber, maar de laatste tijd wel veel aan het studeren vanuit een boek Jazz voor de rockgitarist.
Kun je mij een lijstje van jazz standaars geven,daar ben ik niet zo in thuis kan ik dan in de bieb opzoeken.

ekkerman
1 november 2001, 09:32
jazz studeren kan heel waardevol zijn voor "later '(?) in de pop muziek want heel veel goeie pop muziek heeft wel degelijk een solide basis kijk maar naar de police ( ook eigenlijk sting solo ,zeker
( compositorisch..) dus is het handig om toch de nodige jazz theorie te hebben..
helaas niet altijd leuk.

taylor
1 november 2001, 16:14
het beste om met jazz te beginnen te spelen is denk ik om simpele nummers als jazz nummer uitebouwen.

dus 1 simpel schema als en jazz schema uitebouwen(door substitutie)

daarna kun je denken aan blues in f ofzo

Jimi Hendrix
1 november 2001, 19:35
Goede standards ook voor beginners:
autumn leaves
all the things you are
stella by starlight
blue bossa
lady bird
st. thomas
there will never be another you
cantaloupe island

weetikveel

jazz moet je niet uit een boek studeren, maar van een leraar horen/in de kroeg horen, want anders snap je wel de nootjes maar niet de stijl.

Ibanez
1 november 2001, 20:47
Hee grappig, ik hou niet van jazz ofzow maar dat nummer cantaloupe island ken ik wel. Ik speel het zelf altijd met m'n broers....grappig (niet dat ik allemaal fantastische solo's er door heen jaag hoor.)

Ditmar
1 november 2001, 21:06
Kan iemand me vertellen wat standards zijn ??? En ik luister al naar jazz, en dan vooral naar Allan Holdsworth, John Scofield, Pat Methyny en George Benson (ja inderdaad, ik ben maar op wat namen uit de ibanez-catalogus afgegaan)

enne....moretel....waar kan ik dat boek Jazz voor de rockgitarist krijgen ?? en wie is de schrijver ??

En nog effe voor Jimi:
Jij vroeg of ik les wou ik death-metal (ik vraag me trouwens af of dat niet net zo interessant is), maar ik heb laatst ondekt dat als je slayer solo's clean speelt (en langzamer) met een triplet feel, dat het dan heel jazzy klinkt (echt waar !!!)

taylor
1 november 2001, 22:21
hmmm

anoniem
1 november 2001, 22:37
Dat zal best, ik ken slayer niet, maar jazzy is heel wat anders dan jazz, als je begrijpt wat ik bedoel. Jazzy is meer zo'n huisvrouwenterm, die je op veel jazz bepaald niet kunt loslaten (holdsworth bijv.)
maar goed.
luister naar platen van miles davis tot 1964 dan hoor je eigenlijk alleen maar stukken die elke jazzmuzikant hoort te kennen: de standards. Het leuke daarvan is dat je met elke jazzmuzikant van over de wereld meteen stukken kunt spelen zonder te oudehoeren, want iedereen kent die.

moretel
1 november 2001, 22:40
there will never be another you

jazz moet je niet uit een boek studeren, maar van een leraar horen/in de kroeg horen, want anders snap je wel de nootjes maar niet de stijl.


Dank voor je lijstje, je moet ergens beginnen toch en in die kroeg kom ik nog wel eens.

moretel
1 november 2001, 22:46
enne....moretel....waar kan ik dat boek Jazz voor de rockgitarist krijgen ?? en wie is de schrijver ??


Alfred publishing
Introducing jazz for the rock guitarist
Auteur: Robert Brown
Ik koop mijn boeken bij Albersen muziek in Den Haag, maar zo'n zaak moet je in de buurt van Utrecht ook wel kunnen vinden.

Ditmar
2 november 2001, 01:52
Albersen op de groothertoginnelaan in Den Haag ???? Goh, daar woonde ik vroeger vlakbij... Maar ja, ik woon nu al 5 jaar in Utrecht, dus ik ga morgen maar es bij Staffhorst kijken

ekkerman
2 november 2001, 09:43
holdsworth is toch geen jazz????
volgens mij meer rock/fusion .
vind ik trouwens leuker ook om naar te luisteren dan jazz wat opwindender en gevarieerder maar wat.wie ik wel heel goed vind is mondharmonica virtuoos jean baptiste toots thielemans......

moretel
3 november 2001, 12:53
Op 2001-11-02 00:52, schreef Ditmar:
Albersen op de groothertoginnelaan in Den Haag ???? Goh, daar woonde ik vroeger vlakbij... Maar ja, ik woon nu al 5 jaar in Utrecht, dus ik ga morgen maar es bij Staffhorst kijken

Klopt
Ik woonde daar vroeger ook in de buurt, De Obrechtstraat

moretel
9 november 2001, 14:18
Weet jij waar ik een beetje moet beginnen als ik jazz wil gaan spelen (ik heb namelijk geen flauw idee hoe of waar ik moet beginnen)

Kijk eens op
http://www.guitarmain.com/

Ditmar
9 november 2001, 14:29
Goh ik woonde drie straten verder in de archimedesstraat (de wereld is toch zo klein)