PDA

View Full Version : california snaren



davidof
5 januari 2006, 23:47
hay,
ik speel al een hele tijd met california snaren omdat er in mijn muziekwinkel geen ander zijn :s heeft er nog iemand ervaring met die snaren en vinden jullie ervan :roll:

nu ik heb al gehoord dat ik mijn gitaar kan afstemmen, hoe doe je dat? ik heb een klein vermoeden dat het iets met dat imbusje bovenaan mijn hals te maken heeft :lol:

Scali
5 januari 2006, 23:55
Ik heb ze ook... .012 brons op m'n Ovation gitaar, en .009 op m'n Ibanez RG.
Had ik een keer bij elkaar gegrabbeld bij Rock Palace...
Ze werken prima, wat mij betreft. Normaal gesproken gebruik ik altijd D'Addario, maar ik merk niet echt verschil... Misschien dat deze snaren iets meer tijd nodig hadden om helemaal goed opgerekt en stemvast te worden, en soepel te gaan spelen... maar ze gaan als een trein.
Oa m'n entry voor de Riffcontest (zie het forum onderaan) is met m'n California-snaren gemaakt :)

Bij afstellen komt trouwens heel wat meer kijken dan alleen dat inbusje bovenaan de hals (waarschijnlijk de trekstang). Zadels kun je ook afstellen, frets kunnen bijgevijld worden, hoogte van brug kan aangepast worden, topkam ingevijld... en weet ik het allemaal :)
Maar je moet wel weten wat je doet, want voor je het weet, beschadig je je gitaar, en krijg je een dure reparatie.

joey-t
6 januari 2006, 00:42
hay,
ik speel al een hele tijd met california snaren omdat er in mijn muziekwinkel geen ander zijn :s heeft er nog iemand ervaring met die snaren en vinden jullie ervan :roll:

nu ik heb al gehoord dat ik mijn gitaar kan afstemmen, hoe doe je dat? ik heb een klein vermoeden dat het iets met dat imbusje bovenaan mijn hals te maken heeft :lol:


Ligt eraan wat je met 'afstemmen' bedoelt... je kunt de intonatie (snaarlengte) van je gitaar corrigeren, de actie (hoogte van je snaren tov je frets) veranderen en je halskromming corrigeren. Dat laatste gebeurt dmv die inbus bovenaan je hals maar daar zou ik maar even vanaf blijven als je niet goed weet wat je doet :P

Alpha
6 januari 2006, 10:46
Ik weet niet waar je woont, maar als daar een gitaarwinkel is waar ze alleen California snaren verkopen zou ik toch aan verhuizen denken! :o

In de normale muziekwinkel heb je wel keuze, de beste vind ik de D'addario XL...
Ze gaan, zoals alle andere snaren in mijn bezit, niet lang mee maar spelen wel vlotjes... :P