PDA

View Full Version : Gitaarakkoorden Analyseren



Grutte Pier
5 januari 2006, 22:55
Ik wou voor natuurkunde graag een onderzoekje doen naar gitaarakkoorden. Ik was van plan om het op te nemen met de microfoon en daarna de waargenomen frequenties te analyseren op de computer.

Is zoiets wel mogelijk? (/krijg ik wel bruikbare resultaten?) Is hier software voor? Of hebben jullie misschien andere suggesties?

Alvast Bedankt

armageddon
5 januari 2006, 23:28
Wel...het moet mogelijk zijn denk ik?
Ik zou zeggen....ga voor elke toon (mits hij dus perfect gestemd is) na welke frequenties deze uitzend (dus inc. boventonen) en superponeer deze op elkaar. Dan krijg je de theoretische geluidsgolf.
Dat is dus best wel een aardige sinusfunctie :-D

Hoe je dat dan kan analyseren...pfoei...dat wordt lastig. Voor open akkoordjes moet het niet al te moeilijk zijn, maar ga je voor de sus en mineurs etc....

Epic
6 januari 2006, 10:24
Als je adobe audition gebruikt (voorheen cooledit) kan je zover inzoomen op de sample dat je de geluidsgolven ziet.
Verder is het .wav formaat niet erg moeilijk in te lezen in een zelfgeschreven programma, of misschien kan matlab o.i.d wel met dit formaat overweg.

harrie-beton
6 januari 2006, 10:27
Op http://audacity.sourceforge.net/ kun je een geschikt gratis programma downloaden.

Verder denk ik dat het onderzoek naar akkoorden niet mogelijk is op een gitaar.

ik denk dat een orgel beter geschikt is omdat de wijze waarop de snaren van een gitaar in een akkoord trilt iedere keer nét iets anders is op een gitaar*. Plus een akkoord van een gitaar sterft snel uit dus de vraag is waar ga je meten...


*(dat is juist het mooie verschil tussen een orgel en gitaar..)

Grutte Pier
9 januari 2006, 20:03
Bedankt voor de reacties, ik kom er nu wel uit denk ik.

Dat programma is zeer handig.

Das Schaap
9 januari 2006, 23:04
Kan je misschien iets meer info geven over je idee.
Akkoorden analyseren zou ik eerder wat meer wiskundig doen zelf dus ben benieuwd naar je plan van aanpak enzo. :)

Grutte Pier
10 januari 2006, 18:32
Kan je misschien iets meer info geven over je idee.
Akkoorden analyseren zou ik eerder wat meer wiskundig doen zelf dus ben benieuwd naar je plan van aanpak enzo. :)

Ik ben er nog wat mee bezig. Ik heb eerst uitgezocht wat voor boventonen elke snaar in het (b.v.) A akkoord zou geven. Daarna heb ik het akkoord gespeeld en opgenomen met de computer en het via bovengenoemde programma geanalyseerd (ik selecteer een tiende van een seconde of zo).

Wat ik nu gevonden heb klopt wel redelijk, de pieken die ik vind kloppen met wat ik had uitgezocht. Hoewel sommige boventonen ook totaal niet terug te vinden zijn. Wat mij ook opvalt is dat ik de grondtonen niet kon terugvinden. Tenminste niet als een piek.(Kan dat zijn doordat ik het akkoord met een plectrum heb aangeslagen?)

erwin_ve
10 januari 2006, 22:14
Check deze linkjes even,die gaan over het onderwerp: http://lgm.fri.uni-lj.si/%7Ematic/research.html
http://www.cs.tut.fi/%7Eklap/iiro/