PDA

View Full Version : versterkers, 212 versus 2x10



vibro
5 januari 2006, 21:04
Hallo, ik zou graag wat meningen krijgen over wat jullie de verschillen in klank vinden tussen 2x12 en 2x10 inch speakers. Nou weet ik dat er mensen zijn die zweren bij 1x15 (eko), maar deze gaan ook wel eens vreemd bij de 212.
Graag reacties.

Shifty
5 januari 2006, 22:13
Welkom!

Dit topic hoort ergens anders, namelijk...

Wat betreft je vraag: Ik weet niet alle in's and out's maar een 10 inch heeft minder bass in vergelijking met een 12 inch. Je hebt dus een minder dynamische toon.

Right? :razz:

Nickname
5 januari 2006, 22:17
Ja.. plaats zon topic ff bij versterkers, wel zo overzichtelijk :-D

Alpha
6 januari 2006, 10:35
Het staat dan wel verkeerd, maar je kan evengoed gewoon antwoorden op de vraag e :wink:

Topic: Dus de 2X12 Inch zijn grotere speakers dan de 2X10 Inch, dus geven ook een meer gespreid geluid, zal daardoor ook luider klinken.
En de 2X10 Inch gaan over het algemeen rapper verslijten door hun kleinere voorkomen (alle trillingen komen terecht op een kleinere oppervlakte...)

Als je toch kan kiezen, ga dan maar voor de 2X12 Inch speakers...

schwalbe
6 januari 2006, 10:52
Tsjongejonge wat een onzin wordt hier neergezet zeg... Nee, 12's spreiden niet beter dan 10's... eerder andersom, vooral in het hoog. En ze slijten ook niet eerder. Ze zijn ook niet minder dynamisch. Over het algemeen wel iets minder bas maar dat gaat niet in alle gevallen op. In feite kun je alleen maar uitspraken doen over specifieke speakers in vergelijking. Dus: welke 12's wil je vergelijken met welke 10's?

Alpha
6 januari 2006, 11:07
Tsjongejonge wat een onzin wordt hier neergezet zeg... Nee, 12's spreiden niet beter dan 10's... eerder andersom, vooral in het hoog. En ze slijten ook niet eerder. Ze zijn ook niet minder dynamisch. Over het algemeen wel iets minder bas maar dat gaat niet in alle gevallen op. In feite kun je alleen maar uitspraken doen over specifieke speakers in vergelijking. Dus: welke 12's wil je vergelijken met welke 10's?

Ok, dat is duidelijk...
is dit een forum om mensen te misleiden in hun keuze voor apparatuur dan???
Ik weet waarover ik spreek!

Scali
6 januari 2006, 11:24
Wat is 'dynamisch'?
Als je puur uitgaat van de 'reactiesnelheid' van de conus, om het zo maar te noemen, dan zijn kleine speakers altijd beter, want minder massa, dus minder traagheid, dus kan de conus sneller en preciezer reageren op de muziek.

Aan de andere kant moet je lucht in beweging brengen om het daadwerkelijke geluid te produceren. In het laag werkt een grote conus beter, want die kan meer lucht in beweging brengen... maar (mede vanwege de lagere reactiesnelheid?) in het hogere gebied is ie in verhouding weer minder.

Ik speel zelf op een 2x10" combo (Marshall VS230), en het valt mij altijd op hoe strak en 'direct' het geluid is, in vergelijking met 1x12" of 2x12" combo's.
Aan bas ook geen gebrek trouwens, maar het is vooral het midden en het hoog dat het verschil maakt, vind ik. De VS230 heeft enorm veel presence (zelfs op het schelle af, voorzichtig met de treble), en is heel goed hoorbaar in een mix. Als ik dan een keer op een gehuurde Peavey Bandit moet spelen oid, merk ik altijd hoe moeilijk het ineens is om mezelf te horen.

Alpha
6 januari 2006, 11:29
Ik vind de 2X12 Inch dan weer beter, hangt ook af van wat je speelt...

Alpha
6 januari 2006, 11:29
Ik vind de 2X12 Inch dan weer beter, hangt ook af van wat je speelt...

schwalbe
6 januari 2006, 11:38
Tsjongejonge wat een onzin wordt hier neergezet zeg... Nee, 12's spreiden niet beter dan 10's... eerder andersom, vooral in het hoog. En ze slijten ook niet eerder. Ze zijn ook niet minder dynamisch. Over het algemeen wel iets minder bas maar dat gaat niet in alle gevallen op. In feite kun je alleen maar uitspraken doen over specifieke speakers in vergelijking. Dus: welke 12's wil je vergelijken met welke 10's?

Ok, dat is duidelijk...
is dit een forum om mensen te misleiden in hun keuze voor apparatuur dan???
Ik weet waarover ik spreek!

Je hebt geen flauw idee waar je het over hebt. Hoe een speaker klinkt is afhankelijk van tientallen, zoniet honderden parameters. En de diameter van de conus is daar slechts een van. Gevolg is dat er nauwelijks uitspraken te doen zijn over 10's of 12's in het algemeen; je moet echt specifieke speakers in specifieke behuizingen vergelijken.
Je uitspraak dat 12's beter spreiden is pertinente onzin: de enige parameter in speakerdesign die direct afhankelijk van conusdiameter is is de spreiding van het hoog: hoe kleiner de speaker, hoe beter de spreiding van het hoog. Heeft puur te maken met het feit dat speakers gaan 'beamen' bij frequenties waarvan de golflengte kleiner is dan de conusdiameter. Een 10' zal dus later gaan beamen dan een 12'.

schwalbe
6 januari 2006, 12:24
Wat is 'dynamisch'?
Als je puur uitgaat van de 'reactiesnelheid' van de conus, om het zo maar te noemen, dan zijn kleine speakers altijd beter, want minder massa, dus minder traagheid, dus kan de conus sneller en preciezer reageren op de muziek.

Aan de andere kant moet je lucht in beweging brengen om het daadwerkelijke geluid te produceren. In het laag werkt een grote conus beter, want die kan meer lucht in beweging brengen... maar (mede vanwege de lagere reactiesnelheid?) in het hogere gebied is ie in verhouding weer minder.

.

- Over de reactiesnelheid: theoretisch klopt dit wel, maar de theorie valt in het water zodra je een krachtiger 'motor' (magneet, spreekspoel) achter de conus van de grotere speaker zet... En dat doet men over het algemeen bij gitaarspeakers. Wat dat betreft hoeft 12 of 10 inch dus niet uit te maken.

- over laag: Ja: een 10 inch moet grotere conusbewegingen maken voor dezelfde hoeveelheid bas dan een 12 inch.. maar als je daar bij het ontwerp rekening mee houdt (grotere Xmax e.d.) dan hoeft dat helemaal geen probleem te zijn: ga maar eens kijken bij het 4x10 cabinet van je bassist - 10 inch speakers maar toch prima bas.

Scali
6 januari 2006, 12:55
Ja, maar zo blijf je aan de gang, want ook een groter magneet of grotere bewegingsvrijheid van de conus heeft weer allerlei effecten op het geluid.
En het zal me ook niets verbazen als de versterker van mijn 2x10" combo ook iets anders is afgesteld dan van een 2x12" combo, om beter afgestemd te zijn op de gebruikte speakers, en bij de speakerkast zal daar ook wel over nagedacht zijn, dus echt 1:1 vergelijken gaat sowieso lastig. Wat is 1:1? 12" speakers in een 10" kast bouwen, en aan dezelfde versterker hangen?
Da's leuk, maar blijft ook vooral theoretisch, want in de praktijk vind je dergelijke versterkers niet.

We kunnen wel stellen dat, ceteris paribus, een grotere conus meer bas geeft, en wat minder vlot reageert.
Ik denk dat we ook kunnen stellen dat in de praktijk van gitaarversterkers de 12" speakers, op enkele uitzonderingen na, wat meer bas geven, en een wat 'holler', minder 'direct' geluid produceren dan 10" speakers.

schwalbe
6 januari 2006, 13:40
Ja, als er gegeneraliseerd moet worden dan kan je dat zo wel stellen.

RS-Rik
6 januari 2006, 13:50
Het wattage maakt ook nog eens uit.

Als een speaker een laag wattage heeft en de versterker pushed em flink, dan heeft die meer "grip" op het de beweging van de conus (en dus het geluid). (Greenback principe) Speakers met een hoog wattage worden minder gepushed door de versterker (als die relatief minder vermogen heeft) dan flobbert de conus meer...

Gear
7 januari 2006, 11:49
Ik gebruik zelf een Fender Princeton Stereo chorus 2x10" met een 2x10" ext cabinet en heb geen klachten over gemis aan laag oid, onze bassist speelt tijdent de repetities over een 4x10" en daar komt toch een brok laag uit! Of je 10" of 12" wilt hangt af van je smaak zoals zoveel dingen in dit gitaarwereldje, wat de een top vindt vind de ander weer niks. :lp: :strat:

Gear
7 januari 2006, 11:49
Ik gebruik zelf een Fender Princeton Stereo chorus 2x10" met een 2x10" ext cabinet en heb geen klachten over gemis aan laag oid, onze bassist speelt tijdent de repetities over een 4x10" en daar komt toch een brok laag uit! Of je 10" of 12" wilt hangt af van je smaak zoals zoveel dingen in dit gitaarwereldje, wat de een top vindt vind de ander weer niks. :lp: :strat:

crapton
7 januari 2006, 17:28
Ik heb een 2 x 10" box zelf gemaakt met Eminence Legend 105A speakers. Is in stereo aangesloten en daar komt meer dan genoeg bas uit. Ter vergelijking heb ik precies dezelfde box met een Legend 115 (15") en een Peavey Scorpion 12".

Het hangt net maar af van het speakerontwerp en de behuizing, verder de positie waar je zit voor de speaker. Veel mensen richten hun speakers op hun broekspijpen of toch in elk geval maximaal op hun reet waardoor ze zelf het hoog niet horen maar het publiek en de zaal des te beter. Een slanted cab heeft dat al veel minder.

Ik denk dat je met 12" of 15" wel meer druk kan genereren, hoewel let maar eens goed op wat de gevoeligheid van de speakers is. Zie ook de website van Eminence voor de meer technisch begaafden onder u.

Punt
8 januari 2006, 02:45
Ga gewoon eens luisteren:)

2 x 12 gromt 2 x 10 is lekker direct

Zoiets als Gibson en Fender.

Ik weet, is niet wetenschappelijk maar geeft wellicht meer antwoord op de vraag .

vibro
9 februari 2006, 12:17
Bedankt,
Heb vanalles geprobeert en ben op de 2x10 blue alnico's uitgekomen.
Inderdaad lekker direkt en sprankelend, lijkt wel of het geluid er eerder is dan uit een 212.