PDA

View Full Version : Groot verschil in geluid tussen boost en power attenuator?



treblemaster
5 januari 2006, 14:53
Zoals in een andere post te lezen is mijn huidige versterker (oude Laney pre-supergroup buizen top, 60 Watt, géén mastervolume) eigenlijk iets te luid om lekker te oversturen bij een redelijk volume......lees: oefenen met band, kleine optredens).
Voordat ik op zoek ga naar een andere versterker, zou ik toch eens willen weten of mensen hier ervaring hebben met zowel het boosten van een non-mastervolume versterker (bijv met overdrive pedaal; veel volume, weinig overdrive) en het gebruik van een power attenuator (hotplate oid). Ik vraag me gewoon af of er een heel duidelijk verschil is tussen beide (hangt uiteraard af van je instellingen op je pedaal e.d.).
Eén keer haalde ik echt een super geluid uit m'n versterker en dat was toen ik 'm voluit kon zetten in een vrij grote zaal + een kleine boost met een overdrive pedaal. Dat geluid zou ik graag bij een lager volume hebben :P
Van nature klinkt de versterker vrij 'donker' (zelfs met een telecaster)....iets minder donker mag van mij wel.

Een andere optie zou nog zijn om de kanalen iets aan te passen. aangezien het een soort PA versterker is met 4 aparte kanalen met elk een eigen volume regeling, zou daar relatief makkelijk iets aan het veranderen zijn neem ik aan?? Kan iemand me daar soms iets meer over zeggen? Wat evt. mogelijkheden en kosten zijn?

PeeVee
5 januari 2006, 16:56
super geluid uit m'n versterker en dat was toen ik 'm voluit kon zetten in een vrij grote zaal + een kleine boost met een overdrive pedaal. Dat geluid zou ik graag bij een lager volume hebben
Je bent niet de enige met dit verlangen en de commercie vaart er zeer wel wel bij. Het is zoeken naar het eind van de regenboog (bestaat niet) of een utopie zo je wilt. Er is niets dat klinkt als een "Super Reverb op 7 maar dan zachter" of een "JTM45 op 8 maar dan zachter". Simpelweg omdat de factor volume een essentiëel onderdeel is bij de totstandkoming van die "wereldsound"; je kunt niet zomaar één van die factoren isoleren. Feitenlijk is een zelfde soort vraag; ik wil de sound van een 2 x 12" cabinet uit een 4 x 10" cabinet. Het zijn overigens niet alleen de buizen die hard werken (wat je met powersoak wel beetje zou kunnen simuleren maar da's wederom maar één factor van de velen) maar ook de interactie die de eindbuizen (via OT) hebben met de speakers, de karakteristieke klank van de speakers (die breken ook op) op dat volume en de akoestisch interactie daarvan weer met het cabinet.

Mijn ervaring is dat de enige manier om een acceptabele "cranked up amp" sound te krijgen op lager volume gewoon een kleinere amp te gebruiken. Ik heb voor verschillende situaties verschillende amps. Voor opnames gebruik ik b.v. een 1 x 10" 12W Princeton Reverb i.p.v. mijn 4 x 10" 45W Super Reverb. Omdat de amp vrij close gemiked is heb je qua opname situatie wel een beetje hetzelfde; bij de PR een microfoon bij een 10" speaker die ong. 12 - 15 Watt te verduren krijgt, bij een SR feitenlijk ook; één (van de vier) speakers krijgt ook 1/4 van de 45W te verwerken; in de praktijk ook zo'n 10 - 15W.

Omdat een SR gewoon geen PR is (denk ook aan verschil in kast), klinkt in de ruimte een cranked PR niet als een "cranked SR maar dan zachter" maar het is voor mij toch wel de beste optie. In beide gevallen laat je eindbuizen lekker hard werken, heeft output trafootje een min of meer gelijke mate van verzadiging, zelfde vermogen per (zelfde) speaker en ook is volume van cabinet en speakeroppervlakte vergelijkbaar. Bij het spelen op hoog volume heb je bovendien nog wat (meer) interactie tussen gitaar en versterker m.n. bij (semi)hollowbodies. Qua opname (gemiked) ligt het dicht bij elkaar en voordeeltje van de PR is gewoon dat je minder overspraak hebt op andere gemike-te dingen. Luister eens op www.letsbuzz.nl naar de twee nummers die bovenaan bij "music" staan. Eén ervan is met SR (zat ook vrij veel overpraak op drums), één is met PR (veel minder overspraak).

Er is geen attenuator die je echt het geluid van "cranked amp" kan geven op lager volume. Ik gebruik zelf sporadisch een Koch LB120 wanneer ik de amp net niet zo hard kan zetten dat ik een randje heb maar tot nu toe niet vaak voorgekomen. Gebruik 'm dus niet om echt volume flink te verlagen (het verschil tussen net niet in de crunch en in de crunch is niet heel erg veel verschil).

Een boost of aanpassing van preamp is zeer wezenlijk anders. Je kunt dat wel prima gebruiken om een amp die nog net niet crunced een trap onder z'n gat te geven zodat ie wel lekker vastloopt, maar ook dat gaat dus niet zacht.

Mr.Jay
5 januari 2006, 17:39
super geluid uit m'n versterker en dat was toen ik 'm voluit kon zetten in een vrij grote zaal + een kleine boost met een overdrive pedaal. Dat geluid zou ik graag bij een lager volume hebben
Je bent niet de enige met dit verlangen en de commercie vaart er zeer wel wel bij. Het is zoeken naar het eind van de regenboog (bestaat niet) of een utopie zo je wilt. Er is niets dat klinkt als een "Super Reverb op 7 maar dan zachter" of een "JTM45 op 8 maar dan zachter". Simpelweg omdat de factor volume een essentiëel onderdeel is bij de totstandkoming van die "wereldsound"; je kunt niet zomaar één van die factoren isoleren. Feitenlijk is een zelfde soort vraag; ik wil de sound van een 2 x 12" cabinet uit een 4 x 10" cabinet. Het zijn overigens niet alleen de buizen die hard werken (wat je met powersoak wel beetje zou kunnen simuleren maar da's wederom maar één factor van de velen) maar ook de interactie die de eindbuizen (via OT) hebben met de speakers, de karakteristieke klank van de speakers (die breken ook op) op dat volume en de akoestisch interactie daarvan weer met het cabinet.

Mijn ervaring is dat de enige manier om een acceptabele "cranked up amp" sound te krijgen op lager volume gewoon een kleinere amp te gebruiken. Ik heb voor verschillende situaties verschillende amps. Voor opnames gebruik ik b.v. een 1 x 10" 12W Princeton Reverb i.p.v. mijn 4 x 10" 45W Super Reverb. Omdat de amp vrij close gemiked is heb je qua opname situatie wel een beetje hetzelfde; bij de PR een microfoon bij een 10" speaker die ong. 12 - 15 Watt te verduren krijgt, bij een SR feitenlijk ook; één (van de vier) speakers krijgt ook 1/4 van de 45W te verwerken; in de praktijk ook zo'n 10 - 15W.

Omdat een SR gewoon geen PR is (denk ook aan verschil in kast), klinkt in de ruimte een cranked PR niet als een "cranked SR maar dan zachter" maar het is voor mij toch wel de beste optie. In beide gevallen laat je eindbuizen lekker hard werken, heeft output trafootje een min of meer gelijke mate van verzadiging, zelfde vermogen per (zelfde) speaker en ook is volume van cabinet en speakeroppervlakte vergelijkbaar. Bij het spelen op hoog volume heb je bovendien nog wat (meer) interactie tussen gitaar en versterker m.n. bij (semi)hollowbodies. Qua opname (gemiked) ligt het dicht bij elkaar en voordeeltje van de PR is gewoon dat je minder overspraak hebt op andere gemike-te dingen. Luister eens op www.letsbuzz.nl naar de twee nummers die bovenaan bij "music" staan. Eén ervan is met SR (zat ook vrij veel overpraak op drums), één is met PR (veel minder overspraak).

Er is geen attenuator die je echt het geluid van "cranked amp" kan geven op lager volume. Ik gebruik zelf sporadisch een Koch LB120 wanneer ik de amp net niet zo hard kan zetten dat ik een randje heb maar tot nu toe niet vaak voorgekomen. Gebruik 'm dus niet om echt volume flink te verlagen (het verschil tussen net niet in de crunch en in de crunch is niet heel erg veel verschil).

Een boost of aanpassing van preamp is zeer wezenlijk anders. Je kunt dat wel prima gebruiken om een amp die nog net niet crunced een trap onder z'n gat te geven zodat ie wel lekker vastloopt, maar ook dat gaat dus niet zacht.

+1
Ook je "broekspijpen voelen wapperen" met grote geluidsdruk achter je is een faktor die alleen dán bestaat en niet met een powersoak.

JaY

treblemaster
5 januari 2006, 18:39
Ik was er inmiddels ook al achter dat dit idd niet zo'n makkelijk verlangen is en dat ik zeker niet de enige ben met dit verlangen :wink: .
Dus dan zal ik toch een soort van compromis moeten sluiten (of een kleinere amp idd).
Misschien ook eens wat meer met speakers gaan 'spelen'. Ik ken bijv een band uit eind jaren 70 die een enorme 'fuzz' kregen uit een Marshall door die op 2 kleine Fender speakers aan te sluiten (waarschijnlijk niet echt goed voor de speakers).
Een andere optie hoorde ik zojuist op het plexipalace forum en dat is de 4 kanalen (met elk een iegen volume knop) met elkaar te verbinden (ik wist niet dat dit morgelijk was met 4 aparte kanalen). Schijnt met zoiets:
http://i16.ebayimg.com/04/i/05/d8/71/32_1.JPG
te kunnen m.a.g. eerder de fel begeerde crunch.

taylor
6 januari 2006, 11:32
groot vershil hmm ja weet niet er is natuurlijk wel verschil tussen een boost alleen of power soak,of helemaal niks op je amp.

powersoak zou ik thuis gebruiken voor opnames omdat je daar je amp niet op 10 kan zetten ,live zou ik hem niet gebruiken (heb zelf een koch lb)

eem kleine boost geven aan een amp vind ik zelf altijd wel een goed idee met overdrive of met iets anders (kleine)EQ boost, of het mooier is dan puur de amp op 10 is ook per amp anders die van jou ken ik niet ..ja het tis gewoon uitproberen wat je mooi vind.

birt
6 januari 2006, 15:30
Misschien ook eens wat meer met speakers gaan 'spelen'. Ik ken bijv een band uit eind jaren 70 die een enorme 'fuzz' kregen uit een Marshall door die op 2 kleine Fender speakers aan te sluiten (waarschijnlijk niet echt goed voor de speakers).

the Sonics? die sneden hun speakers stuk voor fuzz :D

treblemaster
6 januari 2006, 15:57
Misschien moet ik dat ook eens proberen ;).

Nee, de band die ik bedoelde is The Pagans (wel in hetzelfde muzikale straatje als de Sonics)

Bouke
6 januari 2006, 21:43
Wat mij het meest opviel bij het gebruik van een attenuator/soaker/load is dat je de speakers gaat missen in je geluid. Kun je net zo goed een Pod oid gebruiken, daar mist datzelfde stukkie van de dynamiek.

Ik gebruik bij lager volumes m'n Super Reverb met een Barber LTD. Die geeft met de SR op twee bijvoorbeeld een sound die voor mij nog goed bruikbaar is. Je neemt dan de versterker wat werk uithanden en je hoort dus wel meer je bakkie. Maar de LTD heeft voor mij een heel lekker natuurlijk geluid met een goed in te stellen 'randje'. Ook hier mis je dan wat druk van de speakers, maar op de een of andere manier lukt het de LTD om toch dat 'buizengevoel' een beetje staande te houden. Veel beter naar mijn idee dan met een loadbox.

Is mijn persoonlijke ervaring, dus probeer het vooral zelf!