PDA

View Full Version : Zwaar gitaartje met tremolo



armageddon
5 januari 2006, 13:37
Ik wil vandaag naar de Feedback gaan om even wat gitaartjes te testen en er hopelijk ook eentje te kopen.
Mijn budget reikt tot ongeveer €550 euro (aangezien ik ook nog een goede koptelefoon + monster cables wil kopen).

Mijn eisen zijn dat het een lekkere scheurgitaar moet zijn. Ik heb al een Ibanez + Emg's (81/85) dus deze hoeft niet zo zwaar de zijn, maar de output mag lekker hot zijn. Ook wil ik er graag een tremolo op, maar het hoeft geen floyd de zijn (als dat al kan voor dit bedrag), aangezien ik er niet superzwaar aan ga jengelen, maar af en toe een klein vibratootje of harmonic + zwengeltje zeg maar :-D

Nu viel mijn oog op een 3-tal gitaren:
- Godin Freeware Classic
- Ibanez SAS32 FMTL
- Jackson DK2 Dinky (S/S/H ? zal het brugelement (de H) hot genoeg zijn?)
- Jackson DX MG (EMG High-Z's? Ik hoor daar niet altijd goede dingen over. Erg trebly?)

Iemand ervaring met deze gitaren? Ikzelf hoop dat de DX MG van Jackson erg goed is, omdat dat eigenlijk wel echt is wat ik zoek en precies binnen het budget valt.

Kan iemand mijn misschien verlichten of eventueel iets anders aanraden?

Guitar Martijn
5 januari 2006, 14:11
Je zou ook kunnen kijken naar een Ibanez RGT42 (Bij feedback Rotterdam kan je die iig testen :) )

Nickname
5 januari 2006, 14:15
Die ibanez SAS32 is echt mooi.. als ik nog een sloot geld had zou ik die ook zeker kopen :-D maarja.. rekening is na mn RG wel flink geplunderd :cry:

Nickname
5 januari 2006, 14:15
Die ibanez SAS32 is echt mooi.. als ik nog een sloot geld had zou ik die ook zeker kopen :-D maarja.. rekening is na mn RG wel flink geplunderd :cry:

el loco
5 januari 2006, 14:49
De Jackson DXMG is echt een aanrader! Speelt goed, ziet er goed uit en klinkt goed. De EMG HZ die erin zitten zijn op zich prima, heb er helemaal geen problemen mee. Maar: ik heb vorige week een EMG 81 bij de brug gemonteerd en gister voor het eerst in de oefenruimte geprobeerd (dual rectifier ) en goddamn, die gitaar is nu echt een beest!!! Dat is echt z`n geld waard...

armageddon
5 januari 2006, 18:32
Nou, ik heb een gitaar gekocht!

Even het verhaal:
Ik heb 3 gitaren getest, namelijk
- Jackson DX MG
- Dean Custom (ook met High-Z)
- Godin Freeway Floyd (op aanraden van Feedback verkoper).

Even de 3 gitaartjes in een Engl Screamer 50 combo geprikt bij de Feedback en toen maar eens gaan testen.

Aangezien de Jackson en de Dean kwa electronica exact hetzelfde waren testte ik die eerst om te kijken welke bouw ik lekkerder vond. De Dean won daar omdat ik die iets meer solide vond maar eigenlijk won ie verder gewoon qua looks. Ze ontliepen elkaar nauwelijks.

Toen de Dean en de Godin naast elkaar gelegd. Om eerlijk te zijn verwachtte ik niet veel van de Godin. Ik was op zoek naar een lekkere scheurgitaar en zo oogde deze niet.
Eerst de Dean dan maar:
Speelt lekker, zeker voor z'n prijs (€499) en ziet er extreem bruut uit. De elementen klinken niet echt je-van-het. Erg "muf" of "saai". Geen enkele persoonlijkheid. Ze klonken niet echt aanwezig. Begrijp me niet verkeerd, de elementen zijn echt wel okee voor hun prijs, maar ik heb zelf al EMG's 81/85 in een gitaar en deze verbleken erbij.
Toen de Godin erin geprikt en allejezus....deze heeft een hogere output dan die EMG's maar wat een karakter. Hij heeft lekker veel laag, genoeg midden, maar een soort van presence piekje ofzo. Het klinkt zo heerlijk. Dat presence piekje verraad wel of je heel slordig speelt, maar het maakt het zoveel accoustischer. Het klinkt dan als een zware scheur maar dan met een accoustische gitaar erdoorheen gemengt. Het clean was helemaal fantastisch! Ik heb mijn Engl Thunder (thuis) nog nooit zo laten klinken. En als je wat harder erop rost gaat ie net een beetje kreukelen (niet scheuren dus 8-) ). De 3 elementen (H/S/H) van de Godin klinken ook allemaal erg goed. Vooral het single-coil element zorgt voor een enorm mooie clean, maar ook voor een erg aparte lead-sound.

Verder is de tremolo naar mijn mening gewoon solide (Floyd Licensed), maar verwacht ik er verder geen wonderen van (maar daar ging ik ook niet voor). Ik heb wel even zitten jengelen voor de fun en hij ontstemde niet, dus dat is wel goed zo.

Ergo: De Godin is top (ook vanwege de mooie tas erbij), de knakkers bij Feedback Utrecht waren ook superaardig (vroeger vond ik het daar altijd een beetje....raar) en hebben ze mij toch opgezadeld met een extreem goeie gitaar. Anders was ik er nooit op gekomen.

Nickname
5 januari 2006, 18:45
FOOTOOS!! :-D

armageddon
6 januari 2006, 23:41
Geen foto's maar wel even soundsamples!
met:
- Nieuwe Godin Freeway Floyd
- Engl Thunder 50 (ik leer hem steeds beter kennen)
- Studio Projects B1 (prachtding voor €119!!)

Download http://wieringen.dyndns.org/arjan/Thunder%2BGodin%2BB1.mp3
Zoals je hoort zijn het verschillende stijlen en is het een bietje slordig, maar ik maak mijn punt hoop ik. :P

De versterker staat op:
bass - 11
middle - 9
treble - 9
gain - 7
en je hoort het clean, crunch en lead kanaal van de versterker.
De gitaar varieerde ik een beetje met element-instelling.

De microfoon, die goedkoper is dan de sm57, maar zoveel beter klinkt gewoon voor snelle opnames en veel dynamischer is, staat op 30cm, direct voor de grill. Daarom is het soms wat trebly, maar daar hou ik wel van. De B1 is, zeker voor zijn prijs, echt fe-no-me-naal.

Vooral het Deep Purple stukje (geen idee of dit de tabs zijn, het melodietje kwam opeens in mijn hoofd) vind ik erg gaaf :) Ik dacht eerst dat mijn speaker stuk was ergens op 0:50 maar het is gewoon neck elementje dat met wat gain gigantisch over z'n kop gaat.

Ik vind die Godin echt een heerlijk gitaartje. Ik moet er nog wel aan wennen. De nek is erg snel en ik speelde voorheen alleen maar op robuuste nekken voor riffwerk, daarom is het soms wat slordig.
Overigens vind ik de Godin niet zo supergeslaagd bij de zware gain stukjes, maar ik heb hem nu pakweg 36 uur en heb er in totaal 4 uur mee gespeeld. Ik denk dat ik er nog wel achter kom hoe ik de versterker in moet stellen en hoe ik hem moet bespelen.

Zeg me wat je ervan vind! Ik heb geen EQ of naprocessing gedaan overigens.

Terence
7 januari 2006, 01:17
Klinkt erg lekker :D
Wat kost zo'n Godin ongeveer als ik vragen mag?

armageddon
7 januari 2006, 10:36
Godin Freeway Floyd kostte €550 bij de Feedback.