PDA

View Full Version : Line6 POD XT of VOX ToneLab SE



Epic
5 januari 2006, 10:22
OK, ik heb in de zoek functie al het een en ander gevonden, maar een echte vergelijking ben ik nog niet tegen gekomen.

Ik ga binnenkort mijn oude POD (1.0) verkopen, en wil dan de XT-Live of de ToneLab SE.

Dit is wat ik tot nu toe heb begrepen.
POD XT Live
- veelzijdig (veel amps/effecten)
- usb aansluiting
- goede metal geluiden

VOX ToneLab SE
- buizen "eind" versterker simulatie.
- "echtere" feel
- goede clean/crunch geluiden

Mijn voorkeur neigt op dit moment naar de ToneLab. Wie houdt me tegen, of trekt me over de streep ?

TMKXL
5 januari 2006, 10:30
Vox Tonelab SE. Klinkt in mijn oren stukken beter door de "valve reactor technology", is veel overzichtelijker, heel gebruikersvriendelijk.
Kortom, gewoon een supergaaf ding. Kan je niet fout mee zitten.

pikasso
5 januari 2006, 10:35
Kwestie van smaak, dus beide proberen

Ik heb de TL SE, ben er helemaal tevreden over
Harrie Beton heeft een POD, en is daar weg van.

Proberen, proberen, proberen!!!!

Satriani
5 januari 2006, 15:20
Tsja ik heb de podxt en wil eigenlijk de tonelab, maar ik ben nog geen goeie high-gain samples tegengekomen van de tonelab, dus waarschijnlijk is dat rukOf iemand moet mij het tegendeel bewijzen :wink:

Scali
5 januari 2006, 16:42
Robbert vd Hanenberg gebruikt toch ook een Tonelab met een hi-gain geluidje? Klinkt geweldig iig.
In die prijsklasse heb je trouwens ook de Boss GT-8, Digitech GNX3000, en binnenkort de Zoom G9.2tt, of wil je die om bepaalde redenen buiten beschouwing laten?

Negative K3 fan
5 januari 2006, 17:37
Robbert vd Hanenberg gebruikt toch ook een Tonelab met een hi-gain geluidje? Klinkt geweldig iig.

noem je dat hi gain??????? :o

Scali
5 januari 2006, 19:36
noem je dat hi gain??????? :o

Volgens mij is dat de juiste benaming voor dergelijke 'jaren-80' distortions ja.
Het 'hi' is misschien inmiddels achterhaald door de 'jaren-90' distortions voor nu-metal en dergelijke.
Maar ik weet niet wat Satriani precies bedoelde... Als ie dus 'jaren-80' geluid wil hebben (bv a la de echte Satriani), dan zit dat van Hanenberg redelijk in de richting, denk ik.

Satriani
5 januari 2006, 20:28
Mwah dingen zoals van halen denk aan panama, running with the devil etc , maiden dingetjes ook maar dus niet extreem harde metal. En dat heb ik nog niet van die tonelab gehoord. Komt erop neer als ik een powerchord aansla ik gewoon een vette sound wil hebben zonder weken van tweaken. En Robbert vd Hanenberg is echt een ziekelijke goede gitarist dus hij zal zonder al te veel gain supersolos uit zijn gitaarkunnen toveren maar ik heb toch flink wat gain nodig hoor :oops:

Dus mensen met een tonelab, post is high gain samples!!!!!

pikasso
6 januari 2006, 09:11
Ik ga mijn best doen :)

Alpha
6 januari 2006, 09:51
Ik zou toch gaan voor de Vox...
Aangezien de kwaliteit en rendement van Line6 effecten nogal laag zijn tov wat er nu op de markt is.
Ik kan het mij niet voorstellen dat Vox slechter scoort dan Line6

VOX ROCKS (ik heb niets van Vox ofzo hoor, maar klinkt wel tof :D )

Scali
6 januari 2006, 10:58
Hier is een grote vergelijkende test tussen de GT-8, V-Amp Pro, GNX3000, XT-Live en Tonelab SE:
http://www.thestompbox.net/Home/ViewArticle.aspx?ArticleID=21

Misschien heb je er wat aan, bij het maken van je beslissing.
De GNX3000 komt zeer goed uit de bus, leek mij.

Alpha
6 januari 2006, 11:10
Ja natuurlijk is de GT-8 beter dan de POD :P
maar volgens mij begint hij juist en wil hij of Line6 of Vox,
wat een verstandige keuze is om mee te beginnen.

Maar ik zou toch ook eens kijken naar een Behringer V-amp, wat ook in die prijsklasse ligt, en waar ik goede ervaringen mee heb...

Scali
6 januari 2006, 11:33
Ja natuurlijk is de GT-8 beter dan de POD :P

Vind je? Ik vind de GT-8 maar een doods amuzikaal onding, met irritante aliasing in bepaalde versterkermodellen. Maar dat terzijde


maar volgens mij begint hij juist en wil hij of Line6 of Vox,
wat een verstandige keuze is om mee te beginnen.

Hij noemt een PodXT Live en een Tonelab SE, die zitten allebei in de prijsklasse van 450-500e, net als de GT-8, GNX3000 en Zoom G9.2tt.
Dus waarom niet alle alternatieven bekijken?
Ik heb zelf alleen de Pod, GT-8 en Tonelab SE gehoord, en op het geluid afgaand, is de Vox ook mijn favoriet... maar daar staat wel tegenover dat het de meest verouderde en minst uitgebreide multifx uit het rijtje is. Hoewel die 2 expressiepedalen dan ook weer fijn zijn. Ik speel zelf op een Zoom 8080, waar er dus 3 op zitten, en ik zou echt niet meer met 1 pedaal kunnen leven in een live-situatie. Minimaal 2 graag.


Maar ik zou toch ook eens kijken naar een Behringer V-amp, wat ook in die prijsklasse ligt, en waar ik goede ervaringen mee heb...

De V-Amp is een stuk goedkoper. Zelfs de V-Amp Pro (rack-versie) kost amper de helft van de andere modellen.
Hij is kwalitatief natuurlijk wat minder, maar wel veel waar voor je geld. Misschien idd goed om mee te beginnen.
Aan de andere kant zou je ook voor een gewone Pod XT of Tonelab kunnen gaan, of een Zoom G7.1tt bv.
Ik zou zelf dan de G71.tt kiezen, want die heeft gewoon voetpedalen, en kun je ook makkelijk live gebruiken, zonder er een dure footcontroller bij te moeten kopen.

Scali
6 januari 2006, 11:47
Mwah dingen zoals van halen denk aan panama, running with the devil etc , maiden dingetjes ook maar dus niet extreem harde metal. En dat heb ik nog niet van die tonelab gehoord.

Vox heeft een aantal soundsamples van de Tonelab/Tonelab SE/ValveTronix (allemaal in principe dezelfde pre-amp) op de website, en daar komen ook ergens de geluiden van Van Halen langs.
Heb je die al beluisterd?

harrie-beton
6 januari 2006, 14:04
de gewone podxt is goedkoper en heeft dezelfde geluiden als de podxt live. Het verschil zit hem in het voetpedaal.


Er zijn een aantal soorten pedalen los te koop van klonen tot en met de origineel.

TMKXL
6 januari 2006, 14:55
Met de Vox Tonelab SE kan je prima High Gain geluiden maken hoor. Ik gebruik voor mijn high gain solo geluiden het Soldano model, genoeg gain en klinkt heel erg mooi. Ik gooi er zelf nog een Tube Screamer voor wat het allemaal nog strakker maakt. Heerlijk geluid hoor.

Satriani
6 januari 2006, 16:24
Mwah dingen zoals van halen denk aan panama, running with the devil etc , maiden dingetjes ook maar dus niet extreem harde metal. En dat heb ik nog niet van die tonelab gehoord.

Vox heeft een aantal soundsamples van de Tonelab/Tonelab SE/ValveTronix (allemaal in principe dezelfde pre-amp) op de website, en daar komen ook ergens de geluiden van Van Halen langs.
Heb je die al beluisterd?

Jah :) En die vind ik dus zwaar ruk. Maarjah dat zijn presets..
Dus picasso zet em op :razz:

TMKXL
6 januari 2006, 21:39
Standaard presets klinken idd niet zo. Altijd te veel effecten-gedoe enzo. Lekker zelf tweaken is een stuk leuker en produceert veel betere sounds.

harrie-beton
7 januari 2006, 09:50
veel mensen weten ze al maar op mijn veel te lange gear site staat onderaan een sample van "van halen".

http://www.besidesthat.nl/gitaar

Gemaakt met podxt plus model pack (99 dollar extra).

Satriani
7 januari 2006, 13:58
Een dude heeft me een mailtje gestuurd dat die zijn tonelab wel wil ruilen voor mijn podxt. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten ofzo?
Er kan opzich weinig kapot zijn aan zo'n ding toch?

vester86
7 januari 2006, 15:43
idd

misschien kapot knopje. kijk ff vlug of alles het normaal doet, vooral de pedalen dan...

Satriani
7 januari 2006, 15:55
Kheb het over de desktop versie he :wink:

vester86
7 januari 2006, 15:57
daar zitten toch ook knopjes op ;-)

nee, sorry, dat had ik niet door. dan zou ik me helemaal geen zorgen over maken. kijk of de draaiknoppen het gewoon doen en verder snel meenemen denk ik

Satriani
7 januari 2006, 18:27
Arrghhhhh
hij heeft zich bedacht :x

Scali
7 januari 2006, 18:56
Verstandig... Misschien heeft ie dit topic gelezen :)
Ik wil wel m'n Zoom 8080 ruilen voor je Pod XT.
Hij lijkt heel erg op de Tonelab SE, want er zitten ook twee expressiepedalen op. Wat wil je nog meer? :)

Satriani
7 januari 2006, 20:14
Verstandig... Misschien heeft ie dit topic gelezen :)
Ik wil wel m'n Zoom 8080 ruilen voor je Pod XT.
Hij lijkt heel erg op de Tonelab SE, want er zitten ook twee expressiepedalen op. Wat wil je nog meer? :)

:seriousf:

vester86
7 januari 2006, 22:09
dennis, hij had het over het desktop model :-p dat vertelde hij MIJ net ;-)

ruezzz
9 januari 2006, 23:52
Ik zet het maar hierin: het lukt gewoon niet op dit forum om een nieuw topic te openen:

Ik ben even flink aan het stoeien met de POD XT Live.
Ik moet zeggen: petje af wat ze daar allemaal in gekregen hebben.
Je kan zeggen wat je wil: die jongens bij Line 6 zijn goed bezig!
Ik kan me zo snel geen ander bedrijf bedenken dat zo inventief is geweest de laatste jaren.
Alleen al die software, prachtig. En al met al klinkt het ook nog eens super.
Ik had eerst ook mijn vooroordelen over de sound e.d. - maar als je er eens wat tijd insteekt om te tweaken - en je sluit het ding op juiste manier aan (in mijn geval in de fx return van een engl thunder combo)
haal je er supergeluiden uit, die de originelen verdomd dicht benaderen...

Afijn, wat me nog niet helemaal duidelijk is.
Hoe je de Wah/volume/tweakpedaal precies kan gebruiken.
In de software kun je 3 standen ingeven en ook nog eens de Wah position onder een controller zetten.

Je kunt dus niet in een bepaald programma de Wah aan en uit zetten?
Je moet dus, om de wah te gebruiken, een preset maken waarin de Wah altijd aan staat?

harrie-beton
10 januari 2006, 00:32
Afijn, wat me nog niet helemaal duidelijk is.
Hoe je de Wah/volume/tweakpedaal precies kan gebruiken.
In de software kun je 3 standen ingeven en ook nog eens de Wah position onder een controller zetten.

Je kunt dus niet in een bepaald programma de Wah aan en uit zetten?
Je moet dus, om de wah te gebruiken, een preset maken waarin de Wah altijd aan staat?

Even een zijstraatje van dit topic.

-als je een shortboard hebt bij de podxt moet je het volume pedaal diep doordrukken en de wah wah gaat aan. Net als een ouderwetse wah wah.
Je begint dan altijd met een wah in de hoge positie.
Soms wil je met een andere wah stand beginnen en in dat geval moet je het geluid inderdaad programmeren mét wah wah aan.

Je kunt onder je expressie pedaal (een uitbreiding van de shortboard) effecten toewijzen bijvoorbeeld de diepte van de chorus en die dus met je voet bijmengen naar wens.

Het meest luxe voetpedaal heeft een wah/expressie en volume pedaal samen naast elkaar.

Er zijn een aantal klassen voetpedalen voor de losse podxt en podxt pro, van simpele 4 knoppen zonder display tot de hele luxe van 400 euri.

ruezzz
10 januari 2006, 00:43
Thanx,
Ik heb een POD XT Live - dus ook doordrukken voor de Wahfunctie?
Ik zal anders de manual der nog maar es op na slaan...

(sorry, dat het in dit draadje zit - ik kan gewoonweg geen nieuw topic aanmaken, welke webbrowser ik ook gebruik - werk wel op een Mac)

Satriani
14 januari 2006, 03:30
Ik zou toch gaan voor de Vox...
Aangezien de kwaliteit en rendement van Line6 effecten nogal laag zijn tov wat er nu op de markt is.
Ik kan het mij niet voorstellen dat Vox slechter scoort dan Line6

VOX ROCKS (ik heb niets van Vox ofzo hoor, maar klinkt wel tof :D )

Als je nooit de tonelab hebt gehoord dan lul je nu bullshit he bits.
Kheb de tonelab pas bij feedback gehaald en breng em morgen terug. Heb dus de tonelab en de podxt enkele dagen thuis naast elkaar gehad en haalde
uit de tonelab binnen enkele minuten goede clean tones die net zo goed waren als op de pod xt. Maar het high-gain is te triest voor woorden imo.
UIt de pod heb ik nu een redelijke high-gain en clean tone vind ik zelf en high-gain kreeg ik met sc's echt niet uit de tonelab. Dus de vooroordelen zijn eigenlijk wel waar imo, Speel je vooral clean/cruch koop dan een tonelab, wil je meer veelzijdigheid dan ga je het met puur de tonelab niet redden .
En ik vang duitse radio op op de tonelab btw

qwertyuiop
14 januari 2006, 08:36
ik heb ze beiden gehad (podxtlive heb ik nu nog), met beide zeker 10 gigs gedaan. Heb de tonelab se weggedaan omdat er qua overdrive alleen goede crunch geluiden uit te halen zijn, de rest is matig. Bij de PodXT is dat inderdaad precies andersom, maar met wat tweaken krijg je ook uit de podxt goede crunch geluiden.

heb de tonelab se ook weggedaan omdat;
Het grootste verschil voor mij zit in; de Tonelab klinkt erg goed in een gewone gitaarversterker (eindtrap + kasten) met de speakersims uitgeschakeld, en de Podxt klinkt beter door een fullrange monitor of PA met de speakersims ingeschakeld.
Het ligt er dus maar aan wat je ermee wilt doen, en hoeveel je mee wilt sjouwen dus.

Ik gebruik dergelijke moddelers alleen bij heel kleine gigs, of waar de opbouwtijd zeer gering is, of op een bruiloft waar men niet zo zit te wachten op "heftige gitaargeluiden", of bij repetities, jamsessies enzo. En dus wil ik dan alleen een voetpedaaltje meedragen en niet ook nog eens eindtrap en cabs. Vandaar mijn keus voor de Podxtlive.

En ik moet zeggen; de Podxt wint wat mij betreft ruimschoots qua veelzijdigheid, draagbaarheid, geluid door PA, geluid bij opnames.
Maar ja, de tonelab heeft ook een aantal zeer geile geluiden..... (ik denk dat ik 'm er nog maar eens bij ga kopen...)

Stitch
14 januari 2006, 09:25
Thanx,
Ik heb een POD XT Live - dus ook doordrukken voor de Wahfunctie?
Ik zal anders de manual der nog maar es op na slaan...

(sorry, dat het in dit draadje zit - ik kan gewoonweg geen nieuw topic aanmaken, welke webbrowser ik ook gebruik - werk wel op een Mac)


Niet vergeten je pedalen nog even te calibreren. Staat ook wel in de handleiding.

TMKXL
15 januari 2006, 19:32
Ik snap niet dat mensen geen mooie High Gain geluiden uit de TOnelab krijgen. :S
Bij mij lukt dat prima hoor. Ik gebruik het Soldano model i.c.m met de Marshall cab voor wat meer moderne/heldere sounds of met de Vox AC15 cab voor een wat warmer geluid*.
Ik gooi er ook een Tube Screamer voor om het allemaal lekker strak te maken; alle gain uit het Soldano model halen wordt ie wat modderig van en wat minder strak en gedefinieerd. Dus niet te veel gain op de Soldano, en dan de Tube Screamer met beetje gain en veel volume. Tone naar smaak instellen (volgens mij heb ik em gewoon op 12 uur).




*(Tip: gebruik niet de V30 cab (Mesa model) want die is kut en maakt het geluid vet digitaal)

Scali
15 januari 2006, 19:57
Tsja, de ultieme high-gain multifx is natuurlijk de Zoom 8080 :)
Tenminste, Satriani vond mijn tone in dit topic wel okee: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=61163

Heb je inmiddels met je Pod XT een betere solotone? Je zegt zelf dat het 'redelijk' is.

Satriani
15 januari 2006, 22:32
Mwah jah redelijk voor standaard single coil squier affinity pups ;)
Maja gfs hotrail is onderweg dus dan klinkt het al een stuk beter denk ik. En ik vind zeker dat je een lekkere sound uit zo'n cheapass ding haalt of wou je dat er nog ff inwrijven :P

Scali
15 januari 2006, 22:50
Die 8080 is niet cheapass hoor :)
Toen ik hem kocht in 1997, toen was ie iets van 1200 gulden. Dat was toen de topklasse van multifx floorboards. Als je die prijs terugvertaalt naar vandaag, dan zit je rond de 500e, in de klasse van Pod XT Live, GT-8, Tonelab SE, GNX3000.
Wat ik wel heb gemerkt, is dat ie met high-gain beter om lijkt te gaan dan digitale apparaten (de distortions van de Zoom zijn gewoon analoge transistorcircuits, soort verzameling van stompboxjes)... Vox heeft gewoon wat minder gain, en de GT-8 gaat heel erg ruisen, en met sommige modellen ook digitaal vervormen/aliasen, bij veel gain. Verder voelt het op de een of andere manier 'stroef' aan als je ermee speelt.
De 8080 is bijzonder stil en strak, hoeveel gain je ook gebruikt, en hij reageert heel natuurlijk en smooth, lekkere fingerfeel.
Maargoed, da's eigenlijk ook het enige dat ie kan. De speakersim klinkt erg gedateerd en vlak. In dit nummer viel ie toevallig redelijk op z'n plek, maar vaak krijg ik hem niet echt realistisch in de mix. Meestal komt ie beter tot z'n recht via een gitaarversterker.
Verder is ie met subtielere geluiden niet echt goed. Dat vind ik dan weer de kracht van die moderne modelers. Die kunnen hele mooie 'randjes' simuleren, dat kan de 8080 absoluut niet.
Maar als er gescheurd moet worden, grijp ik toch nog steeds liever naar een 8080 dan naar een GT-8, gek genoeg :)
Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar hoe jij die Pod XT ervaart, zeker aangezien je de Tonelab kennelijk niks vindt voor het scheuren.

Satriani
16 januari 2006, 04:48
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hard je wilt scheuren ik denk dat je met een beetje humbucker de best lekkere scheurgeluidjes uit kunt halen. Miss niet de hardste metal maar toch.
Wat me trouwens opviel is dat m'n ad30vt versterker veel meer gain lijkt te hebben dan de tonelab op hetzelfde amp-model + noggis een overdrive eroverheen.

Vage shit

Scali
16 januari 2006, 09:59
Da's wel vreemd ja... ik heb een AD50VT geprobeerd, dat is volgens mij dezelfde pre-amp als de AD30VT, en die vond ik ook veel te tam (zelfs met een Les Paul erop). Maar als ik de soundsamples zo hoor, zou ik zeggen dat de duurdere AD's en de Tonelabs veel meer gain hebben. Maar natuurlijk helpen humbuckers daar ook bij :)

Maar goed, ik heb straks een Marshall 6101, en daar gaat waarschijnlijk geen modeler tegenop kunnen :)
Waarschijnlijk ga ik hem nog wel met de vierkabel-methode aan m'n Zoom hangen voor opnamen (ik wil wel een wah hebben, en reverb/chorus/etc), maar als het goed is, krijg ik met de speakersim van de Marshall wel een superrealistisch geluid.

Satriani
16 januari 2006, 15:22
Maar goed, ik heb straks een Marshall 6101, en daar gaat waarschijnlijk geen modeler tegenop kunnen :)
Waarschijnlijk ga ik hem nog wel met de vierkabel-methode aan m'n Zoom hangen voor opnamen (ik wil wel een wah hebben, en reverb/chorus/etc), maar als het goed is, krijg ik met de speakersim van de Marshall wel een superrealistisch geluid.

Ben benieuwd ;)

Johan Daane
1 februari 2006, 17:28
Ik heb zelf een POD-XT live, en ben heel tevreden. Met name de bediening is heel eenvoudig en de software is gratis. Ik heb zowel de Tonelab als de GT8 uitgebreid getest, en ik kan maar 1 ding zeggen; doe dat ook. De voor-en nadelen zijn voor iedereen persoonlijk verschillend. Het geluid vindt je goed of niet. Neem een dag de tijd bij een goede winkel, en bereid je voor door (belangrijk) de gebruiksaanwijzingen te bestuderen zodat je al weet hoe je in groten lijnen het apparaat moet bedienen. Test vooral met je eigen gitaar en versterker. Volgens sommige mensen is het geluid wel 'digitaal' , ikzelf vind het nogal meevallen. Veel succes.

Swampash
1 februari 2006, 21:00
Ik zie het zo:

Uit de Tonelab haal je een mooi warm clean en een zeer goede crunch.
Van clean naar distortion kan je altijd nog dmv een los favoriet pedaaltje.

Een goede clean of crunch uit een pod of gt8 is moeilijker te bereiken.
daartegen is de distortion goed maar je kan niet met een los pedaaltje ervoor naar mooi clean schakelen.

Mijn mening is dus dat de basis goed moet zijn.