PDA

View Full Version : gelul



Geengelul
16 oktober 2002, 00:48
Allereerst aan beste Leen Kap:
We weten nu wel dat jij beschikt over 30987 gitaren die persoonlijk door God zijn gemaakt en dat je vreselijk veel verstand hebt van deze onovertroffen instrumenten maar om nou te zeggen dat een Spaanse gitaar het Urbanus effect oproept?
Gelul dus!

Ben het eens met Dion, een spaanse gitaar is prima om mee te beginnen en kan zeer goedkoop worden verkregen. Struin eens de rommelmarkten af!

Boer Bavo
16 oktober 2002, 02:07
Waarom zou je een Spaanse gitaar kopen als je toch van plan bent om pop-/blues- etc liedjes te spelen? Als je van plan bent om op je gitaar te strummen, dan koop je gewoon beter een steel string. Beginnen op een Spaanse met de bedoeling om na een paar jaar over te schakelen op een steel string is vreemd vind ik. Dat is gewoon een "nodeloze omweg"....
Ik vraag me af hoe lang "geen gelul" eigenlijk zelf al speelt. Als je zo "goedkoop" reageert op de raad die iemand geeft, dan moet je zelf wel ongelooflijk veel weten van gitaren. Anders ben je zelf aan 't .... lullen.

Leen Kap
16 oktober 2002, 07:51
Nou nou Geengelul, je doet je naam geen eer aan moet ik zeggen, want wat je nu het forum inblaast kan ik niet anders kenschetsen dan als gelxxx.
Je kunt in ieder geval niet goed begrijpend lezen. Ik heb namelijk helemaal niet gezegd dat een spaanse gitaar per definitie het urbanuseffect oproept, maar dat dat effect ontstaat als je een spaanse gitaar gebruikt waar hij niet voor gemaakt is t.w. gebruik als slaggitaar. Een spaanse gitaar is een prachtig instrument maar niet voor alle muziek. Mensen die beginnen met spelen en aangeven dat ze graag wat akkoorden willen leren om eenvoudige popsongs te spelen raad ik af om een spaanse gitaar te kopen. Dat is iets heel anders dan het afbranden van dit type gitaar. Effe goed lezen voor je zo ongenuanceerd gaat reageren lijkt me. Het zou ook leuk zijn als je dit soort reacties gewoon onder je eigen naam plaatst i.p.v. onder zo'n wat platvloers pseudoniem.
Ik heb overigens maar 4 gitaren dus waar je de indruk aan ontleend dat ik er zoveel heb is mij dan ook volslagen onduidelijk. Dat mijn gitaren door hogere machten zijn gebouwd heb je mij nooit horen zeggen. Taylors zijn high end gitaren die van fantastische kwaliteit zijn. Ik schaar merken als Collings daar ook onder. Als je mijn bijdragen aan het forum een echt gevolgd zou hebben (zoals je suggereert), dan heb je kunnen lezen dat ik mensen juist adviseer om Seagull, Furch, Norman etc. te kopen. Bepaald geen dure gitaren dus maar wel waar voor je geld. Ik heb ook meermalen gezegd dat ik nooit Taylor zou kopen als ik het niet gemakkelijk zou kunnen betalen omdat ze eigenlijk te duur zijn. Dan zou ik hartstikke blij zijn met een Lakewood of een Seagull.
Het is ook niet zo dat ik er verschrikkelijk veel verstand van heb. Ik ben een gewone hobby-gitarist (helaas met niet al te veel talent behebt) die het leuk vindt er over te lezen. Een forum is bedoeld om kennis met elkaar te delen en ieder van ons zal er ook wel eens naast zitten, dat geldt ook voor mij; de meeste van ons zijn geen professionele gitaristen of gitaarbouwers.
Blijkbaar heb jij wel een grote kennis op dit gebied nu je in staat bent te beoordelen dat ik die kennis NIET heb. Da's mooi: we zullen in dit forum graag profiteren van al die kennis! Graag wel gebaseerd op feiten en in een wat meer prettig leesbare vorm als het kan.
Ik zie dat je "al" 6 berichten op het forum hebt gezet. Je was me nog niet eerder opgevallen. Nu zet je jezelf wel heel duidelijk in de schijnwerpers maar of dit nu de manier is om de aandacht op je zelf te vestigen betwijfel ik........
Als het alleen om dit soort bijdragen gaat waarin je mensen op een vervelende manier in de hoek wilt zetten dan hoop dat je bijdragen tot 6 beperkt blijven.

Harry
16 oktober 2002, 09:39
in het geval van mensen die nog niet zeker weten of ze gitaar spelen leuk vinden is het volgens mij niet verkeerd om voor een paar tientjes een 2e hands spaans sigarenkissie te kopen. Zo ben ik ook begonnen, in een opwelling, en na een tijdje beviel het zo goed dat ik nieuwe spullen kocht. Ik heb nu een kamer vol apparatuur, en ben bijna bezeten van het spelen met mijn band. Een staalsnarige is dan een wel een beter alternatief, maar voor 200 euro heb je toch al iets behoorlijks. Die kun je later, als je echt serieus word nog gebruiken als gitaar voor erbij. Zo heb ik voor 350 gulden (!) een Fender gekocht die ik nog steeds gebruik en die prima klinkt.

moretel
16 oktober 2002, 10:46
Ik ben niet echt een akoustische gitarist maar kan wel redelijk finger picken, de ontwikkeling daarvan komt wel als ik met pensioen ga :smile:

Ik heb een akoustisch gitaar en als ik die hoor bespelen door mijn broer dan weet ik dat een dure gitaar nog niet voor mij bestemd is omdat ik de kwaliteit er niet voldoende uit kan halen, mijn huidige gitaar biedt nog genoeg kwaliteit voor mijn eisen Ik heb de eerste noten op een spaanse gitaar gespeeld bij een vriendje die er niet veel op speelde, urenlang op de hoge e pielen. Dan weet je dat je gitaar wilt spelen en moet je gewoon kopen wat je gevoel je ingeeft, urenlang stond ik voor de gitaarzaak te dromen welke ik zou willen hebben, elektrisch, spaans, staal, maakt niet zoveel uit, oefenen daar draait het om , als je dat niet kan opbrengen wordt het nooit wat.

suzanne
16 oktober 2002, 18:53
ik ben het met harry eens. het is misschien makkelijker om op een spaanse te beginnen,dat heb ik ook gedaan. omdat het in het begin nogal pijnlijk is en dat is minder op een spaanse, maar na een tijdje wil je toch over op een staalsnarige als je graag pop ed wil spelen. iedereen moet dat voorzich bepalen, als je denkt ik neem gelijk een staalsnarige nouja ok, maar mijn mening is dat het makkelijker is om op een spaanse te beginnen.

christian
16 oktober 2002, 21:20
volkomen eens met susanne het is een stuk makkelijker je snijd je vingers niet zo snel tokkelen/fingerpicking gaat een stuk soepeler minder stroef dan bij een staalsnarige gitaar en je hebt een grote voordeel aan de hals die zo breed is want in het begin is het wel heel erg moeilijk om barree te spelen maar als je het kunt op een nylon snarige gitaar kan je dat ook op staal snarige gitaar spelen maar andersom denk ik dat je daar veel meer moeite mee zal krijgen en je misschien weer veel tijd moet nemen om het op een nylon snarige gitaar te kunnen spelen

Dirk_Hendrik
21 oktober 2002, 11:12
Geachte heren moderators,

Bij deze een verzoek tot sluiting van dit topic. De "aanklager" heeft zijn ding gezegd en de "beklaagde" heeft zijn weerwoord gehad. daarmee is het nu een overbodig en stemmingverpestend topic geworden.

MetalliCat
21 oktober 2002, 15:41
Er is nu toch geen ruzie o.i.d. meer, er wordt nu weer gewoon gediscussieerd over welke soort gitaar het beste is om te beginnen. Een slotje staat altijd zo lelijk. Ontopic: Mij lijkt het het beste om met een electrische te beginnen, electrisch is toch nog weer lichter voor de vingers als een spaanse gitaar ? En ikzelf, maar dat kan aan mij liggen, kan het maar niet met spaanse gitaren worden, de snaren rollen, de 3 onderste snaren zijn glad, ze hald is breed en als je bijv. dan in een keer een barre pakt op een electrische lijkt me dat heel anders.

Ic3gl0vE
24 oktober 2002, 16:21
maar de overstap van akoestisch nar elektrisch is makkelijker dan andersom :smile:

MetalliCat
24 oktober 2002, 18:57
Hmm als je redelijk kan spelen op een electrische kan je dat ook op een western :smile:

christian
24 oktober 2002, 20:24
hij bedoeld volgens mij een nylonsnarige gitaar en geen staalsnarige gitaar want de hals is even groot als die van electrische gitaar

Ic3gl0vE
27 oktober 2002, 15:16
inderdaad...

maar een western speelt over het algemeen toch wel wat zwaarder dan een elektrische gitaar hoor (mijn elektrische gitaren hebben ongeveer 2 mm actie en 0.09 snaren, dat speelt echt superlicht)

dus als je al gewend bent om op een spaanse te spelen zullen andere gitaren allemaal lichter spelen. dat is wel een voordeel.
Ook is het wel leuk als je op een spaanse gitaar kunt spelen omdat veel mensen er wel een in huis hebben staan en mensen het altijd wel gaaf vinden als je wat speelt op een feest ofzo

christian
27 oktober 2002, 16:27
ja dat is waar maar dan moet je ook iets kunnen spelen want ook geschikt is voor een nylon sarige gitaar als je bijvoorbeeld een rok liedje wilt gaan spelen dan klinkt het ook totaal niet over het algemeen dus krijgen ze ook niet echt een goede indruk van je speelkwaliteiten

Boer Bavo
28 oktober 2002, 00:01
Ach, er wordt toch veel geleuterd zenne... :smile: Ik begrijp niet waarom je op een Spaanse zou beginnen, als je eigenlijk rock, blues, pop, .... zou willen spelen. Een gitaar is een "werktuig" en elk type gitaar heeft zijn "werkingsgebied". Voor je een gitaar koopt, dien je dus juist eerst na te denken wat je wilt gaan spelen.
Leren spelen is in de eerste plaats een kwestie van motivatie. "Willen" leren spelen....

flatpicker
16 november 2002, 11:41
Absoluut off-topic maar waar kan ik zo'n Collings gitaar hier in Nederland eens bekijken en bespelen?
Benelli is de dealer blijkt op de website van collings maar ik zie er geen op de website staan.

Leen Kap
17 november 2002, 12:25
http://www.casabenelly.nl Er staan zeker Collings op!

gertdm
20 november 2002, 22:23
mensenlieve waar gaat dit over? Nylon of staal zijn toch gewoon 2 dingen?
Waar je mee begint is toch 1 ding?
Voor de een nylon voor de ander staal.
Maakt niet uit. Wat waar is is dat nylon een andere klank heeft en zachter aan je vingers.
En wat volgens mij ook waar is,is dat de klank van beiden moet passen in een nummer / compositie.
Toch?
Dus waar hebben jullie het over. Over hokjes.
Lee Ritenour is een jazz gitarist die af en toe nylon gebruikt. Eric Clapton gebruikt nylon als de klank erom vraagt.
Het is dus een kwestie van smaak.
Ik weet wel dat bv mijn eigen composities niet klinken op nylon.
Ook dat ik gitaarles geef en sommige leerlingen later overstappen op staal en andersom.Dus om te beginnen:volg je gevoel

Tjebs on Guitar
26 november 2002, 11:57
Mijn voorganger heeft het als enige (in mijn opinie) bij het rechte eind. Who cares what je speelt, zolang je maar me plezier blijft spelen en er voor jezelf een redelijke klank uit je instrument komt. Ikzelf speel beide gitaren dagelijks en heb zelf meer met de spaanse gitaren maar daarentegen ook weer genoeg vrienden die de western verkiezen, gewoon een kwestie van smaak! Klaar!