PDA

View Full Version : Halspen links of rechtsom??



Sjaak
15 oktober 2002, 21:43
Hee om mijn hals rechter te krijgen moet ik dan links om of rechts om draaien??

Mijn hals staat namelijk zo krom als maar kan en das natuurlijk niet de bedoeling Ik heb ook al gezocht maar ik kon niets vinden over wat linksom en wat rechtsom was

greetz Michel

Luca P
15 oktober 2002, 21:58
Gewoon draaien maar. een kwartslag per keer of zo.
Dan merk je gauw genoeg of het de goede kant is.
Bij de meeste moet je overigens met de klok meedraaien om de rod strakker te stellen. En dus de hals rechter.

Sjaak
15 oktober 2002, 22:01
Dus in eerste instantie dus rechtsom en ik neem aan dat de snaren er af moeten als ik hieraan ga beginnen.

domie
15 oktober 2002, 22:35
Naar rechts draaien ja... en De snaren heel los draaien. En dan niet meer dan een kwartslag per keer draaien. Let op, de hals wordt niet gelijk veel rechter, na een week is het echte resultaat eigenlijk pas te merken. (ofwel, niet drie keer die halspen ronddraaien omdat je denkt dat het niet helpt, en dan uiteindelijk na een week merken dat je hals op barsten staat(

Moonchild
15 oktober 2002, 22:42
Als dat bij jou een week duurt dan ligt het echt aan je gitaar want dat is niet normaal.

Je ziet het gewoon meteen, alleen zal ie na een tijdje misschien nog wat verder gebogen staan, als het hout eenmaal goed gezet is.

Let wel op: Je hals staat meteen een stuk rechter als je de spanning van de snaren afhaalt.

Luca P
15 oktober 2002, 23:41
Ik laat de spanning er gewoon op staan. Is naar mijn mening beter.
Trouwens de meeste halsen staan bij de topkam het meeste krom.
Doordat er gewoon weinig hout zit.

Gitaren worden vaak met een slechte afstelling bij de winkel afgeleverd vind ik.
En het winkel personeel rommelt ook af en toe maar wat aan.
Ik had eens een mooie Hofner Jazz op het oog waarvan de topkam moest worden bij gevijld.
Een week later zou ik terug komen en toen ik hem daarna testte, was dat ding gewoon veel te diep gevijld.

moretel
16 oktober 2002, 01:04
In principe moet je de snaren op dezelfde spanning houden, alleen als draaien aan de stelpen niet makkelijk gaat moet je ze wat losser draaien.

Raffel
16 oktober 2002, 09:01
idd, en voor holler is tegen de klok in draaien. Voor rechter dus met de klok mee.