PDA

View Full Version : gitaar versterken- top/kabinet of gewoon versterker



sliderman
4 januari 2006, 20:38
test

sliderman
4 januari 2006, 20:39
Hallo,

Ik hoop datik het hierin het goede topic plaats, zoniet dan verplaats hem maar.
maar ik wil graag weten wat nou het verschil of voordeel is van een gitaarversterker in de vorm van ene top+kabinet boven een normale alles in 1 versterker.
kan iemand mij dit uitleggen? ik wil hier graag wat meer van weten.
sorry als het een beetje een Noob vraag is.
maar bedankt iig


Rik

chennie
4 januari 2006, 22:11
nou voordat iemand het zegt doe ik het wel : er zijnalwel veel topics over, dus gebruik de search.
Wat iemand er niet bij vertelt is dat het zoeken is door pagina's ellendig gezeur wat beter is en wat niet of zoeken met onduidelijke topics.

Korte samenvatting:

-Grootste verschil is mobiliteit: één keer iets slepen (een combo) of twee keer lopen (top en cab). Veel vinden het één keer lopen makkelijk. Ikzelf had een combo, maar die was loeizwaar. Die heb ik nu omgebouwd tot een speakerkast en een top (dat kon bij dit model) en heb nu dus twee iets minder zware dingen.

- Compactheid: Een top en een aparte cab erbij neemt meer ruimte in beslag dan het zelfde model in een combo behuizing. Punt. Mensen met weinig ruimte, bv puur alleen voor op de slaapkamer vinden een combo dan ook fijner.

-Looks: Face it in 9 1/2 van de 10 gevallen staat een top en cab koeler dan een combo. Dat is een punt wat je kan meenemen.

-Compatibiliteit. Een combo is soms (niet altijd dus) verbonden met een vaste speaker. Als je niet zo technisch bent, zit je aan deze speaker(s) vast. Sommigen mensen willen liever verscheidene speaker proberen of gebruiken. Dan is een top makkelijker.

-Geluidskwaliteit: Dit is een gerucht, ik kan het niet bevestigen en geloof er niet zo in. Bij buizenversterkers kan er nog wat rammelen wanneer de versterker en speaker in dezelfde behuizing zitten omdat door de druk van de speakers het een en ander kan losrammelen, oa de buizen.

Verder klinken ze hetzelfde hoor, een combo in vergelijking met een top en dezelde speaker als wat in een combo zit.

crrrN
4 januari 2006, 22:19
De spreiding van het geluid van een 4x12 cabinet is stukken groter dan van een enkele speaker (die in combos zit). Cabinets klinken altijd beter (behalve met bagger speakers).

Orpheo
4 januari 2006, 22:43
nou voordat iemand het zegt doe ik het wel : er zijnalwel veel topics over, dus gebruik de search.
Wat iemand er niet bij vertelt is dat het zoeken is door pagina's ellendig gezeur wat beter is en wat niet of zoeken met onduidelijke topics.

Korte samenvatting:

-Grootste verschil is mobiliteit: één keer iets slepen (een combo) of twee keer lopen (top en cab). Veel vinden het één keer lopen makkelijk. Ikzelf had een combo, maar die was loeizwaar. Die heb ik nu omgebouwd tot een speakerkast en een top (dat kon bij dit model) en heb nu dus twee iets minder zware dingen.

- Compactheid: Een top en een aparte cab erbij neemt meer ruimte in beslag dan het zelfde model in een combo behuizing. Punt. Mensen met weinig ruimte, bv puur alleen voor op de slaapkamer vinden een combo dan ook fijner.

-Looks: Face it in 9 1/2 van de 10 gevallen staat een top en cab koeler dan een combo. Dat is een punt wat je kan meenemen.

-Compatibiliteit. Een combo is soms (niet altijd dus) verbonden met een vaste speaker. Als je niet zo technisch bent, zit je aan deze speaker(s) vast. Sommigen mensen willen liever verscheidene speaker proberen of gebruiken. Dan is een top makkelijker.

-Geluidskwaliteit: Dit is een gerucht, ik kan het niet bevestigen en geloof er niet zo in. Bij buizenversterkers kan er nog wat rammelen wanneer de versterker en speaker in dezelfde behuizing zitten omdat door de druk van de speakers het een en ander kan losrammelen, oa de buizen.

Verder klinken ze hetzelfde hoor, een combo in vergelijking met een top en dezelde speaker als wat in een combo zit.

helemaal mee eens.

maar als je nu een combo vindt, en dat ding klinkt echt goddelijk, ik noem een twin reverb, jcm800 in combovorm, twintone van koch... en je laat m staan alleen maar vanwege t feit ' tis combo en staat niet cool" (wat ik vaak NIET verwacht van gitaristen, want die gaan voor tone... toch? ) dan vind ik je echt een bal gehakt...

Rectifier
4 januari 2006, 22:46
Dat laatste ben ik het niet met je eens.
Een 4x12 heeft meer luchtverplaatsing maar niet zozeer meer spreiding dan een single speakercab.

Een gesloten cab is meer gefocussed recht naar voren waar een box met open achterkant of half open achterkant (whatever) een bredere spreiding heeft omdat het geluid achteruit de cab reflecteert via de achterwand en in de breedte etc.

Het voordeel van een rack is dat je verschillende losse componenten kan samenstellen. Zie het als een hifi samenstelling.
Een combo is net als een hifi set die vast aan elkaar zit en een rack is als losse hifi componenten.

Mobiliteit is ook maar een vraag.....
Ik heb een compacte rack (uit 2 losse rackjes) en losse 1x12's maar ik sjouw me ook de pleuris.

schwalbe
4 januari 2006, 22:49
De spreiding van het geluid van een 4x12 cabinet is stukken groter dan van een enkele speaker (die in combos zit). Cabinets klinken altijd beter (behalve met bagger speakers).

wat een onzin. De spreiding van een 4x12 is juist slechter dan die van een 1x12.

Rectifier
4 januari 2006, 22:51
Dat bedoelde ik ook. Ik wou quoten maar dat ging effe mis.

sliderman
4 januari 2006, 22:57
ja ik heb dus nu een fender fm 212R combo maar ik zat ze te kijken en ik vind idd de looks van een top/cab echt tof eruit zien.
maar ja ik vind het ook weer zo wat om het alleen voor de looks te doen, er moeten dan ook wel wat meer voordelen aanzitten.
maar is het dan ook zo dat ik er nu beter van die effecten tussen kan plaatsen en dat dat ten goede komt aan de sound?

chennie
4 januari 2006, 23:33
ja ik heb dus nu een fender fm 212R combo maar ik zat ze te kijken en ik vind idd de looks van een top/cab echt tof eruit zien.
maar ja ik vind het ook weer zo wat om het alleen voor de looks te doen, er moeten dan ook wel wat meer voordelen aanzitten.
maar is het dan ook zo dat ik er nu beter van die effecten tussen kan plaatsen en dat dat ten goede komt aan de sound?

Nee.
Effecten plaats je in het algemeen tussen gitaar en versterker en/of "ergens" tussen voor en eind versterker dmv een fx loop (heel kort door de bocht, maar daar gaat het niet om).
Bij de eerste optie is het altijd mogelijk, ongeacht combo of top (of rack). Bij de tweede optie is dat mogelijk wanneer de versterker model dat toelaat. Maar dat is niet afhankelijk of het een combo of een top is persé.
Jij kan nu wel denken aan het punt "compatibiliteit"van mijn eerste post.

Dus het gebruik van effecten is niet echt een doorslaggevende factor in combo VS top.

crrrN
4 januari 2006, 23:51
De spreiding van het geluid van een 4x12 cabinet is stukken groter dan van een enkele speaker (die in combos zit). Cabinets klinken altijd beter (behalve met bagger speakers).

wat een onzin. De spreiding van een 4x12 is juist slechter dan die van een 1x12.

Je weet wat ik bedoel. Het geluid is breder. 1 Speaker heeft rondom een hele spreiding en 4x12 heeft idd dat de 4 speakers ieder een hoek pakken. Maar het klinkt wel stukken breder.

sliderman
5 januari 2006, 00:01
ok thnx peoples, ik weet genoeg.

bedankt nogmaals!

Rectifier
5 januari 2006, 00:07
Er zijn ook wel combo's die er 'cool' uitzien.

Daarvoor speel je geen gitaar lijkt me :wink: .
Tuurlijk wil het oog ook wat (ik spreek uit ervaring) maar je komt jezelf toch tegen vroeg of laat als je een amp uitkiest op alleen de looks.

Je moet kijken naar wat je wilt en of het mogelijk is.
Een top + 4x12 lijkt mooi maar als je geen vervoermiddel hebt en afhankelijk van anderen bent dan schiet je nog niks op.
Of als je 3 hoog woont... maar dan heb je met een combo ook een probleem.

Ik zou zeggen duik eerst eens in de materie want alleen de vraag al of je geluid beter wordt als je effecten tussen zet duidt op te weinig kennis. (wat geen kwade zaak is :wink: )

Bart1981
5 januari 2006, 00:08
Je weet genoeg... wat is de keuze geworden?

Ik dacht ook genoeg te weten, tot ik een top+cab in de winkel zag en die toch wel "iets" groter uitviel dan ik had verwacht... Ter voorkoming van hernia en een verknoeide Renault Twingo-kofferbak ga ik nu toch maar op zoek naar een combo ipv top/cab.

sliderman
5 januari 2006, 01:36
ik hou het geloof ik nog maar ff bij mijn fender fm 212r.
is makkelijk qua vervoer. en ik besteed mijn geld toch maar aan een nieuwe gitaar eerst en eventueel dingen als draadloossystem

Squier4ever
5 januari 2006, 11:15
ook handig aan top en cab is dat je bijv. 2 cabs eraan kan hangen, je hebt meer mogelijkheden dan met een combo.....
ben je je top zat doe je die weg en je kast niet, of anders om

Mike McCready
5 januari 2006, 18:49
Ik vind een top + cab ronduit lelijk (vooral de top dan ook al is het een top waar de buizen achter tralies mooi oplichten)! Combo's daarentegen (met of zonder 2x12 cab eronder) vind ik mooi! Gelukkig heeft ieder zijn eigen mening

treblemaster
5 januari 2006, 21:55
Ik heb ooit een top aangeschaft vanwege het feit dat ie kleiner en mobieler is dan een combo (en zelfs zo'n Fender bassman top is f#@king zwaar). Wij speelden altijd samen met andere bands (en waren nooit de 'hoofdact") en konden meestal de kabinets van andere bands gebruiken (of er stond een backline). Top mee in de trein en hup! ;)

Wicked Willy
6 januari 2006, 13:05
Ik heb een combo (Multitone) die ik combineer met een Koch 2x12''.

Ik moet zeggen dat een combo met de omvang van bijvoorbeeld een Multitone wel een onding is om te verslepen.......ach ja.

Voor kleinere gigs heb ik inmiddels een Studiotone aangeschaft (die zijn namelijk wel fatsoenlijk te tillen).