PDA

View Full Version : Les Paul



Ynnick
4 januari 2006, 17:36
Ik vroeg me wat het beste is om te kopen;
een Gibson Les Paul Studio
of
een Epiphone Les Paul Standard.
Wat zijn de verschillen?

Walternativo
4 januari 2006, 18:10
gibson les paul studio (eventueel 2ehands) wordt over t algemeen als beter gezien. Alle materialen zijn anders. Die van de gibson van betere kwaliteit over het algemeen. (Dat mag ook wel gezien de prijs)

ps dit is geen onbekende vraag... gebruik misschien in het vervolg de Zoeken optie vna het forum.

Squier4ever
4 januari 2006, 18:17
Daarbij heeft de studio volgens mij andere pickups als de Epi. ik zou ook voor een Gibson gaan, puur en alleen al omdat er dan Gibson opstaat, je niet zo'n oerlelijke headstock hebt en daarbij klinkt hij ook nog beter IMO

Sora
4 januari 2006, 20:17
Daarbij heeft de studio volgens mij andere pickups als de Epi. ik zou ook voor een Gibson gaan, puur en alleen al omdat er dan Gibson opstaat, je niet zo'n oerlelijke headstock hebt en daarbij klinkt hij ook nog beter IMO
Die headstock is natuurlijk een kwestie van smaak he, ik vind hem best meevallen hoor :)

Alpha
4 januari 2006, 20:26
Als geld geen rol speelt zou ik inderdaad opteren voor een Gibson.
Gibson is betere kwaliteit en heeft een beter rendement dan Epiphone, wat maar een budgetlijn is van Gibson.
Gibson heeft dus een betere afwerking, betere materialen (hout, pick-ups,...)
Epiphone is voor de gitaristen als mij die wel op hun budget moeten letten :wink:

Orpheo
4 januari 2006, 21:56
Als geld geen rol speelt zou ik inderdaad opteren voor een Gibson.
Gibson is betere kwaliteit en heeft een beter rendement dan Epiphone, wat maar een budgetlijn is van Gibson.
Gibson heeft dus een betere afwerking, betere materialen (hout, pick-ups,...)
Epiphone is voor de gitaristen als mij die wel op hun budget moeten letten :wink:

PARDON?????? ALS MIJ?!?!?!?!?!?!

ALS IK!!!

verder ben ik het met je post eens hoor.

Orpheo
4 januari 2006, 21:57
Als geld geen rol speelt zou ik inderdaad opteren voor een Gibson.
Gibson is betere kwaliteit en heeft een beter rendement dan Epiphone, wat maar een budgetlijn is van Gibson.
Gibson heeft dus een betere afwerking, betere materialen (hout, pick-ups,...)
Epiphone is voor de gitaristen als mij die wel op hun budget moeten letten :wink:

PARDON?????? ALS MIJ?!?!?!?!?!?!

ALS IK!!!

verder ben ik het met je post eens hoor.

Ratdawg
4 januari 2006, 22:28
En de epi heeft bindings aan de hals, wat ik wat lekkerder spelen vind. De studio heeft ook een 50's rounded neck, terwijl de epi wat moderner van profiel is, meestal. Consistentie is niet de prioriteit van epiphone.

Walternativo
4 januari 2006, 23:37
Als geld geen rol speelt zou ik inderdaad opteren voor een Gibson.
Gibson is betere kwaliteit en heeft een beter rendement dan Epiphone, wat maar een budgetlijn is van Gibson.
Gibson heeft dus een betere afwerking, betere materialen (hout, pick-ups,...)
Epiphone is voor de gitaristen als mij die wel op hun budget moeten letten :wink:

PARDON?????? ALS MIJ?!?!?!?!?!?!

ALS IK!!!

verder ben ik het met je post eens hoor.

Je verdient een pluim voor je poging onze mooie taal in stand te houden en een schop voor je gezeur. ;)

Ynnick
5 januari 2006, 00:15
Ok,
Nu ben ik vrijwel zeker dat ik een Gibson Les paul studio ga kopen :wink:

Walternativo
5 januari 2006, 00:38
Ok,
Nu ben ik vrijwel zeker dat ik een Gibson Les paul studio ga kopen :wink:

Dat is een mooi instrument maar weet je wel zeker dat je dat wilt? De meeste gitaristen weten namelijk tegen de tijd dat ze echt toezijn aan een Gibson dat een Gibson LP studio beter is dan een Epi LP Std. Is dit je eerste gitaar? Als dat zo is is het misschien verstandiger om eerst een wat goedkopere gitaar te kopen om te kijken wat je het beste ligt: misschien is dat überhaupt geen Les Paul maar misschien een gibson sg of een fender telecaster/stratocaster of whatever. Er is veel mogelijk en een Gibson gitaar is een flinke bom duiten.

Cheers!

Lenweë Míriel
5 januari 2006, 01:04
oke de studio kost wel wat.
maar hij leverd wel wat op als je hem weer verkoopt.
dus als je hem 2dehands koopt en daarna weer verkoopt heb je toch een rond plaatje.
overgens is dat ook zo als je een epi 2dehands koopt. maar toch dat is gewoon geen gibson.

dus als je het kunt missne gewoon kopen. als je 2dehands gaat dan heb je weinig te verliezen.
zorg alleen dat je niet opgelicht wordt.

Droffie
5 januari 2006, 09:36
Ik zou gewoon voor de best klinkende en spelende gitaar gaan. Laat je niet gek maken door Gibson op de headstock. Studio staat er namelijk ook op en dat blijft een budget Les Paul.
De epi standards spelen erg lekker en klinken goed en zijn heel wat mooier om te zien dan de imo saaie Studio's.

Het beste is om nog wat door te sparen en voor een 2e hands LP Standard te gaan.

Maar ja, als heel de wereld stokvis was... :???:

Droffie
5 januari 2006, 09:51
Als geld geen rol speelt zou ik inderdaad opteren voor een Gibson.
Gibson is betere kwaliteit en heeft een beter rendement dan Epiphone, wat maar een budgetlijn is van Gibson.
Gibson heeft dus een betere afwerking, betere materialen (hout, pick-ups,...)
Epiphone is voor de gitaristen als mij die wel op hun budget moeten letten :wink:

PARDON?????? ALS MIJ?!?!?!?!?!?!

ALS IK!!!

verder ben ik het met je post eens hoor.

Wat ben je toch een slet Orph... :D

Luca P
5 januari 2006, 10:21
Het probleem is:
Heb je eenmaal een Epi, vraag je je toch af hoe het is om een echte Gibson te hebben. 8-)
Dus spaar je maar weer 2 jaar door.
Kan je beter meteen voor een Gibson Les Paul sparen en een jaartje of wat doorharken op wat je nu hebt.

Franc
5 januari 2006, 10:58
Misschien een heel raar idee hoor, maar ga ze eens testen :-D

En misschien wel leuk om te proberen: vraag de verkoper je willekeurig Gibsons en Epphones te geven en bespeel ze zonder naar het merkje op de headstock te kijken.

Het gaat toch uiteindelijk om de bespeelbaarheid?
En hoe JIJ die ervaart?
Alle ervaringen van mensen hier betekenen niets.. de een zegt Gibson, de ander Epi, ik zal zeggen probeer een Richwood...

Er wordt veel te vaak naar een merknaam gegrepen vanwege de naam.

Echt, ga er nou gewoon een paar proberen...

Droffie
5 januari 2006, 11:02
Het probleem is:
Heb je eenmaal een Epi, vraag je je toch af hoe het is om een echte Gibson te hebben. 8-)
Dus spaar je maar weer 2 jaar door.
Kan je beter meteen voor een Gibson Les Paul sparen en een jaartje of wat doorharken op wat je nu hebt.

+1 ik heb nog nooit een Epi gehad maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Gewoon effe doorsparen voor een echte maar een Studio zou het voor mij niet doen.

Droffie
5 januari 2006, 14:41
Misschien een heel raar idee hoor, maar ga ze eens testen :-D

En misschien wel leuk om te proberen: vraag de verkoper je willekeurig Gibsons en Epphones te geven en bespeel ze zonder naar het merkje op de headstock te kijken.

Het gaat toch uiteindelijk om de bespeelbaarheid?
En hoe JIJ die ervaart?
Alle ervaringen van mensen hier betekenen niets.. de een zegt Gibson, de ander Epi, ik zal zeggen probeer een Richwood...

Er wordt veel te vaak naar een merknaam gegrepen vanwege de naam.

Echt, ga er nou gewoon een paar proberen...

He nee he...de Richwood extremisten zijn er weer.

Voor wat 't waard is, ervaringen en kennis ed is juist waar dit forum op draait. Iemand vraagt advies en die zal die krijgen ook. Uiteindelijk z'n of haar taak daar de beste uit te halen.
In wederom een lamlul discussie tussen RW en Gibson zit niemand op te wachten.

Ynnick
5 januari 2006, 14:50
Ok,
Nu ben ik vrijwel zeker dat ik een Gibson Les paul studio ga kopen :wink:

Dat is een mooi instrument maar weet je wel zeker dat je dat wilt? De meeste gitaristen weten namelijk tegen de tijd dat ze echt toezijn aan een Gibson dat een Gibson LP studio beter is dan een Epi LP Std. Is dit je eerste gitaar? Als dat zo is is het misschien verstandiger om eerst een wat goedkopere gitaar te kopen om te kijken wat je het beste ligt: misschien is dat überhaupt geen Les Paul maar misschien een gibson sg of een fender telecaster/stratocaster of whatever. Er is veel mogelijk en een Gibson gitaar is een flinke bom duiten.
Cheers!

Natuurlijk weet ik ook dat een Gibson lp beter is dan een Epiphone lp maar ik wou gewoon de verschillen weten tussen een Epiphone lp standaard en een Gibson lp studio. Of het verschil van kwaliteit enzo niet zo groot was als het verschil van prijs :wink:
En nee, dit is niet mn eerste gitaar maar ik speel al een tijdje op een Cort en een Richwood en ik ben van plan iets beter te kopen.

Floris1984
5 januari 2006, 15:47
Ok,
Nu ben ik vrijwel zeker dat ik een Gibson Les paul studio ga kopen :wink:

Dat is een mooi instrument maar weet je wel zeker dat je dat wilt? De meeste gitaristen weten namelijk tegen de tijd dat ze echt toezijn aan een Gibson dat een Gibson LP studio beter is dan een Epi LP Std. Is dit je eerste gitaar? Als dat zo is is het misschien verstandiger om eerst een wat goedkopere gitaar te kopen om te kijken wat je het beste ligt: misschien is dat überhaupt geen Les Paul maar misschien een gibson sg of een fender telecaster/stratocaster of whatever. Er is veel mogelijk en een Gibson gitaar is een flinke bom duiten.
Cheers!

Natuurlijk weet ik ook dat een Gibson lp beter is dan een Epiphone lp maar ik wou gewoon de verschillen weten tussen een Epiphone lp standaard en een Gibson lp studio. Of het verschil van kwaliteit enzo niet zo groot was als het verschil van prijs :wink:
En nee, dit is niet mn eerste gitaar maar ik speel al een tijdje op een Cort en een Richwood en ik ben van plan iets beter te kopen.

Als je niet heel veel geld uit wilt geven, maar wel een goeie gitaar wilt. Dan moet je gaan kijken naar LP studio's uit de jaren 90, bij voorkeur die nog met ebben toets. Vind ik persoonlijk echt veel beter spelen en kwalitatief beter aanvoelen dan nieuwe studio's.
Uberhaupt is kijken naar 2e hands bij kwaliteits gitaren als Gibson wel aan te raden als je niet perse nieuw wilt. Scheelt in de prijs en ze zijn er niet minder om.

joey-t
5 januari 2006, 16:01
Hoe herken je een ebben toets precies? Is dat die super-donkere toets?

Orpheo
5 januari 2006, 16:12
Hoe herken je een ebben toets precies? Is dat die super-donkere toets?

pallisander kan ook heel donker zijn. ebben, tja, je ziet t in een keer. qua grainpattern (ik weet even het goede nederlandse woord er niet voor) is t ook duidelijk anders. de nerven liggen veel dichter op elkaar, tis veel massiever. je ziet t zo. houd maar eens een ebben toets naast een pallisandertoets. dan zie je t zo.

Orpheo
5 januari 2006, 16:12
Hoe herken je een ebben toets precies? Is dat die super-donkere toets?

pallisander kan ook heel donker zijn. ebben, tja, je ziet t in een keer. qua grainpattern (ik weet even het goede nederlandse woord er niet voor) is t ook duidelijk anders. de nerven liggen veel dichter op elkaar, tis veel massiever. je ziet t zo. houd maar eens een ebben toets naast een pallisandertoets. dan zie je t zo.

Droffie
5 januari 2006, 16:29
idd rosewood is groffer dan ebben. Persoonlijk vind ik ebben ook lekkerder spelen. Ik heb 't om mijn akoustische Gibson zitten en ik wou dat het ook op mijn Standard zat.