PDA

View Full Version : wat voor dikte snaren zitten erop ?



marcelca
4 januari 2006, 09:16
komt zo

guitartub
4 januari 2006, 09:17
En....?

marcelca
4 januari 2006, 09:21
hallo

Heb nu een maandje een elektrische gitaar ( ik speel in totaal 3 maanden, ben akoustisch begonnen )

Nu na een maand lijkt het erop dat bepaalde snaren op sommige frets behoorlijk scherp worden ( kan dit ? )

Ik speel gemiddeld nu zo`n 2 uurtjes per dag ....


Ik denk zelf dat de oplossing is om nieuwe snaren erop te zetten, alleen ik heb geen idee welke dikte snaren erop zitten en wat normaal is, of is dit voor iedereen anders ????

Ik heb een London Spitfire II


maakt de dikte van de snaren ook in klank uit of geeft het een andere volume ( misschien een domme vraag maar ik heb zelf werkelijk geen idee )


bedankt alvast

marcelca
4 januari 2006, 09:25
En....?


heb altijd problemen met posten hier vandaar dat ik het eerste bericht kort doe en dan in een reactie het volledige verhaal doe

Brord
4 januari 2006, 09:27
tien tekens

marcelca
4 januari 2006, 09:30
Die spitfire's hebben toch een strat model? een 24.75 hals? Ik denk dat er standaard .009 of .010. Ik denk dat je met een 24.75 hals en standaard stemming gemakkelijk een .010 setje er op moet kunnen leggen.

Wat betrefd klank... dikke snaren klinken wat voller, maar als je met distortion speelt ook wat cleaner.... .010 zal in ieder geval een stuk voller klinken dan een setje .009 snaren.

de spitfire is idd een stratmodel


een 24,75 hals, zegt mij niets, weet niet wat je daarmee bedoeld



ik speel over het algemeen clean ( teminste mijn evrsterker staat erop :-D :-D )

marcelca
4 januari 2006, 09:43
gek word ik van die dubbelpost

guitartub
4 januari 2006, 09:45
Je speelt net 3 maanden gitaar zeg je?
Je snaren voelen scherp aan?
Dit kan te maken hebben met het feit dat er op je vingertopjes nog niet zoveel eelt ontwikkeld is. (Komt veel voor bij beginnende gitaristen die een staalsnarige gitaar gaan bespelen). Naarmate je langer speelt wordt dat probleem steeds minder.
(Hoeft dus niet met de kwaliteit van je gitaar of de fretten te maken hebben, ik doe maar een gooi.)

marcelca
4 januari 2006, 10:01
mijn akoustische gitaar heeft ook stalen snaren en heb in het begin veel pijn aan mijn vingertoppen gehad, ben toen stug doorgegaan en heb eigenlijk nergens last meer van...

heb de eerste twee maanden minimaal een uur per dag geoefend en sinds een maand toch wel minimaal 2 uur per dag...

het gekke is dat ik het alleen maar op bepaalde frets heb, dus niet overal over de hele snaar, het zijn ook precies de plekken waar veel gespeeld word, vind het wel erg toevallig dat het dan aan mijn handen zou moeten liggen

el loco
4 januari 2006, 10:17
Het kan in ieder geval geen kwaad om er nu nieuwe snaren op te gaan zetten. Vraag bij de snarenboer om een setje .009 (spreek uit: nul-negen) voor elektrische gitaar en dan komt het wel goed.

d'oh
4 januari 2006, 10:35
hoi marcel

ik snap wel wat je bedoeld, als ik jou was zou ik nieuwe .010 erop zetten die zijn wat dikker en voelen dus wat minder scherp aan
goede merken zijn:ernie ball, fender en GHS

op de london city's zitten standaard .009 d'addario's die vind ik persoonlijk niet fijn, en de onderste snaren zijn daarvan scherper dan ernie ball's of fenders

fred dons
4 januari 2006, 10:36
24,75 is een gibson lengte, de spitfire zit op de fender schaallengte 25 en nogwat inch

ik zou er een 09 setje opzetten

guitartub
4 januari 2006, 10:43
Hoeft niet PER SE aan je handen te liggen hoor. Ga idd is wat experimenteren met andere (soorten) snaren. Er zijn er legio. (Voordat ik precies wist wat ik lekkere snaren, snaardiktes, vond zijn er jaren van uitproberen overheen gegaan.)
Mocht het probleem blijven bestaan laat dan een vakman eens naar je gitaar kijken (uitstekende fretjes of zo is ook mogelijk.)

En gewoon door blijven gaan hoor!!
Suc6!

Jeanken
4 januari 2006, 10:54
ik snap wel wat je bedoeld, als ik jou was zou ik nieuwe .010 erop zetten die zijn wat dikker en voelen dus wat minder scherp aan
goede merken zijn:ernie ball, fender en GHS

Fender scale is 25,5 inch en Gibson 24,75 inch. Dit wilt zeggen dat de snaren over deze lengte worden gespannen, langere scale resulteert in strakkere snaren, dikkere snaren resulteren in strakkere spanning, tel jouw lange schaal bij een 010 setje (dikker dan 009..) en de last die je nu al hebt zal er niet op vooruitgaan. De dikte van de snaar gaat je niet minder last doen krijgen, tenzij je heel veel dikker gaat en downtuned.
Ik begrijp niet wat je bedoeld met het is maar op bepaalde frets, misschien is het bij bends ofzo dat je meer last hebt, of zijn je frets niet goed, maar tenzij je toch nog niet genoeg eelt hebt weet ik niet waaraan het kan liggen..

d'oh
4 januari 2006, 11:04
ik snap wel wat je bedoeld, als ik jou was zou ik nieuwe .010 erop zetten die zijn wat dikker en voelen dus wat minder scherp aan
goede merken zijn:ernie ball, fender en GHS

Fender scale is 25,5 inch en Gibson 24,75 inch. Dit wilt zeggen dat de snaren over deze lengte worden gespannen, langere scale resulteert in strakkere snaren, dikkere snaren resulteren in strakkere spanning, tel jouw lange schaal bij een 010 setje (dikker dan 009..) en de last die je nu al hebt zal er niet op vooruitgaan. De dikte van de snaar gaat je niet minder last doen krijgen, tenzij je heel veel dikker gaat en downtuned.
Ik begrijp niet wat je bedoeld met het is maar op bepaalde frets, misschien is het bij bends ofzo dat je meer last hebt, of zijn je frets niet goed, maar tenzij je toch nog niet genoeg eelt hebt weet ik niet waaraan het kan liggen..

D'OH ja je hebt gelijk ik heb weer eens slecht gelezen,
maar goed ik speel zelf ook met .010 in normale tuning, en eerst met .009 en met .009 had ik last van de zwabberingen van de snaren die gewoon niet strak genoeg zaten en van scherpe snaren, vandaar dat ik dus .010 aanraad

marcelca
4 januari 2006, 11:05
ik ga om te beginnen, maar is een nieuw setje 0.09 erop leggen..



het is natuurlijk een beetje lastig uit te leggen om een gevoel in je vingers te typen...

vooral bij de twee dunste snaren voel ik iets scherps als ik over mijn snaar heen ga ( vooral bij de frets 1 t/m 5 , hier speel ik nog het meeste )

het is wel duidelijk de snaar en niet de fret, het gekke is ook dat ik het in het begin niet had...

als ik niet aan het spelen ben en ik ga gewoon met mijn top van mijn vinger over de snaar, over de lengte van de hele hals dan voel ik duidelijk dat op sommige plaatsen de snaar een stuk scherper is ...


ik denk dat idd de oplossing is om snaren te vervangen, kwaad kan het in ieder geval zeker niet

bedankt ook in ieder geval voor de uitleg van die scale maat inhoud, het komt erop neer als ik het goed begrijp bij een grotere scalemaat staat er meer spanning op de snaar ( om een juist te stemmen ) dus kost ook meer kracht, als je dikkere snaren zou nemen zou je dus nog meer kracht moeten geven.....


het leuke is, ik vind elektrische ongelooflijk licht spelen na 2 maanden op de staalsnarige akoustische gitaar ( deze speelt vele malen zwaarder )