PDA

View Full Version : probleem bij het intoneren



Guitarik
14 oktober 2002, 18:44
Op mijn strat-model Ibanez heb ik een probleempje met intoneren. Als ik de lage E-snaar goed wil intoneren, moet ik het zadeltje zo ver naar achter zetten dat ik er geen snaar meer door het gaatje heen kan duwen. Wat moet ik dan doen?
1. niet goed intoneren
2. Goed intoneren, maar telkens bij het snaren vervangen het zadeltje heen en weer schuiven. (is niet bevordelijk voor het schroefje)

pimmetje
14 oktober 2002, 18:54
Meteen een paar vraagjes terug voor je echt antwoord krijgt :grin: :
- strat model ... dus met tremolo?
- ben je van snaardikte veranderd?
- heb je de snaar de tijd om te wennen gegeven en al een tijdje gespeeld?

Guitarik
14 oktober 2002, 23:57
- ja
- nee
- ja

moretel
15 oktober 2002, 00:48
Ik heb ook een gitaar waarbij ik het zadeltje in de maximum stand heb staan maar de intonatie niet goed is, ik vrees dat het door de constructie komt, bij mijn andere duurdere gitaren heb ik dat probleem niet.

Heb je er eerder geen probleem mee gehad om de lage E te intoneren ?

pimmetje
15 oktober 2002, 11:48
Ik had op andere antwoorden gehoopt toen ik die 3 vragen stelde :sad:.

Da's natuurlijk ook mogelijk: dat je niet van snaardikte bent veranderd (je hebt bv weer .010 gehaald), maar wel van merk/soort, waardoor de dikkere snaren net wat anders zijn.
Ik weet niet of je 't met een dunnere of juist dikkere E-snaar op zou kunnen lossen.

AutoStatic
15 oktober 2002, 11:52
Je zou ook je kammetje kunnen checken, maar met die dikke snaar zou dat niet zoveel uit moeten maken.

Guitarik
15 oktober 2002, 19:02
Ik heb overigens wel mijn trem vastgezet middels 2 extra veren (nu in totaal 5) en het aandraaien van die 2 schroeven. Hij staat dus heel strak gespannen. Ik weet niet of de intonatie daarvoor wel goed was want daarvoor heb ik het eigenlijk nooit zelf gedaan. Oh en voor iemand het vraagt: ja, ik doe het goed, wat intoneren betreft.

Anders Destium
15 oktober 2002, 21:04
En je hals, het kan zijn dat die (even denken) iets te krom staat, als je hem rechter zet zullen je boventonen beter overeen komen als je nu te weinig ruimte hebt...

PS Voorzichtigheid is hierbij wel geboden