PDA

View Full Version : => Luc-O & Stratman70: The Second Coming <=



Stratman70
3 januari 2006, 23:29
Luc kwam aanzetten met een idee voor een ballad, wat we samen hebben uitgewerkt tot dit nummer, met enige verrassende wendingen erin verwerkt.

Luc op de humbuckers (intro lead en tokkel helemaal gemaakt door Luc, zowel qua spel als compositie) en ik op de single-coils (de tokkel + lead in het midden helemaal gemaakt door mij, zowel qua spel als compositie.)
Riff komt van Luc, door beiden ingespeeld.
1ste riff: solo gespeeld door Luc, 2de riff solo gespeeld door Stratman70.
"solo solo" gespeeld door Luc, slide gitaren gespeeld door Stratman70

Gear: Fender Strat, Ibanez Jem555, Yamaha Pacifica, Ibanez ??, POD 2.0.

Graag horen we wat je er van vind. Serieuze opbouwende kritiek is, net als - uiteraard ook - positieve feedback van harte welkom.

Veel luisterplezier!

The Second Coming (http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=435506&songID=3296148)

Luc-O & Stratman70

Azrael
4 januari 2006, 00:10
Lekker introotje. Jammer van de geluidskwaliteit helaas maar dat mag de pret niet drukken. Het nummer wordt leuk opgebouwt ook , leuke rifjes , relaxt spel blablabla slijm slijm.

Kortom 'k vind het wel tof! 8-)

Alleen die midi drums.....DAT KAN ECHT NIET! Zo onwijs zonde... :razz:

Gert-Jan
4 januari 2006, 08:14
Eindelijk weer eens een inzending naar mijn hart. Mooie compositie en vet gespeeld. 8-)

bluegate
4 januari 2006, 09:17
Helemaal Top! :lol:

VHsologitarist
4 januari 2006, 15:58
Ik vind dit echt een vet nummerke.
Vooral de solo's kan ik waarderen. Hier en daar hoor ik veel Vai stukjes.
Bijvoorbeeld van sailing ships (wanneer de power-chords erin komen).

lekker jongens!

Keep up!! 8-)

Luc-O
4 januari 2006, 19:11
Bedankt voor de toffe reacties!

@ Azrael: het kan altijd beter, maar we hebben naar ons idee het maximale uit de - beperkte - middelen gehaald. Edwin heeft dan ook behoorlijk wat uurtjes in de productie gestoken. Wat ik belangrijk vind bij een opname is dat je alle partijen goed kunt horen, dat het geen brei wordt. Dat is wel gelukt vind ik. Bedankt voor je compliment over de compositie en het spel!

@ Gert-Jan: Cool! 8-)

@ bluegate: Thanks! :P

@ VHsologitarist: merci! Grappig dat je Sailing Ships noemt, ik zei toevallig pas nog tegen Edwin dat die plaat waar dat nummer opstaat (Whitesnake - Slip of the tongue) één van mijn favoriete cd's is!

Bosch
4 januari 2006, 19:32
Erg sterk en mooi. Allebei.

Opmerking over drums zijn terecht. Wat is de bpm? Misschien heb ik nog wel een humandrumtrack in die bpm.

Meer van dit. (Y)

Scali
4 januari 2006, 20:15
Ik heb een beetje gemengde gevoelens bij dit nummer.
Er zitten zeker heel mooi gevonden stukken in, en het gitaarspel is van een zeer hoog niveau...
Maar nou juist die herkenbare Vai-achtige fraseringen, die vind ik wat minder, want daar hou ik bij Vai ook niet van. Ik vind het altijd nogal overdreven aandoen... soort over-acting, maar dan met muziek.

Stratman70
5 januari 2006, 15:46
Ook namens mij bedankt allemaal. Erg toffe reacties!

@ Bosch: het is gespeeld op 140 bps. Het was voor het eerst dat ik experimenteerde met een midi sequencer drums. Ik vond de drums zelf voor een eerste keer wel redelijk geslaagd. Elke maat is nl. anders. Alleen die geluiden van de bekkens zijn zwaar kl*te. Maar goed....
Voor live drums hou ik me altijd aanbevolen natuurlijk. :lol:

Mocht iemand tips hebben om mididrums natuurlijker te laten lijken... schroom niet!!!! LEREN willen we ervan!!!! :)

Gert-Jan
5 januari 2006, 18:36
Hey Strat,

Ik heb zelf hele goeie ervaring met Fruity Loops. Het is welliswaar geen midi maar je kunt wel combineren met midi tracks. De standaard aanwezige samples zijn ok maar er is heeeeeeel veel te downloaden van internet.

Ik gebruik fruity al jaren voor het maken van backings.

Gewoon ff met shareaza of Limewire zoeken op fruity loops en dan versie 5 (studio) downloaden.

Stratman70
5 januari 2006, 19:05
Hey Gert-Jan, thanx!
Ik ken Fruityloops, maar het programma waar ik nu mee werk, vind ik veel gebruiksvriendelijker. Het is zo simpel als wat (weliswaar minder mogelijkheden dan FL, maar daardoor overzichtelijker en doelmatig genoeg denk ik.). Alleen moet ik nog aan betere samples zien te komen. En natuurlijk zelf overtuigende drumpartijen inprogrammeren.

Want wat is er nu eigenlijk mis met die drumpartij die ik voor dit nummer gemaakt heb? Is het de sound? Of het ritme, of iets anders? Laat het s.v.p. even weten mensen, daar kan ik dan weer verder mee.

Bij voorbaat dank.

Roy K.
5 januari 2006, 21:26
Top werk mannen!! 8-)

Mooie gitaarpartijen, goed uitgedachte opbouw (de intro was mij iets te lang, maar das smaak).

Het is trouwens het geluid van de drums Stratman, dat is niet bepaald realistisch (ikzelf stoor me daar niet zo aan, ik luister dan ook regelmatig naar oude albums van Satch als SWTA, dan ben je qua fake drums heel wat gewend!! :-D )

Azrael
5 januari 2006, 23:54
Niet bepaald realistisch is met MIDI drums een onderstatement. Maar inderdaad , probeer fruity loops of gooi je MIDI drums anders gewoon in een GM sample player met goede samples. Dan klinkt alles al een heel stuk beter. Verder nog wat humanizen maar das niet zo'n ramp als je drums gewoon top zouden klinken.

Lacrimosa
6 januari 2006, 01:22
erg vet dudes!!!

Ik vind de compositie echt goed, en de licks zijn echt retevet!
Alleen die midi-drums jah haha, maar dat mag de pret zeker niet bederven! ;)

Cya
Ismar

Luc-O
6 januari 2006, 10:15
@ Scali, Roy K. en Lacrimosa:

Thanks! 8-) 8-) 8-)

Robbert v.d. Hanenberg
6 januari 2006, 12:13
Klinkt lekker!

Jammer dat de intonatie af en toe wat minder is en goede drums zou de song een stuk ophalen.

Heel lekkere 'melo-shred' van Luc en 't spel van Edwin heeft wel iets authentieks!

Grtz,


Robbert

Luc-O
6 januari 2006, 14:26
Hé Robbert, bedankt voor de feedback! Dat van die intonatie klopt wel... goeie oren! :wink:

spanky_franky
7 januari 2006, 13:35
Klinkt super! goed gespeeld, stop er livedrums bij en het is compleet ( :D )

c.hultermans
7 januari 2006, 16:03
Zeer aangenaam guys!!!

De intonatie in de rustige stukken is idd ietswat minder, maar als t zaakje loskomt maak t alles goed...

Aan t drumgeluid stoor ik me nie zo, t gaat mij meer om de inhoud van t gitaarspel en dat is bij jullie beide lekkerrrrrrr!!!!

Grtz,

Conrad

Luc-O
8 januari 2006, 11:39
@ spanky_franky en Conrad: thanks, coole reacties! Ik denk dat die drums een kwestie van smaak is, ik stoor me er ook zeker niet aan, ben al lang blij dat er een 'beat' onder zit. En het draait hier zoals Conrad al zei in eerste instantie om de gitaren. Niettemin zouden live drums natuurlijk wel te gek zijn...

segers
8 januari 2006, 13:24
He Luc en Stratman,
Ik vind deze echt te gek, lucs kwaliteiten zijn me al lang bekend natuurlijk, waanzinnig, heerlijke agressie in zn spel en vibrato waar ik persoonlijk erg van hou. En Edwin tering zeg jij, bent in de tussentijd hard vooruit gegaan man, hele mooie sound en vibrato!
Over de drums is al genoeg gezeken. Werken jullie met Cubase? Je zou dan eens kunnen kijken naar VST plugins zoals Battery of Edirol quarted, zeer realistische geluiden.

Grt
R:oy

segers
8 januari 2006, 13:25
He Luc en Stratman,
Ik vind deze echt te gek, lucs kwaliteiten zijn me al lang bekend natuurlijk, waanzinnig, heerlijke agressie in zn spel en vibrato waar ik persoonlijk erg van hou. En Edwin tering zeg jij, bent in de tussentijd hard vooruit gegaan man, hele mooie sound en vibrato!
Over de drums is al genoeg gezeken. Werken jullie met Cubase? Je zou dan eens kunnen kijken naar VST plugins zoals Battery of Edirol quarted, zeer realistische geluiden.

Grt
R:oy

Stratman70
9 januari 2006, 15:08
Mensen wederom hartstikke bedankt!!!

@ Roy K.: thanx. Oefening baart kunst, dus wie weet worden de drumsamples gaandeweg telkens beter.

@ Azrael: thanx. Idem als hierboven.

@ Ismar: Tof dat je de compositie goed vind. Dank jewel!

@ Robbert: Super dat je vind dat mijn spel wel iets authentieks heeft. dat is een groot compliment, omdat ik daar toch wel erg naar streef.
Wat betreft de intonatie: klopt idd. Met name bij de slidegitaar bij de laatste tokkel kreeg ik het niet helemaal zuiver gespeeld, wat ik ook probeerde helaas.
Dank voor het luisteren + je feedback!

@ spanky_franky: Dank je wel!!!

@ conrad: Ja, ik was ook al ff bang dat de drums de hoofdrol gingen spelen in dit draadje. :wink:
Tof dat je het nummer aangenaam en lekker vind.
Repeteer je nog steeds in Gilze trouwens? Ik moet toch eens komen kijken!
Dank voor het luisteren en je feedback.

@ Roy Segers: Dank je voor je toffe reply! Te gek dat je mijn gitaarspel zo hard vooruit vind gegaan en dat je mijn sound en vibrato mooi vind.
Super als je zoiets van een Meester hoort! You rule!
Het is trouwens opgenomen met Magix Audio Studio, maar daar moet je ook met VST plugins kunnen werken, maar hoe dat werkt..... Dat komt nog wel. Ik ben er echt serieus vandaag pas achter gekomen hoe je een punch in opname moet maken hahahahaha (werd onderhand tijd!). Ik ben zo'n enorme nOOb op dit gebied.

belfrink
9 januari 2006, 23:53
Kippevel mannen ! :o

Luc-O
13 januari 2006, 23:34
Thanks belfrink!

Robin Dorland
14 januari 2006, 16:58
Ja, strak gespeeld idd! Petje af hoor :D

Als je betere, hele realistische drums wilt, probeer de soundfonts van Douglas Whates 'ns:http://www.naturalstudio.co.uk/ns_kit7free.html

Ikzelf heb zojuist de pro kit besteld.

Stratman70
15 januari 2006, 21:52
@ Belfrink: bedankt!!!! Tof als iemand kippenvel van je muziek krijgt. Daar doe je het uiteindelijk voor, toch?

@ Robin Dorland: Bedankt voor het luisteren en de tip over de ns kit7. geweldige samples! Heel realistisch inderdaad. Ik heb toch besloten om me meer te gaan verdiepen in Fruity Loops. Daarin kun je die samples volgens mij ook gebruiken.

Voorlopig heb ik nog een hoop werk om FL uit te zoeken.

Luke-wannabe
26 januari 2006, 14:11
Ja dit is echt super!
Zeker die solo in het midden, het eerste stukje met de drums er bij zeg maar!

Heb jij die solo gespeeld, stratman?

Edit: Ook gave sound heb je daar! Echt zo'n lekkere grom dr in!

Dude
27 januari 2006, 18:59
op 3,32 zit een freaky dingetje dat ik erg kon waarderen.

Zoiezo vind ik het echt MEGA strak klinken, het is niet mijn ding maar absoluut repspect voor de song !! De solo rond 4.10 vind ik er niet zo inpassen. Verpest naar mijn idee een beetje de feel van het stuk.

Purple_Peter
27 januari 2006, 19:37
Technisch gezien doen jullie zeer zeker leuke dingen en er zijn ondertussen genoeg goede tips gegeven over betere drums en over intonatie maar daar stoor ik me niet zoveel aan.
Wat ik wel jammer vindt is jullie sound en manier van spelen, hier hoor ik tig in een dozijn gitaristen van, klinken allemaal hetzelfde.
Jullie zijn technisch erg goed (ik het doe jullie niet na) maar als je nou ook nog een eigen sound weet te creeren is het echt gaaf (ook al is dit niet helmaal mijn cup of tea qua muziek smaak).
Niet bedoeld om jullie af te zeiken maar als welgemeende tip, het zou jullie als gitaristen een paar levels hoger zetten.

Luc-O
28 januari 2006, 12:27
Heeeee toffe reacties nog!! Ik dacht dat deze al 'uit beeld' was...

@ Luke-wannabe: Thanks! Als je de solo bedoelt die op 1:52 begint: die speel ik, tof dat je 'm vet vind!

@Dude: Thanks dude! :razz: ik heb zelf ook wel even getwijfeld over die solo op 4:10, maar het is zó onverwacht dat het ook wel weer wat heeft. De song heeft zowieso een wat onorthodoxe opbouw, mar ik heb toch wel het idee dat het een geheel is.

@Purple_Peter: Jij ook bedankt voor het luisteren en je feedback! Ik denk dat je kritiek over het ontbreken van een 'eigen sound' misschien wel terecht is, (als ik voor mezelf spreek) maar ik probeer zeker niet bewust op iemand te lijken. Als iets goed klinkt, dan speel ik het, en als mensen daar dan toevallig mijn invloeden in terughoren vind ik dat helemaal niet zo'n ramp.

Stratman70
30 januari 2006, 16:00
Ook namens mij dank voor het luisteren.

Wilde nog even reageren op Purple_Peter:
Wat mijn sound betreft: ik ben nog steeds zoekende (wie niet?) naar een eigen sound. En toch vind ik dat mijn geluid al redelijk afwijkt van het meest gangbare, al is het maar omdat ik op singlecoils speel, terwijl de meeste scheurgitaristen de humbucker gebruiken.
Daarbij vind ik dat ik qua spel ook behoorlijk afwijk van de meeste rockgitaristen. Ik ben, net als jij, ook een oldschool (blues)rockgitarist. En ik gooi redelijk wat slidegitaar door mijn spel, wat het ook wat authentieker maakt. Dus ik weet niet of er wel tig gitaristen in een dozijn als ik klinken eigenlijk. Maar jij bent een andere mening toegedaan? dat kan natuurlijk. Ik ben er ook nog lang niet...

Ik hoop nog steeds het ultieme stratgeluid te vinden: erg weinig gain, zo clean mogelijk, maar wel supervet (dikke toon) en een grove korrel als dun randje om het cleane heen. Het lijkt een onmogelijke opgave. En al zeker met de apparatuur waarmee ik nu speel.

In ieder geval bedankt voor je opbouwende kritiek en het luisteren uiteraard.

Negative K3 fan
30 januari 2006, 16:49
Ik hoop nog steeds het ultieme stratgeluid te vinden: erg weinig gain, zo clean mogelijk, maar wel supervet (dikke toon) en een grove korrel als dun randje om het cleane heen. Het lijkt een onmogelijke opgave. En al zeker met de apparatuur waarmee ik nu speel.

begin eens bij een smeuige vintage achtige buizenbak zoals een jtm45

Stratman70
30 januari 2006, 19:12
begin eens bij een smeuige vintage achtige buizenbak zoals een jtm45
Nee, het zit heel wat ingewikkelder in elkaar. Het moet sowieso een modern geluid zijn, eigenlijk een ENGL geluid. Ja, ik heb ook wel een ENGL versterker, maar nu moet het geluid nog op de juiste manier voorversterkt en gecompresseerd worden. Binnenkort hoop ik een kleine voorversterker in mijn gitaar te hebben (actief maken dus).

VHsologitarist
31 januari 2006, 00:47
Nee, het zit heel wat ingewikkelder in elkaar. Het moet sowieso een modern geluid zijn, eigenlijk een ENGL geluid. Ja, ik heb ook wel een ENGL versterker, maar nu moet het geluid nog op de juiste manier voorversterkt en gecompresseerd worden. Binnenkort hoop ik een kleine voorversterker in mijn gitaar te hebben (actief maken dus).


Ik weet wel dat je sound vanuit verschillende factoren tot stand komen, zoals:
- (pre)amp
- gitaar (houtstructuur en elementen)
- effecten
- kabels etc etc...

Ook had ik gehoord dat wanneer je op actieve elementen speelt zoals jij dat in gedachten had, je dynamiek vrijwel wegvalt. Je hebt wel minder gain nodig, dat los je weer wel op. Maar is dat dan wat je wilt. Meestal worden actieve elementen toegepast in de metal wereld waar de gitaar veel moet scheuren (vooral op humbuckers) en dynamiek in het gitaarspel niet van belang is.

En om nu nog echt origineel te zijn met een eigen sound.. Dat is natuurlijk mogelijk maar wel een zeer moeilijke opgave.
Ik denk dat je dan in de hoek uit komt van unieke apparatuur hebben en proberen.
Zo heeft de TC electronics G-Force een eigen sound die niet is afgeleid van dergelijke amp-simulaties en is prijzig, dus niet heel veel gitaristen maken er gebruik van (de huis tuin en keuken gitaristen vallen al af haha;))

Ook qua spelen is het een moeilijke opgaven om een eigen stijl te ontwikkelen.
Je hebt altijd wel idolen die je nastreeft. Je wordt uiteindelijk een mix (mits je meerdere idolen bestudeerd). Kan natuurlijk ook heel origineel zijn.

Any Way .... Belangrijk om in het achterhoofd te houden: Play for fun. Wil je doorbreken als gitarist dan heb je meer nodig dan alleen een eigen stijl en sound of heel goed zijn.


p.s. Ik vind de sound en spel van Luc-O en Stratman70 wel VET!! Allebei hebben ze het zelf gecomponeerd en vind ik dit een vorm van originaliteit, ookal zijn sommige licks afgeleid van andere gitaristen.

GRTZ
Fer

8)

Stratman70
6 februari 2006, 20:23
Hey Ferry, nog bedankt voor je reactie/info.

Tja, de mogelijkheden om een eigen en mooi geluid te maken zijn legio. Hopenlijk vind ik de juiste middelen.

Anders Destium
8 februari 2006, 19:59
Misschien een beetje een late reactie, maar het klinkt erg goed mannen! Muziek naar mijn hart :cooler:

Zo nu en dan misschien iets teveel showboating (4:10 ongeveer, als je dat stukje weglaat dan loopt het allemaal natuurlijker naar het outro). Voor de rest zit het goed in elkaar, de stukken zijn niet te lang uitgesponnen en het klinkt verder lekker! Het is het type muziek waarbij ik altijd zin krijg om zelf te spelen :)

Misschien krijgt Stratman deze post wel helemaal niet, maar ja dan leest Luc het tenminste en kan hij het doorgeven!

drap
8 februari 2006, 21:01
Ook namens mij dank voor het luisteren.

Wilde nog even reageren op Purple_Peter:
Wat mijn sound betreft: ik ben nog steeds zoekende (wie niet?) naar een eigen sound. En toch vind ik dat mijn geluid al redelijk afwijkt van het meest gangbare, al is het maar omdat ik op singlecoils speel, terwijl de meeste scheurgitaristen de humbucker gebruiken.
Daarbij vind ik dat ik qua spel ook behoorlijk afwijk van de meeste rockgitaristen. Ik ben, net als jij, ook een oldschool (blues)rockgitarist. En ik gooi redelijk wat slidegitaar door mijn spel, wat het ook wat authentieker maakt. Dus ik weet niet of er wel tig gitaristen in een dozijn als ik klinken eigenlijk. Maar jij bent een andere mening toegedaan? dat kan natuurlijk. Ik ben er ook nog lang niet...

Ik hoop nog steeds het ultieme stratgeluid te vinden: erg weinig gain, zo clean mogelijk, maar wel supervet (dikke toon) en een grove korrel als dun randje om het cleane heen. Het lijkt een onmogelijke opgave. En al zeker met de apparatuur waarmee ik nu speel.

In ieder geval bedankt voor je opbouwende kritiek en het luisteren uiteraard.

Heb je een goed gevulde beurs? Want een beetje vintage Marshall moet je dit gelud kunnen bieden. Het is trouwens precies het geluid wat ik ook zoek. Krijg zeer binnenkort een JTM60 en hoop het daarmee te bereiken

Stratman70
14 februari 2006, 19:01
@ Anders Destium: bedankt voor het luisteren en je feedback. Erg tof om te lezen. Hoop nog steeds eens iets van jou hier te horen eigenlijk.
(en ja deze post van jou heeft me doen besluiten om je te 'unbannen' :D)

@ drap: Nee, het is niet het JTM geluid dat ik zoek. Eerder Engl-achtig. Ik heb het geluid op zich wel gevonden, maar nu moet ik precies dát geluid vetter krijgen.

Mijn zoektocht gaat door... Maar bedankt voor de tip.

drap
14 februari 2006, 20:13
@ Anders Destium: bedankt voor het luisteren en je feedback. Erg tof om te lezen. Hoop nog steeds eens iets van jou hier te horen eigenlijk.
(en ja deze post van jou heeft me doen besluiten om je te 'unbannen' :D)

@ drap: Nee, het is niet het JTM geluid dat ik zoek. Eerder Engl-achtig. Ik heb het geluid op zich wel gevonden, maar nu moet ik precies dát geluid vetter krijgen.

Mijn zoektocht gaat door... Maar bedankt voor de tip.

Nee ik zei ook een vintage Marshall :) Een JTM is niet vintage. Ik bedoelde ook ermee te zeggen dat ik het daarmee probeer. Ook ik ben opzoek naar een dergelijk geluid als wat jij beschreef. Ik heb helaas niet zo'n gevulde beurs voor een echte oude Marshall, dus probeer ik het met een JTM60 en wellicht andere buizen

Scali
14 februari 2006, 20:30
Een JTM is niet vintage.

Een JTM45 wel :)

Ik heb op m'n nieuwe Marshall 6101 zelfs geluiden gevonden waarvan ik niet eens wist dat ik ze zocht...
Ook van die 'vette' cleangeluidjes met een rand eraan. Ook met single-coils.
Eergisteren improviseerde ik op de laatste versie van What's Your Name, Hero?, en kwam onverwachts tot een soort David Gilmour-achtige sound.
En gisteren op Green, beetje een rock 'n' roll-achtige feel, af en toe een vleugje Keith Richards.
Alsof de versterker mij daar stiekem mee naartoe neemt.

drap
14 februari 2006, 20:39
Euh... bij deze nuanceer ik mijn opmerking dat een JTM niet vintage is. Een JTM45 is dat natuurlijk wel. Oh man wat wou ik dat ik zo'n ding kon betalen... snik... :D De Gilmour sound is ook erg mooi trouwens. Maar ja, als je ziet wat van apparatuur dat die man op het podium gebruikte ten tijde van Pink Floyd, sjezus... Daar kan je wel 10 JTM45ers van kopen

Stratman70
15 februari 2006, 10:51
Ik zoek DIT (http://home.wanadoo.nl/e.kosters/Strattone.mp3) geluid!
Voor mij het ultieme stratgeluid! Zowel dat geluid van de slagpartij als van de solo.

VHsologitarist
15 februari 2006, 18:54
Ik zoek DIT (http://home.wanadoo.nl/e.kosters/Strattone.mp3) geluid!
Voor mij het ultieme stratgeluid! Zowel dat geluid van de slagpartij als van de solo.


is dat ritchi blackmore???

lijkt er wel op!!

drap
15 februari 2006, 19:33
Euh... maar je wilde toch een meer clean doch vet geluid? Kan je het geluid van je sample niet met Lace Sensors bereiken? De strat van deze sample klinkt mij niet standaard

Stratman70
15 februari 2006, 22:59
Het is Ritchie idd.

Ik heb het idee dat de oversturing van het (solo)geluid minimaal is. In ieder geval is het een mooi rond, solide geluid die ik op geen enkele manier weet te bereiken met de POD instellingen. Of het geluid is te mager, of te modderig.

Het mooie van zijn geluid is de minimale oversturing, maar toch erg solide en dan als laatste een heel krakerig randje, alsof de speakers flink op hun donder krijgen.

De elementen die je hoort zijn de Lace Sensors en ik heb deze ook. Maar hij gebruikt meer trucjes. Maar welke dit zijn????? In ieder geval maakt compressie een groot deel van zijn geluid uit, zo te horen. Wat zou het nog meer kunnen zijn?

Helter Skelter
15 februari 2006, 23:04
Het is Ritchie idd.

alsof de speakers flink op hun donder krijgen.


misschien is dat de 'missing link' wel, dat alles opgenomen wordt op trommelvliesscheurend volume...

Scali
15 februari 2006, 23:17
misschien is dat de 'missing link' wel, dat alles opgenomen wordt op trommelvliesscheurend volume...

Yup, zo ging dat vroeger toch? 100w Plexi op 11, en dan een SM57 ervoor.
Ook die microfoon geeft weer extra compressie... misschien is dat wel alles.

VHsologitarist
16 februari 2006, 01:19
Tja... vind het nogal een moeilijke iets!!
Misschien een hint om ritchi blackmore's gear te bekijken (geloof dat ie op een ENGEL speelt + strat, nu wat er tussen zit nog)..
Je kan dicht in de buurt van iemand komen, maar helemaal zal je nooit komen.

igg wel een lekker geluid die ritchie!!


In tussen tijd gewoon alles proberen om in de buurt te komen, goed luisteren en knupkes draaie ;)

laatste stukje van je sample is in ieder geval op hals-element gespeeld en wat hij daarvoor speelt tussen de brug en hals-element in (misschien wel brug??)...

Veel suc6 iig 8)

Grtz
Ferreke

Purple_Peter
16 februari 2006, 17:34
Hoi Stratman70, misschien heb je wat aan de volgende tips.
Ritchie gebruikte in principe geen effecten, had vroeger Marshalls, een oude tape recorder (je weet wel, met van de grote spoelen :satisfie: ) en maakte daarbij (soms) ook gebruik van een Treble Booster en Wah pedaal.
De Tape Recorder (merk Aiwa) gebruikte Ritchie als voorversterker, echo, en voor compressie, waarbij de voorversterking van de recorder vaak dat "krakerige" randje gaf. Zijn Marshalls waren fink opgepept trouwens, customized 200 watters. De Treble booster is niet echt een distortion of overdrive maar boost het geluid flink op waardoor je als het ware je versterker een te hard signaal geeft waardoor deze overstuurd. Schema's voor een treble booster zijn wel op internet te vinden als je 'm eventueel zelf wilt maken. Pas wel op, een treble booster kan bij verkeerd gebruik (te veel output) ook je versterker en/of speaker aan gort helpen.
Hiermee kom je heel dicht bij de sound van Ritchie, rauw, maar toch ook weer clean.
Daarnaast heeft Ritchie vroeger gebruik gemaakt van "Quarterpounder" pick-ups (merk weet ik niet zo gauw meer, maar wil dat wel voor je uitzoeken als je dat op prijs stelt).
Vergeet trouwens niet dat Ritchie zijn Marshall stacks altijd voluit had staan om mede die sound te krijgen, iets wat hij bij de Engl's die hij nu gebrijkt niet meer nodig is, dus zelfde sound bij laag volume.
BTW, middel pickup werd door Ritchie nooit gebruikt (en nog steeds niet!) en had hij zo laag mogelijk staan, en i.p.v. 5 standen switch had hij een 3 standen (Neck, Treble, Both).
De Engl versterkers die hij tegenwoordig gebruikt hebben een deel van de sound die hij vroeger met de treble booster en tape recorder verkreeg, nu gewoon ingebakken.
Bekijk deze link ook eens voor een treble booster: http://www.stevesmusiccenter.com/BSMHSCustom.html

drap
16 februari 2006, 20:14
Het is Ritchie idd.

Ik heb het idee dat de oversturing van het (solo)geluid minimaal is. In ieder geval is het een mooi rond, solide geluid die ik op geen enkele manier weet te bereiken met de POD instellingen. Of het geluid is te mager, of te modderig.

Het mooie van zijn geluid is de minimale oversturing, maar toch erg solide en dan als laatste een heel krakerig randje, alsof de speakers flink op hun donder krijgen.

De elementen die je hoort zijn de Lace Sensors en ik heb deze ook. Maar hij gebruikt meer trucjes. Maar welke dit zijn????? In ieder geval maakt compressie een groot deel van zijn geluid uit, zo te horen. Wat zou het nog meer kunnen zijn?

Maar dan wel natuurlijke compressie van een goeie buizenversterker denk ik, geen pedaal. Daar klinkt dit veel te dynamisch voor. Ik heb zelf in het verleden een Boss cs-3 gebruikt, denkende m'n strat vetter te laten klinken, maar ik kwam er na een tijdje achter dat het nogal wat dynamiek opslokt. Ik ben in ieder geval geen liefhebber van compressors

drap
16 februari 2006, 20:21
Ten tijde van Deep Purple gebruikte Blackmore Marshall Majors die echt op vol stonden. Hij had ook de eerste Marshall met mastervolume voor zover ik op de hoogte ben. Toch maar een Marshall inplaats van een Engl? :D Ik vind het trouwens ronduit knap als iemand een beroerd geluid krijgt uit de gemiddelde Marshall.

VHsologitarist
16 februari 2006, 23:57
Ten tijde van Deep Purple gebruikte Blackmore Marshall Majors die echt op vol stonden. Hij had ook de eerste Marshall met mastervolume voor zover ik op de hoogte ben. Toch maar een Marshall inplaats van een Engl? :D Ik vind het trouwens ronduit knap als iemand een beroerd geluid krijgt uit de gemiddelde Marshall.


Ik dus niet.. Het ligt niet alleen aan de versterker.
En naar mijn mening: "Valvestate" marshall versterkers zijn gewoon 'kut'.

Ik heb jaren geleden ook Ritchi Blackmore willen imiteren:
http://home.aim.avans.nl/fgbrouwe/guitar/blackmore.mp3
Zelf vind ik dat ik dicht bij het origineel ben gekomen qua sound.
En dat met alleen een fender combo versterkertje.
Stukje van 'You fool no one'.

Grtz

drap
17 februari 2006, 17:03
Ik dus niet.. Het ligt niet alleen aan de versterker.
En naar mijn mening: "Valvestate" marshall versterkers zijn gewoon 'kut'.

Ik heb jaren geleden ook Ritchi Blackmore willen imiteren:
http://home.aim.avans.nl/fgbrouwe/guitar/blackmore.mp3
Zelf vind ik dat ik dicht bij het origineel ben gekomen qua sound.
En dat met alleen een fender combo versterkertje.
Stukje van 'You fool no one'.

Grtz

Euh... wat heeft een Valvestate met een Major te maken? Of zie ik de link niet :o

VHsologitarist
17 februari 2006, 19:19
Euh... wat heeft een Valvestate met een Major te maken? Of zie ik de link niet :o

ow .. Major. Ik geloof dat je zei gemiddelde marshall versterker.
Zit maar een klein verschil in

drap
17 februari 2006, 19:27
ow .. Major. Ik geloof dat je zei gemiddelde marshall versterker.
Zit maar een klein verschil in

Euh... ik geloof dat ik het eerst over de Marshall Major van Blackmore had en als slotzin dat ik het knap vond dat je uit een gemiddelde Marshall een slecht geluid kunt krijgen. En ja, natuurlijk komen er dan mensen met voorbeelden. Tenminste, ik begrijp nu uit je woorden dat je dat bedoelt met je Valvestate voorbeeld. Toch? Misverstand, lekker belangrijk... De AVT 2000 serie heeft in mijn ogen/oren wel degelijk erg goeie versterkers. Ik kan het weten want ik heb er onder andere zelf 1

Stratman70
18 februari 2006, 14:24
Hé Ferry, eerlijk gezegd vind ik je geluid op dat blues stukje totaal niet op dat van Ritchie lijken eerlijk gezegd. Dat geluid is te fuzzy, vergeleken het transparante geluid van Ritchie.

@ Drap: Ritchie is overgestapt van Marshall naar Engl, omdat de Marshalls alleen goed klinken als ze vol op hun donder krijgen en niet op zachtere volumes, waar ik het wel mee eens ben.

Het zit 'm voor een groot deel toch in die Aiwa tapedeck, waar Purple_Peter het over heeft. Misschien ook een voorversterker op zijn gitaar? Het gaat mij trouwens niet om het oude geluid van Blackmore, dat redelijk goed te benaderen is met een POD 2.0, maar het gaat mij om zijn geluid wat hij vanaf 1991 heeft. Een erg modern, strak en supervet, doch transparant bijtend geluid met een krakerig randje.

VHsologitarist
18 februari 2006, 16:30
haha idd misverstandje drappie!!

Stratman:
tja.. vond zelf dat ik m goed imiteerde gezien zijn sound wattie had bij de plaatversie van 'you fool no one'.
Misschien wel verkeerd gehoord haha ;)


Wist niet dat zijn sound de afgelopen jaren was veranderd.
let me know wanneer je die soudn bereikt hebt. ik ben namelijk reuze benieuwd!!

Grtz
ferreke 8)

DavidGilmour
27 april 2006, 21:35
heel mooi gedaan. Toch wel tof, zo'n samenwerking tussen. Werkt goed!