PDA

View Full Version : Hoe reageert gitaar op warmteverschillen?



VooDoo
3 januari 2006, 14:21
test

VooDoo
3 januari 2006, 14:22
Hey dudes,

ik had een vraagje over hoe je gitaar reageert op temperatuur verschillen.
Ik heb de search gebruikt, maar ik vind alleen hoe een gitaar is bij bijv, warm en bij koud.

Nou zit hij bij mij zo, ik heb een zolderkamer, en daar is geen verwarming. (heel koud nu dus)
Deze kamer verwarm ik met een electrische kachel.(pff kouwe vingers bij t spelen).

Het is dus zo dat deze kamer van heel koud, naar best benauwd kan gaan, en weer andersom.(omdat ik de kachel weer uit zet als ik uit de kamer ga, en uiteraard weer aanzet als ik binnen kom)

Is dit schadelijk voor je gitaar? of gaat ie hier kure nvan vertonen


het is nu natuurlijk niet zo belangrijk met mijn goedkope gitaartje, maar ik ga heel spoedig een nieuwe gitaar kopen en dan neem ik liever geen risico's.

Kan ik em dan beter in de koffer/gigbag laten, of ik de kast pleuren denoods :razz:

Of op de benedenverdieping met vloerverwarming(die ook stees aan uit gaat :evil: )

Mjah ik hoop dat iemand me dit kan vertellen

Greetsz

Anavrin
3 januari 2006, 15:10
je hals kan er van naar de klote gaan... Steeds warm/koud zorgt voor beweging in het hout, waardoor de snaarspanning ook steeds verandert. Daarom moet je bij optredens je gitaar ook altijd (indien mogelijk) een tijd voor je moet spelen op het podium leggen/zetten, zodat ie al gewend is aan de warmte van de lampen.

no 1 hops
3 januari 2006, 15:28
persoonlijk denk ik dat je het grootste probleem uit de hoek van vochtigheid kan verwachten want kachel aan kachel uit, jij die je daar te plures speelt, vocht af geeft en daarna weer vertrekt.
warmte heeft absoluut invloed, maar houd vocht in de gaten.
persoonlijk zet ik van wege werking van het hout de gitaar ook niet op een stander maar hang hem op via een muurhanger.
dan hangt het gewicht van de gitaar aan de hals bij de topkam.
dit is maar een idee, maar ik kan volkomen mis zijn

Negative K3 fan
3 januari 2006, 15:53
ik denk dat de combinatie van inderdaad vochtigheid en temperatuur schade zou kunnen toebrengen aan het hout waarvan je gitaar is gemaakt.

almarvk
3 januari 2006, 15:53
Ik heb hetzelfde probleem omdat ik in een flatje woon zonder centrale verwarming waardoor het op mijn studeerkamer met dit weer behoorlijk koud kan worden.

Ik heb een dikke tribalplanet tas waarin ik m'n gitaar altijd laat zitten en 'm er pas uit haal als ik 'm gebruik. Ik merk dat de gitaar er nog geen last van heeft, want ik hoef 'm eigenlijk nooit te stemmen als ik 'm uit de tas haal.

Negative K3 fan
3 januari 2006, 15:53
ik denk dat de combinatie van inderdaad vochtigheid en temperatuur schade zou kunnen toebrengen aan het hout waarvan je gitaar is gemaakt.

Robbert
3 januari 2006, 16:08
Hoe vaak gaat een gitaar een koffer in en vervolgens een koude tourbus in? Ik denk dat vochtigheid meer schade kan toebrengen dan temperatuur.

SBloke
3 januari 2006, 16:32
In een koffer kan een gitaar beter tegen temperatuurverschillen. Zeker in zo'n flightcase die van binnen exact de maten van de gitaar volgt.. Geweldige isolatie. Ook in een tourbus heeft hij er dan weinig last van (duurt verdomde lang voordat de temperatuur in de koffer gleijk is aan die van de tourbus.)

VooDoo
3 januari 2006, 17:31
Dus het beste is gewoon om hem in de Gigbag/of koffer te laten zitten

vulvasonic
3 januari 2006, 19:16
Ik laat mijn gitaren altijd goed afstellen (en soms doe ik het zelf), maar zo eens in het jaar lijken alle gitaren ineens onbespeelbaar. Meestal is dat in de periode, zoals we net gehad hebben, van relatieve warmte naar extreme kou (of andersom). Kun je al je gitaren WEER laten afstellen!

Ook kloten; je speelt op een podium dat gloeiend heet is van de lampen, maar vlak naast het podium zit een deur waardoor het winters temperatuurtje door een klein kiertje naar binnen tocht. Een paar keer heen en weer lopen en je gitaar is hopeloos ontstemd.

Je doet er weinig aan. De beste methode is, zoals gezegd, de gitaar te laten wennen aan de temperatuur door 'm in een koffer te laten zitten, rustig wachten, koffertje open, weer even wachten en dan op stemming brengen.

VooDoo
3 januari 2006, 20:52
ja maar het gaar hier niet om een podium :razz:

maar om een kamer :razz:

Maarja Koffer lijkt me dat het beste, want het is dus wel schadelijk?

bat
3 januari 2006, 20:57
Ooit een keer bij een temperatuur van onder de 5 graden en met regen op een open lucht podium een optreden gegeven (we stonden wel overdekt gelukkig). Aan het begin van het nummer de gitaren stemmen, aan het eind kon dat weer, met vaak een redelijk heftige afwijking.

Thuis staan mijn gitaren altijd in de koffer.