PDA

View Full Version : explorer...aanrader of niet?



IJzerbroot
13 oktober 2002, 23:58
Ik ben ietwat geintrigeerd door een explorer...ik wil graag weten hoe dat speelt in vergelijking tot mijn huidige squier standard strat. Speel of tracht te spelen blues tot stevige rock danwel metal. Ik weet ook wel dat je dan naar de winkel moet rennen om zo'n geval uit te proberen, maar daar heb ik niet altijd de gelegenheid voor. Is zo'n ding een beetje comfortabel zittend te bespelen? En moet het perse een gibson of epiphone zijn? Of zijn andere merken ook de moeite waard?

BLOK182
14 oktober 2002, 13:24
Je kan er metal en stevige rock op spelen (duh) maar blues schijnt ook goed te gaan, aangezien er goeie elementen in zitten, niet van die "pure" scheurdingen. Ik wil zelf ook nog een keertje een explorer proberen, maar het lijkt me zittend best lastig spelen.
Een Epiphone explorer heb je voor zo'n 500-600 euro, een Gibson ietsje boven de 1200.
Tis net wat je wil.

michielv
14 oktober 2002, 15:21
Op een explorer kun je natuurlijk alles spelen: The Edge van U2 heeft een waanzinnig mooie explorer en Andy Summers (The Police) speelde ook veel op een Hamer Explorer.

Als je voor een betaalbare goede explorer gaat zou ik trouwens eerder naar een Hamer oid gaan kijken dan naar een epi.

MetalliCat
14 oktober 2002, 15:40
Een Dean Baby Z..? Kost 330 euro, volgens mij hele redelijke gitaren. Of een Jackson (is eigenlijk een Kelly, maar toch), 2ehands al vanaf iets van 5/600 euro ofzo. Of ESP.

IJzerbroot
14 oktober 2002, 16:02
Bedankt, Gibson valt zowiezo al af qua pecunia....zag bij vox humana in vlaardingen wel een zwarte gibson explorer hangen voor rond de 600 euro...da's dan toch nie duur? Wel iets teveel voor mijn budget maar toch.

MAY
14 oktober 2002, 19:06
Als je wilt weten hoe er een klinkt moet je eens luisteren naar een wat oudere cd van Scorpions. Gitarist Matthias Jabs speelt meestal op een Explorer. Super stoere gitaar!

michielv
15 oktober 2002, 09:40
Vergeet ik in mijn ijver nog te melden dat natuurlijk Rick Nielsen (Cheap Trick) ook synoniem is voor die koele zwart-wit geblokte (Hamer) explorer.

Ennuh, ZZ top natuurlijk, maar dan wel met bontvachtje erom, da's lekker zacht en warm (idee voor diegene die naakt gitaar wilde spelen? :wink: )

michielv
15 oktober 2002, 10:03
http://muziek.2ehands.nl/markt/muz_instr/gitarenelectrisch/1240831.html?ses=bItsHyzokkrtJMm&start=30

Dit is waarschijnlijk best een leuk alternatief voor een dure Gibson. Ik zou het zelf op een 280 euro proberen te houden maar goed, dat vecht je zelf maar uit met de verkoper.

FragDaddy
15 oktober 2002, 10:09
WTF? 350euro voor een plank van een vaag merk, die je nog zelf moet schuren/lakken en inelkaarzetten ook ?

ik ben benieuwd of 'ie die kwijt raakt

taylor
15 oktober 2002, 13:01
nou 350 euro is niet zoveel er zit goeie hardware bij.(die 2 elmenten los zijn 200 euro waard ofzo)

in elkaar zetten is eigelijk zo gebeurt.

alleen het schuren en laken das wat minder.

niet dat ik hem zo kopen maar voor de liefhebber is het misschien wat.

Eddie van Halen
15 oktober 2002, 20:24
Dit topic is verplaatst van het forum Diversen naar Electrische Gitaren.

IJzerbroot
15 oktober 2002, 22:06
Zelf afbouwen...nee dank je. Spuiten moet je dan toch laten doen door een prof en dan ben ik uiteindelijk toch duurder uit.

Anders Destium
15 oktober 2002, 22:08
Als je de elementen en de hardware die erbij zitten bij elkaar optelt krijg je de body er zowat gratis bij....

De gitarist van No Doubt speelde vroeger ook op een Explorer, en verder nog een paar beroemde metalvarianten: James Hetfield en Marty Friedman zag je vroeger zelden zonder...

Maar de meeste mensen hebben liever toch een kant en klaar model :wink:

IJzerbroot
15 oktober 2002, 22:28
Heeft iemand misschien dan ervaringen met andere merken explorers? Als ie wel het model heeft maar verder slecht klinkt....
Ik vind het model helemaal het einde, maar te duur voor een impuls aankoop.

Anders Destium
15 oktober 2002, 22:40
ESP/LTD zijn erg veel value for money, is het valuemerk van ESP, ESP zijn zelf onbetaalbaar....

Swan
15 oktober 2002, 22:42
maar k zie amper ESP/LTD in nederland?

Negative K3 fan
16 oktober 2002, 15:38
Naar wat ik van explorers gehoord heb zijn ze goed zittend te bespelen en zijn ze erg stbiel als je ze staand speelt. Als je een gibson wiil moet je kijken naar modellen die gemaakt zijn in de eind jaren tachtig omdat ze toen beter (het best) werdedn geproduceerd. De nieuwe gibsons wordedn veel slechter gemaakt en er komen er relatief veel met productiefouten uit dee fabriek.
En hij is helemaal geschikt voor de stijlen die je noemt.

doncker
16 oktober 2002, 17:25
een explorer is machtig

gegarandeerd dat ze je dan bekijken op een podium als je zo een beest in je handen hebt staan .
En al de gitaristen maar zien kwijlen

greets

IJzerbroot
16 oktober 2002, 21:56
Ai, dit wordt moeilijk als ik dat zo allemaal lees. Niet OF ik er een WIL hebben, maar of ik een goeie kan vinden tegen een schappelijke prijs. In ieder geval bedankt voor alle reacties. Nou alleen nog nadenken over de kleur.....weer een thread erbij :wink:

signsofzodiac
16 oktober 2002, 22:04
Zittend zijn ze fantastisch te bespelen en ze zijn uitermate stabiel staand. Plus dat ze onwijs breed zijn in aanwendmogelijkheden. Southern Rock, Blues, Metal, neck humbucker voor warme jazz. Funk wordt wat lastiger, maar verder...
De Hamer Explorer (de USA) vond ik fantastisch en zou mijn eerste keus zijn als ik een Explorer aan zou schaffen. De Gibsons zijn ook erg goed. De Epiphone Gothic Explorer stond ik versteld van hoe die speelde en klonk voor dat geld. Echt te gek. De ESP explorer (het origineel) is een beetje jeugdsentiment voor mij (Metallica natuurlijk) maar blijft toch maar tot een muziekstijl beperkt en da's rammen :smile: Maar wel gaaf...

Iceman
17 oktober 2002, 13:41
http://www.netzmarkt.de/thomann/artikel-141164.html?ARTTEXTSPRACHE=D&WAEHRUNG=DM&PRL=
GrassRoots is de koreaanse versie van ESP/LTD. Zelfde uiterlijk als de Hetfield-ESP.

Nesker
17 oktober 2002, 13:58
wat is het verschil tussen ltd en grass roots eigenlijk

michielv
17 oktober 2002, 17:53
Hopelijk lees ik dit verkeerd:
"De ESP explorer (het origineel) is "

De Explorer is een model van Gibson, uit 1957 of daaromtrent. Nog ontworpen door Ted McCarthy..

Iceman
19 oktober 2002, 07:51
Geen idee wat het verschil tussen GrassRoots en LTD is. Ze worden vaak wel goed beschreven door hun eigenaren. Voor zover ik het goed heb, zijn de GrassRoots alleen in Duitsland te koop. ga er wel vanuit dat er in zo'n GrassRoot slechte elementen zitten. Gooi je daar een goed element in (een beetje Hetfielder denkt dan aan EMG's), heb je een prima raggitaar.

Anders Destium
19 oktober 2002, 10:25
Over de kleur :wink:
Ik zag laatst een Gibson Gothic en die vond ik erg mooi....er is ook een Epi-variant van btw.

Volgends mij zijn Gibsons en Epi's in Nederland het best verkrijgbaar, dus als je er een zou willen uitproberen kom je al snel in die hoek.
Ibanez heeft trouwens ook (net als begin jaren 80) weer een Explorer-model uit, ik vind hem zelf niet zo (degene die ze ook in Nederland hebben, de mooie moet nog komen...
Omdat het een iBanesto is zal je hem (veel) sneller vinden dan een Esp/ltd

http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=DTX120

Zijn tussen de 300 en 400 euro volgens mij, maar dan moet je er wel nog goede elementen inzetten :wink:

Degene die ik wel gaaf vind is deze:
http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=DT420

ESPGuitarFreak
19 oktober 2002, 14:43
ik had zelf mn ESP LTD expl. 200 voor 1200 gulden...niet gek duur lijkt me, en het speelt echt retegoed gewoon, speelt echt errug snel. Dus zeker wel n aanrader :grin:

Enige nadeel wat ik er aan zie: de vorm, standaards/koffers zijn errug moeilijk te krijgen en de 22 fret is niet optimaal bereikbaar zeg maar =)