PDA

View Full Version : 2x12 vs. 4x12 kasten: wat is beter!?!



the sure thing
13 oktober 2002, 19:56
Ik heb een oude marshall SLP 100 Watt. Ik speel al een tijd met een 2x12 Marshall kast (type 1936) en overweeg naar een 4x12 kast te kopen. Maar... scheelt dat zoveel in geluid!? Ik vind een 4x12 kast groot en onhandelbaar, maar ja.. Kan een 2x12 kast ook vergelijkbaar goed klinken (afh. van de speakers die erin zitten natuurlijk). Graag reacties/tips?

kweek
13 oktober 2002, 20:01
nou,als je die 2x12 Marshall weg doet heb wel interresse.

doncker
13 oktober 2002, 20:24
Waarom een 4*12 kopen als je een 2*12 hebt .
Voor de watts moet je het niet doen want je sluit hem toch aan op de versterker.
Ik heb een 4*12 kast van randall en die weegt echt pokkezwaar .Dus als ik een nieuwe moet kope ofwel een licht 4*12 ofwel een goede 2*12 en niet met zoiets onhandig (zelfs zonder wielen) zitten sleuren en mijn rug elke week forceren voor en na repetitie

greets

taylor
13 oktober 2002, 21:23
in geluid maakt het weinig uit.(wordt niet beter of mooier ofzo)

het kan gewoon wat harder thats it.

al hebben de meeste 4x12 meer presence dan 2 x12

MegaDrive
13 oktober 2002, 22:21
Naja zeg wat een reacties. 4x12 is een wereld van verschil ten opzichte van een 2x12, VEEEEEEEL meer 'headroom'. Zeker als je een open back 4x12 bak pakt klinkt het veel ruimtelijker en aanweziger. Ik heb zelf jaren op een 1936 gespeeld en nu heb ik een angled 4x12 1960 vintage die ik 3/4 open back heb gemaakt. Voor mij niks anders meer.

dml
14 oktober 2002, 04:02
Mocht je uiteindelijk kiezen voor een Marshall 4x12 Vintage, pas dan op!!! Hier zitten geen "echte" Vintage 30's in. De gebruikte speakers worden wel door Celestion gebouwd maar de conussen zijn van dunner karton dan die van Vintage 30.

Hmmmm, je zou eens een Koch TS 212 (ja, die is dus 2x12, met Koch speakers} vergelijken met een standaard Marshall 1960 A of B {en die is 4x12 met Celestion G12T75). Durf erop te wedden dat je met de Koch thuis komt. Deze heeft meer laag en presence dan de Marshall, is compact en ook niet zo duur.

Een 4x12 meer presence dan een 2x12??? Dacht het niet!!! Heb het nl. wel eens vergeleken in verschillende setups. We gaan er dan vanuit dat we met standaard afmetingen te doen hebben en dezelfde speakers. Het hoog (en daarmee ook de presence) wordt in een 4x12 a.h.w. weggedrukt door het aanwezige laag in een dergelijke behuizing. Een 2x12 kast is kleiner, heeft daardoor minder laag te verwerken waardoor het hoog veel meer kan ademen. Tis idd een goede tip om een 4x12 1/4 open te maken, daardoor behoud je het zo gewilde 4x12-laag en je laat de speakers "ademen" door het gat aan de achterkant. Teveel laag kan door het gat naar buiten en dit drukt het hoog dus niet weg. Een standaard 2x12 is ongeveer 28 cm diep. Maken we hem 35 cm diep dan krijgen we door de grotere inhoud meer laag maar daardoor ook minder hoog.

FragDaddy
14 oktober 2002, 09:32
Mocht je uiteindelijk kiezen voor een Marshall 4x12 Vintage, pas dan op!!! Hier zitten geen "echte" Vintage 30's in. De gebruikte speakers worden wel door Celestion gebouwd maar de conussen zijn van dunner karton dan die van Vintage 30.


WTF!? ik wilde graag een marshall 1960AV kopen. speciaal voor de V30's natuurlijk. oh well, dan wordt het de 1960A en dan gooi ik er zelf wel V30's in. ik heb zitten denken aan een mesa reco kast, die klinkt beter, maar ziet er niet uit in combinatie met mijn marshall.



Het hoog (en daarmee ook de presence) wordt in een 4x12 a.h.w. weggedrukt door het aanwezige laag in een dergelijke behuizing


BASS GOOOOOOD! :razz:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-10-14 09:33 ]</font>

dml
14 oktober 2002, 13:33
Ziet er niet uit?? So what!!! Gaat er toch om hoe het klinkt?!! Btw, er zijn nog meer merken die V30's in hun kasten stoppen en die toch vele malen goedkoper zijn dan Mesa. Zoals daar zijn bijv. Crate, Spuug &amp; Knetter, Engl, Koch, enz. En wat dacht je van een 2e handsje....

doncker
14 oktober 2002, 18:56
inderdaad

goed betekent niet noodzakelijk duur

Chiel
14 oktober 2002, 20:04
Uhh, iemand een Koch 2x12" kopen??? Heb er ééntje in de aanbieding..

Guinness
14 oktober 2002, 21:23
Zelf heb ik een Marshall 2x12 maar meestal staat er bij optredens in onze backline 4x12.
Ik moet toch eerlijk bekennen dat de 4x12 veel beter klinkt. Mijn droombox is toch de Marshall 4x12 met de Greenbacks. Komt nog een keer...

taylor
14 oktober 2002, 22:38
ik heb zowel 4x12 kasten als 2x12 en 2x15 kasten gehad van marshall.

sommige van die 2x12 2x15(wel 4x12 formaat) hadden 1 dichte achterkant(dus kun je er ook niet afschroefen).

ik vind het geluid van die 2x 12 toch beter.
en hadden minder presence dan de 4x12.

of dat in algemeen niet zo is dat zou goed kunnen natuurlijk.

MegaDrive
14 oktober 2002, 22:51
Op 2002-10-14 04:02, schreef dml:
Mocht je uiteindelijk kiezen voor een Marshall 4x12 Vintage, pas dan op!!! Hier zitten geen "echte" Vintage 30's in. De gebruikte speakers worden wel door Celestion gebouwd maar de conussen zijn van dunner karton dan die van Vintage 30.


Onzin. Ik kocht mijn 1960AV kast toen die Marshall crisis was een jaar of twee terug en ik moest 6 weken wachten omdat Celestion haar speakers niet op tijd had verstuurd. Ik heb voor mijn zelfbouwkast een Celestion V30 gekocht en dat is exact dezelfde speaker.

dml
15 oktober 2002, 03:43
O??? Ik neem dan aan dat je de achterkant van de 4x12 eraf hebt gehad!! Ik heb namelijk ook een Marshall 1960 BV gehad, direct van voerman, en daar zaten toch echt geen Celestion V30's in, dus geen goudkleurig frame met de bekende sticker. Maar een Marshall sticker met "Vintage" erop en made by Celestion en een metaalkleurig frame.

Nog wat anders over Celestion wat diverse ampbouwers kunnen bevestigen: De kwaliteit is totaal niet constant. De ene G12T is bijv. de andere niet.

Bas
15 oktober 2002, 13:59
Als ik op de celestion site ga kijken naar die V 30's dan hebben die ook gewoon een silverkleurig frame hoor..

Zit uiteraard wel een grote celestion sticker over de hele achterkant van de magneet.

MegaDrive
15 oktober 2002, 23:08
Hmm da's apart. Ik heb hem open gehad toen ik een kwart van de achterplaat ging afzagen en er zitten gewoon de originele goudkleurige celestions in, zoals dat volgens mij ook hoort. Of ik had mazzel, of je bent belazerd.

Bas
15 oktober 2002, 23:18
Misschien worden die speakers na een bepaalde datum met een andere frame kleur geleverd? Neem aan dat die pic op de site wel klopt. En als je speaker er dan net zo uit ziet mag je er toch wel vanuit gaan dat het goed zit. Ook als je een metaal/silver kleurig frame hebt (zoals de site pic).

Tenzij er meerdere uitgaves van de vintage 30's zijn.. weet iemand dat?

dml
16 oktober 2002, 11:49
Zoals ik al eerder aangaf, Celestion is kieskeurig met kwaliteit, afhankelijk naar welke versterkerboer ze moeten leveren. Mijn V30's in de Marshall 1960 BV hadden echt dunner karton dan 'stock' V30's. Net als de G12T75's in Rivera kasten, deze zijn bestempeld als "Premium" en klinken ook wezenlijk anders dan 'stock' G12T's.

MegaDrive
16 oktober 2002, 21:05
Hmm do I smell a conspiracy? Als je dit allemaal zo naleest ga je twijfelen aan Celestion of Marshall en hoe consequent ze dan zijn. Ik heb vandaag uit nieuwsgierigheid de 1960BV van mijn broer uit elkaar gedraaid en trof daar zilverkleurige speakers aan, terwijl die in mijn bak goudkleurig zijn. De V30 die ik ooit los kocht is overigens ook goudkleurig. Wie het snapt mag het zeggen. Ik haal er morgen een speaker uit en die vergelijk ik met een gouden, kijken of die idd een dikkere conus hebben. Ben benieuwd.

Bas
16 oktober 2002, 23:08
Megadrive, laat even weten wat je bevindingen zijn. Ik was namelijk net van plan om een 1960AV te halen..

the sure thing
16 oktober 2002, 23:20
ben idd benieuwd. Ter bevestiging: ik heb 2x V30 los gekocht en zat een gouden sticker achterop.

P
17 oktober 2002, 21:57
Koch 2x12 voor hoeveel?

the sure thing
17 oktober 2002, 22:34
... ikkie niet zo'n fan zijn van Koch: Mijn V30's zitten in een 1936 kast. (of bedoelde je mij niet?!)

MegaDrive
18 oktober 2002, 02:33
Okee en dan nu de uitslag: (tromgeroffel) Ik heb de zilverframe en de goudframe Celestion V30 speakers vergeleken en ze zijn EXACT hetzelfde. Geen dikker karton of zwaardere spoel, geen andere stickers alleen een ander kleurtje. De wijze van bevestiging is ook verschillend, want de BV heeft de speakers direct op de plaat gemonteerd en de AV heeft er een kunststof ring tussen. Of dat origineel ook zo is kan ik niet zeggen want mijn broer kocht de kast tweedehands en ik nieuw. Als je even nadenkt dan KAN Celestion helemaal niet twee verschillende speakers onder dezelfde naam op de markt brengen. Bovendien, waarom zouden ze dat doen? Ze liggen al veel beter in de markt dan de concurrentie. Geen reden dus om een standaard kast te scoren en daar Vintage 30's in te hangen. Enig speurwerk levert ook op dat de Celestions in Marshall, Mesa en Vox kasten in europa dezelfde leverancier hebben...

Bas
18 oktober 2002, 09:36
En dat om 2:33am nog posten! Applaus :grin:

Vond het al beetje vaag eigenlijk.. Marshall is toch een goeie klant zou je zeggen, die ga je niet opschepen met B speakers.

dml
20 oktober 2002, 10:26
Dat Marshall een goede klant is zegt hier natuurlijk nix over. Misschien had Marshall wel een deal met Celestion..... Dat noemen ze ook wel marketing.

Feit blijft iig dat mijn 1960BV (bouwjaar '98, gekocht begin '99) uitgevoerd was met "made by Celestion" Vintage-speakers met een zilverkleurig frame, dunner karton en een Marshall sticker.
Ik bestrijd niet dat de huidige kasten wel zijn uitgevoerd met "echte" V30's maar je begrijpt dat mijn ervaring met mijn 1960BV mij wantrouwend heeft gemaakt.

dml
20 oktober 2002, 10:36
Nog even terugkomend op de reactie dat Celestion goed in de markt ligt. Het is waar dat Celestion goed, misschien wel het beste als het om gitaarspeakers gaat, in de markt ligt. Maar als je goed in de markt ligt verdien je dus ook veel. Hoe kun je nog meer verdienen? Juist, door te gaan bezuinigen op bepaalde componenten, door de fabricage te verplaatsen naar een land met goedkopere arbeidskrachten, enz. Gewoon een gezonde manier van economisch en winstgevend denken. Waarom zou Celestion hier niet aan mee hebben gedaan? (voltooid verleden tijd)
Misschien heeft Celestion 3 - 4 jaar geleden idd veel klachten gehad wat betreft hun speaker, ik weet het niet. Ik weet in ieder geval wel dat Koch onder andere om deze reden afgestapt is van het standaard monteren van Celestion's.

P
25 oktober 2002, 20:53
Ik heb een Celestion G12T-75. Daar wordt toch tegenwoordig niet bezuinigd, anders vind ik 't lullig

maarten
5 november 2002, 22:36
dilemma.
Ik heb een 120 watt buizentop en moet nog een kast erbij kopen. Ik was van plan een 2x12 kast te kopen. want die is wat draagbaarder, minder duur, en tsja op me slaapkamer heb ik die 4x12 al helemaaaaal niet nodig. en t punt is dat ik die top juist wel in mn slaapkamer wil gebruiken. vanwege t betere geluid.
nou belde ik naar walkers musical supplies, om wat prijzen te vragen van 2x12. Die gast van walkers is wat mij betreft de meest ervaren persoon op speakergebied in nederland. hij bouwt al bijna 30 jaar zelf kasten en levert voor meer dan 100gitaarzaken de technische dienst. En wat zei hij. 2x12 is kut. VOor t volume maakt t geen hol uit, als je zacht wil. Tijdens een optreden blaas je t geluid alleen maar onder je door, en als je de kast hoger zet, alleen tegen je aan.(in vergelijk met slant cabs) er is minder laag (vanwege kleinere inhoud)
en ze kosten meer dan de helft van een 4x12 terwijl de 4x12 toch 2 keer zo groot is.
T enige nadeel is t gewicht aan die dingen. Nou normaal gaat zoiets t ene oor erin en t andere eruit, maar deze gast weet echt wel waar hij het over heeft. En neem ik zijn verhaal serieus. Hij beweerde ook dat koch kasten maar slecht gemaakt waren. tsja.. nu heeft hij me dus duidelijk aan t twijfelen gebracht.
wat zijn jullie ervaringen? ik heb nog niet het rijbewijs dus ik kan ook niet zo een grote kast vervoeren, maja een 2x12 ook net zo min. Maar ik zie mezelf liever een 2x12 de trap op slepen dan een 4x12.

help...

dml
6 november 2002, 23:18
Tjonge jonge, ga toch af op wat JIJ vindt!!! Het gaat er toch om of jij het lekker vindt klinken?? Ook al zegt een "kenner" dat 2x12 kut klinkt, dan nog kan jou een andere mening toebedeeld zijn.
Gewoon zelf vergelijken.

vulvasonic
6 november 2002, 23:30
PRECIES !
Ze klinken nou eenmaal allemaal anders, maar de enige die kan beoordelen of het geluid bij je past ben je zelf.
;}

maarten
7 november 2002, 20:49
ja sorry dat t zeur overkwam, maar tis wel lastig te testen voor mij. Kijk op kamerniveau kan ik ze wel vergelijken, maar ik moet nog de eerste zaak vinden waar ik t ook es op stage-volume kan testen..

Marshallover
9 november 2002, 09:31
Ik hoor een heleboel mensen het over "Greenbacks" hebben, wat zijn dat?

dml
9 november 2002, 21:02
Greenback's zijn Celestion G12M's, 25 watt speakers met een groene plastic kap over de magneet. Ook de oude G12H's hadden een groene kap dus eigenlijk zijn dat ook Greenback's. Maar hedentendage wordt de G12M als Greenback aangeduid.

the sure thing
9 november 2002, 21:57
Ter aanvulling: over het algemeen klinken G12M's meer midden, terwijl G12H's meer hoog (en minder midden) hebben. VOlgens mij zijn G12H's ook 30 watt en geen 25 watt...

maestro_nl
9 november 2002, 22:38
Ik heb toevallig een 4x12 Marshall Greenback naast een Mesa Rectifier 4x10 Jensen geboord (open)
Ongelooflijk wat een verschil.
De Greenback net of er een deken over de kast lag.
De Mesa 4x10 heel open en vooral cut through.
Het geluid kwam a.h.w. uit de kast i.p.v. er in te blijven (zoals bijna alle 4x12 kasten).

Een gitarist hierop horen spelen in band geweld en toen vond ik dat ie te weinig laag/oemp had.

Mijn idee: bovenste 2 speakers 10" en onderte 2 12".
Bovenkant open, onderkant gesloten.

Best of both worlds

piezo
9 november 2002, 23:14
Op 2002-11-09 21:02, schreef dml:
Greenback's zijn Celestion G12M's, 25 watt speakers met een groene plastic kap over de magneet. Ook de oude G12H's hadden een groene kap dus eigenlijk zijn dat ook Greenback's. Maar hedentendage wordt de G12M als Greenback aangeduid.
===========
Ter aanvulling: over het algemeen klinken G12M's meer midden, terwijl G12H's meer hoog (en minder midden) hebben. VOlgens mij zijn G12H's ook 30 watt en geen 25 watt...
===========
Ik heb toevallig een 4x12 Marshall Greenback naast een Mesa Rectifier 4x10 Jensen geboord (open)
Ongelooflijk wat een verschil.
De Greenback net of er een deken over de kast lag.
De Mesa 4x10 heel open en vooral cut through.
Het geluid kwam a.h.w. uit de kast i.p.v. er in te blijven (zoals bijna alle 4x12 kasten).

Een gitarist hierop horen spelen in band geweld en toen vond ik dat ie te weinig laag/oemp had.

Mijn idee: bovenste 2 speakers 10" en onderste 2 12".
Bovenkant open, onderkant gesloten.

Best of both worlds



Ik heb nog een oude Orange combokast (dus open) staan met 2 x G-12 H er in. FF gekeken en die zijn inderdaad 30 Watt. Ik heb die kast wel eens aangesloten op mijn Koch KC50 en vond toen ook dat het wel leek of er een deken over het geluid lag. Ik was nog van plan ze in een gesloten kast in te bouwen om ze meer projectie te geven maar blijkens bovenstaande quotes geeft ook ook een 4x12" gesloten kast een dekengeluid, dus nu weet ik het niet meer. Overigens mag je de nauwkeurige en heldere klank van 4x10 (en ook nog in een open kast, dus ruimtelijk gespreid) natuurlijk nooit vergelijken met gesloten 4x12.

Waar ik overigens aan denk: zou het niet zo kunnen zijn dat die Greenbacks pas gaan klinken als je ze op hun donder geeft (wat ik toen niet gedaan heb) en zou DAT niet de reden zijn dat Marshall torens voluit moeten voor een goed geluid. Natuurlijk gaat een buizenbak ook beter klinken als ie hard moet werken maar er zijn toch zat buizenbakken (zoals de KC50) die ook zachtkens nog wel redelijk klinken. Wie kan me wijzer maken??
En zijn die Vintage 30 speakers nou reissues van Greenbacks of niet???

Bas
10 november 2002, 18:44
Vintage 30s zijn heel andere speakers. Het is dus geen reissue van de originele Greenbacks. In een cabinet wordt dit aangeduid door bv 1960AV (vintage 30s) en 1960AX (greenbacks).

Ik heb een 1960AX staan, en heb dat 'deken geluid' nou niet echt hoor.. klingt helder en responsive.

PeArLjAm
10 november 2002, 21:22
Je moet volgens mij juist die vintage 30 meer op zijn flikker geven dan die greenbacks omdat die veel meer watt aankan. Dus je versterker flink openschroeven wil nog wel eens helpen.

BLOK182
10 november 2002, 21:23
Nou, ik had een twintone met een v30, kon je schroeven wat je wou, maar het konk maar matig hoor.

PeArLjAm
10 november 2002, 21:33
Mja ik ben zelf ook niet zo'n fan van de vintage 30, niet echt mijn geluid..

the sure thing
10 november 2002, 21:51
... Hoe kan het dan dat in zo'n korte tijd de V30 zo populair is geworden?!?! Ter vegelijking: de Fander Bassman reissue met een 2x12 kast werden door Fender zelfs voorzien van V30's... Wanneer klinken ze dus WEL goed?