PDA

View Full Version : Hollow & Rock



RS-Rik
2 januari 2006, 22:19
test

RS-Rik
2 januari 2006, 22:20
Hey mensen,

Sinds kort ben ik slaggitarist bij een rockband en de bedoeling is dat ik een keer ga kijken voor een gitaar geschikt voor stevige slagpartijen, de sound ligt tussen AC/DC en G'n'R in (ongeveer).

Welke gitaren zijn hiervoor geschikt? eventueel iets met een P90, een Tele, of een holle? zoja welke zijn er naast de ES-335 en Ibanez Artcore 83 nog geschikt?

Kan iemand me trouwens iets vertellen over de Ibanez Artcore AS83, dat lijkt me een tof ding. En wat te denken van de Artistar 300? die is wel 200 euro duurder (600) dan de eerstgenoemde.

RS-Rik
2 januari 2006, 22:20
Hey mensen,

Sinds kort ben ik slaggitarist bij een rockband en de bedoeling is dat ik een keer ga kijken voor een gitaar geschikt voor stevige slagpartijen, de sound ligt tussen AC/DC en G'n'R in (ongeveer).

Welke gitaren zijn hiervoor geschikt? eventueel iets met een P90, een Tele, of een holle? zoja welke zijn er naast de ES-335 en Ibanez Artcore 83 nog geschikt?

Kan iemand me trouwens iets vertellen over de Ibanez Artcore AS83, dat lijkt me een tof ding. En wat te denken van de Artistar 300? die is wel 200 euro duurder (600) dan de eerstgenoemde.

vulvasonic
2 januari 2006, 22:24
Waarom een holle?
Dat is niet specifiek het geluid van Malcolm Young of die knakker van G&R.

RS-Rik
2 januari 2006, 23:43
Hoeft niet per se hol te zijn, maar dat lijkt mij het meest in de buurt komen of lul ik nu poep?

Orpheo
2 januari 2006, 23:48
malcolm had/heeft een semihollow les paul like gretsch met als backup een tele, en die andere dude had les pauls en een tele.

i.e.: een tele kan goed werken, en een les paul achtige (epi?) kan ook goed werken, of een semi gretsch.

Nickname
2 januari 2006, 23:55
Laatst op tv gezien.. een tele met P90's, die klonk wel nice voor dat soort muziek.. iets om over na te denken? :)

hoofd
3 januari 2006, 00:08
Izzy Stradlin was ook vaak te zien met een ES335. Op zich maakt 't volgens mij niet zo bijzonder veel uit...elk ding heb z'n eigen geluid, 't ligt er maar net aan wat je zelf lekker vindt klinken. Een volledig holle zou ik niet nemen ivm feedback als je toch stevig wilt rocken.

Nickname
3 januari 2006, 00:15
Izzy Stradlin was ook vaak te zien met een ES335. Op zich maakt 't volgens mij niet zo bijzonder veel uit...elk ding heb z'n eigen geluid, 't ligt er maar net aan wat je zelf lekker vindt klinken. Een volledig holle zou ik niet nemen ivm feedback als je toch stevig wilt rocken.

+1

Nickname
3 januari 2006, 00:15
Izzy Stradlin was ook vaak te zien met een ES335. Op zich maakt 't volgens mij niet zo bijzonder veel uit...elk ding heb z'n eigen geluid, 't ligt er maar net aan wat je zelf lekker vindt klinken. Een volledig holle zou ik niet nemen ivm feedback als je toch stevig wilt rocken.

+1

marc_o
3 januari 2006, 08:56
P-90 gitaren zullen dit klusje goed klaren. Kijk eens naar een Les Paultje met p-90's of P-100, wat wel meer een humbucker is, maar toch met de puntigheid van een singlecoil.
Wat voor versterker ga je gebruiken/gebruik je?

bass blom
3 januari 2006, 10:43
ja, ik zou ook zeggen P90..

Jerre
3 januari 2006, 13:31
Een volledig holle zou ik niet nemen ivm feedback als je toch stevig wilt rocken.

Dit is pure zever.
Als je ooit Triggerfinger aan het werk hebt gezien dan kan je zoiets niet meer zeggen.

Die kerel speelt op een Gretsch Nashville (deze is volledig hol) en dat op zo'n hoog volume met een ZVEX Super Duper om het nog harder te krijgen.
Die moet echt voor zijn speakers gaan hangen om feedback te krijgen.

Mij maak je dus niet wijs dat je met een hollowbody niet kunt rocken!

joey-t
3 januari 2006, 13:51
Angus bepaalde het geluid van AC/DC en Slash dat van GN'R.


Angus speelde altijd op een SG en Slash 95% van de tijd op een Les Paul. Lijkt me duidelijk :D

hoofd
3 januari 2006, 13:51
true, maar zou dat ook niet voor een deel te maken hebben met de kwaliteit (en dus prijs) van een Gretsch? Volgens mij zoekt de topicstarter iets tot 600 euro, de volledig holle gitaren in die categorie lijken mij niet zo super geschikt om stevig mee te rocken...een Gretsch van 2.000 is een ander verhaal.

edit: sloeg dus op Jerre, niet Joey-t.

@Joey-t: een solo-gitarist bepaalt niet het geluid van een band hoor :wink:

Jerre
3 januari 2006, 13:55
Hmm ja dat kan wel waar zijn.

Misschien moet je eens kijken naar de Yamaha SA500, ziet er een fijn gitaartje uit.
Of een ESP X-Tone
Of misschien een Schecter TSH-1

Allemaal semi-hollow's in de genoemde prijsklasse.

joey-t
3 januari 2006, 14:09
@Joey-t: een solo-gitarist bepaalt niet het geluid van een band hoor :wink:


Niet altijd, maar in het geval van GnR vind ik van wel. Denk jij bij het gitaarwerk van GN'R soms aan Izzy Stradlin? Die gebruikte trouwens ook vaak Les Pauls. Slash bepaalde toch echt het geluid van de leads EN de rhythms, hij zat heus niet stil tussen de solo's door.

Qua Ac/dc heb je wel een puntje omdat Malcom inderdaad een iets andere sound had dan Angus. Maar ook voor hun geldt dat Angus wel degelijk zn riffs liet horen tussen de solo's door en dat hij dus in elk geval voor meer dan 50% de gitaarsound van Ac/dc bepaalde!

Orpheo
3 januari 2006, 14:56
@Joey-t: een solo-gitarist bepaalt niet het geluid van een band hoor :wink:


Niet altijd, maar in het geval van GnR vind ik van wel. Denk jij bij het gitaarwerk van GN'R soms aan Izzy Stradlin? Die gebruikte trouwens ook vaak Les Pauls. Slash bepaalde toch echt het geluid van de leads EN de rhythms, hij zat heus niet stil tussen de solo's door.

Qua Ac/dc heb je wel een puntje omdat Malcom inderdaad een iets andere sound had dan Angus. Maar ook voor hun geldt dat Angus wel degelijk zn riffs liet horen tussen de solo's door en dat hij dus in elk geval voor meer dan 50% de gitaarsound van Ac/dc bepaalde!

mee eens. bv mijn favo band, aerosmith, daar is de sologitarist (over het algemeen) joe, maar joe's musikale stempel zit dikker in de muziek/band dan die van brad.... (niet dat brad verkeerd speelt, zekeeeeerrrrr niet! maar joe is prominenter aanwezig dan brad. in IEDEr opzicht)

Luke-wannabe
3 januari 2006, 15:05
Ik ben het ook niet eens met joey-t, maar..

Ik weet wel dat als je in Gnr (om maar wat te noemen) een andere solo gitarist zou zetten, klinkt het wel veel anders, denk ik.. Dat is het zelfde met de eerder genoemde bands Aerosmith en AC/DC

BartL
3 januari 2006, 15:07
http://www.thehouseofmusic.nl/testcometfront.jpg
Ik heb er een. Heerlijke Rock-Slag plank. De singlecoil in de brug is echt lekker voor die muziek. Als solo-gitaar vind ik hem iets te stijf (???) spelen.

RS-Rik
4 januari 2006, 00:26
Ik denk dat ik tot een eurootje of 800 te besteden ga krijgen, iets in die trant, 2e hands is ook geen probleem. Graag zelfs.
bedankt voor de reacties mannen

grayfink
4 januari 2006, 14:58
Voor 800€ heb je een tweedehands Gibson SG. DE (en ik schrijf DE met hoofdletters) AC/DC gitaar. En die is over 5 jaar als je er flauw van bent 1100€ waard omdat er Gibson op staat. Ik wist het dus wel.
Ook met p90 te verkrijgen trouwens, maar dat zou ik niet doen. Gewoon humbuckers.

Funkblaster
4 januari 2006, 16:50
+1 voor die SG, maar als je echt graag naar hollowbody wil, kun je hier ook eens naar kijken

http://www.yamaha.ca/content/guitar/products/electricguitars/SA503%20TVL/images/highres/SA503%20TVL-2.jpg

Yamaha SA503 TVL (troy van leeuwen sig.) kost volgens mij tegen de 700/800 euri

Jerre
4 januari 2006, 17:55
In Duitsland kan je die SA503TVL kopen voor 719 Euro.
De SA500 (Zonder Bigsby) kost ong. 200 minder.

Iemand een idee waar in Belgie ik die zou kunnen vinden ?
Kben er zelf namelijk naar op zoek :razz:

vinni
4 januari 2006, 19:15
Speel nu al een maand of twee op een Heritage H535

Zie : http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=66052&highlight=h535

Speel dr lekkere hardrock op. Geen probleem!
We spelen ook wat nummers van Greenday.....totaal geen probleem.

Overigens....in dat gelinkte topic kun je lezen dat ik problemen had met het op stemming houden van de gitaar. Da's nu over....een goede Graphtec topkam geplaatst en SOB-strings......blijft beter op stemming dan al mijn vorige gitaren met locking tuners van Sperzel of Schaller.

Heritage.....een aanrader..... :cool:

Vinni

vinni
4 januari 2006, 19:16
Speel nu al een maand of twee op een Heritage H535

Zie : http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=66052&highlight=h535

Speel dr lekkere hardrock op. Geen probleem!
We spelen ook wat nummers van Greenday.....totaal geen probleem.

Overigens....in dat gelinkte topic kun je lezen dat ik problemen had met het op stemming houden van de gitaar. Da's nu over....een goede Graphtec topkam geplaatst en SOB-strings......blijft beter op stemming dan al mijn vorige gitaren met locking tuners van Sperzel of Schaller.

Heritage.....een aanrader..... :cool:

Vinni

vinni
4 januari 2006, 19:16
Speel nu al een maand of twee op een Heritage H535

Zie : http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=66052&highlight=h535

Speel dr lekkere hardrock op. Geen probleem!
We spelen ook wat nummers van Greenday.....totaal geen probleem.

Overigens....in dat gelinkte topic kun je lezen dat ik problemen had met het op stemming houden van de gitaar. Da's nu over....een goede Graphtec topkam geplaatst en SOB-strings......blijft beter op stemming dan al mijn vorige gitaren met locking tuners van Sperzel of Schaller.

Heritage.....een aanrader..... :cool:

Vinni

frekie
4 januari 2006, 20:22
Ted Nugent (kent iemand onder de 40 deze meneer nog :-D ) speelde altijd op zo'n dikke Gibson Birdland jazzer en speelde daar keiharde bluesrock op. Er staat momenteel een blonde Birdland te koop ergens, waaaahhhh maar ja 5000 euri :roll:
Ik zou persoonlijk echte hollow gitaren niet gebruiken voor rock. Zelfs sommige ES335 gitaren met sustain blok piepen, ik heb een Gibson ES335 Studio gehad die dat deed al met een 1X12 Marshall combootje. Yamaha SA2200 (sowieso de beste ES335 gitaar die ik ooit gehad heb) had daar geen last van, kon je stevig mee rocken. Goed uitproberen dus.

gloria
4 januari 2006, 23:38
Een volledig holle zou ik niet nemen ivm feedback als je toch stevig wilt rocken.

Dit is pure zever.
Als je ooit Triggerfinger aan het werk hebt gezien dan kan je zoiets niet meer zeggen.

Die kerel speelt op een Gretsch Nashville (deze is volledig hol) en dat op zo'n hoog volume met een ZVEX Super Duper om het nog harder te krijgen.
Die moet echt voor zijn speakers gaan hangen om feedback te krijgen.

Mij maak je dus niet wijs dat je met een hollowbody niet kunt rocken!

Sorry Jerre, maar men bassist speelt af en toe ook op een hollowbody en die pient al voor er iets van vervorming ingeschakeld is. En ik dacht dat dat wel algemeen bekend was dat je niet echt hard kan gaan met hollowbodies (al hangt veel ervan of ze semi hollow zijn of niet...)

gloria
4 januari 2006, 23:38
Een volledig holle zou ik niet nemen ivm feedback als je toch stevig wilt rocken.

Dit is pure zever.
Als je ooit Triggerfinger aan het werk hebt gezien dan kan je zoiets niet meer zeggen.

Die kerel speelt op een Gretsch Nashville (deze is volledig hol) en dat op zo'n hoog volume met een ZVEX Super Duper om het nog harder te krijgen.
Die moet echt voor zijn speakers gaan hangen om feedback te krijgen.

Mij maak je dus niet wijs dat je met een hollowbody niet kunt rocken!

Sorry Jerre, maar men bassist speelt af en toe ook op een hollowbody en die pient al voor er iets van vervorming ingeschakeld is. En ik dacht dat dat wel algemeen bekend was dat je niet echt hard kan gaan met hollowbodies (al hangt veel ervan af of ze semi hollow zijn of niet...)

casper innosence
4 januari 2006, 23:49
Niet altijd, maar in het geval van GnR vind ik van wel. Denk jij bij het gitaarwerk van GN'R soms aan Izzy Stradlin? Die gebruikte trouwens ook vaak Les Pauls. Slash bepaalde toch echt het geluid van de leads EN de rhythms, hij zat heus niet stil tussen de solo's door.

ben et zeker met je eens, dat slash wel bepalend was voor het geluid van GnR. maar tis ook samenspel met izzy, duff en axl. Izzy heb ik ook nog wel op esp's gezien (telecasters) en Slash op BcRich warlock en Mockingbird