PDA

View Full Version : Aardlus oplossen?



Azrael
2 januari 2006, 21:49
Hey mensen. Ik heb last van een 50hz brom op mijn stereoinstallatie. Het doet zich alleen voor bij de verbinding PC---->versterker. Hoe los ik dit het makkelijkst op? Ik hoorde dat er apparaatjes voor de markt zijn hiervoor maar ik weet het fijne er niet van. Alvast bedankt.


ps. Gelukkig komt deze brom niet op mijn opname terecht maar enkel op mijn versterker...versterker is namelijkl gelukkig slechts de eindschakel.

Han S
2 januari 2006, 23:53
Zit je versterker op een andere groep van het electriciteitsnet? En heeft die versterker een randaarde stekker? Zet die stekker dan eens in een contactdoos zonder aarde.

bert k
3 januari 2006, 11:05
Aanvullend: zit er een antennekabel van de TV/radio in je installatie? Trek die er eens uit, kan ook schelen.

Azrael
4 januari 2006, 00:17
De versterker zit nu in een contact doos zonder aarde. Ik zal eens kijken of ik een geaardstopcontact van boven kan jatten. Er zit geen TV antenne kabel in in mijn pc of versterker. De versterker zit overgens op dezelfde groep als de pc. Zelfde kastje.....dus ik ga wel even de kabel polonaise morgen doen.

edit: Versterker heeft geen randaarde stekker. Wel een soort uitsteeksel met ground erop misschien dat ik daar iets mee kan? Schroef maganisme waarop ik iets van ijzer neem ik aan kan pluggen.

bert k
4 januari 2006, 12:19
Ja, dat was het massaschroefje voor de draaitafel. Dat is een massaverbinding.

Vuistregel is dat je hele installatie, en alles wat er mee verbonden is, maar 1 massa aansluiting aan het stopcontact nodig heeft. Heb je er meer dan kan dat een oorzaak van brom zijn.

Azrael
4 januari 2006, 20:26
Hmmz...dan zou ik toch geen problemen moet hebben aangezien alles in een vast stopcontact blok zit en niets los. Maargoed , moet nog kabel wisselen maar moet even een verlengkabel zoeken. 'k Ga even mijn PC van de randaarde af knallen.