PDA

View Full Version : FENDER JAGUAR (welke jap of usa?)



Burt Cokain
2 januari 2006, 21:34
Wie heeft ervaring met een fender jaguar?
Ik sta op het punt een aan te schaffen maar ik ben erg benieuwd
naar het verschil tussen de amerikaanse en de japanse versie.
1 verschil weet ik en dat is de prijs...
Kent iemand ze?

grtsz Burt

Dweezman
2 januari 2006, 22:02
ik heb 'n Jaguar uit 1992, Japan. Prachtige gitaar, speelt erg goed. Geüpgrade met een Sjag1 in de neck en een little '59 in de brug. Jag brug is vervangen door die van een mustang. Hoe de gitaar zich verhoudt tot een amerikaan, weet ik niet. Wél weet ik dat ik de sommige Jappen van nu 'gevoeld' heb, en die lijken me iets minder dan de oudere Jappen.

dejohan
3 januari 2006, 11:46
Er is een site waar de verschillen mooi op een rij staan. Google is je vriend, want ik ben te lui.

Anavrin
3 januari 2006, 12:24
als je nog aan een Japanner kan komen, dan is het enige nadeel dat deze geen kliksysteem hebben voor de tremolo-hendel. Verder is de brug van de Jappen net zo kut als van de USA-modellen, dus die kun je beter meteen vervangen door een Mustang-brug.

http://www.webrocker.de/jaguar/v2/images/jaguar/sunb2003cij.jpg

dit is dus de mijne. Heb ik alleen de brug van vervangen. In eerste instantie dacht ik ook de pups te zullen vervangen, maar het geluid is zo al smerig genoeg. Ik speel altijd met beide elementen aan, en de thin-switch uit.

Hier trouwens een goede site over Jaguars (en Jazzmasters):
http://www.webrocker.de/jaguar/v2/index.php?page=start

dejohan
3 januari 2006, 13:27
Ik ben minder lui dan ik dacht:

http://fenderjaguar.net/

Dude
3 januari 2006, 16:47
ik heb een ouwe amerikaan uit 63 en dat ding speelde zo gruwelijk bagger dat ik heb de eerste 3 jaar amper heb aangeraakt. Tot ik er achter kwam dat je er een mustang brug kon opzetten en nu is het mn backup gig gitaar geworden ! geweldig ding ik heb alleen geen hol aan alle schakelingen die er op zitten.

joey-t
3 januari 2006, 19:02
ik heb een ouwe amerikaan uit 63 en dat ding speelde zo gruwelijk bagger dat ik heb de eerste 3 jaar amper heb aangeraakt. Tot ik er achter kwam dat je er een mustang brug kon opzetten en nu is het mn backup gig gitaar geworden ! geweldig ding ik heb alleen geen hol aan alle schakelingen die er op zitten.

[off-topic]

Ik zag toevallig net in je sig dat je morgen in cafe HonkyTonk in Brielle speelt... Da's zowaar bij mij achter.
Veel succes, misschien kom ik nog wel even kijken. Van hoe laat tot hoe laat staan jullie er?

[/off-topic]

Lucluc
4 januari 2006, 17:26
De amerikaanse versies zijn twee keer zo duur en ik vind dat die prijs gerechtvaardigd is voor de kwaliteit die je ervoor krijgt. Ik heb 1000 euro voor een amerikaanse Jaguar (+ case) betaald en dat was (al weer verkocht) een prima gitaar. Sommige mensen beweren dat een japanse evengoed of zelfs minstens even goed (dus beter?) is, maar vergeet dat maar. Hout is minder goed, lak minder, pot, switches, pickups, mechanieken, hardware, echt alles is net een aantal categoriën goedkoper materiaal.

Toch is een japanse jaguar best een behoorlijke gitaar. Je hoeft de brug niet te vervangen als je de gitaar goed afstelt. Minimaal 0.11 snaren erop dus.

Sliver
4 januari 2006, 17:43
of je importeert een Japanse Limited Edition met vaste brug en HB's...