PDA

View Full Version : Paar nummers met de band



Izegrim
2 januari 2006, 21:04
We gaan komend weekend een paar nummers met de band opnemen voor een cheapass demo. Nu hebben we vorige keer alles in de oefenruimte proberen te doen, maar dat werkt niet super. Nu dacht ik het volgende...

Ik speel alle ritmepartijen met metronoom op een modeller in. Dus dan hoor je op de track mij met de metronoom. Dan zetten we de drummer met z'n gemicte kitje met een koptelefoon aan het werk met die opname op zn hoofd en hij drumt hem in. Daarna spelen we bij iemand thuis de gitaar- en baspartijen om beurten in. Vervolgens maken we een ruwe mix en doen daarmee de zangpartijen met een kopbeugel op.

Zou dat een beetje gaan werken? Heeft er iemand tips, of wordt het echt helemaal niks?

bert k
3 januari 2006, 11:00
Dat zou kunnen werken. Het risico bestaat dat je drummer niet goed met een al opgenomen partij kan spelen, daar hebben veel drummers moeite mee. De drumpartij kan dan heel erg gaan zweven.
Wat je dan kan doen is eerst de drums opnemen, terwijl jij live de ritmepartij meespeelt via je modeller. Daarna alle partijen apart inspelen op de drumpartij.

Swan
3 januari 2006, 11:21
Wat je dan kan doen is eerst de drums opnemen, terwijl jij live de ritmepartij meespeelt via je modeller. Daarna alle partijen apart inspelen op de drumpartij.

deze methode hebben wij ook een keer toegepast bij wat opnames, werkt goed!

Izegrim
4 januari 2006, 11:50
Okee, maar wat gebruik ik als monitor dan? Gewoon de amp (die hoor je op de opnames terug want we doen het in de oefenruimte) of twee koptelefoons?. Bovendien willen we graag een metronoom gebruiken, maar we hebben geen clicktrack en we kunnen moeilijk mij de maat aan laten geven want dat is een drummer natuurlijk niet gewend.

Izegrim
4 januari 2006, 11:50
Okee, maar wat gebruik ik als monitor dan? Gewoon de amp (die hoor je op de opnames terug want we doen het in de oefenruimte) of twee koptelefoons?. Bovendien willen we graag een metronoom gebruiken, maar we hebben geen clicktrack en we kunnen moeilijk mij de maat aan laten geven want dat is een drummer natuurlijk niet gewend.

bert k
4 januari 2006, 12:26
Twee koptelefoons, anders krig je idd overspraak. Als je graag een metronoom wil hebben kan je toch beter op de manier doen die je zelf al voorstelde.

Izegrim
8 januari 2006, 01:27
Zo dat ging best lekker! De drummer kan prima met een trackje met ritmepartij en metronoom meespelen, maarrr...

We wisselen wel eens van maatsoort en tempo dus wat ik eigenlijk wil is een trackje programmeren die alles op het juiste moment en op de juiste manier aangeeft. Maar hoe en waarmee kan ik dat snel leren doen? Ik hoef namelijk geen ingewikkelde drumtrackers te gebruiken, maar een soort programmeerbare metronoom waar ik een ritmepartij mee op kan nemen voor de drummer om mee te spelen.

Wie weet er zo'n programmaatje voor mij? :???:

taylor
8 januari 2006, 12:40
tempo wiselingen komen bijna niet voor in nummers misschien in die van jou wel maar... qua maatsoort kan het wel maar dit wordt wel vaker gedacht dat iets tempo wisselingen heeft..

die methode van jou werkt volgens mij niet het beste kun je gewoon live meespelen met de drummer om een soort gide track te maken je kunt de gitaren gewoon ook mee opnemen dan delete je het en speel je het opnieuw in(gitaren), dat drummers gaan zweven(niet heel erg natuurlijk) is heel normaal en dat moet eigenlijk ook om het een human feel te geven...

bert k
8 januari 2006, 16:38
tempo wiselingen komen bijna niet voor in nummers misschien in die van jou wel maar... qua maatsoort kan het wel maar dit wordt wel vaker gedacht dat iets tempo wisselingen heeft..
...
Dan moet je toch eens wat vaker naar metal luisteren, daar is het volkomen normaal. In meer stijlen trouwens.

Izegrim: het wordt nu wel wat lastiger, maar niet echt heel moeilijk. Wat je doet is alle stukken van het nummer apart inspelen op die modeller (?) Daarna zet je die losse stukken achter elkaar op de computer, of op je recorder. Dan afspelen naar de drummer en klaar.

taylor
9 januari 2006, 11:25
welke metal bands dan?dat het ritme van de drums verandert wil niet zeggen dat er een verandering is in bpm.

of bedoel je van blast beat bands ofzo dan zou het kunnen ja..

bert k
9 januari 2006, 11:45
Vraag me niet direct naar namen, maar ik bedoel wel degelijk een andere bpm. Dat hoor je best vaak.

taylor
9 januari 2006, 11:55
nee, nou wil ik ook een voorbeeld van je van een nummer waar jij denkt dat er bpm vershillen in zitten(iets bekends graag),want anders is het net wat ik zeg het wordt veel gedacht dat als het ritme verandert dat dan ook de bpm verandert een dat is niet zo.

Izegrim
13 januari 2006, 23:08
Ik weet heus wel het verschil tussen 3/4 en 4/4 maten, maar wij gebruiken ook tempowisselingen omdat er wat doomy stukken in onze muziek zitten die vertragen en weer oppakken.

bert k
13 januari 2006, 23:40
Dat bedoel ik. Gewoon binnen een nummer een deel wat langzamer of sneller dan het vorige deel. Wat is daar moeilijk aan te begrijpen?

El Capitain
14 januari 2006, 01:16
Ik denk niet dat het een goed voorbeeld is, maar dEUS - Let's get lost is een prachtig voorbeeld van een BPM verandering.

armageddon
14 januari 2006, 10:25
"Paradise by a dashboard light" (toch?) van Meat Loaf heeft ook tempowisselingen. Blackened van Metallica volgens mij ook.

taylor
14 januari 2006, 11:23
bmp vershillen komen bijna niet voor omdat het een hele harde overgang is het enigste wat ik zou kan bedenken wat bekend is is dat nummer van systeem of down van een paar jaar terug.

dat nummer van meat loaf heeft geen(harde) bmp verschillen die andere weet ik zo niet teminste geen harde bmp vershillen het zweven van drummer dus iets langzamer in het couplet naar de brug een het hoofd thema dan is het heel normaal om bv +3bmp verschillen te hebben voor meer climax.
met ritme bedoel ik dus ook dat je de beat anders kunt spelen dus vaker de snare er in gooien veel lui denken dat dit een verdubbeling is maar dat is niet zo ook al verandert de maatsoort niet.

kijk anders is maar de tablatuur na ...

bert k
14 januari 2006, 13:22
Van mij hoef je het niet aan te nemen, hoor, het is kennelijk heel belangrijk voor je.
Ik heb van de week zelf nog in een voorstelling gespeeld met duidelijke tempowisseling. Eigen muziek, dus je kent het niet, maar het was een couplet met een flink vertragende slotregel, dat is geen zweving, dat heet rallentando. En het refrein, een uptempo ska-ritme, werd bij de laatste herhaling echt flink sneller gespeeld dan daarvoor. Dat klinkt helemaal niet raar of dramatisch, maar het is niet zomaar in een computer van eev vast bpm-tempo te voorzien.

El Capitain
16 januari 2006, 02:45
En je negeert mijn voorbeeld gewoon :angry:.