PDA

View Full Version : Gitaar uit elkaar halen...



Maiden Michiel
13 oktober 2002, 17:37
Ik heb een oude electrische gitaar, een Aria Pro II die ik wel eens uit elkaar wil halen en dan bedoel ik alles eraf.
Is dit te doen zonder dat ik iets mol? Waar moet ik op letten???
Graag eerst wat advies zodat ik enigszins weet wat me te wachten staat.
Alvast thnx!

FragDaddy
13 oktober 2002, 17:54
waarom wil je hem uit elkaar halen dan?

als ik jou was zou ik de nek eraan laten zitten en misschien ook de brug. als die onderdelen niet exact goed zitten, speelt je gitaar niet zo lekker. (intonatie is prut en je snaren hangen tegen de hals, of staan er juist een meter vanaf)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-10-13 17:55 ]</font>

Maiden Michiel
13 oktober 2002, 17:57
Ach ja, hetzelfde als op je 16e je brommer uit elkaar halen he?

Ik had al wel zo'n idee dat ik van die brug beter af kan blijven... Ach ja, ik zal anders een kijken, thnx iig!

Stefan16384
13 oktober 2002, 18:03
Volgens mij zijn de meeste gitaren van hout gemaakt. Dat zal bij jouw gitaar ook wel het geval zijn. Een schroefgat in hout zal na verloop van tijd niet echt meer bruikbaar zijn als je er vaak een schroef in een uitschroeft. Daarom zou ik niet zo snel even een gitaar uit elkaar halen alleen maar om te zien hoe dat ding in elkaar zit. Is een beetje zonde...

doncker
13 oktober 2002, 20:12
ik heb het ooit ook gedaan met een fender squier strat.Had ik beter niet gedaan want ik kreeg de pick-up's niet meer afgeregeld en men slagplaat was goed voor de schroothoop .Besluit 100 euro kosten voor een domme ingeving

greets

Anders Destium
13 oktober 2002, 20:46
Ik kan het je ook afraden, ik heb ook een strat eens uit elkaar gehaald, en nu zitten de elementen niet meer strak en de potmeters ook niet echt meer...

blimb
13 oktober 2002, 21:59
ik wil het zelf wel een keer doen .. ik wil namelijk wel eens de body hals verbinding .. bij geschroevde halzen eens wat beter bekijken ..

Stefan16384
13 oktober 2002, 22:16
Op 2002-10-13 21:59, schreef blimb:
ik wil het zelf wel een keer doen .. ik wil namelijk wel eens de body hals verbinding .. bij geschroevde halzen eens wat beter bekijken ..


Dat zou ik al helemaal noooooooooit doen als het niet echt nodig is. Die zou ik alleen los halen als je een nieuwe hals monteerd. Ik ben overigens niet echt voorzichtig uitgevallen. Ik haal ook alles uit elkaar, alles, behalve mijn gitaar.

Maiden Michiel
18 oktober 2002, 11:17
Advies: nee dus?

Negative K3 fan
18 oktober 2002, 11:22
Er kan zo weinig foutgaan als ej alleen je slgplaat eraf halen, maar het is niet echt boeiend om te zien...

Anders Destium
18 oktober 2002, 13:35
Op de sites van gitaarbouwers en sommige winkels kan je genoeg gitaren zien die half uit elkaar liggen of de verschillende onderdelen...

Moonchild
18 oktober 2002, 13:42
Omdat mijn vader en ik bezig zijn met allerlei trem modificaties (we proberen of we nog iets leuks van die lo-trs2 kunnen maken, denk aan nieuwe knife edges, nieuwe trembarholders, ultra kleine kogellagers, tremstuds etc.) ligt mijn gitaar geregeld uitelkaar.
De nek heeft er slecht 1 keer afgelegen, we hebben toen de neck joint ge-upgrade.

Maar zover ik kan zien kan er niet echt veel mis gaan als je maar een beetje oppast.
Verder is het heel leerzaam, vooral als je de floating trem er een keer uithaalt, je hebt nooit meer vragen over die brug, want je weet hoe alles werkt.

Negative K3 fan
18 oktober 2002, 14:47
Dat het leerzaam is gaat alleen op voor wanneer je een floyd rose hebt.