PDA

View Full Version : Fender Telecaster



guitarmusicman
13 oktober 2002, 17:32
Wat voor een gitaar is de Fender Telecaster eigenlijk? Is het niet zo dat het een goeie blues gitaar is? Maar kan je er ook rock op spelen of is dat echt heel moeilijk?. Als laatste wou ik even vragen hoeveel geld je er ongeveer tweedehands voor kwijt bent, maar wel dan een gewone standaard uitvoering (niet ge-upgraded en zo) en het moet een echte fender zijn. Dat begreep ik ook niet helemaal, moet het nou made in usa of mexico zijn om een echte fender te zijn? En is dus een 'fender'made in Japan een soort squier, heel vaag allemaal maar zoiets had ik wel ergens gelezen/gehoord.

Alvast bedankt voor de info.
greetz

p.s ja beetje veel vragen in een keer maar ja...

ik zie net trouwens op de zoekfunktie dat er niet veel mensen positief over spreken...maarjah toch ff weten wat jullie er van vinden

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2002-10-13 17:41 ]</font>

blimb
13 oktober 2002, 17:47
http://www/google.com
http://www.fender.com
etc. etc. etc. dan kom je een heel eind .. voor preizen van 2 de hands check ebay/marktplaats

BLOK182
13 oktober 2002, 17:49
prijs van een standaard USA Tele ligt zo rond de 700-800 euro, tenminste, dat kosten de strats, zal voor de tele niet veel anders zijn.

guitarmusicman
13 oktober 2002, 17:56
Ja ik heb natuurlijk ook al wel even op koopsitees gekeken en zo maar het zijn zelden standaard telecasters en daarnaast kosten ze meestal tweedehands zelfs 600 euro....maar kan je er nou wel een beetje verschillende muziek stijlen mee spelen (van blues tot rock, niet heel verschillend dus maar toch.

mzzl

hoofd
13 oktober 2002, 17:59
De telecaster is de gitaar bij uitstek om blues en rock mee te spelen! Het ding rockt al als je 'm vasthebt!

guitarmusicman
13 oktober 2002, 18:13
Kijk!! dat wou ik weten!..thanx!

oh eh...is dit wel een goede bron (als ik in je profiel kijk naar welke gitaar je zelf hebt) :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2002-10-13 18:16 ]</font>

Keith Richards
13 oktober 2002, 22:10
inderdaad tele's rocken .
blues,rock you name it, alles kan met dat ding ,en hij ziet er cool uit!!

Luca P
13 oktober 2002, 22:17
Ik heb zelfs een Jazz gitarist gehoord die op een Tele speelt.
Een beetje gitarist kan veel met zijn gitaar.

guitarmusicman
13 oktober 2002, 22:17
Beter!!
En ik neem aan dat het dus ook een beter gitaar is dan een standaard epiphone?...want voor mij zou het tussen die twee gaan, En humbucker heb ik zelf niet ECHT nodig..Ja het is voor mij dus wel aardig duidelijk : fender telecaster USA lijkt me dan he. Ik wil denk ik wel per se USA of is dat volgens jullie niet per se nodig?..

mzzl en alvast bedankt nog een keer

Keith Richards
13 oktober 2002, 22:55
probeer gewoon zoveel mogelijk tele's ,zowel usa als mex,je zult zien dat niet 1 het zelfde klinkt ,ook niet 2 exact dezelfde ,ik was heel lang op zoek naar een 52'ri ,overal in het hele land zoeken en spelen ,en waar vindt ik de mijne in londen die klonk zo goed en leek wel of tie voor mij gemaakt was,dus zoek en gij zult vinden =)
succes!

guitarmusicman
13 oktober 2002, 23:04
Maar ik moet ook onder een bepaald budget blijven, dat is ook een van mijn problemen...
Hoeveel moest jij/u er dan voor neerleggen uiteinelijk??..

Keith Richards
14 oktober 2002, 01:04
U ?? hahaha zeg maar jij voel me gelijk een ouwe lul ben 26 hahaha ,omgerekend was dat ongeveer 2100 gulden dat was ongeveer 8 jaar geleden .
heb toen wel goed moeten sparen want dat was toen VEEL geld voor mij.
maar ik bedoel maar tis 8 jaar geleden en nog steeds pak ik "haar" elke dag op en speel met veel plezier ,wat ik wil zeggen is wees niet te impulsief met kopen ,kijk rustig rond zet geld opzij tot je denkt dit is hem !! dan heb je er je hele leven plezier van (geldt voor elke gitaar )krijg je echt geen spijt van !

@iro
14 oktober 2002, 01:24
Het moet niet altijd usa zijn hoor, ik heb zelf een mex. en die is ook top. Misschien kun je bij een mex de elementen upgraden maar dat is niet echt nodig vind ik. Nog een tip je kunt met een tele wel wat harder spelen maar hij scheurt toch niet zoals een gitaar met humbuckers hoor, dus als je echt stevige rock wilt zou ik je meer een gibson ofzo aanraden, of als je echt bij tele wilt blijven is een fat tele wel iets voor jou.
In mijn menig is een tele meer voor het cleane werk. Dat is ook de reden waarom ik hem heb, de meest prachtige cleane sound. maar als je echt wilt scheuren kijk dan eens bij ibanez, of als je ook wel clean wilt en toch nog wilt scheuren ga dan maar eens in de gibson/epi richting kijken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: @iro op 2002-10-14 01:24 ]</font>

michielv
14 oktober 2002, 08:15
Ik sluit me maar aan bij de mensen die aangeven dat een goede gitaar niet per se uit de USA hoeft te komen. Sterker nog, ik ken zat slechte exemplaren (van Gibson en Fender) made in the USA.

Belangrijk is dat JIJ er lekker op kunt spelen en er de dingen mee kunt doen wat je wilt. Of dat nu op een 3000 euro Gibson is of een 50 euro Hondo maakt niet uit.

AutoStatic
14 oktober 2002, 08:57
Hondo rules, was m'n eerste gitaar.
'n Tele rockt echt wel!!! Er zijn genoeg punkbandjes die 'm gebruiken en ook één van de gitaristen van Green Lizard gebruikt 'm, hup drop D en rocken maar. Hij heeft trouwens een USA Tele en 'n Squier Tele en hij is er nog niet uit welke hij fijner vindt. Hoeft dus idd geen bal uit te maken waar de gitaar vandaan komt.

Keith Richards
14 oktober 2002, 12:23
precies het maakt echt niet uit hoe duur de gitaar is,ik noem maar even een willekeurige gitarist,eric clapton bijv.
hij speelt echt net zo goed op een squier strat als op z'n blackie,alleen het geluid is verschillend ,en 9 van de tien keer zijn gitaren van de pro's helemaal voor hun afgesteld.ikzelf heb ook een squier jap uit begin 90 nou die gitaar klinkt echt goed hoor laat je niet beinvloeden door mensen die zeggen "wat speel jij op een squier of epihone of weet ik veel wat hahahah" en er zitten er zat van op dit forum hier,(alleen voor de mensen die zich aangesproken voelen)
kan nog wel even door gaan KOOP GEWOON WAT JIJ LEKKER VINDT SPELEN EN KLINKEN !

Keith Richards
14 oktober 2002, 12:26
p.s. voor de mensen die willen zeggen "geluid alleen verschillend "fender heeft niet voor niks de jap fabriek gesloten omdat ze net zulke goede gitaren gingen bouwen als usa fabriek,alleen goedkoper !

schaap
14 oktober 2002, 12:35
waarom heeft iedereen een ibanez of een fender. Fuck dat. Ik weet dat ut goeie gitaren zijn maar ik vindt ut irritant dat iedereen ze heeft !!!!

AutoStatic
14 oktober 2002, 12:46
Dat doen we expres. Om mensen zoals jij te irriteren.

Keith Richards
14 oktober 2002, 13:32
Op 2002-10-14 12:35, schreef schaap:
waarom heeft iedereen een ibanez of een fender. Fuck dat. Ik weet dat ut goeie gitaren zijn maar ik vindt ut irritant dat iedereen ze heeft !!!!

hey schaap vermeld dan even wat voor gitaar jij heb !

guitarmusicman
14 oktober 2002, 15:10
Ah oke. dus als jij heb voor 2100 gulden nieuw gekocht hebt, zou ik voor ornd de 1100 gulden eentje kunnen krijgen?? Dat is omberekend dus rond de 500 euro tweedehands??...dat zou wel in de richting van mijn budget komen!! Maar nieuw...neuh, dat zit er voor mij echt niet in. Moet ik nog 10 jaar sparen of zo hehe :grin:

Keith Richards
14 oktober 2002, 15:16
nee dat kan je wel vergeten zijn nu ongeveer rond de 1800 euro nieuw en tweedehands partikulier rond de 1000 euro daar heb ik ze wel eens voor gezien.die
52'ri is dus flink duurder geworden

guitarmusicman
15 oktober 2002, 16:13
Jah maar ik hoef niet per see een 52iger hoor...Want ik heb dus nu helemaal geen tijd en jah over een tijdje een beetje..geen 1000 euro denk :sad:
oh en nog iets..Iemand ervaring met de 5-minut kits van rokinger..het ziet er namelijk wel aardig uit, jah het is geen fender maar een leuk prijsje en als het geluid ook goed is jah....UItroproberen van de gitaar wordt jammer genoeg wel moeilijk.

http://www.rockinger.de/showroom/bausaetze.htm

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2002-10-15 16:17 ]</font>

michielv
15 oktober 2002, 16:34
Ik heb die bouwpakketten ook al gezien maar helaas geen ervaring met dit merk. Schijnt wel goed te zijn.

Overigens waren hier ook wel wat mensen positief over Squier Affinity Tele van 170 euro. Tenzij je daar weer allerlei andere elementen enzo in moet gaan zetten, dan wordtie weer duur...

guitarmusicman
15 oktober 2002, 21:06
Jah het is een beetje dom en vast een vooroordeel maar ik weet niet, squier. Ik heb niet te veel vertrouwen in het merk en als het zo goedkoop is al helemaal niet (ja ik weet het hij kan dan nog wel lekker spelen en goed klinken en zo maar toch). Dus blijf ik maar bij me vooroordel &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">
En het is toch zo dat een Fender telecaster altijd het echtere telecaster geluid zal hebben dan een ander merk, of hoeft dat niet per see
thanx

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2002-10-17 16:02 ]</font>

MetalliCat
15 oktober 2002, 21:11
Op 2002-10-14 12:46, schreef AutoStatic:
Dat doen we expres. Om mensen zoals jij te irriteren.

:grin: :grin: :grin:

jpb
19 oktober 2002, 23:18
Tele's zijn de veelzijdigste van de drie bekendste solid-body modellen (tele/strat/LP).
M.u.v. hard-rock/metal (LP) kan 'ie eigenlijk overal voor gebruikt worden (blues/rock/country....), zelfs jazz (Mike Stern), en voor funk zou ik geen betere keuze weten.
Groot dynamisch bereik, vet op de hals- en fel bijtend op de brugpositie.
Overigens nauwelijks veranderd sinds 'ie in 1950 als eerste solidbody van de tekentafel van Fender kwam.

doncker
20 oktober 2002, 21:14
zelfs voor punk want de gitarist van NO FX speel(t/de) op een fender tele dus het is een goede gitaar

greets

doncker

Neals
20 oktober 2002, 21:31
alles moet theoretisch kunnen op elke gitaar (tenzij je 7 string stukken op een 6 string wilt spelen) maar tis gewoon de gitaar die de sound bepaald. en als je iets vind wat lekker klinkt en speelt, gaan dervoor.

Anders Destium
21 oktober 2002, 00:12
Alleen omdat een of andere bekende punker op een Tele speelt is het een goede gitaar?

guitarmusicman
27 oktober 2002, 11:51
Maar de tele is dus ook veelzijdiger dan de strato?...Want erg verschillend zijn ze toch niet..alleen 1 elementje meer en andere body vorm..Kan iemadand het essentiele verschil noemen?
mzzl

sash
27 oktober 2002, 13:00
Er is een groot verschil in geluid (in mijn oren dan). Een tele heeft een heel typerend geluid, wat scheller dan van een strat, maar wel erg lekker.

vulvasonic
1 november 2002, 00:23
Tsja Sash, dat zegt nou iedereen. Maar ik heb een prachtig klinkende tele die veel warmer klinkt dan menig strat.

En guitarmusicman, waarom niet een 2e handsje? Een beetje Fender, zeker de tele, kan niet kapot. Voor 2/3e van de nieuwprijs heb je een even goede gitaar als een nieuwe.

menneke
10 november 2002, 19:07
Ik was gisteren op een Hardcore festival in Maastricht en daar speelde een van de grootste hardcore legendes op een telecaster zonder dat er andere elementen in gegooid waren. Dus voor de mensen die beweren dat het een wimpy gitaar is bewijst dit maar weer het tegendeel

skabouter
13 november 2002, 23:34
ja, maar hoe je gitaar ook klinkt, en wat voor elementen je hebt. je kan er altijd de zwaarste metal en rock mee spelen...>>>>ALS JE EEN VET DISTORION PEDAL HEBT. dan kan het volgens mij altijd. als je er maar genoeg laag en gain in pleurt.

de telecaster is trouwens ook een heerlijk SKA-gitaartje. als slaggitaar. geweldige klank. twang heet dat ofzo, toch ?

michielv
14 november 2002, 09:06
Yep, hoewel "twang" meer met country geassocieerd wordt.

Een tele is een hele koele gitaar en zal denk ik uiteindelijk altijd wel mijn favoriete gitaar blijven...

skabouter
14 november 2002, 10:45
tis niet mijn favoriet. maar ik wil hem er zeker wel later bij hebben, gewoon als extra`tje. net als ene GIBSON lespaul/en ES.

skabouter
14 november 2002, 10:45
tis niet mijn favoriet. maar ik wil hem er zeker wel later bij hebben, gewoon als extra`tje. net als ene GIBSON lespaul/en ES.