PDA

View Full Version : Liedjes spelen



steff-o--v
2 januari 2006, 15:33
Ik speel nu ... kort gitaar en kan van die vage slappe solo-dingetjes als Jingle Bells / Ode To Joy / Greensleeves / Happy Birthday en zo.
Ken ook gewoon akkoorden, geen barre-akkoorden,maar gewone akkoorden.
Nou zat ik zomaar wat te spelen en toen kwam mijn zus binnen "nu een echt liedje" en dat is het probleem, dat kan ik niet.
Zulke dingen kan ik al niet:

Am
Psychic spies from china
.......F
Try to steal your mind’s elation
Am
Little girls from Sweden
.........F
Dream of silver screen quotations
....C.................G
And if you want these kind of dreams
......Dm.......Am
It’s californication

Heb de akkoorden maar even met puntjes op de goede plaats gehouden....
Dat is dan toevallig Californication, maar ik snap dat hele akkoordenschema-achtige ding niet. :oops: :oops:
Ik weet dat het heeeeeeeeel slecht is, maar ik snap het niet. Als iemand niks te doen heeft, wil diegene me het dan op de kabouter-plop-manier uitleggen? Please?
Alvast bedankt

sebass
2 januari 2006, 16:13
Koop anders een akkoordenboek waar alle akkoorden inclusief vormen in staan. Je moet gewoon de akkoorden op de plaats spelen waar ze in de zin staan aangegeven. Je kunt ze gewoon aanslaan of tokkelen. Gewoon dat akkoord blijven spelen totdat de andere aan de beurt is.
Waar zit het probleem precies?

SBloke
2 januari 2006, 17:17
Heel veel liedjes die je hoort op de radio/mp3/whatever worden niet als accoorden gespeeld maar losse noten die in de betreffende acoorden liggen.
Accoustisch kun je deze nummers goed spelen door gewon met een ast ritme de accoorden te spelen die je hierboven noemt. Zelf kun je op deze manier natuurlijk ook makkelijk nummers spelen... In een vast tempo (eventueel een metronoom erbij zetten)


Gewoon even 4 willekeurige acoorden die je welhaast MOET kennen achter elkaar geplakt....

E 2 3 4/ G 2 3 4/ D 2 3 4/ A 2 3 4

dus sla 4 keer een E aan, dan vier keer een G enz. Als je het heel strak speelt merk je al snel dat ze acoorden wel bij elkaar passen, maar dat er geen muziek in zit. Ga je er echter wat gevoel in gooien en af en toe afdempen met je rechter hand door de druk op de snaren te verminderen en met je linkerhand harder, zachter, sneller en langzamer aan te slaan dan heb je ineens muziek. Maak zelf je ritme met beide handen.

Als je nu weer terug gaat naar californication hoor je op een gegeven moment dat ritme wel...

Damn, dit is zo lastig om goed uit te leggen... en ik kan hier niet opnemen helaas.

Coco
2 januari 2006, 20:50
He Joe van Hendrix is ook goed te spelen en een prima oefening in het wisselen van akkoorden.

komt neer op: C CC G G D DD A A E EE E E E EE E E

En dat net zo lang tot het nummer je de oren uitkomt :-D

moretel
3 januari 2006, 19:31
Ik speel nu ... kort gitaar en kan van die vage slappe solo-dingetjes als Jingle Bells / Ode To Joy / Greensleeves / Happy Birthday en zo.
Ken ook gewoon akkoorden, geen barre-akkoorden,maar gewone akkoorden.
Nou zat ik zomaar wat te spelen en toen kwam mijn zus binnen "nu een echt liedje" en dat is het probleem, dat kan ik niet.
Zulke dingen kan ik al niet:


Troost je heel veel gitaristen (ook de wat betere hebben hier moeilijkheden mee),
punt is dat je niet te snel tevreden moet zijn , stort je op een liedje en speel het helemaal, concentreer op de overgangen, dat kan in het begin weken duren zoniet maanden, en als je denkt dat je het kan kan het altijd nog beter.
Begin maar eens met een goed boek te kopen en heel hard te oefenen en niet binnen een paar maanden resultaat te verwachten.
Bij de overgang van open naar barre accoorden kun je gerust een half jaar uittrekken voordat het wat soepeler gaat.
Maar volharding loont op den duur en het oefenen.