PDA

View Full Version : fender twin reverb



spexx
13 oktober 2002, 12:37
heb hier een twin reverb staan in bruikleen.
hij zag er niet uit, stond dan ook al jaren stil en jullie weten wat stof in de knoppen kan doen.pokkeherrie! en niet meer leuk. dus even poetsen,wat contactspray en cockpitvernieuwer voor de buitenkant.Nu is hij weer om aan te zien. Maar met het poetsen ontdek ik dat de knop van het mastervolume ook kan uitgetrokken worden. Wie kan mij vertellen waarvoor dit dient?

jpb
13 oktober 2002, 15:51
Uitgetrokken levert de vol. knop een 'boost'. Dit effect schijnt niet erg zinvol te zijn omdat twins voor clean gemaakt zijn. Als hij nog niet naar 135W is opgevoerd zou dat betekenen dat hij uit ~1976 is. Klopt dat?
Laat wel de elco's (filtercaps) checken door een GOEDE tech, wanneer de amp zo lang niet gebruikt is.
Bij twin reverbs is het absoluut de moeite waard om hem helemaal gezond te maken. Hele goeie versterkers die dan weer minstens 30 jaar meekunnen. succes.

the sure thing
13 oktober 2002, 19:50
... idd: goe na laten kijken. Geen twee Twin reverbs klinken hetzelfde. Ook ik had een versie (uit 1978) met een uittrekbare master-volume. Het geluid wordt er niet mooier op! Voor clean blijven deze series (silver face) het best geschikt, tenzij je met scherupedalen aan de slag gaat. Een natuurlijke vervorming heb ik bij de Silverface Fenders nooit mooi gevonden.

Luca P
13 oktober 2002, 21:59
Een natuurlijke vervorming heb ik bij de Silverface Fenders nooit mooi gevonden.


Ik heb een 20 watt DeLuxe reverb uit '79/'80 maar dat ding klinkt als je hem open draait redelijk "Neil Yougerig".
Alleen thuis is dat een probleem.

Luca P
13 oktober 2002, 22:00
Neil Young, dus.

jamar
15 oktober 2002, 19:00
Die uittrekbare volumeknop is idd bedoeld om een extra boost te geven. Maar mooi is 't absoluut niet. Een twin is zo'n beetje een van de beste cleane versterkers die ooit gebouwd zijn. Als je wilt scheuren kun je b.v. een tubescreamer tussen je gitaar en je amp plaatsen. Ook dat klinkt lekker. Ik heb mijn 73 twin bij Arie-Jan Folkerts in Renkum laten reviseren en hij speelt weer als nieuw. Kost natuurlijk wel wat.

PeArLjAm
15 oktober 2002, 21:27
Op 2002-10-15 19:00, schreef jamar:
Ik heb mijn 73 twin bij Arie-Jan Folkerts in Renkum laten reviseren en hij speelt weer als nieuw. Kost natuurlijk wel wat.


Wat kost dat ongeveer en wat doen ze er dan zoal aan?? Ik heb ook een oude twin reverb die nodig eens nagekeken/opgeknapt moet worden..

jamar
17 oktober 2002, 12:08
Op 2002-10-15 21:27, schreef PeArLjAm:


Op 2002-10-15 19:00, schreef jamar:
Ik heb mijn 73 twin bij Arie-Jan Folkerts in Renkum laten reviseren en hij speelt weer als nieuw. Kost natuurlijk wel wat.


Wat kost dat ongeveer en wat doen ze er dan zoal aan?? Ik heb ook een oude twin reverb die nodig eens nagekeken/opgeknapt moet worden..


Dat is natuurlijk een beetje afhankelijk van hetgeen er moet gebeuren. Arie-Jan heeft in mijn Twin de condensators,een potmeter en een paar voorversterkerbuisjes vervangen en de bias bijgesteld (de buizen had ik net zelf vervangen) al met al was ik rond de 140 Euro kwijt.

qwerty
18 oktober 2002, 22:58
een topic over twins, en SASH heeft nog niet gereageerd?!?!?!?! :grin:


:B

Ic3gl0vE
18 oktober 2002, 23:06
Sash zit in Joegoslavië op dit moment

philbee
19 oktober 2002, 11:02
ik zal dan maar voor Sash reageren. Lol.
Die uittrekbare 'boost' knop op SF Twins is nutteloos. Wat je wel kunt doen om een beetje crunch te krijgen is de mastervolume terug draaien tot ongeveer 3 en dan met de kanaal volume werken. Draai wel de bas dan terug anders gaan de speakers te snel 'kleppen'.

Ik ken weinig gitaristen die niet met een of ander effect pedaaltje werken dus waarom niet een tubescreamer ertussen zetten dan heb je 'the best of both worlds' zo'n twin klinkt dan echt heel vet, en ik kan het weten.

sash
25 oktober 2002, 00:33
En nog iemand die het kan weten :smile:
Die pull master is idd om er een soort van boost aan te geven. Mijn ervaring is dat het geluid er lelijker van wordt en ik gebruik hem dus ook niet :smile: