PDA

View Full Version : Eenvoudige transistor (voor)versterker ontwerpen



DarknessAwaits
1 januari 2006, 18:18
Hallo allemaal,

voor school hebben we de opdracht gekregen om een simpele versterker te ontwikkelen. Ik had al een topic gelezen van een klasgenoot maar ik wil graag ook de theorie en het gehele principe begrijpen ipv. een kant en klaar schema te gebruiken.

Ik heb uiteraard al flink wat gezocht op internet maar eigenlijk is mijn basiskennis gewoon ver beneden peil. Ik had er stiekem op gehoopt dat ik dan ook daadwerkelijk les zou krijgen in elektro als je Elektrotechniek gaat doen, maar daar is helaas bitter weinig van te merken.

1 keer heb ik uitleg gehad over de werking van de voorversterker en de docent wist zeker waar hij het over had maar voor mij was het veel te veel info in korte tijd zodoende kom ik er nu echt nog niet uit.

Mijn overige info heb ik voornamelijk hier vandaan: http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/lesson6.html#6_3
Maar ik zit heel erg met de berekeningen, ze staan erg door elkaar heen en ik zie door de bomen het bos niet meer.

De voorversterker moet aan de volgende eisen voldoen:

* de ingangsimpedantie bedraagt 100kΩ.

* De versterking is instelbaar van 0 tot 20x met een afwijking van 15% bij het maximum.

* Het frequentiegebeid van de voorversterker loopt minstens van 60Hz tot 18 kHz (-3dB-punten).

* De uitgangsimpedantie bedraagt maximaal 1 KΩ.

Als iemand me zou kunnen vertellen waar ik kan beginnen met mijn berekeningen of een goede duidelijke website met dit onderwerp zou ik heel dankbaar zijn.

nog een gelukkig nieuwjaar.