PDA

View Full Version : Twin Reverb kraakt



Wilco
1 januari 2006, 16:05
Ik heb de laatste tijd gemerkt dat mijn SF Twin Reverb (mastervolume, 135 watt) een vreemd krakend geluid geeft bij met name erg lage noten, dus vooral op de lage E snaar.
Bij nadere inspectie van de speakers (had ik in de jaren dat ik hem heb nog niet eerder gedaan), kwam ik deze "reparatie" tegen:
http://members.home.nl/wvandenwildenberg/DSCN0623.JPG
Kan dit de oorzaak zijn? Is het reden om de speakers, oranje JBL D120F's, te vervangen?
Wat is überhaupt jullie mening over deze speakers? Kan ik een betere sound krijgen (minder "pinnig" in het hoog, minder snel dichtklappend bij de laagste basnoten) door er andere speakers in te zetten? Zo ja, wat zijn goede vervangers?

nicoverduin
1 januari 2006, 18:01
klinkt eerder als een los kontakt bij de buisvoeten mogelijk. Die reparatie zit er al langer en ziet er nog goed uit. Lijkt me stug dat dat het probleem is.
Nico

Wilco
1 januari 2006, 21:51
Zou het nog een "microfonische" buis kunnen zijn? Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat zou moeten klinken.
Het zou toch al niet zo'n slecht idee zijn de buizen te vervangen, die zitten er al weer een jaartje of drie in. Wat zouden goede buizen zijn om ze te vervangen?

nielsduursma
1 januari 2006, 22:19
kan ook een rotte kabel zijn, die TE veel bass door zich heen gejaagd krijgt.

matto
2 januari 2006, 09:22
Nog niet zo lang geleden stond er een artikeltje in gitarre & bass over de werking in of uit fase van luidsprekers.
Met name de JBL d 120 speakers werden daar in genoemd.
Misschien een idee om de + en - van de speakers eens om te keren en te luisteren of dat een beter resultaat geeft?

nicoverduin
2 januari 2006, 10:06
Lijkt mij van niet als deze speakers er al jaren in zitten.
Nico

PeeVee
2 januari 2006, 14:56
Misschien een idee om de + en - van de speakers eens om te keren en te luisteren of dat een beter resultaat geeft?

Dan gaan ze vooruit-achteruit i.p.v. achteruit-vooruit toch? Ik worstel daar nog steeds mee hoor (Nico ook geloof ik) maar neig te zeggen dat dat niets uithaalt? Staat b.v. wel in boek van Gerald Weber (waar ik het ook een vreemd vind hoor, hij heeft het dan over een Bassman die "forward moving speakers" zou hebben). Wie weet daar iets zinnigs over te zeggen?

matto
2 januari 2006, 15:10
Het artikel waar ik aan refereer staat in Gitarre&Bass van oktober 2005.
Hierin verteld de auteur Udo Pipper dat het gunstig is dat een versterker in zijn geheel "vooruit "speelt.
Ik heb hier ook ooit wel eens iets over gelezen in het boek van Gerald Weber(hip vintage amps of zo iets)maar heb er nog nooit veel aandacht aan geschonken.
Het een en ander heeft met het aantal versterkertrappen te maken, in iedere versterkertrap wordt de fase een keer omgedraaid.
Zo blijken oude tweed bassmans en Marshall jtm versterkers "achterwaarts" te spelen
Niet alle luidsprekers blijken dezelfde gevoeligheid voor dit fenomeen te hebben, Bij Eminence speakers is het volgens het genoemde artikel bijna niet waarneembaar.
Het schijnt dat oude Jensen speakers en ook de JBL D 120 speakers andersom gepoold zijn.
De Hr. Pipper begrijpt best dat er wellicht lezers zullen zijn waarvan "einer oder anderer der kopf jetzt raucht"
Ik had in dit geval het idee van: probeer dat eens uit en laat eens horen of je veranderingen in het geluid kunt waarnemen.
Dat in /uit fase verhaal had ik al eens opgemerkt bij het doorkoppelen van de kanalen van een silverface Fender met reverb.
Als je dan beide kanalen op ongeveer 4 zet dan lijkt het geluid wel zachter te worden.

Mr.Jay
2 januari 2006, 15:31
Misschien een idee om de + en - van de speakers eens om te keren en te luisteren of dat een beter resultaat geeft?
Dan gaan ze vooruit-achteruit i.p.v. achteruit-vooruit toch? Ik worstel daar nog steeds mee hoor (Nico ook geloof ik) maar neig te zeggen dat dat niets uithaalt? Staat b.v. wel in boek van Gerald Weber (waar ik het ook een vreemd vind hoor, hij heeft het dan over een Bassman die "forward moving speakers" zou hebben). Wie weet daar iets zinnigs over te zeggen?

Heb het al vaker getest > nooit verschil gehoord. Alleen belangrijk als je meerdere speakers / amps tegelijk gebruikt.
Ik heb wel div. fenderamps die omgepoold moeten worden als ik ze met andere fenders tegelijk gebruik.

JaY

Mr.Jay
2 januari 2006, 15:36
Het artikel waar ik aan refereer staat in Gitarre&Bass van oktober 2005.
Hierin verteld de auteur Udo Pipper dat het gunstig is dat een versterker in zijn geheel "vooruit "speelt.
Ik heb hier ook ooit wel eens iets over gelezen in het boek van Gerald Weber(hip vintage amps of zo iets)maar heb er nog nooit veel aandacht aan geschonken.
Het een en ander heeft met het aantal versterkertrappen te maken, in iedere versterkertrap wordt de fase een keer omgedraaid.
Zo blijken oude tweed bassmans en Marshall jtm versterkers "achterwaarts" te spelen
Niet alle luidsprekers blijken dezelfde gevoeligheid voor dit fenomeen te hebben, Bij Eminence speakers is het volgens het genoemde artikel bijna niet waarneembaar.
Het schijnt dat oude Jensen speakers en ook de JBL D 120 speakers andersom gepoold zijn.
De Hr. Pipper begrijpt best dat er wellicht lezers zullen zijn waarvan "einer oder anderer der kopf jetzt raucht"
Ik had in dit geval het idee van: probeer dat eens uit en laat eens horen of je veranderingen in het geluid kunt waarnemen.
Dat in /uit fase verhaal had ik al eens opgemerkt bij het doorkoppelen van de kanalen van een silverface Fender met reverb.
Als je dan beide kanalen op ongeveer 4 zet dan lijkt het geluid wel zachter te worden.

N.a.v. dát artikel had ik dus ook mijn testen gedaan met div. speakers/amps, steeds ook alles tot op 1 speaker losgehaald en dan maar tig keer luisteren met omgekeerde polen---> nada, noppes, klinkt mij hetzelfde. Dus heb ik schijnbaar gelukkig allemaal ( meest ouwe )speakers die daar geen probleem mee hebben :lol:

JaY

Mr.Jay
2 januari 2006, 15:36
Het artikel waar ik aan refereer staat in Gitarre&Bass van oktober 2005.
Hierin verteld de auteur Udo Pipper dat het gunstig is dat een versterker in zijn geheel "vooruit "speelt.
Ik heb hier ook ooit wel eens iets over gelezen in het boek van Gerald Weber(hip vintage amps of zo iets)maar heb er nog nooit veel aandacht aan geschonken.
Het een en ander heeft met het aantal versterkertrappen te maken, in iedere versterkertrap wordt de fase een keer omgedraaid.
Zo blijken oude tweed bassmans en Marshall jtm versterkers "achterwaarts" te spelen
Niet alle luidsprekers blijken dezelfde gevoeligheid voor dit fenomeen te hebben, Bij Eminence speakers is het volgens het genoemde artikel bijna niet waarneembaar.
Het schijnt dat oude Jensen speakers en ook de JBL D 120 speakers andersom gepoold zijn.
De Hr. Pipper begrijpt best dat er wellicht lezers zullen zijn waarvan "einer oder anderer der kopf jetzt raucht"
Ik had in dit geval het idee van: probeer dat eens uit en laat eens horen of je veranderingen in het geluid kunt waarnemen.
Dat in /uit fase verhaal had ik al eens opgemerkt bij het doorkoppelen van de kanalen van een silverface Fender met reverb.
Als je dan beide kanalen op ongeveer 4 zet dan lijkt het geluid wel zachter te worden.

N.a.v. dát artikel had ik dus ook mijn testen gedaan met div. speakers/amps, steeds ook alles tot op 1 speaker losgehaald en dan maar tig keer luisteren met omgekeerde polen---> nada, noppes, klinkt mij hetzelfde. Dus heb ik schijnbaar gelukkig allemaal ( meest ouwe )speakers die daar geen probleem mee hebben :lol:

JaY

Wilco
3 mei 2006, 07:05
Om zelf maar eens een oude thread weer op te pikken. Ik merk de laatste tijd nog steeds die vervelende kraak. Nu heb ik afgelopen weekend de kans gehad om alleen de speakers te testen door ze op m'n 18 Watt clone aan te sluiten. Ook op die manier zit er dezelfde kraak in het geluid. Aan de buizen of aan de amp zelf lijkt het dus niet te liggen.
Ik neig er dan ook steeds meer naar om er nieuwe speakers in te zetten (tenzij jullie nog andere oorzaken weten die ik kan nakijken).
Wat zouden goede vervangers of wellicht upgrades zijn voor de JBL's die erin zitten?