PDA

View Full Version : 8 LED's



Daniël_san
1 januari 2006, 15:07
Hey mensen,

Ik heb ene vraagje, Hoe grote weerstand heb ik nodig om 8 (gele) LED's aan te sluiten op 1 9volt batterij?


bedankt alvast,
Daniël

JER00N
1 januari 2006, 18:13
Uitgerekend met LED Calculator kom ik op zo'n 15 ohm uit. :)

Daniël_san
1 januari 2006, 18:18
Ey bedankt :) Maar wat is dat LED Calculator? Een pcprogramma of wat anders?

JoostBaksteen
1 januari 2006, 22:59
Ey bedankt :) Maar wat is dat LED Calculator? Een pcprogramma of wat anders?

http://www.google.nl/search?q=LED+Calculator

Dan moet je op dat bovenste linkje klikken........

JER00N
1 januari 2006, 23:57
Ik heb een programmaatje daarvoor, moet je even zoeken op www.gideontech.com :)

Enterprice
2 januari 2006, 08:26
Zal dat wel goed werken?
Over elke Led zal zo'n 2,4 Volt vallen dus totaal 8x2,4=19,2 Volt terwijl de voedings spanning maar 9 Volt bedraagt.

birt
2 januari 2006, 11:23
er bestaan wel schakelingen met een transistor of iets dergelijks die ervoor zorgen dat je niet zoveel stroom trekt van een 9v batterij en toch een heel aantal leds hebt. google er even naar

Robbert
2 januari 2006, 13:40
Zal dat wel goed werken?
Over elke Led zal zo'n 2,4 Volt vallen dus totaal 8x2,4=19,2 Volt terwijl de voedings spanning maar 9 Volt bedraagt.

Parallel en in serie ;)

Speeddemon
2 januari 2006, 13:47
Als je ze in serie doet (ik spreek uit ervaring), dan wordt elke verdere LED minder helder.
Je zult ze dus parallel moeten doen, en ieder een weerstand geven van tussen 470 Ohm tot 680 Ohm.
Overigens kan in sommige situaties die verzwakking (bij serie) wel mooi zijn.

birt
2 januari 2006, 18:51
Als je ze in serie doet (ik spreek uit ervaring), dan wordt elke verdere LED minder helder.
Je zult ze dus parallel moeten doen, en ieder een weerstand geven van tussen 470 Ohm tot 680 Ohm.
Overigens kan in sommige situaties die verzwakking (bij serie) wel mooi zijn.

is het niet net ongekeerd?? je verdeelt in parallel toch de stroom over de verschillende leds terwijl in serie de stroom in de gehele keten dezelfde blijft? (knijp me niet dood als ik me hier vergis :p)

Geronimo
2 januari 2006, 21:16
Je hebt gelijk birt, in serie zal de stroom door alle leds hetzelfde blijven, maar de spanning zal door acht gedeeld worden.

9/8 = 1,125 volt zal er dus over elke led vallen. Volgens mij is er dan niet eens een weerstand meer nodig.

Dirk_Hendrik
2 januari 2006, 22:12
[quote]

is het niet net ongekeerd?? je verdeelt in parallel toch de stroom over de verschillende leds terwijl in serie de stroom in de gehele keten dezelfde blijft? (knijp me niet dood als ik me hier vergis :p)

Bijna mee eens. Een Led, evenals elke diode is een niet lineaire component. Je kunt em dus in berekeningen over stroom en spanning niet regelrecht benaderen al was het een weerstand.

Bij parallelschakeling zal de diode met de laagste doorlaatspanning (en een paar mV verschil tussen de 1 en de ander is dan de scheidsrechter) het grootste tot alle vermogen pakken.

In serieschakeling is de stroom door alle leds even groot. De spanning per led is die doorlaatspanning bij de 1 zal dat dus bijvoorbeeld 1.25 volt zijn en bij de ander 1.27.

Ik ben het met Geronimo eens dat in deze configuratie de weerstand weggelaten mag worden.

Daarnaast ben ik erg benieuwd wie de ledcalculator heeft bedacht. Klinkt als een onzinnige tool voor newbies die zelfs niet in staat zijn de wet van ohm toe te passen. Daar je vele verschillende leds hebt ( low current, verschillende kleuren met bijbehorende werkspanning) moet zo'n calculator een dito database hebben om enigzins relevante resultaten te geven.

Stitch
2 januari 2006, 23:24
He maar het gaat er om de lichtsterkte van en led toch juist om hoeveel de spanning bedraagt die er over staat?? Dan moet je ze dus parallel aansluiten om de reden die speeddemon aangeeft.

En idd die tool houd geen rekening met hoeveel mv de leds nodig hebben..

Enterprice
3 januari 2006, 08:17
Inderdaad lijkt de Leds parallel schakelen het beste, ik kom dan uit op een voorschakel weerstand van 350 Ohm per Led.
Er van uitgaande dat de werkspanning van een gele Led 1,9 Volt en de stroom 20 ma bedraagd.

Dirk_Hendrik
3 januari 2006, 08:43
Nee. Het gaat niet om de spanning die je er op zet. Het gaat om de stroom. Een LED is een diode en heeft een vaste werkspanning.

birt
3 januari 2006, 14:20
Nee. Het gaat niet om de spanning die je er op zet. Het gaat om de stroom. Een LED is een diode en heeft een vaste werkspanning.
inderdaad, zet die leds maar eens in parallel aan een batterij. ze zullen minder fel branden

Enterprice
3 januari 2006, 16:13
ok,stel ik wil een voorschakelweerstand van een LED berekenen, waarvan de doorlaatspanning 1,2 Volt is en de stroom moet 20mA zijn.
De voedingspanning is 9 Volt
Dan moet ik toch eerst de doorlaatspanning van de LED van de voedingsspanning aftrekken en daarna met de formule R=U/I de weerstand berekenen.
Dus 9V -1,2V=7,8 V/20MA=390 ohm
Is dat nu juist of niet?

Geronimo
3 januari 2006, 18:46
ok,stel ik wil een voorschakelweerstand van een LED berekenen, waarvan de doorlaatspanning 1,2 Volt is en de stroom moet 20mA zijn.
De voedingspanning is 9 Volt
Dan moet ik toch eerst de doorlaatspanning van de LED van de voedingsspanning aftrekken en daarna met de formule R=U/I de weerstand berekenen.
Dus 9V -1,2V=7,8 V/20MA=390 ohm
Is dat nu juist of niet?

Dat is juist ja.

Geronimo
3 januari 2006, 18:50
Hier staat 't ook allemaal:

http://nl.wikipedia.org/wiki/LED

Handig toch dat internet! Kan al mijn MTS boeken wel wegpleuren, scheelt een hoop ruimte in mijn hok...