PDA

View Full Version : podxt nu stereo versterkt



harrie-beton
1 januari 2006, 14:53
Heerlijk wat een geluid. Lekker breed hoewel de versterkers in de oefenruimte te dicht bij elkaar staan. Dit klinkt al goed :-)

twee keer 100 watt 15 inch. De podxt is grotendeels mono, maar de modulatie effecten (phaser / chorus flanger) en de delays kunnen stereo.

http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/stereo_tko.jpg


als ik me verveel zal ik eens opnames met microfoons maken.

Negative K3 fan
1 januari 2006, 17:27
kleine tip van mij, als je stereo gaat spelen moet je eens een bruut overstuurd basisgeluid nemen en daar overheen een stereo chorus, met depth en rate op bijna nul en mix op 100%, wordt het heel breed van...

wat voor peavey versterkers zijn dat eigenlijk?

Negative K3 fan
1 januari 2006, 17:28
kleine tip van mij, als je stereo gaat spelen moet je eens een bruut overstuurd basisgeluid nemen en daar overheen een stereo chorus, met depth en rate op bijna nul en mix op 100%, wordt het heel breed van...

wat voor peavey versterkers zijn dat eigenlijk?

Jeanken
1 januari 2006, 19:15
Zoals je duidelijk op de foto ziet TKQ115, ik vermoed dat het een basversterker is, wordt vaak gebruikt om een vrij neutrale klank te krijgen om modulatiespul in te prikken.

Josdevos
2 januari 2006, 08:22
Basversterkers kunnen zeer goed klinken met modellers. Toen ik mijn XT Live nog had plugde ik die soms ook in op de oude laney bascombo van onze bassist als m'n stack niet in het repetitiehok stond.

iam
2 januari 2006, 12:39
hoeveel kost zo'n peavey?

Baker
2 januari 2006, 15:11
Toch snap ik het niet,

ik weet dat harrie hier goede resultaten mee behaalt.

Ik heb echter een POD 2.0
i.c.m. een peavy centurion bass amp met 15" speaker klinkt het ding echter voor geen meter. (geluid blijft in de kast zitten, beetje schel ook)

tips harrie?

harrie-beton
2 januari 2006, 15:15
Niet elke bas amp is gelijk..

ik heb een aantal bass amps getest en deze beviel goed. Bijvoorbeeld een ampeg klonk niet mooi maar deze wel.
Deze speaker heeft een schel piekje maar die is heel erg richting gevoelig. Samen met de pod is er een mooie knor in het midden gebied.
De bass is lekker strak zonder modderig te zijn.

Ik heb 2 dure Rode microfoons en zal dit eens opnemen.

Josdevos
2 januari 2006, 15:23
Was bij mij oko een beetje schel en direct maar met de grafische EQ op de amp was de schelheid tot een minimum te herleiden...

Daniël_san
2 januari 2006, 17:38
hoeveel kost zo'n peavey?

De TNT serie kost rond de 500. Ik denk deze ook. Dat zou je beter kunnen vragen op basgitaarforum.nl denk ik.

Dude
3 januari 2006, 09:49
en dit is je gitaar setup ??

harrie-beton
3 januari 2006, 11:12
ja, dit is de setup.

Ik speel nog met andere groepen en schnabbels maar dan versterk ik via kleinere dingen.

Alle sounds die ik wil komen uit het kleine rode kastje. Maar sinds de microprocessor telt grootte niet meer.

Stitch
3 januari 2006, 15:01
en waarom eigenlijk geen active monitor? En op welke modus heb je de pod bij die basversterkers? Want bij studio/direct houd je het effect van een microfoon en combo/stack modus lijkt me niet van toepassing hier

Dude
3 januari 2006, 15:31
warom dan in godsnaam basamps ??

explain want ik snap hem niet ??

harrie-beton
3 januari 2006, 22:24
Ik doe een poging.

De podxt heeft een gewoon line signaal als output die alleen maar rechtdoor versterkt hoeft te worden. Je kunt de speaker simulation uitzetten maar dat heeft 2 nadelen:

1. Je geluiden klinken niet zo als thuis omdat ik daar over koptelefoon en Alesis studio monitoren speel. De podxt klinkt gewoon thuis mooi, waarom zou je dat veranderen?

2. Als je de speaker simulatie uit zet dan kun je de pod niet in de pa prikken, de in ear van de zanger of direct opnemen en das jammer. Hij kan helaas niet tegelijk.

Ik gebruikte een PA (2 keer 450 watt) en een zangset 2 keer 100 watt als versterking. Het klinkt leuk maar op hoge volumes miste is druk en bas. Het geluid komt schel over en zonder body.

Nu heb ik 12 jaren gespeeld op 4 keer 12 inch celestion t75 en dat drukte wel, geloof me. Ik had een buizenbak met el34 buizen.

Nu hebben wij eigen oefenruimte en onze bassist had in 2003 een peavey tnt versterker en het viel me op hoeveel midden en hoog daar nog uit kwam.
Toen de rest van de band er niet was probeerde ik de pod daarover: heerlijk, een vrij strak midden maar een heerlijke body in het geluid.
Een ook genoeg hoog! Een gitaarspeaker komt maar tot de 8 kilohertz...

Deze TKO lijkt erg op de tnt en de combinatie klinkt heerlijk. Nu heb ik er twee, dat is nog fijner. 1 speaker miste soms net de power om de band te overstemmen. Deze 2 tko's klinken heerlijk. Op de meeting neem ik ze mee en dan mag iedereen proberen.

Ik ben tevreden en blijf hier eerst bij.

Mijn theorie is dat de PA's of zangset die ik heb gebruikt teveel hoog erin sturen vooral bij hoge volumes. Het zijn niet de allerduurste die ik heb gebruikt namelijk. De tko is ook lekker compact vind ik.

Kom naar de meeting 29 januari en oordeel met uw oren!

zjanke
4 januari 2006, 07:56
Een ook genoeg hoog! Een gitaarspeaker komt maar tot de 8 kilohertz...



Dit vind ik vreemd, een speaker die gemaakt is om laag te produceren heeft ook een hoger bereik aan de bovenkant :???:

harrie-beton
4 januari 2006, 10:24
Basversterkers hebben vaak genoeg hoog om het gitaarsignaal weer te geven. Dat doen ze omdat de slappende bassisten dit hoog willen.
Ik zeg niet dat ze meer hoog hebben. Maar wel meer dan genoeg.


ps Stevie Ray Vaugan speelde altijd over een fender bassman geloof ik.

Jeanken
4 januari 2006, 10:46
ps Stevie Ray Vaugan speelde altijd over een fender bassman geloof ik.

Was dat geen bruine Vibroverb?
Brian Setzer speelt op blonde Bassmans, maar er zijn er erg veel eigenlijk die dat doen.

Scali
4 januari 2006, 12:54
De eerste Marshalls waren ook op de Bassman gebaseerd (JTM45 enzo). De meeste latere Marshalls zijn eigenlijk doorontwikkelingen daarop (andere/meer buizen etc). Sowieso zijn stacks ook oorspronkelijk voor bassisten gemaakt (12" is in principe een hele grote speaker, in de hi-fi wereld is dat zelfs voor een (sub)woofer nog best groot... voor het bereik van een gitaar zou een squaker meer voor de hand liggen).
Dus in zekere zin spelen heel veel gitaristen op een 'basversterker', en dat is eigenlijk nou juist waarom een gitaarversterker zo anders is dan een PA of hi-fi versterker... De karakteristiek en het bereik zijn verre van neutraal.

Stitch
4 januari 2006, 14:44
he harrie tijdens de meeting zoek ik je ff op ben hier heel benieuwd naar!

pauld
5 januari 2006, 17:22
Basversterkers hebben vaak genoeg hoog om het gitaarsignaal weer te geven. Dat doen ze omdat de slappende bassisten dit hoog willen.
Ik zeg niet dat ze meer hoog hebben. Maar wel meer dan genoeg.


ps Stevie Ray Vaugan speelde altijd over een fender bassman geloof ik.

Sommige baskasten hebben een aparte hoge tonen unit, soms ook een hoorn of een reflex poort/pipe. Waarom vinden we die eigenlijk niet op een gitaar cabinet ?

Heb je dit type ook nog kunnen testen met je POD ?

Verder vroeg ik mij af of er nog andere mensen zijn met een POD die ook live met een stereo combo opstelling/bas unit werken (welke ?)

Raffie
9 januari 2006, 09:11
Hoi, speel sinds geruime tijd met een pod xt pro, klint vet met mijn 2x90W lampeneindtrap en Line6 CAB met speakersimulator aan. met mijn vorige marshall cab 1960 was 't niet geweldig. Nu heb ik vorige week de xt kunnen testen met een Mackie SRM450 , actieve monitor ... wow wat een klank helder,diepte,definitie echt niet normaal en pokkeluid ...

Raf

harrie-beton
9 januari 2006, 21:26
Sommige baskasten hebben een aparte hoge tonen unit, soms ook een hoorn of een reflex poort/pipe. Waarom vinden we die eigenlijk niet op een gitaar cabinet ?
Heb je dit type ook nog kunnen testen met je POD ?

Ik heb dit wel geprobeert , bijvoorbeeld een trace elliot en dat klonk goed maar dat was me te duur omdat ik Stereo wilde.
In principe heb je geen tweeter nodig omdat een normale gitaar amp ook geen tweeter nodig heeft. De podxt simuleert een gitaar-amp.
Nu speel ik ook akoestische over dezelfde set soms en dat klinkt ook goed genoeg.