PDA

View Full Version : help.....vraag die met spoed beantwoord moet worden.



sKa3
12 oktober 2002, 11:48
ik kan van iemand een H&K attax 200 voor 350 euro kopen. deze prijs lijkt mij wel ok maar ik wil weten of ik met die attax 200 ook op lager niveau (slaapkamer/buren niet gek makend) kan spelen. Zou je bijvoorbeeld 1 speaker (zitten dus twee in) los kunnen koppelen zodat je weer de helft van het vermogen hebt? er zit een -10 decibel knopje op maar ik weet niet of het dan nog ok klinkt. ik moet snel beslissen dus help....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sKa3 op 2002-10-12 18:38 ]</font>

BLOK182
12 oktober 2002, 13:39
In principe kan je met zowat elke versterker op een acceptabel geluidsniveau spelen. Alleen sommigen klinken gewoon wat lekkerder naar mate je ze verder opendraait. Dat met die speakers loskoppelen weet ik niet zeker, maja, er loopt hier vast wel een expert rond die er iets meer van weet.

MegaDrive
12 oktober 2002, 13:48
Je kunt gewoon de recording output gebruiken (op de stereo installatie) of de koptelefoonuitgang, want die zit er ook op. 1 speaker loskoppelen zal niet gaan omdat de belastbaarheid van de speakers bepaald wordt door de wijze waarop deze zijn aangesloten (waarschijnlijk parallel). Als je echt de speakers wilt gebruiken dan moet je hem idd heel zacht gaan zetten waardoor het karakter van de versterker niet goed tot uiting komt. Als de speakers via een losse jack kabel worden aangesloten zou je een powerbrake of loadbox kunnen gebruiken. 350 euro is in elk geval geen gekke prijs voor dat ding.

BluesJR
12 oktober 2002, 14:04
Haaj,
ik heb zelf de Attax 200 en ik gebruik hem voornamelijk op slaapkamer volume. Er is geen duidelijk verschil in geluidskwaliteit met de volumeverhogingen... het is een solidstate (met een klein voorbuisje).
De speakers kunnen heel gemakkelijk losgekoppeld worden. De aansluitingen zijn exern, maar ik heb het ook eens gedaan en ik vond niet dat er echt een daling in volume te merken was. Het was meer de spreiding van het geluid dat verminderde.
Ik hoop dat je nu genoeg antwoorden hebt, zoniet.. laat het ff weten.

sKa3
12 oktober 2002, 14:18
Heb je dan niet kans dat de speaker die je er niet uittrekt overbelast raakt? Omdat die 240 watt dan maar naar 1 ipv 2 speakers gaat. Of werkt dat niet zo?

McCloud
12 oktober 2002, 14:54
Je kunt GEEN Loadbox, HotPlate, Powerbreak of andere attenuator op deze versterker aansluiten. Zoals al eerder is gezegd, het is een solidstate versterker, geen buizenbak. Attenuators kunnen alleen aangesloten worden op echte buizenversterkers. Omdat het solidstate is zul je weinig merken van geluidskwaliteit verlies op lage volumes. Dit is eigenlijk alleen bij buizenbakken het geval.

BluesJR
12 oktober 2002, 15:45
Ohw.. en nog iets; die decibel verhoging dmv een knopje die je beschreef is van de effects loop en niet van de versterker zelf.
Just so you know...

sKa3
12 oktober 2002, 15:53
Op 2002-10-12 14:18, schreef sKa3:
Heb je dan niet kans dat de speaker die je er niet uittrekt overbelast raakt? Omdat die 240 watt dan maar naar 1 ipv 2 speakers gaat. Of werkt dat niet zo?


???? wie weet het antwoord, BluesJR jij hebt het ooit geprobeerd of niet?

Droffie
18 oktober 2002, 14:59
Ik zou nog effe doorsparen voor een buizenbak. Niet kopen die shit. zonde van je geld.

Ic3gl0vE
18 oktober 2002, 17:01
Op 2002-10-12 15:45, schreef BluesJR:
Ohw.. en nog iets; die decibel verhoging dmv een knopje die je beschreef is van de effects loop en niet van de versterker zelf.
Just so you know...



maar als je dan een kabeltje van de FX send naar de FX return doet en je zet de FX loop aan heb je alsnog -10Db hoor :smile:

Dude
18 oktober 2002, 17:40
voor 300 euro een peavey classic VT 2x12 50 watt versterker die clean blijft tot 10. tenzij je de gain knop ook op 10 draait uiteraard.... anyway een 6L6 eindbuizenbak voor 300 euros, bel me maar 0641704479

the sure thing
18 oktober 2002, 21:13
... wel ff voor de duidelijkheid: NIET ZOMAAR SPEAKERKABELS GAAN LOSTREKKEN!!!! Ten eerste verandert de weerstand van de speaker(s) en bij bepaalde weerstanden vindt de versterker dat misschien niet zo leuk. Daarnaast maakt het qua geluidsvolume nauwelijks uit, uit hoeveel speakers geluid komt. 100W uit 4 speakers of 1 speakers klinkt nagenoeg even hard. Niet zomaar doen dus (tenzij je er vaerstand van hebt).

sKa3
18 oktober 2002, 22:38
hmm, ik dacht al dat het niet zomaar kon. maar goed, ik kan op mijn rp7 pre-amp het volume ook al heel laag zetten dus met het 'slaapkamervolume' zal het wel goedkomen denk ik.

woensdag ga ik de Attax 200 testen en als hij goed is kopen voor 330 euro. volgens mij best een goede prijs voor een versterker die maar 1 jaar gebruikt is (dat zegt de verkoper tenminste) en als het goed is in helemaal perfecte conditie. (wel drie jaar oud, factuur enz allemaal aanwezig)

weet nog iemand iets waar ik op moet letten? deze vraag zal wel al heel vaak gesteld zijn maar misschien is er iets dat speciaal voor de H&amp;K Attax serie geldt ofzo.

Ic3gl0vE
18 oktober 2002, 23:01
ja losse input... heeft die attax van mij ook een beetje en ik heb er wel meer over gehoord maar dat had ik je al wel verteld volgens mij

sKa3
20 oktober 2002, 12:55
Als dat het enige is ben ik blij; niemand nog iets nuttigs te melden?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sKa3 op 2002-10-20 12:58 ]</font>