PDA

View Full Version : echo/delay



Fonz
11 oktober 2002, 14:55
wat is precies het verschil tussen een (digitale) echo en een delay?

Pegasus
12 oktober 2002, 09:51
Ik ben zelf aan het proberen omdat uit te vinden. Eén verschil is dat je de echo op een eindeloze herhaling kunt zetten. Sla je een noot/akkoord aan, zet je de gitaar vervolgens aan de kant en kun je lekker lang van je gitaargeluid genieten zonder dat je op je gitaar speelt. (gaat op den duur wel vervelen...)
Het is misschien niet voor niets dat deze beide effecten bij Ibanez op één pedaal zitten.

Guinness
12 oktober 2002, 13:50
Je moet eens kijken wat die woorden zelf betekenen en je komt al een heel eind. Echo betekent in goed nederlands Echo en dat wil zeggen dat het effect klinkt alsof je geluid wordt weerkaatst op een ander oppervlak voor het jouw oortjes weer bereikt. Bij een goed echo apparaat kun je de ruimte waarin je geluid wordt weerkaatst instellen. Bijvoorbeeld Church Hall. Als je je kunt voorstellen hoe je gitaar in een kathedraal zou klinken heb je een idee wat een een Echo doet. Maar je kan ook huiskamer instellen of badkamer, enz.

Delay betekent Vertraging en dat is precies wat dit apparaat doet. Het geeft eerst het orginele geluid maar voegt achteraf je geluid nog eens toe, met vertraging. Je kunt intellen hoe vaak dat dit gebeurt, hoeveel tijd tussen die stukjes moet zitten en hoe hard dat dit moet gebeuren. Je kunt een delay heel natuurlijk laten klinken en heb je het effect een beetje als een echo (verwarrend) maar bij de extreme instellingen kun je hele vreemde geluiden krijgen zoals bij een hele korte vertraging en een lange, harde uitloop. Echte space geluiden. Maar je kunt ook langere stukjes herhalen en steeds een noot toevoegen en daardoor hele vreemde klanktapijten bouwen.

Maar probeer altijd eens even uit in de muziekzaak. Zelf zou ik voor een goed Echo apparaat gaan. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk was.

dml
14 oktober 2002, 04:13
Delay en Echo worden vaak verward met elkaar, net als tremolo en vibrato.

Ga maar eens ergens hoog in de Alpen staan en roep Echo, je hoort het dan ws meerdere malen terugkomen op verschillende tijdstippen. Das dus echo. Met het vertrouwde delay-pedaal doen we eigenlijk nix anders, je laat je signaal een aantal keer terugkomen op vooringestelde tijdstippen, of nog leuker op de maat van de muziek (tap-delay).

Fonz
14 oktober 2002, 08:28
bedankt voor de reacties, al moet ik zeggen dat ik nog steeds het verschil niet echt snap.
Maar ik ga ze gewoon ns proberen en luisteren wat de verschillen zijn

Ik heb nog meer domme vragen, maar die stel ik later,
tot later