PDA

View Full Version : gitaar of basgitaar



Ronald
11 oktober 2002, 12:37
ik ben pas net begonnen met gitaar spelen , maar ik weet nog nie zeker of ik nou gitaar of basgitaar wil gaan spelen. basgitaren zijn helaas wel duurder en er is ook minder makkelijk les voor te vinden enzo aangezine ik niet op de muziekschool terecht kan.

ik heb alleen nog maar op een gitaar gespeeld maar ik vraag me af of bas spelen eigenlijk niet veel makkelijker is? of vergis ik me daar in?

pimmetje
11 oktober 2002, 12:55
Ik denk dat er niet overdreven veel verschil in moeilijkheidsgraad zit tussen het leren van gitaar of basgitaar.

Op beide instrumenten is 't vrij gemakkelijk om de beginselen te leren en al snel een beetje leuk weg te pingelen. Voor beide instrumenten geldt ook dat het moeilijke juist ligt in het dan steeds verhogen van je niveau... het instrument echt te leren bespelen.

Eén voordeel van gitaar boven bas is denk ik de mogelijkheid om in je eentje nummers te spelen. Met alleen een akoestisch gitaartje kan je sommige nummers al aardig laten klinken (ook vroeg in je carriere). Met alleen een bas is dat iets lastiger.

Een groot voordeel van bas boven gitaar is het band-gebeuren. Er is een enorm overschot aan gitaristen en een tekort aan bassisten. Als je makkelijk een bandje wilt vinden, is bas geen slechte keuze.

FNaRK
11 oktober 2002, 13:07
VERRADER :grin:

MetalliCat
11 oktober 2002, 13:11
En met een bas kun je sneller in een bandje als met een gitaar, maar over wat moeilijker/makkelijker is; als je het ze bekijkt kan je beter blokfluit les nemen ofzo :smile:

alhambra
11 oktober 2002, 13:13
Nadeel is dat je als bassist in de chat niet serieus genomen wordt :grin: .

Anders Destium
11 oktober 2002, 14:20
En dat je je als bassist als vrouw moet gaan gedragen omdat je (zie boven) ook zo behandeld gaat worden...

Raffel
11 oktober 2002, 14:24
vervelend, ben ik ff opgelucht...

Poolmow
11 oktober 2002, 14:41
Zoals hierboven weer eens duidelijk blijkt zijn de meeste gitaristen een stel patsers die niet willen toegeven dat ze zonder de bas helemaal nergens zijn :smile:

guitarmusicman
11 oktober 2002, 15:21
Bas makkelijker dan gitaar?!!, dach het niet. Het is in beide instrumenten even moeilijk om heel goed te worden en daarbij komt ook dat je met bast meestal het tegen ritme speelt dus moet je toch een erg goed ritme gevoel hebben. Ik zeg dus ook niet dat bas moeilijker is, het is verschillend zoals dat met alle instrumenten is.

mzzl

Anders Destium
11 oktober 2002, 15:25
Is ook maar gekkigheid, er wordt aangenomen dat de basisbeginselen van bassen eenvoudiger te doorgronden zijn. Maar zie er maar eens echt goed in te worden, kost enorm veel tijd...
En ik neem niet aan dat iedereen opeens op 8-snaren gaat spelen om de bassist overbodig te maken :smile:

ibanezman
11 oktober 2002, 17:22
goed gehoor is ook van belang bij bassen dus makkie ist niet

Moonchild
11 oktober 2002, 18:35
Ik vond bas eerlijk gezegd makkelijker dan gitaar. Minder snaren, geen akkoorden (zoals op de gitaar dan), geen snelle solo's

Als je zomaar een cd pakt uit de cd winkel heb je dik grote kans dat je al na een tijdje alle basspartituren kan spelen, dis niet het geval met gitaar.

MetalliCat
11 oktober 2002, 19:32
Inderdaad. Ik vind het gewoon makkelijker..

Arbz
11 oktober 2002, 19:37
Geen snelle solos op de bas?
Tsjah tis maar wat je wilt, maar dat kan heus wel hoor :smile:

Sommige bas-rifjes zijn ook eng.

Elk instument is moeilijk om goed te leren spelen - maar who cares, lol maken is belangrijker. Doe je dat met een bas? (en een stel vrienden met drumstel gitaar etc) is dat prima, maar ook met een gitaar lukt het :smile:

sebass
11 oktober 2002, 20:04
Doe het beiden :grin: Doe ik ook.

Neals
11 oktober 2002, 20:26
Ik bas ook naast het gitaarspelen....
kvin dat het ook een toevoeging is als je nummers gaat schrijven.

Ronald
12 oktober 2002, 17:27
wel weer een nadeel van een bas is dat ie duurder is en aagezien ik maar weinig geld heb is da nie erg handig

bovendien heb ik nu al een gitaar ( die niet van mij is ) om op te oefenen en een geen bas , maar eerlijk gezegd lijkt een bas mij wel cooler , maar ja op gitaar kan je wel meer spelen , een bas is meer ondersteuning zeg maar

Bigfoot414
16 februari 2003, 16:52
ff over het naspelen van de baspartijen. als jij zomaar met de peppers mee wil spelen moet je toch wel iets meer weten dan de standaard toonladddertjes

skabouter
16 februari 2003, 17:14
waarom zegt men dat een bas duurder is ?
das toch helemaal niet waar ? beide instrumenten heb je in bijna alle denkbare prijsklassen !

ik speel beide. ik vind bass qua naspelen van nummers makkelijker dan gitaar. maar bas is lang niet zo simpel als het lijkt. vooral theorie is hier van groot belang. en ook goed gehoor, en ritme.

ik denk dat het niveau van topbassisten (Wooten, Flea, Claypool,Miller) zeker even hoog is (zo niet hoger) vergeleken met goede gitaristen (krevtis, Vai, Satriani)

McCloud
16 februari 2003, 17:35
Bas is zeker niet makkelijker dan gitaar spelen. Ik speel het allebei (ik heb vroeger bas gespeeld in bandjes, speel nu voornamelijk gitaar). Bas lijkt misschien makkelijker, maar dat is het zeker niet, ook niet in bandjes (zoals al eerder gezegd, een bassist is samen met de drummer de basis van een band. Als die niet goed is is de muziek zeker drama).

Als je echt eens wat moeilijke baspartijen wil horen moet je eens naar de volgende muzikanten/bands luisteren:
- Red Hot Chili Peppers (bassist: Flea)
- Primus (bassist: Les Claypool, ooit geweigerd bij Metallica omdat hij te goed was :grin:)
- Marcus Miller
- Victor Wooten (een aantal jaren uitgeroepen tot beste bassist ter wereld, wat hij op een basgitaar doet is niet te volgen)
- John Patituci
- Michael Manring

Zo zijn er nog wel een aantal, maar dit waren de bassisten die het eerst in me opkwamen.

Hankey
16 februari 2003, 18:04
Toevoeging: Incubus - Dirk (Alex) Lance :smile:

Neals
16 februari 2003, 23:06
waarom hoor ik niet Level 42 hand in hand met de basgitaar