PDA

View Full Version : Celestion Vintage 30 vs. Koch/Jensen VG12-90



dml
11 oktober 2002, 12:27
Wie heeft hier iets zinnigs en goed onderbouwd over te zeggen??
Voor mij in ieder geval nooit meer Celestion Vintage 30 schreeuwbakken. Doet u mij maar een container Koch's!!!

Chiel
11 oktober 2002, 13:49
Ik heb zelf een 4x12” Koch met V30’s en een 2x12” Koch met Jenssen speakers. Wat mij opvalt is dat de Jenssens een wat grotere (bredere) bundel uitstralen waardoor je een goed geluid hebt wanneer je er dicht bij staat. De V30’s hebben een hele smalle bundel waardoor je jezelf maar op één plek echt goed kan horen. Zodra je een stap opzij zet is je geluid weg.
Ik moet wel zeggen dat de V30’s veeeeeeeeeeel bruter klinken, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat het 2 maal zoveel speakers zijn.


Greetz, Chiel.

PS:de 2x12" kast is te koop .. .. ..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chiel op 2002-10-11 13:50 ]</font>

dml
12 oktober 2002, 06:48
Nou, mijn ervaringen:

Toen ik mijn Multitone 100 combo kocht, zaten daar V30's in. Ik heb er ook direct een 2x12 cab bij gekocht, eveneens met V30's. Wat mij vooral opviel was dat de V30's op hoog volume gingen "schreeuwen", klonken niet strak meer. En als ik alleen met het combo speelde dan klapperden de speakers. Dus ik ontevreden naar Dolf Koch, hele verhaal uitgelegd en hij gaf toe dat 100 watt eigenlijk teveel is voor de 2 V30's in het combo. Hij bood aan om de speakers kosteloos te vervangen voor de Koch speakers, deze zouden volgens hem klinken als V30's maar wel wat luider. Ik ben daar gelijk op ingegaan en heb ook de 2x12 cab laten voorzien van Koch speakers. Diezelfde avond moest ik ook spelen dus dat werd gelijk de vuurdoop. Ik zette mijn spullen neer, stelde alle knoppen in zoals ik gewend was. Tijdens de soundcheck keken mijn medebandleden verschrikt naar mij en ik verschrikt naar mijn versterker. Wat een laag ineens!!! En wat een volume!!! En strak....... Ik kon de toonregeling neutraal zetten, dit was en is mijn sound. WAUW!!!
In het verleden heb ik ook een Marshall 4x12 gehad met V30's maar dit klinkt lang niet zo "strak" als de VG90's. Het laag en het hoog lopen bij de Koch's verder door en ook op hoog volume blijven ze strak klinken.
Een kameraad van mij heeft de V30's uit zijn Engl cabs ook vervangen door Koch's en wil ook nix anders meer. Natuurlijk, het blijft een kwestie van smaak maar ik probeer het conservatieve gitaarvolk ook eens verder te laten kijken dan hun neus lang is. Of heb ik nou iemand tegen het zere been geschopt :wink:
Onderhand heb ik ook een Powertone met een Koch 4x12..........erbij, hehehehehehe

dml
12 oktober 2002, 06:49
Chiel, wat wil je voor de Koch 2x12 hebben??

Moonchild
12 oktober 2002, 19:32
Ik heb ook de Twintone met de Koch/Jensens gekozen, en niet de Celections

Casey
12 oktober 2002, 20:10
Me 2.
Die jensens klinken perfect , ik ga nog een losse 1 x 12 halen voor onderm m'n Twintone Combo .

Lacrymosa
13 oktober 2002, 17:52
Ik heb een Koch Multitone 50 watt, met jensen
ik moet zeggen dat ik ze echt super vin klinken, heel erg strak en ze laten je gitaar echt zingen, kan ook door de amp komen maar goed.

Ik heb in de winkel op een ouwe met celestions gespeeld en die von ik wat rauwer/rommeliger klinken.

CheerS!!

Chiel
14 oktober 2002, 20:11
Hey dml, die Koch 2x12" (overigens in een werkelijk mega toppie conditie, omdat het een repetitie kastje is geweest) moet incl. zijn gewielde flightcase 375 euro opbrengen.

Greetz, Chiel

BLOK182
14 oktober 2002, 20:15
mmm goeie prijs, jammer dat blokkie geen geld heeft, leek me een leuke uitbreiding op mun mesa.

hawisaem
14 oktober 2002, 20:23
Bij Double D in Rijssen staat ook een 2x 12 inch Koch incl. Jensen speakers te koop.

BLOK182
14 oktober 2002, 20:30
zou het een beetje klinke samen? Mesa + Koch?
Mesa + Marshall klinkt iig niet echt mooi.

MegaDrive
14 oktober 2002, 23:50
Zowel Behringer als Peavey maken zeer goedkope (&lt; 500 euro nieuw) 4x12" speakerbakken met Jensen speakers erin. Die laatste klinkt errug goed, mits je van laag houdt. Keertje live gebruikt (120 watt,16 Ohm, PFFFFF!!! Goed voor metal!) Die van Behringer ken ik niet.

BLOK182
15 oktober 2002, 11:46
Dus zo'n 400 euro Peavey box is toch goed?

LordRiffenstein
15 oktober 2002, 12:03
Om even terug te keren naar het oorspronkelijk onderwerp. Naar mijn mening hebben V30 speakers to veel hoog mid. Als je met veel mid speelt dan klinken deze speakers scherp, zeker op hoog volume. Mensen die met high gain spelen verkiezen de V30 omdat ze meestal scooped spelen en dus wat extra mids kunnen gebruiken.

Ik heb 2 Engl kasten naast mekaar getest, eentje met V30's en eentje met de goedkopere V60's en de V60's klinken veel warmer.

Groeten,

Yoeri

dml
15 oktober 2002, 14:13
Ben het idd met je eens dat V30's nogal midderig schreeuwerig klinken. Hoe harder je ze zet, hoe meer pijn het gaan doen. Heb wel meer positieve reacties gehoord op de V-serie van Celestion.

Hee Chiel, als je 300 euro had gevraagd dan was ik meteen naar je toegekomen om 'm in te laden en af te rekenen. Mits je niet te ver van Zwolle zou wonen.......

The Gibsonman
15 oktober 2002, 15:42
Ik gebruik V30s en ik vind ze te gek klinken.
mijn stijl is jazz en fusion.
ik vind ze erg all-round

Chiel
15 oktober 2002, 19:12
Op 2002-10-15 14:13, schreef dml:
Hee Chiel, als je 300 euro had gevraagd dan was ik meteen naar je toegekomen om 'm in te laden en af te rekenen. Mits je niet te ver van Zwolle zou wonen.......


Als iemand mij een Eventide voor 600 euro zou aanbieden was ik ook meteen mijn auto ingesprongen . . . en dan mocht ie best een eind weg wonen.

Chiel
15 oktober 2002, 19:21
By the way, is ben eruuuuug tevreden met mijn full V30's loaded Koch kastje. Hangt gewoon heel erg af van je muziekstijl. Heb zelf nog een poosje op een Marshall 1960 gespeeld en die had in mijn optiek veeeeeel te veel laag. Echt een gonzende kast waar ik weinig aan had op het podium. De Jenssen speakertjes hebben ook wel veel laag, maar dit laag is niet zo irritant als ik altijd van die 1960 kast had.

Om even op die Behringer terug te komen, ik kan werkelijk niemand zo'n triplex gitaarkastje aanbevelen. Ik heb jaren lang subwoofer kistjes zitten bouwen en neem maar van mij aan dat zelfs de meest waanzinnige speaker ronduit klote klinkt in een slechte kast. En behringer kastjes verdienen in constructief opzicht nou niet bepaald de schoonheidsprijs . . .

maestro_nl
15 oktober 2002, 21:54
Mijn ENGL 1x12 (60x50x30, dus breed) met de Koch/Jensen speaker is van samengeperste stront gemaakt.

De Koch kasten van multi-berken.

En wat dacht je welke kast beter klinkt?
Precies, de ENGL met Koch/Jensen.
Sterker nog... 1x12 ENGL/Koch/Jensen beter dan de 2x12 Koch en misschien stiekem ook nog beter dan de 4x12 Koch.

Dus zelfde speaker (alleen 8 ohm ipv 16) en een breede, ondiepe kast en 'onmuzikaal' hout.

tja.

Casey
15 oktober 2002, 23:58
Ach ja , smaken verschillen , dat hou je altijd .
De ene houd van uhhmm .. stront en de ander vind berken weer beter klinken !

dml
16 oktober 2002, 11:46
Uhm, de Behringer kasten zijn van MDF gemaakt, niet van tri- of multiplex. Koch gebruikt trouwens ook (22 mm) MDF voor het speakerpaneel......

Hee Maestro, gaan we appels met peren vergelijken?? 1x12 kun je eigenlijk niet vergelijken met 2x12 en al helemaal niet met 4x12. Dus ik adviseer om je Engl 1x12 te vergelijken met een Koch 1x12...... :wink:

Bottomline: gewoon doen wat jij het lekkerste en mooiste vindt klinken.

Chiel
16 oktober 2002, 12:56
MDF/Triplex whatever. Ik ben gewoon helemaal niet weg van die in elkaar gepunnikte Behringerkasten. Tegenwoordig wordt MDF het meest gebruikt omdat deze snel te verwerken is en ze bovendien zeer prijsgunstig is.

Als ik naar mijn eigen Kochje kijk dan zijn de prijsverschillen t.o.v. een behringer meteen te achterhalen. Mijn Kochje is in zijn geheel van 22mm multiplex vervaardigd en net als de speakers is zelfs het achterschot met verzonken schroefdraadbusjes bevestigd. (dus niet met zwarte gipsschroeven).

Maar, you've got a point. Gewoon kopen wat je het mooist vindt klinken.

Casey
16 oktober 2002, 12:57
Hij vergeleek hem ook met een 1 x 12 en zijn 1 x 12 vind ie zelfs beter kinken dan een Koch met 2 x 12 of zelfs 4 x 12 (lollz :grin:).
Smaken verschillen dus dat kan toch , er is er altijd wel eentje die een bepaalde versterker zaad vind klinken , hij vergeet er aleen effe bij te zeggen dat het zijn mening is en ZEKER geen feit !
Ik heb een Engl Screamer getest en kocht een Koch dus...your milage may vary !