PDA

View Full Version : nobel ms-4 bekabeling?



pieter25
31 december 2005, 11:48
Dag beste mensen,

Ik heb sinds kort een nobels MS-4 midi switcher gekocht die ik icm mijn bogner shiva en VHT pittbull 45 wil gaan gebruiken.

De bogner heeft een stereo jackingang om van clean naar overdrive naar boost te schakelen.

De VHT heeft een soort van 5-pins din aansluiting waarmee je de kanalen plus boost etc kunt schakelen.

Ik heb dus kabels nodig om van de 2 mono --> 1 stereo jack te maken, en een kabel voor de 4 mono --> 5 pins aansluiting

Weet iemand waar ik die kan kopen of laten maken? Gr pieter

pieter25
31 december 2005, 16:26
niemand een idee?

piezo
31 december 2005, 19:07
Ik weet niet hoe handig je bent, dus ik omschrijf het vrij uitvoerig.

Als je de hele boel regelmatig meeneemt naar oefenruimte of podium zul je ook regelmatig in- en uit moeten pluggen, dus gebruik goede kabel en pluggen met een goede trekontlasting. Een goede losse DIN plug is vaak moeilijk te vinden; gebruik dan liever een oude DIN kabel met daaraan een goede plug. Nog beter: sommige MIDI kabels hebben ook 5 aders (al zijn er voor MIDI maar 3 nodig) dus die kun je ook gebruiken. Voordeel: de pluggen van MIDI kabels zijn meestal aangegoten en de kabel is in behoorlijke lengte verkrijgbaar.

Voor 2xmono>1xstereo kun je het beste een stukje goede (=stevige) stereo HiFi kabel nemen (zo'n dubbel snoertje: 2x ader met 2x afscherming), die je aan één einde splitst naar 2 mono jackpluggen. Stukje krimpkous om het splitspunt om verder splitsen te voorkomen. Aan de andere kant de 2 adertjes aan ring en tip van de stereo plug solderen en de beide afschermingen samen aan de schacht.

Voor 4xmono>DIN moet je bij voorkeur eerst even uitzoeken welke pen wàt schakelt op je versterker. Eén aansluiting (vanf nu "common" genoemd) zal vermoedelijk ca. 1 - 5 volt volt spanning voeren, de overige 4 niet. Ga na welke die common is. Als één van die 4 dan middels een schakelaar (c.q. MS-4) verbinding maakt met die common zal er iets schakelen in je versterker.

De DIN of MIDI kabel splits je aan één uiteinde en aan de 4 niet-common aders soldeer je 4 mono kabeltjes met 4 verschillend gemarkeerde/gekleurde monopluggen. Alle afscherming van de monokabeltjes samensolderen met de afscherming van de DIN kabel. Dat laatste is vooral voor de stevigheid van de verbinding, voor de werking maakt het niet uit. Let op: nu ook het common adertje van de DIN/MIDI kabel daar aan de afscherming solderen om de afscherming van de monopluggen ook common te maken.

Vergeet niet vóór het solderen om alle mono adertjes een krimpkousje te leggen en deze na het solderen over een kleine lengte om het soldeerpunt vast te krimpen (voor het geval ze zo weer los moeten).

Nu proberen of alle schakelfuncties werken door schacht en tip van de monopluggen even met elkaar in contact te brengen. Steeds meteen noteren welke plugkleur welke functie schakelt. Als het naar behoren werkt, de 4 krimpkousjes definitief krimpen en om de hele verbinding een min. 7 cm lange dikke krimpkous krimpen. Dan ook de 4 aansluitingen van de MS-4 overeenkomstig de mono pluggen markeren om steeds te weten welke plug in welke aansluiting moet.

Succes!

Ter info: ik heb hetzelfde moeten doen om mijn Koch met een MS-4 te kunnen schakelen. Helaas is daarvoor een 7 pens DIN plug voor nodig en daarvan heb ik geen stevige kunnen vinden. Bovendien kan ik met de MS-4 nòg maar 4 van de 5 functies schakelen.

piezo
31 december 2005, 19:11
Nog een weetje: Je kunt de MS-4 beter niet in je versterker of dicht bij luidsprekers monteren. De schakelrelais kunnen door het zware magneetveld verstoord worden.

pieter25
1 januari 2006, 12:07
hmm, en kant en klaar zijn deze kabels niet of nauwelijks te vinden?

piezo
1 januari 2006, 14:29
Misschien wel, maar zoeken kost misschien veel tijd en of je dat er voor over hebt, kun je alleen zelf bepalen. Want denk er ook om dat je een kabel in een voor jou geschikte lengte moet zien te vinden, anders moet je weer met mannetje/vrouwtje verlengkabels gaan werken.

Als je het zelf echt niet aandurft, is het misschien het beste om een kennis of vriend met een multimeter, soldeervaardigheden en enige electronicakennis te vragen om het voor je te maken. Ook op het forum zijn wel mensen die dergelijke werkzaamheden tegen betaling uitvoeren en misschien woont er wel zo'n forumlid in de buurt.

Offe............ ga leren jezelf te redden met basis electrovaardigheden. Eens moet toch de eerste keer zijn.

pieter25
2 januari 2006, 11:42
maar een stereo naar 2 mono jack kabel moet toch wel te vinden zijn?

piezo
2 januari 2006, 13:20
Dat lijkt misschien wel zo eenvoudig, maar ook die is niet courant in de dagelijkse consumentenelectronica. Een dergelijk verloopkabeltje wordt wel veel gebruikt voor z.g. "insert" verbindingen aan mengtafels, dus bij een muziekwinkel die veel studio en PA spullen heeft heb je wel een kans. Ik maak ze altijd zelf, ook omdat ik geschikte lengten wil hebben.

Overigens is juist zo'n stereo<>2xmono verloopkabeltje bij uitstek geschikt om als beginner zelf te gaan maken.

ieme
4 maart 2006, 16:18
post eens fotos van je setup!

Chiel
4 maart 2006, 21:23
Nogmaals maar een keertje dan.

www.paullenders.com (http://www.paullenders.com)

Bouwt, soldeert en modificeert alles wat met gitaar gear te maken heeft. Als hij het niet kan, stop dan maar met zoeken.

piezo
5 maart 2006, 12:04
Nogmaals maar een keertje dan.
www.paullenders.com (http://www.paullenders.com)Bouwt, soldeert en modificeert alles wat met gitaar gear te maken heeft. Als hij het niet kan, stop dan maar met zoeken.
Ja, om uit te rekenen wat de wortel uit 169 is kùn je natuurlijk een hoogleraar wiskunde inhuren. Maar zeer waarschijnlijk kan minstens een kwart van de tieners in de buurt het ook.

@ Ieme, ik neem aan dat je de setup van de topicstarter bedoelt?