PDA

View Full Version : Welke Fender?



sonic_youth
30 december 2005, 23:11
Ik ga binnenkort een Fender Stratocaster kopen, zowiezo een Fender (geen Blade ofzo). Ik heb hier gelezen dat iedereen erg positief s over de Mexico reissues, nou spreekt een 70's reissue mij erg aan (600 Euro). Maar ik zag dat je voor 900 Euro toch ook al een Amerikaan hebt (American Series). Is dat de 300 extra waard, of kan ik net zo goed zon reissue kopen?

vulvasonic
30 december 2005, 23:35
Waarschijnlijk krijg je hier geen eenduidig antwoord op. De meeste bezitters van de Mex RI's zullen je proberen te overtuigen van de kwaliteit van deze gitaren en misschien terecht.

Zelf zou ik toch liever een American Series Strat kopen. Ik vind ze heerlijk spelen, zijn perfect afgewerkt en zijn in feite gewoon betere gitaren. Fender heeft de American Series gemaakt met het idee dat over ieder detail van het oorspronkelijke ontwerp moest worden nagedacht om het daarna verder te ontwikkelen en verbeteren. Het is aan ieder om te bepalen of ze daarin geslaagd zijn, maar ik vind van wel.

Je krijgt:
- betere elementen
- betere electronica
- betere machanieken
- een betere afwerking
- een fijnere hals die makkelijker afstelbaar is en minder kans geeft op het aanlopen van snaren (vlakkere radius)
- fijnere en betere frets

Dat zijn mijn redenen om door te sparen voor een USA (of het geld te besteden aan een 2de hands USA).

up-guitarman
31 december 2005, 00:30
2de handse Amerikaan is the way to go !!! Heb net een Tele binnen voor een mooie prijs, en stratjes kom je 2de hands ook heel veel tegen, meer dan tele's nog !!!

Wat zoeken naar eentje 2dehands die je aanstaat zou ik zeggen !!!

Wabbie
31 december 2005, 01:17
idd, USA strats zijn over het algemeen beter dan mexicanen, hoe goed die mexicanen ook kunnen zijn.

Wat niet wegneemt dat mijn mexicaanse strat het na 15 jaar trouwe dienst nog steeds heel erg goed doet :lol:

sonic_youth
31 december 2005, 16:28
Een tweedehands lijkt me ook wel wat, maar wat het probleem is met die tweedehands stratocasters, is dat iedereen zn strat wel een amerikaan noemt, terwijl het gewoon een highway 1 ofzo is. En de stratocasters zijn niet van elk jaar evfen goed gelooof ik.

Lucluc
31 december 2005, 19:51
En de stratocasters zijn niet van elk jaar evfen goed gelooof ik.

Onzin, gewoon testen en dan zelf bepalen of ie goed is of niet. Hangt niet af van een bepaald bouwjaar.

Als je voor rond de 600 euro een 2ehands US standard kan kopen, dan is dat het beste wat je kan doen, TENZIJ je een meer 'vintage' feel wilt, dus bolle radius vd hals en een gewone 6 punts tremolo. Probeer ze eerst in een winkel met elkaar te vergelijken, maak een keus en koop er dan eentje 2ehands met niet te veel haast. 8-)

arne_lol
31 december 2005, 20:50
Wat is dan eigenlijk het verschil tussen bv een american deluxe , american vintage , Highway 1 enz...?
Salutjes

sonic_youth
31 december 2005, 21:37
Ik denk dat ik dan maar gewoon een nieuwe koop. Ik wil namelijk per se een sunburst met maple hals, maar als ik er zo een 2ehands tegenkom is het ook goed natuurlijk.

the sure thing
1 januari 2006, 21:44
in verlenging op deze vraag: ik zoek een Fender strat met een zo rond mogelijke toets (is dat zo'n groot mogelijk radius?) Dus aan de "speelkant" zeg maar waar de frets zitten . Welk model Fender heeft dat het meeste?

the sure thing
1 januari 2006, 21:45
in verlenging op deze vraag: ik zoek een Fender strat met een zo rond mogelijke toets (is dat zo'n groot mogelijk radius?) Dus aan de "speelkant" zeg maar waar de frets zitten . Welk model Fender heeft dat het meeste?

vulvasonic
1 januari 2006, 22:04
in verlenging op deze vraag: ik zoek een Fender strat met een zo rond mogelijke toets (is dat zo'n groot mogelijk radius?) Dus aan de "speelkant" zeg maar waar de frets zitten . Welk model Fender heeft dat het meeste?

Dat is een zo klein mogelijke radius (7.25” Radius, de American Series strat heeft een radius van 9.5”). Dan kom je dus op de Vintage Reissue modellen uit. Mexicaans is dan heel goed betaalbaar. Amerikaans begint dat rond de 1500 euro (USA Vintage Reissue). Tweedehands begint dat rond de 800 euro, maar dan moet je een beetje mazzel hebben. Meestal zie je ze op de 2de hands markt tussen de 1000 en 1200 euro.

hendrix1989
2 januari 2006, 13:03
Op een mexican 70's strat heb je wel vintage elementen en hardware, dus als je een vintage strat liefhebber bent (zoals ik)... maar gewoon allebei proberen en de voor jou gevoel beste nemen (ik ben niet de eerste die dit zegt :wink: )

hendrix1989
2 januari 2006, 13:04
Op een mexican 70's strat heb je wel vintage elementen en hardware, dus als je een vintage strat liefhebber bent (zoals ik)... maar gewoon allebei proberen en de voor jou gevoel beste nemen (ik ben niet de eerste die dit zegt :wink: )

hendrix1989
2 januari 2006, 13:05
Op een mexican 70's strat heb je wel vintage elementen en hardware, dus als je een vintage strat liefhebber bent (zoals ik)... maar gewoon allebei proberen en de voor jou gevoel beste nemen (ik ben niet de eerste die dit zegt :wink: )

zjanke
2 januari 2006, 18:03
in verlenging op deze vraag: ik zoek een Fender strat met een zo rond mogelijke toets (is dat zo'n groot mogelijk radius?) Dus aan de "speelkant" zeg maar waar de frets zitten . Welk model Fender heeft dat het meeste?

Als je deze week naar Conijn in Eindhoven gaat kun je waarschijnlijk voor weinig iets leuks kopen. De toko is verkocht en wat er nog hangt gaat voor hele knappe prijzen weg. Afgelopen zaterdag hingen er nog wat fenders, ook in sunburst.
De garantie wordt overgenomen door de nieuwe eigenaar....

bass blom
2 januari 2006, 18:21
Wat niet wegneemt dat mijn mexicaanse strat het na 15 jaar trouwe dienst nog steeds heel erg goed doet :lol:

de eerste mex strats zijn heel erg goed.
de rattenboeven maakten ze eerst extra goed want een fender uit mexico dat kon vast niet goed zijn.. een jaar na de eersten zag je het verschil al duidelijk.

ja :D ik heb er 1 uit het eerste jaar

bass blom
2 januari 2006, 18:23
Wat niet wegneemt dat mijn mexicaanse strat het na 15 jaar trouwe dienst nog steeds heel erg goed doet :lol:

de eerste mex strats zijn heel erg goed.
de rattenboeven maakten ze eerst extra goed want een fender uit mexico dat kon vast niet goed zijn.. een jaar na de eersten zag je het verschil al duidelijk.

ja :D ik heb er 1 uit het eerste jaar

bass blom
2 januari 2006, 18:23
Wat niet wegneemt dat mijn mexicaanse strat het na 15 jaar trouwe dienst nog steeds heel erg goed doet :lol:

de eerste mex strats zijn heel erg goed.
de rattenboeven maakten ze eerst extra goed want een fender uit mexico dat kon vast niet goed zijn.. een jaar na de eersten zag je het verschil al duidelijk.

ja :D ik heb er 1 uit het eerste jaar

bass blom
2 januari 2006, 18:33
Wat niet wegneemt dat mijn mexicaanse strat het na 15 jaar trouwe dienst nog steeds heel erg goed doet :lol:

de eerste mex strats zijn heel erg goed.
de rattenboeven maakten ze eerst extra goed want een fender uit mexico dat kon vast niet goed zijn.. een jaar na de eersten zag je het verschil al duidelijk.

ja :D ik heb er 1 uit het eerste jaar

bass blom
2 januari 2006, 18:33
Wat niet wegneemt dat mijn mexicaanse strat het na 15 jaar trouwe dienst nog steeds heel erg goed doet :lol:

de eerste mex strats zijn heel erg goed.
de rattenboeven maakten ze eerst extra goed want een fender uit mexico dat kon vast niet goed zijn.. een jaar na de eersten zag je het verschil al duidelijk.

ja :D ik heb er 1 uit het eerste jaar

Raytheman
2 januari 2006, 18:34
Ja, na jaar 1 hebben ze het machinepark lekker verkeerd afgesteld en hebben ze waaibomenhout laten groeien ;-)

bass blom
2 januari 2006, 19:06
t forum loopt weer lekker vandaag :s
kan geen van de 5 posts verwijderen..

de hardware was na een jaar duidlijk minder..

Wabbie
2 januari 2006, 21:04
is dat zo? Nooit geweten. Ik heb mijn mex altijd heel erg fijn gevonden om op te spelen, tis ook de 821ste strat die ze daar gemaakt hebben :cool:. Verklaart wel waarom ik "modernere"strats over het algemeen minder vind dan mijn mex.

bass blom
2 januari 2006, 22:08
toen ik die van mij gekocht had, 1990 of 1991 ging ik ermee naar een vriend die een actieve blade van 2800 gulden had en zn broek zakte af van het geluid uit mijn, 970 gulden als ik me goed herinner inc koffer mex :D
MN005716 is de mijne
en hij klinkt nog steeds zoals een strat hoort te klinken.

marc_o
3 januari 2006, 09:04
Ik denk dat ik dan maar gewoon een nieuwe koop. Ik wil namelijk per se een sunburst met maple hals, maar als ik er zo een 2ehands tegenkom is het ook goed natuurlijk.


Daar moet erg makkelijk aan te komen zijn 2e hands, is werkelijk veel verkocht namelijk. Als je een beetje zoekt en geduld hebt, ga je makkelijk rond de 600 over de finish voor een USA op de verschillende 2dehands sites.
Heb je wellicht minder ervaring of vertrouw je het niet 100%, neem iemand mee, wellicht iemand van het forum ofzo, er zijn er best die dat willen doen.