PDA

View Full Version : Gibson Les Paul



arne_lol
30 december 2005, 23:05
hallo iedereen ,

voor welke muziek is een Gibson Les paul eigenlijk ??

Salutjes

Rewind
30 december 2005, 23:07
gitaarmuziek

arne_lol
30 december 2005, 23:08
Ik bedoel welk soort muziek ...

GGKing
30 december 2005, 23:11
elektrische gitaarmuziek

Squier4ever
30 december 2005, 23:13
alles van jazz tot death metal....

vulvasonic
30 december 2005, 23:20
Inderdaad. De Les Paul is zonder uitzondering voor iedere stijl te gebruiken.
Misschien dat ie 'minder' tot z'n recht komt in C&W, of ouderwetse Rock 'n roll a la Gene Vincent, maar ook daar staat ie z'n mannetje.

Het enige wat ontbreekt op verreweg de meeste Les Pauls is een goed functionerend vibratosysteem. Dus wil je Satriani of Vai-achtige dingen doen, dan kun je beter iets anders zoeken.

joey-t
30 december 2005, 23:37
Voor shred-achtige dingen zou ik ook een ander gitaartje pakken. Les Pauls hebben een wat 'logge' hals en de hogere frets zijn iets minder makkelijk te bereiken dan bij bijv. de gemiddelde Ibanez...

up-guitarman
31 december 2005, 00:34
Als het voor funky stuff is of zo zou ik ook geen LP nemen, eerder strat of tele !!!

Maar als het over zware rock, blues, jazzy, ... gaat geeft hij een lekkere sound !!!

Orpheo
31 december 2005, 00:44
les pauls logge hals? les pauls hebben een lekkerdere hals dan menig ibanez vind ik hoor. en de upper fret acces, tja, beetje aan wennen. weten hoe je je klauwen moet neerzetten. als je zo verwend bent op een "niet les paul" dan is t gewoon lastiger speler. verder kan je alles op een lp spelen dat maar met gitaren te maken heeft en waar je een dikke agressieve rollende vette tone nodig hebt. of juist een sweet mellow tone. iets twangy wil niet echt vlotten, maar dat hangt natuurlijk ook af van je amp.

H.Manback
31 december 2005, 02:28
Oh ja, dus als het aan jou lag speelden we allemaal op een baksteen met snaren bijvoorbeeld :roll:

Wat een lul verhaal zeg, het is gewoon een afweging die je maakt, en daar bovenop nog eens puur persoonlijke voorkeur ook.

Ik weet dat je een ongelofelijke les paul geilerd bent, maar dat je mensen die op andere gitaren spelen verwend noemt is gewoon bullshit.

Tupelo
31 december 2005, 02:33
Comfort is sowieso relatief. Ik houd van hoge actie en dikke snaren.
Niettemin wanneer iemand op een plankie speelt met een dubbele cutaway en acces tot 24e fret met een hals van zeg 1cm dik is die toch wel verwend hoor. :)

Michael AE
31 december 2005, 02:59
Wat een waanzin. Het gaat erom WAT je speelt.

Ik wil Orpheo en Tupelo wel eens een Frank Gambale solo op een LP zien spelen. Als dat ze lukt, neem ik hun verhaal serieus.

Tupelo
31 december 2005, 03:02
WTF is Frank Gambale :-? En ik speel geen LP, ook veel te soepel.

BLOK182
31 december 2005, 12:50
Met een LP kan je idd praktisch alles, van jazzy tot harde metal. Je hebt alleen door de humbuckers altijd een vrij dikke en volle sound. Kan me voorstellen dat je voor bepaalde blues of voor bijvoorbeeld funk wat anderz zoekt dan een LP :) Enne, shredden op een LP, gaat goed hoor! Zakk Wylde... :)

Orpheo
31 december 2005, 13:29
Met een LP kan je idd praktisch alles, van jazzy tot harde metal. Je hebt alleen door de humbuckers altijd een vrij dikke en volle sound. Kan me voorstellen dat je voor bepaalde blues of voor bijvoorbeeld funk wat anderz zoekt dan een LP :) Enne, shredden op een LP, gaat goed hoor! Zakk Wylde... :)

moah, ik zat eerder te denken aan ene buckethead, maar ok... :D zakk kan ook.

oh ja, er komt in 2006 een nieuwe zakk sig bij GIBSON uit. ik ben benieuwd.

Nickname
31 december 2005, 13:37
Met een LP kan je idd praktisch alles, van jazzy tot harde metal. Je hebt alleen door de humbuckers altijd een vrij dikke en volle sound. Kan me voorstellen dat je voor bepaalde blues of voor bijvoorbeeld funk wat anderz zoekt dan een LP :) Enne, shredden op een LP, gaat goed hoor! Zakk Wylde... :)

Daar noem je er ook es eentje op.. das ook al zon aap met een baksteen met snaren :razz: nee geintje.. iedereen heeft zo zn voorkeuren.. de een voor een baksteen en de ander voor een luciferhoutje :-D

Nickname
31 december 2005, 13:37
Met een LP kan je idd praktisch alles, van jazzy tot harde metal. Je hebt alleen door de humbuckers altijd een vrij dikke en volle sound. Kan me voorstellen dat je voor bepaalde blues of voor bijvoorbeeld funk wat anderz zoekt dan een LP :) Enne, shredden op een LP, gaat goed hoor! Zakk Wylde... :)

Daar noem je er ook es eentje op.. das ook al zon aap met een baksteen met snaren :razz: nee geintje.. iedereen heeft zo zn voorkeuren.. de een voor een baksteen en de ander voor een luciferhoutje :-D

RS-Rik
31 december 2005, 14:02
Inderdaad. De Les Paul is zonder uitzondering voor iedere stijl te gebruiken.
Misschien dat ie 'minder' tot z'n recht komt in C&W, of ouderwetse Rock 'n roll a la Gene Vincent, maar ook daar staat ie z'n mannetje.

Het enige wat ontbreekt op verreweg de meeste Les Pauls is een goed functionerend vibratosysteem. Dus wil je Satriani of Vai-achtige dingen doen, dan kun je beter iets anders zoeken.

Goed functionerende vibratosystemen bestaan toch niet?

naja zal wel aan mij liggen. ik heb een hekel aan die troep

spanky_franky
31 december 2005, 14:10
Als het voor funky stuff is of zo zou ik ook geen LP nemen, eerder strat of tele !!!

Maar als het over zware rock, blues, jazzy, ... gaat geeft hij een lekkere sound !!!+1
De 'funky' riffjes klinken toch echt beter met een strat als je `t mij vraagt..
Country en Western ---> een goeie tele, iig geen LP
Snel metal/shredwerk --> er zijn betere gitaren voor dat werk.

Voor alle andere muziekstijlen is een LP uitermate geschikt.

bert k
31 december 2005, 16:13
Les Paul is best wel beperkt. Ik heb een LP Custom, met een wonderschoon geluid, maar dat kan ik in lang niet alle stijlen gebruiken. Funky slagjes, twangende surfgeluiden zitten er niet in. Maar daar heb ik weer een andere gitaar voor. LP is toch volvet en warm. En ja, de hals is stevig gebouwd, maar speelt heel comfortabel.

Agent_Smith
31 december 2005, 16:40
Oh ja, dus als het aan jou lag speelden we allemaal op een baksteen met snaren bijvoorbeeld :roll:


Pardon? Baksteen met snaren? A$$!!

H.Manback
31 december 2005, 17:09
Man ik heb zelf een Ibanez Artist, ook niet bepaald de lichtste. Wat ik bedoel is dat volgens Orpheo comfort compleet onbelangrijk is en dat mensen die daar rekening mee houden mietjes zijn.

Zoals ik in de rest van m'n post zei, die je klaarblijkelijk niet de moeite waard vond om te lezen, is het gewoon een afweging en persoonlijke voorkeur. Vind je het geluid wat je zoekt belangrijker dan eventueel minder comfort.

Ass...

Orpheo
31 december 2005, 17:20
Man ik heb zelf een Ibanez Artist, ook niet bepaald de lichtste. Wat ik bedoel is dat volgens Orpheo comfort compleet onbelangrijk is en dat mensen die daar rekening mee houden mietjes zijn.

Zoals ik in de rest van m'n post zei, die je klaarblijkelijk niet de moeite waard vond om te lezen, is het gewoon een afweging en persoonlijke voorkeur. Vind je het geluid wat je zoekt belangrijker dan eventueel minder comfort.

Ass...

en je snapt me volledig. ik hoef er niets meer aan toe te voegen. vind ik inderdaad.

vulvasonic
31 december 2005, 17:39
Les Paul is best wel beperkt. Ik heb een LP Custom, met een wonderschoon geluid, maar dat kan ik in lang niet alle stijlen gebruiken. Funky slagjes, twangende surfgeluiden zitten er niet in. Maar daar heb ik weer een andere gitaar voor. LP is toch volvet en warm. En ja, de hals is stevig gebouwd, maar speelt heel comfortabel.

Natuurlijk, maar in alle muziekstijlen zie je gitaristen die bewijzen dat je ook in funk, surf of country goed uit de voeten kan met een Les Paul. Het is natuurlijk ook niet de gitaar alleen die bepaalt hoe je klinkt. De versterker is minstens zo belangrijk.

Als je het geluid zoekt van een Jimi Hendrix (om maar iemand te noemen) dan zal je eerste keus niet direct een Les Paul zijn, maar je kunt met een Les Paul prima zijn muziek spelen zonder dat het belachelijk klinkt, mits je de techniek hebt om dat ook te doen uiteraard.

nielsduursma
31 december 2005, 17:40
een Ibanez Artist, ook niet bepaald de lichtste.

mmmmmmm artist, prachtig (looks en klank), een van de enige ibanezzen die ik mooi vind (en heb :-D )

1959SLP
31 december 2005, 18:29
Les Paul is best wel beperkt......

heej eh.... niet de schuld afschuiven :D

Luca P
1 januari 2006, 12:35
De Les Paul zie ik zo'n beetje als de Aston Martin Vantage onder de gitaren.
Je kan er geweldig goed meer cruisen om daarna in no time naar plaats van bestemming te scheuren op de meest comfortabele wijze.
De ultieme allround machine wat mij betreft.
Zie de overeenkomsten..

http://autonews.whatodo.ru/bestcars/cars/aston_martin/vantage/vntg-02.jpg

http://www.lilypix.com/photos/data/dd458505749b2941217ddd59394240e8/1776_p25051.jpeg

Blauw
1 januari 2006, 12:52
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar volgens mij valt het qua comfort nogal tegen met die Aston Martin Vantage van je vanwege die enorme bumpers. Daar raak je werkelijk iedere drempel mee.. :razz:

Scali
1 januari 2006, 13:20
Les Paul was zelf voornamelijk een jazz-gitarist. Dus oorspronkelijk was de Les Paul ontworpen als jazzgitaar.
En natuurlijk bleek de gitaar ook ideaal voor blues en rock & roll, en later metal.
Mede door de standaard-elektronica zul je een Les Paul niet zo gauw bij funk en country horen, omdat een Les Paul nou eenmaal bijna altijd vette humbuckers heeft. Er zijn mensen die er toch funk of country of andere dingen op spelen, en dat kan natuurlijk best. Het tussenstandje is daar best geschikt voor, al zal het geen Strat-twang benaderen.
Ik denk wel dat je aardige twangy geluidjes uit een Les Paul zou kunnen halen als je de elektronica aanpast... Bv met coiltapping en/of het parallel schakelen van elementen.

Ik gebruik hem zelf voornamelijk voor jazzy dingen, zware metal-achtige begeleiding, of zingende solos (meestal op het halselement, het meest karakteristieke Les Paul-geluid), maar ik heb er ook wel eens funky slagjes mee gespeeld, op het tussenstandje, met een wah.

Orpheo
1 januari 2006, 13:39
precies, het was van origine een jazzgitaar, solid body, want les paul dacht dat solid de feedback van een jazzbak op hoge(re) volumes tegen zou gaan. bedenk ook dat de oorspronkelijke les pauls een p90 hadden. als je DAAR geen funky slagje mee kan doen, weet ik t ook niet meer.... :oops:

de reden van die mahonie/esdoorn constructie, en de gecarvede top en gelijmde hals is eigenlijk eenvoudig. het had niks te maken met superieur in tone of iets dergelijks (immers, lespauls "log" had een bolt on neck...), maar het was zoiets als:

goh, wat hebben WIJ wel, dat fender NIET heeft?

nou, we hebben een apparaat waarmee een mooi rond bovenblad kunnen steken!

nou, dan doen we DAT toch? en hebben we nog wat leuk hout liggen, in plaats van dat goedkope elzen?

ja, we hebben nog wat mahonie en nog wat esdoorn, doen we dat?

ja, doen we.

zo ging dat, met ted mcCarthy. het was een toevalstreffer, ze wilden gewoon een solid body maken, die totaal anders was dan fender. dit heb ik uit het les paul boek. het heet zo uit mn hoofd "50 years Les Paul", door gibson zelf uitgegeven. daar stond dit zo in. of het was een ander boek van gibosn, in ieder geval; bron is boek van gibson :D

dat later dus de les paul ook nog eens ideaal bleek te zijn voor rock etc etc, was ook geluk. Ik heb daar ooit de verklaring voor gelezen (mogelijke verklaring) gegeven door Page. hij zei zoiets als, toen, halverwege/begin jaren 60, in engeland, had je weinig strats. die krengen waren immens duur. les pauls waren veel goedkoper, en als je een gitaar wilde om lekker op te kunnen beuken, kon je voor weinig geld een les paul kopen. later bleken deze gitaren de instrumenten bij uitstek te zijn voor onze stijl. eigenlijk zijn de stijlen voorgekomen uit de les paul.

mijns inziens is de meest veelzijdige les paul, de les paul deluxe met een coiltap en een p90 in de hals en een bigsby.

http://www.pisotones.com/guitarramania/NeilYoung/OldBlack2.jpg

ghehe, old black van Neil Young. Als gibson nu hier eens een signature van maakte!! dat zou echt hard verkopen denk ik.

schizo910
1 januari 2006, 13:44
http://www.pisotones.com/guitarramania/NeilYoung/OldBlack2.jpg

ghehe, old black van Neil Young. Als gibson nu hier eens een signature van maakte!! dat zou echt hard verkopen denk ik.

inclusief de enorme kloof c.q. scheur in de achterkant :razz:

Luca P
1 januari 2006, 13:45
Als het voor funky stuff is of zo zou ik ook geen LP nemen, eerder strat of tele !!!



Haha, dat Tele verhaal zal ik meteen naar Het Rijk der Fabelen loodsen!
Dit is ook een Telecaster:
http://sg1.allmusic.com/cg/smp.dll?link=d4twy4dwi9metbl5hqmbrbo&z=MP3&r=20.asx



Goed functionerende vibratosystemen bestaan toch niet?

naja zal wel aan mij liggen. ik heb een hekel aan die troep

Het systeem kan op zich goed werken, ook al ziet zo'n ding met 100 schroeven er niet uit. De man die aan dat stangetje zit te jengelen daarintegen vaak niet!
Ik moet toegeven dat ik op mijn gitaar een Bigsby zit. Maar die is lekker wel mooi!
:D
En werkt redelijk goed voor een beetje jengel jengel...
8-)

schizo910
1 januari 2006, 13:48
zie hier:
http://www.pisotones.com/guitarramania/NeilYoung/OldBlack1.jpg

Bram+
1 januari 2006, 13:50
Jeuzes is die helemaal doormidden geweest of zo?

schizo910
1 januari 2006, 13:52
Er is een verhaal dat de gitaar ooit voor reparatie naar een winkel werd gebracht en toen Ome Neil de gitaar weer wilde halen was de winkel verdwenen... jaren later heeft hij de gitaar weer terug gevonden...

Orpheo
1 januari 2006, 15:17
Er is een verhaal dat de gitaar ooit voor reparatie naar een winkel werd gebracht en toen Ome Neil de gitaar weer wilde halen was de winkel verdwenen... jaren later heeft hij de gitaar weer terug gevonden...

je hebt die ronde afdekplaat voor de pupselector. maar er zit nog een RONDE afdekplaat op. weet jij waar die voor dient? niet voor de veer van de bigsby, wat ik eerst ooit dacht...

BLOK182
1 januari 2006, 15:32
Hehe, op de eerste foto zie je nog een randje van een naturel LP, zo eentje heb ik :-D En tja, comfort...ik heb zelf ook een PRS, en ik moet zeggen, voor een repetitie of tijdens een projectje ofzo is dat mijn maingitaar, omdat je der allerlei sounds uithaalt en het ding lekker slank en niet onmogelijk lomp is. Maar de laatste maanden is op het podium toch echt mijn LP mijn maingitaar, lekker laag en dan maar headbangen en rondrennen :-D Moet zeggen dat dat met een loodzware gitaar fijner gaat dan met een lichte, hij is toch wat stabieler als je in een "pose" staat te soleren :)

Roque
1 januari 2006, 17:24
je hebt die ronde afdekplaat voor de pupselector. maar er zit nog een RONDE afdekplaat op. weet jij waar die voor dient? niet voor de veer van de bigsby, wat ik eerst ooit dacht...[/quote]

Volgens mij heeft Neil daar een piezzo ellement onder z'n bigsby.

Orpheo
1 januari 2006, 17:28
je hebt die ronde afdekplaat voor de pupselector. maar er zit nog een RONDE afdekplaat op. weet jij waar die voor dient? niet voor de veer van de bigsby, wat ik eerst ooit dacht...

Volgens mij heeft Neil daar een piezzo ellement onder z'n bigsby.[/quote]

piezo zit ind e brug niet in de bigsby. daarnaast, voro piezo heb je niet zo'n HUGE afdekplaat nodig. das een klein printplaatje op een pot. daarnaast, neil en een piezo?? lijkt me stug. die dude zit met zn kop nog in de jaren 60, en dan zo'n relatief modern iets? neuh....

Tupelo
1 januari 2006, 17:36
Tussen de pots zit ook nog iets. Is dat nu de jackingang of een schakelaar? Jackingang heb ik niet eerder op de top zien zitten bij een LP. :-? Misschien is ome Neil toch wat moderner dan we denken en zit er een dikke preamp in dat ding. :P

Roque
1 januari 2006, 17:36
Ik gokte ook maar wat, nog een gokje :-D
Er heb misschien een element gezeten, voor een speciaal effect :???:

Tupelo
1 januari 2006, 17:37
Tussen de pots zit ook nog iets. Is dat nu de jackingang of een schakelaar? Jackingang heb ik niet eerder op de top zien zitten bij een LP. :-? Misschien is ome Neil toch wat moderner dan we denken en zit er een dikke preamp in dat ding. :P

Orpheo
1 januari 2006, 17:43
Tussen de pots zit ook nog iets. Is dat nu de jackingang of een schakelaar? Jackingang heb ik niet eerder op de top zien zitten bij een LP. :-? Misschien is ome Neil toch wat moderner dan we denken en zit er een dikke preamp in dat ding. :P

das n coiltap of een phase switch. das neit echt modern vind ik... dat was een van de middelen " in the ancient times" (i.e.: jaren 60, 70 :D ) toen er nog geen digitale effecten waren, en ander soortige apparatuur om je tone mee te kleuren, bv clean op je amp, als je maar 1 kanaal had en ook OD wilde hebben. dan kon je dat simuleren door je amp op overdrive te zetten, en dan met coiltap de output snel verminderen, en zodoende een soort clean te krijgen.



edit: fuckface, waarom TYPE je dit op? we zijn toch geen ragmongolen? boeie....

darkdopke
1 januari 2006, 18:00
hallo mensen.

Ik ben op dit moment hard aan t sparen voor een gibson lp... Ik heb ongeveer 2500 euro te besteden...ik zat zelf te denken aan een custom les paul...ik heb m zien staan voor 2800 euro...wat denken jullie???

Alvast bedankt!

Gr Robin

vulvasonic
1 januari 2006, 18:50
hallo mensen.

Ik ben op dit moment hard aan t sparen voor een gibson lp... Ik heb ongeveer 2500 euro te besteden...ik zat zelf te denken aan een custom les paul...ik heb m zien staan voor 2800 euro...wat denken jullie???

Alvast bedankt!

Gr Robin

Wat denk je zelf? :o

Zonder gekheid, voor 2500 euri kun je een hele mooie Les Paul kopen (zeker als je 2de hands niet uitsluit). Bestel niks, maar ga naar een winkel en probeer daar meerdere modellen uit. Er is altijd wel wat verschil, ook tussen identieke modellen. Ga er goed voor zitten maak je keus en vraag om 10% korting. Dat moet je sowieso kunnen krijgen. Het klinkt misschien vreemd, maar de meeste muziekzaken zijn blij als ze een LP kunnen verkopen. Zo hard gaat het niet met die Gibsons. Ze zijn voor de meeste mensen gewoon TE duur en dus overweegt men vaak een professionele gitaar voor minder geld (2de hands of een heel ander type gitaar, of in sommige gevallen zelfs een Epiphone).

O ja, ik ben jaloers. :razz:

Succes! :)

ben79
1 januari 2006, 19:13
of wacht gewoon de volgende gitaarbeurs af, daar kan je vast met 2500 euro iets heeel leuks kopen..

duckman
1 januari 2006, 20:48
dat later dus de les paul ook nog eens ideaal bleek te zijn voor rock etc etc, was ook geluk. Ik heb daar ooit de verklaring voor gelezen (mogelijke verklaring) gegeven door Page. hij zei zoiets als, toen, halverwege/begin jaren 60, in engeland, had je weinig strats. die krengen waren immens duur. les pauls waren veel goedkoper, en als je een gitaar wilde om lekker op te kunnen beuken, kon je voor weinig geld een les paul kopen. later bleken deze gitaren de instrumenten bij uitstek te zijn voor onze stijl. eigenlijk zijn de stijlen voorgekomen uit de les paul.

mijns inziens is de meest veelzijdige les paul, de les paul deluxe met een coiltap en een p90 in de hals en een bigsby.

http://www.pisotones.com/guitarramania/NeilYoung/OldBlack2.jpg

ghehe, old black van Neil Young. Als gibson nu hier eens een signature van maakte!! dat zou echt hard verkopen denk ik.

wat een onzin , de prijs van een strat was toen ook al veel lager en de strat was ook al populair onder engelse spelers.Maar veel spelers speelde meer op hollowbodies anyway. De standard les pauls werden al snel duur na 1965, ondanks dat ze pas een paar jaar niet meer gemaakt werden.Tegen eind 60 waren ze al klassiekers..met de daarbij horende prijzen.


Sterker nog Page speelde eerst op een Gretch, toen een Les Paul Custom, toen een tele en daarna pas op een standard toen zijn custom was gejat.

En de Neil Young LP is opnieuw uitgebracht door Gibosn, maar alleen voor Yamano, ik dacht rond de 25 stuks. :(

mazzel,
Arjan

Scali
1 januari 2006, 21:51
Ik heb anders ook een verhaal gehoord dat Fenders in de jaren 50/60 nog niet geimporteerd werden in Engeland.
Gibsons wel.
Een Strat zal op zich niet duurder zijn geweest dan een Les Paul, maar je moest hem wel zelf vanuit de VS over laten komen natuurlijk.
Er staat mij iets bij dat Hank Marvin van The Shadows een van de eersten in Engeland was met een Strat, en dat oa Eric Clapton daar erg door geinteresseerd raakte, en ook aan de Strat ging. En zo kwam langzamerhand de import van Fender in Engeland op gang.

duckman
1 januari 2006, 22:18
Ik heb anders ook een verhaal gehoord dat Fenders in de jaren 50/60 nog niet geimporteerd werden in Engeland.
Gibsons wel.
Een Strat zal op zich niet duurder zijn geweest dan een Les Paul, maar je moest hem wel zelf vanuit de VS over laten komen natuurlijk.
Er staat mij iets bij dat Hank Marvin van The Shadows een van de eersten in Engeland was met een Strat, en dat oa Eric Clapton daar erg door geinteresseerd raakte, en ook aan de Strat ging. En zo kwam langzamerhand de import van Fender in Engeland op gang.

fenders waren makkelijk te krijgen, voor een niet europese gitaar.Gibson is altijd een duur merk geweest, de banjo's ,de mandolines en ook hun gitaren.Fender is begonnen met een beter produktie model en kon dus meer en goedkoper leveren.
De verstekers waren ook al in opmars in de UK, ondanks de vox,selmer enz. ( zie oa het marshall boek )

De shadows is ook de fifites en clapton,beck etc. de sixties

Eric is overgegaan volgens andere verhalen op een strat door Jimi Hendrix.

Anyway, ik was er ook niet bij, dus ik ben ook geen betrouwbare bron :-D

mazzel,
Arjan

Helter Skelter
1 januari 2006, 22:30
Het is nu misschien moeilijk voor te stellen maar in de eerste helft van de jaren '60 was de Strat totaal niet populair onder de Britse rockers. The Beatles weigerden b.v. categorisch om Fenders te gebruiken omdat ze niet geassocieerd wilden worden met The Shadows en ook The Stones, The Kinks etc. gebruikten in die periode geen Strats. De Strat werd pas algemeen geaccepteerd toen rond 1966 een zekere J. Hendrix er mee ten tonele verscheen en het instrument ontdeed van z'n softe country-image.

Tupelo
1 januari 2006, 23:00
En tot op de dag van vandaag leven we met dat misverstand door een in zijn eigen kots gestikte hippie. :lol:

schizo910
2 januari 2006, 09:44
Old Black, de gitaar van Neil Young, was een goldtop die ooit heel slecht zwart gemaakt is. hoe de scheur in de achterkant is gekomen weet ik niet en voor dat 2e afdek plaatje heb ik ook geen antwoord...